Vinn nätagg från Seasonic

Priskrig försenar Radeon RX 9070

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har aldrig tidigare sett sån Nvidia-hype, så jag tror tyvärr AMD kommer få det svårt denna generation oavsett pris eller prestanda

Hype? Allt jag ser på Facebook osv är hat mot nvidia =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Sitter nöjt med min nybyggda burk med en R5 7600 och ett Arc B580 och njuter av dramat och showen som Nvidia och AMD bjuder på.
Ganska underhållande faktiskt!
Nä, kanske skulle göra lite mer popcorn 🤔
🤣

Själv så köpte jag nyligen R5 7600 och kör på inbyggda GPUn i väntan på den här generationen, så det är ganska surt

Ska använda den till min 52" 4K, Oled, 120Hz och VR(PSVR2) så skulle nog kunna ha stor nytta av 16GB minne vilket AMD förhoppningsvis erbjuder till rätt pris. Smärtgränsen går nog vid typ $600.

F5:ar så fingrarna blöder och har mardrömmar om nätterna på grund av denna soppa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Osäker på vad du menar att AMD påstår?
AMD har ju i sina slides sagt rakt ut att 9070-serien är positionerad direkt mot 4070 och 4070ti korten.
https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/36961?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzM2OTYxIiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWxhcmdlIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiIzODkxRTRFQi0zMzdDLTQ2MEItQjNCMy02RDRGMDFGRDdFNTAifSwia2V5IjoiYmRhODYxMjFjOThiODVhMjhjOGRlODQ2YjBiYzAyNjUifQ%3D%3D
Dvs den lär normalt inte nå upp till 4080-prestanda...
Om den gjort det så hade de lyft det och prismatchat utifrån de förutsättningarna.

Denna är nog baserad på pris ska du se inte prestanda
vilket i sånt fall gör att denna är ganska spot on oavsätt prestanda.

Återstår att se om några dagar/veckor.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Själv så köpte jag nyligen R5 7600 och kör på inbyggda GPUn i väntan på den här generationen, så det är ganska surt

Ska använda den till min 52" 4K, Oled, 120Hz och VR(PSVR2) så skulle nog kunna ha stor nytta av 16GB minne vilket AMD förhoppningsvis erbjuder till rätt pris. Smärtgränsen går nog vid typ $600.

F5:ar så fingrarna blöder och har mardrömmar om nätterna på grund av denna soppa!

Förstår, jobbigt att vänta när man är sugen.
Jag väntade i över 4 år på att bygga nytt pga olika omständigheter i livet.
Nu äntligen kunde jag prioritera att uppgradera.
Så lider med er som går och väntar.
Men den som väntar på något gott…

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Med tanke på att korten finns ute hos försäljare så låter det ju bra märkligt. Verkar tyvärr bekräftat av AMD, så är väl sant, men vad i hela världen är det som får dem att medvetet vänta tills Nvidia hunnit sälja sina kort någon månad?

Är de så desperata att inte ”visa korten” först, för att kunna trycka ut sista dollarn per kort baserat på Nvidias pris/perf?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sitter i precis samma sits. Hade satt mitt hopp till ryktena som pratade om säljstart 23e jan. Får vänta i början av februari, och se när det kommer vara möjligt att köpa 5070, och till vilket pris. Annars får man väl tyvärr börja titta på förra generationen igen.

Permalänk
Medlem

AMD tänkte som vanligt leverera halva produkten till 75 % av priset.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är denna hype i samma rum?

Skulle nog säga att jag inte sett mer som pekar på AMD sedan 5000-serien (den gamla), men det är ju såklart en uppförsbacke.

Vad sägs om 7000-serien?

