Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Microsoft bekräftar bugg i Bitlocker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Ni är medvetna om att det finns andra krypteringslösningar till Windows 11 än Microsofts egna va?

Och du missade att mitt svar var gällande idén att undvika windows 11 helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och du missade att mitt svar var gällande idén att undvika windows 11 helt.

Absolut inte.

Det jag invänder mot är att ni tre gick direkt på att gnälla om hur ni tycker att Windows 11 har omotiverat dåligt rykte på Sweclockers, istället för att komma med konstruktiva argument för att motbevisa påståendet. Till exempel som att man kan få en bättre upplevelse genom att använda kryptering från tredjepartsmjukvara.

Nu är det visserligen så att jag själv undviker Windows 11 så långt det går men jag förstår också att alla inte tycker som jag gör.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men herrejösses vilket dravel, skärp dig.

Du citerar ett tidigt inlägg i den diskussionen så att du slipper argumentera och kan komma med invektiv istället. Elegant må jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mja, folk som vill gnälla eller har problem hörs mycket, mycket mer än de som inte har problem. Det är många med Windows 11 där det fungerar alldeles utmärkt men vi hörs mycket mindre. Jag skulle gärna ha en omröstning här på forumet om hur många som har problem vs inte har problem med Windows 11

Windows 10 blev bättre utan dessa stora halvårs uppdateringarna. Men MS helt förstört home versionen, du är första test kanin och du kan inte skjuta fram uppdateringar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Absolut inte. Det är en helt meningslös ritual som huvudsakligen utförs av paranoida foliehattar, vilket endast garanterar 100% dataförlust på längre sikt.

Privatpersoner som krypterar sina diskar borde snarare regelmässigt bli föremål för en IT-forensisk undersökning, om samhället hade funkat som det skulle.

Mobiler idag är oftast krypterade som standard.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Går det att knäcka Bitlocker-krypteringen och komma åt datan inom rimlig tid när nyckeln är borttappad? Det trodde inte jag, men jag kan ju ha fel.

Jag har ingen aning. Det var därför jag frågade efter några trovärdiga källor från någon som verkade vara mer insatt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Windows 10 blev bättre utan dessa stora halvårs uppdateringarna. Men MS helt förstört home versionen, du är första test kanin och du kan inte skjuta fram uppdateringar.

Du kan, om du kör t.ex. Windows Update Blocker, då kan du själv välja när datorn ska startas om eller uppdateras. Körde detta själv när jag hade windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du kan, om du kör t.ex. Windows Update Blocker, då kan du själv välja när datorn ska startas om eller uppdateras. Körde detta själv när jag hade windows.

Självklart, men troligen ingen normal användare kommer använda (menar dessa som just spelar, surfar, jobbar eller betalar räkningarna).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Mobiler idag är oftast krypterade som standard.

Jo, jag känner till det, och där är det ju en rimlig åtgärd med tanke på att det är en liten grej man har i fickan som både är stöldbegärlig och lätt att tappa bort. När hela samhället flyttat till att man sköter sitt liv via olika appar så är det också relevant att kryptera, men den stora skillnaden är att det förberetts system som ska motverka 100% dataförlust vid hårdvarufel.

Det är en skillnad i filosofi snarare än teknologi.

Permalänk
Medlem

Finns en sak här. Set it and forget it. Problemet är just att att man glömmer hur man gör när man inte behöver göra det ofta nog.

Ju viktigare något är desto mer manuellt ska det göras, annars vet man inte hur man gör i en paniksituation. Vilket man ändå glömmer just för att det är en paniksituation.

Hälften av irritationen på Windows är väl snarare frustrationen av att man inte har kontroll på hur det fungerar / ser ut. I dag tas för mycket för givet skulle jag säga.

Akilleshälen i Windows är att det är för toppstyrt. Många saker sköter Microsoft åt dig. Till kostnaden av att man inte får någon egen kontroll.

När jag kör mina system så bestämmer jag själv vilka delar av systemet som ska köra och vilka saker som ska vara automatiska.

En stor skillnad mellan Linux och Windows är uppbyggnaden. I Windows har man flera licenser för olika grader av kontroll och möjlighet till anpassning. Däremot är dom isolerade mot varandra. En home / pro version är något helt annat än vad en workstation eller server är.