Edit: (också den gammla)

Permalänk
Inet
Skrivet av MystiX:

Fast så funkar det ju inte riktigt. Oavsett vad återförsäljare köpte in det för så kommer dom få igen marginalen från AMD, annars hade ingen velat köpa in från AMD igen, eller hur? Detsamma gäller när det körs kampanjer från större företag, sen ser du samma kampanj hos återförsäljare, även fast dom säkert sitter på stora lager från innan kampanjen började som köptes in för säkert ett högre pris än det säljs för under kampanjen. Tänk Sonos när dom kör kampanj och Hifiklubben och alla andra återförsäljare i Sverige helt magiskt har samma pris helt plötsligt, som säkert är lägre än priset dom köpte in varan för, men får kredit på det man sålt eller återbetalning av Sonos i slutändan.

Det bästa hade väl varit om någon från @Inet kom in i tråden och drog en lite halvgenerell förklaring hur sånt här fungerar.

Hej,

I generella termer så stämmer det att prissänkningar och kampanjer i regel görs mot att vi får rabatt i efterhand, med exempelvis kredit.

Vi har väldigt sällan marginaler nog för att erbjuda något som kan klassas som ett kampanjpris bara genom att offra marginal, i synnerhet på komponenter. Om ni varit med på exempelvis Megaklick har ni säkert hört oss prata om det tidigare, men när vi kör riktigt vassa priser på komponenter i stream har vi för det mesta gått in med ett ganska stort lass egna pengar för att sänka.

Vad gäller den här trådens tema har vi ingen direkt insyn, om det stämmer är det diskussioner som hållits högre upp i kedjan.

//Backe

Fixat felstavning.
Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

AMD's grafikavdelning verkar var lite av experter på att röra till sina lanseringar.
Troligen prissattes 5070 mer aggressivt än AMD hade räknat med så det är därför de nu har panik.

Mmm, jo, detta kan ju förstås ha gått i flera vändor och nVidia tänkte först sätta högre, blev varse om ung. vad 9070 skulle gå för och tryckte ner sina priser lite.

Tror nVidia redan vunnit de flesta ronder i den här matchen för hemmabyggare/entusiaster, de som vill ha kräm, DLSS och lite RT i ett paket väljer nog det gröna laget.

Tumskruvarna dras åt...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hur kan du komma fram till det? Det är ju exakt vad presentationen säger att 9070 serien är namnsatt och riktad mot 4070 serien. (och förhoppningsvis någorlunda fortfarande mot 5070serien antar jag)
"simplify model system to match direct competitor compare"

Du tror att de skriver ut vilka psykologiska knep de använder i klartext?
De skrev i klartext att PR-numreringen på Athlon XP - Athlon X2 syftade till hur de förhöll sig till Thunderbird-baserade processorer. Men det var fullkomligt uppenbart att de menade P4 och det var mot P4 som de hoppades att alla skulle jämföra.

De vet mycket väl att om de bara kommer en liten bit över RTX 5060 i prestanda så kommer många köp stå mellan 9070 och 5070 beroende på hur mycket man vill gå upp i pris. Och det är så det diskuteras i forum. Och de vet att en färdigbyggd maskin för $1249 med 9070 kommer av mindre kunnig jämföras mot en färdigbyggd för $1299 med 5070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du tror att de skriver ut vilka psykologiska knep de använder i klartext?

Jag tror du överskattar AMD:s PR-avdelning och deras kunskap om Nvidias 5xxx series prestanda
Men i stort håller vi väl egentligen med varandra:
AMD har officiellt matchat sina benämningar mot de kända kort i 4xxx serien där det finns info om pris och prestanda.
De hoppas förstås att de benämningarna fortfarande ska vara tillräckligt relevanta i folks ögon även i jämförelser mot 5xxx serien... Och beroende på vad prestandan nu blir för båda serierna så kanske det finns viss chans för det.

...

Jag tror prestandan i både 5xxx-serien och 9xxx-serien kommer vara en mild besvikelse, frågan är väl vilken som besviker minst

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror du överskattar AMD:s PR-avdelning och deras kunskap om Nvidias 5xxx series prestanda
Men i stort håller vi väl egentligen med varandra:
AMD har officiellt matchat sina benämningar mot de kända kort i 4xxx serien där det finns info om pris och prestanda.
De hoppas förstås att de benämningarna fortfarande ska vara tillräckligt relevanta i folks ögon även i jämförelser mot 5xxx serien... Och beroende på vad prestandan nu blir för båda serierna så kanske det finns viss chans för det.

...

Jag tror prestandan i både 5xxx-serien och 9xxx-serien kommer vara en mild besvikelse, frågan är väl vilken som besviker minst

Jag tror 5090 med OC kan vara riktigt vass dock med alla de kärnorna!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror 5090 med OC kan vara riktigt vass dock med alla de kärnorna!

Jo absolut, 5090 är ju enda kortet som tar ett kliv upp i råprestanda (cores + RAM osv). Den lär vara "ok" prestandamässigt

Men den är ju den enda som tar ett rätt stort kliv upp i pris också, så är ju inget riktigt steg framåt egentligen:
Vi blir ju generellt blåsta när vi betalar ungefär linjärt i pris för nästa generations kort.

Ett övertydligt exempel:
Ett Voodoo 1 klarar enligt de specar jag kan hitta 50 megatexels i ren renderingsprestanda och ett 4090 klarar 1290 gigatexels...
Jag får det till 25800 gånger snabbare!
Turligen kostar inte ett 4090 grafikkort 299 dollar multiplicerat med 25000

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo absolut, 5090 är ju enda kortet som tar ett kliv upp i råprestanda (cores + RAM osv). Den lär vara "ok" prestandamässigt

Men den är ju den enda som tar ett rätt stort kliv upp i pris också, så är ju inget riktigt steg framåt egentligen:
Vi blir ju generellt blåsta när vi betalar ungefär linjärt i pris för nästa generations kort.

Ett övertydligt exempel:
Ett Voodoo 1 klarar enligt de specar jag kan hitta 50 megatexels i ren renderingsprestanda och ett 4090 klarar 1290 gigatexels...
Jag får det till 25800 gånger snabbare!
Turligen kostar inte ett 4090 grafikkort 299 dollar multiplicerat med 25000

Haha väldigt tur!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

AMD's grafikavdelning verkar var lite av experter på att röra till sina lanseringar.
Troligen prissattes 5070 mer aggressivt än AMD hade räknat med så det är därför de nu har panik.

Det är tur att vi har NVidia för att hålla nere priserna på Radeon.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Jag tror folk minns som igår när RX6000 serien skulle lanseras hur Frank Azor skröt med sin skärmdump på hur han själv som en exekutiv anställd gick in på AMD köp-portal och klickade hem ett RX 6800 precis som att det inte var det minsta problem för någon. Ingen lyckades göra ett köp via portalen och det var BS och blev rejält sågad av folk.

https://x.com/AzorFrank/status/1329068706538811392

Och nu, AMD's Frank Azor ännu en gång om denna release: - "There will be no delays, everything goes as planned".

Det var också han som kallade Intel's CPU'er för horribla produkter. Det är ett ordval som hör hemma hos konkurrenter och inte från en talesman på ett företag.

SU borde avskeda snubben.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Mkt teorier om priskrig och Nvidia-rädsla men det skulle kunna (helt eller iaf delvis) bero på att AMD vill göra färdigt produkten till lanseringen. Men visst, inte lika mkt drama då.

David McAfee, AMD:

Citat:

I really appreciate the excitement for RDNA4. We are focused on ensuring we deliver a great set of products with Radeon 9000 series. We are taking a little extra time to optimize the software stack for maximum performance and enable more FSR 4 titles. We also have a wide range of partners launching Radeon 9000 series cards, and while some have started building initial inventory at retailers, you should expect many more partner cards available at launch.

Permalänk
Medlem

Tror nog det är en kombination av allt, hade de släppt t.ex. 24 januari skulle det säkert ha blivit lite utrushad produkt med lite drivrutinsbuggar/optimeringar utelämnade, dåligt med FSR4 stöd (ser inte bra ut i marknadsföring), dåligt saldo då tyder på att det är bara fåtal AIBs som fått dem utskickade i dethär skedet.

Att man fått ut dem nu i Januari kan jag tänka mig var usprungliga målet för att hinna precis före Nvidia släpper sina för att stjäla lite potentiella kunder och lagom till kinesiska nyåret. Men sen kanske efter att ha sett Nvidias priser och kanske situationen med antar exemplar kort, drivrutiner, FS4 mm. kan också i slutändan ha påverkat att man iallafall senarelägger lanseringen litegrann. Bara ren spekulation men blir väl bra i slutändan hursomhelst fastän jag gärna hade haft ett snabbare kort inför KCD2 lanseringen, blir lite jobbigt att köra 2560x1440 med Intel A750 8GB. Kanske får senarelägga att spela spelet också för att få en bättre första spelupplevelse.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mkt teorier om priskrig och Nvidia-rädsla men det skulle kunna (helt eller iaf delvis) bero på att AMD vill göra färdigt produkten till lanseringen. Men visst, inte lika mkt drama då.

David McAfee, AMD:

De kanske fick info om att 5070 verkar släppas i slutet av februari eller till och med i Mars samt att det kan bli brist på 5000 kort.
Det är väl främst 5070 de konkurrerar emot, 5080 är ju i en rätt mycket högre prisklass.

Genom att inte presentera för tidigt så får de då tid på sig att finslipa inför lanseringen och bunkra upp kort.
Surt för vissa återförsäljare, men bra för konsumenter och AMD i längden. Det är viktigt att pris och optimeringar blir tillräckligt bra redan från start så att recensionerna/första intryck inte skadas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

David McAfee, AMD:

En produkt som skickades till ÅF i december? Låter ju väldigt dumt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

En produkt som skickades till ÅF i december? Låter ju väldigt dumt

Ja det är nog nått skumt här också, därav "delvis".

Edit: Eller ja, att lanseringen skjutits fram är det ju inget snsck om. Frågan är varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja det är nog nått skumt här också, därav "delvis".

Synd att man inte får tag del av allt, för även om lansering sker i mars så kan man ju ha mer information, iaf tydligare.
Typ detta datum presenterar vi produkten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är något att gå efter, AMD kämpar på med fixar för RDNA4 till Linux kernel 6.14. Den släpps tidigast i början av April…

https://www.phoronix.com/news/AMDGPU-More-GFX12-Linux-6.14

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

$899 - satan i gatan, nu förstår man varför AMD fick kalla fötter och hoppade av lanseringen.

Att det skulle bero på att de vill jobba på mjukvaran förstod man ju var bullshit så fort man såg det.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

$899 - satan i gatan, nu förstår man varför AMD fick kalla fötter och hoppade av lanseringen.

Att det skulle bero på att de vill jobba på mjukvaran förstod man ju var bullshit så fort man såg det.

<Uppladdad bildlänk>

Det motsvarar väl typ 12500kr i Sverige. Som du säger, i så fall förstår man varför de fick panik. Det känns åtminstone 3-4000kr för mycket för att vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Det motsvarar väl typ 12500kr i Sverige. Som du säger, i så fall förstår man varför de fick panik. Det känns åtminstone 3-4000kr för mycket för att vara intressant.

Japp och då var inte priset fel på den där danska sidan 😁 för en aib OC modell på 14 100kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

<Uppladdad bildlänk>

Oj! Vad tänkte dom!?
Ren galenskap!

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

<Uppladdad bildlänk>

Nja har svårt att tro att AMD skulle släppa mellansegments kort för 899$ när 7800XT för generation hade MSPR på 499$

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nja har svårt att tro att AMD skulle släppa mellansegments kort för 899$ när 7800XT för generation hade MSPR på 499$

7900 xt var 899 och mellansegment i prestanda... Jag tror du tror för mycket om amd

Visa signatur