I Linux värld finns inte detta. Det är distributioner. Vissa är mer anpassade (grundutbudet) för en viss riktning. Men alla kan mer eller mindre installera samma sak. Behöver du något i Linux så installerar man det.

Tror man i bland blandar ihop buggar och frustrationer lite för mycket.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Absolut inte.

Det jag invänder mot är att ni tre gick direkt på att gnälla om hur ni tycker att Windows 11 har omotiverat dåligt rykte på Sweclockers, istället för att komma med konstruktiva argument för att motbevisa påståendet. Till exempel som att man kan få en bättre upplevelse genom att använda kryptering från tredjepartsmjukvara.

Nu är det visserligen så att jag själv undviker Windows 11 så långt det går men jag förstår också att alla inte tycker som jag gör.

Fel igen.

När gnällde jag om det? Har definitivt aldrig gnällt över att det skulle ha omotiverat dåligt rykte.

Jag har inte installerat Windows 11 och kommer inte installera Windows 11 annat än möjligtvis i någon VM. Kör Linux 100% sedan ett flertal år tillbaka.

Vad jag gillar att ta upp är dock alla som gnäller över den senaste versionen av windows för att ändå senare komma fram till acceptans och installera den ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fel igen.

När gnällde jag om det? Har definitivt aldrig gnällt över att det skulle ha omotiverat dåligt rykte.

Jag har inte installerat Windows 11 och kommer inte installera Windows 11 annat än möjligtvis i någon VM. Kör Linux 100% sedan ett flertal år tillbaka.

Vad jag gillar att ta upp är dock alla som gnäller över den senaste versionen av windows för att ändå senare komma fram till acceptans och installera den ändå.

Egentligen så bryr jag mig inte om du kör Windows 11 eller inte, man får välja själv vad man vill köra för OS på sin egen dator.

Det är också möjligt att du gillar att ta upp hur Windowsanvändare alltid blir tvugna att ge vika för Microsoft om de ska fortsätta köra Windows, men även om varken du eller jag accepterar att använda en dator på de villkoren så finns det ändå folk som gör det. Antingen kan man göra narr av dem eller så kan man ha medlidande i hur de förmodligen inte har något realistiskt val.

Hursom så har jag inget mot dig men jag orkar nog inte fortsätta dra i diskussionen, jag har haft en lång vecka av sömnbrist så jag tackar för mig och önskar dig en trevlig söndag istället.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Har slutat blanda mig i debatten om Windows, för mig handlar det inte om uselt gränssnitt sega funktione och en lustig vilja att släppa funktions uppdateringar i tid och otid. Jag är beredd att betala 2000 - 3000 kr för ett windows som jag äger och väljer vilka funktioner jag vill ha. Jag vill se windows skapar program som bär sig själv inte sätter systemet i fara genom att köras på kärnan och på så sätt tillåtas gro igen oprativsystemet, lustigt som tusan att begära högre säkerhet och top notch på hårdvarusidan medan allt skit man petar in riskerar säkerheten, blir en katt och råtta lek tyvärr är vi katten och Microsoft RÅTTAN.

Permalänk
Medlem

Kan slänga in uppdateringen att jag installerade om två nybyggen till Windows 11 24H2 i helgen.

Det ena bygget klarade sig (BitLocker slogs på per default men jag kunde själv stänga av), men båda fick lagringsenheterna krypterade med BitLocker utan att användaren informerades eller fick någon återställningsnyckel. Fick ta fram trollspöet och installera om med lokalt konto så att jag kunde skippa lösenord för att få admin-konto utan lösenord, lyckades sen deaktivera det i Diskhantering. Nu var det ju enkelt eftersom det inte fanns någon data att förlora, men undrar hur många ovetande användare som sitter med BitLocker-kryptering utan att ha återställningsnyckeln nu?

Permalänk
Medlem

Avstängt här

Control Panel\System and Security\BitLocker Drive Encryption

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Och detta, kära Sweclockare, är varför man undviker Microsofts krypteringslösningar som pesten. Eller för all del, helt undviker Windows 11.

ännu en anledning att undvika windows 11. uuugh fan alla mina datorer har windows 10, men jag har fått sån avsmak för 11an iom med min gaming laptop, jag vet inte vad jag ska göra i oktober!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi