Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, du tappar högst sannolikt hastighet (lite beroende på vilken hastighet dina enheter klarar). Dessa är APs som primärt är tänkta att kopplas in via kabel, vilket betyder att de inte har en separat radio för mesh-länken mellan dem.

Kan man säga hur mycket?
pratar vi 50% tapp eller?
Sitter inte på nån monster uppkoppling, så kanske ändå den som är begränsningen.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Kan man säga hur mycket?
pratar vi 50% tapp eller?
Sitter inte på nån monster uppkoppling, så kanske ändå den som är begränsningen.

Så ungefär

0 hopp = 100% bandbredd
1 hopp = 50%
2 hopp = 33%
3 hopp = 25%

Så rekommenderar att du börjar klättra på vinden

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Så ungefär

0 hopp = 100% bandbredd
1 hopp = 50%
2 hopp = 33%
3 hopp = 25%

Så rekommenderar att du börjar klättra på vinden

Får nog bli så helt enkelt.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vill du köra det enkelt så kör en U6 Extender. (länk). Går att vrida på kopplingen, så den är alltså inte fast som det kan uppfattas på bilderna. Det är nog den enklaste lösningen om du vill slippa dra kablar. Kräver bara ström och syns som en egen enhet i appen/sajten. Visserligen tappar man hastighet, men så är det med alla "mesh" funktioner.

Kör 2 st själv i ett system

Tack för tipset, det är nog den snyggaste lösningen också. Synd den kostar så pass mycket mer än en vanlig U6+ men antar att det är smidigheten man får betala för.

Permalänk
Medlem
Klicka för mer information
Skrivet av blunden:

1. Om du har en NAS eller generellt skickar mycket data inom ditt LAN så är det fortfarande en poäng att satsa på 2.5 Gbit/s eftersom alla enheter anslutna till switchen mycket riktigt kan utnyttja den högre hastigheten mellan sig.

3. Så länge du undviker CCA-kablar (där ledarna är av aluminium överdragna med koppar, ej ren koppar) så spelar kablaget ingen roll, nej. CAT 5e har officiellt stöd för 2.5 Gbit/s upp till 100 meter, och det går även normalt att köra 5 eller 10 Gbit/s över lite kortare avstånd på dessa kablar.

Visa mer
Skrivet av suhrim:

Du hade rätt från början, båda har inbyggd controller.

Visa mer
Skrivet av Mindfighter:

Cloud Gateway = Med controller
Gateway = Utan controller

Visa mer
Skrivet av Mezzlock:

UCG-Max, dvs "Cloud Gateway Max" är den uppgraderade varianten av UCG-Ultra, om du däremot kollar på Gateway Max så behöver den en controller.

är man inne på ubiquitis store så är det lättare att särskilja dom, men kollar man på t.ex. inet så blir det lätt knepigt då man kanske bara ser Unifi Cloud Gateway Ultra och Unifi Gateway Max bredvid varandra.

Visa mer

Jag bugar och bockar! Stort tack till er alla

1. Då kör jag med 2.5G switchar.. och..

2. byter ut UCG-Ultra mot UCG-Max som iofs eliminerar fråga nr 1. Precis som @Mezzlock skrev så hade jag lurat mig själv via Inets sida (vilket också förklarar varför de hade så bra pris på den..) och dessutom tydligen kikat på en Reddit-post där man diskuterade UXG-Max vs UCG-Ultra och missat "X":et. Bra tips med "Cloud Gateway = Controller". Logiskt när man vet om det

3. Testar med de kablar jag har i nuläget och ser hur bra det fungerar. Köper jag nya blir det inga CCA-kablar.

Permalänk
Medlem

Har dom någon mindre "gateway" med 2.5gb PoE LAN portar? (Kör controller "self hosted")

Dream Machine Special Edition, är både för stor och dyr
https://store.ui.com/us/en/category/all-unifi-cloud-gateways/...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Har dom någon mindre "gateway" med 2.5gb PoE LAN portar? (Kör controller "self hosted")

Ja det är väl Cloud Gateway Max i så fall, men både den och Dream Machine har egen controller så dom går inte adopta till en self hosted.

https://store.ui.com/us/en/category/cloud-gateways-compact/co...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Gateway Max den har 5 2,5 Gbit/s portar och sedan en Flex 2.5G PoE för PoE är kanske det bästa just nu.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Gateway Max den har 5 2,5 Gbit/s portar och sedan en Flex 2.5G PoE för PoE är kanske det bästa just nu.

sura är bara att nätdelen inte följer med Flex 2.5G PoE, så vill man ha den så blir det 1000kr till. Hade varit ett riktigt fint köp om de hade ingått.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

1000: för USB Type-C, 5V DC, 3A, kanske är lite att ta i, men iaf. en klumpig lösning just nu .
tex:
https://www.dustinhome.se/product/5020006828/powersupply-usb-...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

1000: för USB Type-C, 5V DC, 3A, kanske är lite att ta i, men iaf. en klumpig lösning just nu .
tex:
https://www.dustinhome.se/product/5020006828/powersupply-usb-...

Fast det är inte 5v 3a det är frågan om.

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uacc-adapter-ac-210w

edit: Det är inte USB-C på den heller för den delen.

Permalänk
Medlem

Sry. jag hade flex 2.5 uppe samtidigt

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Ni som kör 6GHz, använder ni 160MHz kanaler? Handlade i U7 pro för det ändamålet men gick ner till 80MHz istället. Jag tycker att det är svårare att få roamingen att fungera med 160MHz-kanaler. Ser snabbt -80dBm utan att den är villig att byta över till nästa AP. Samma problem finns inte med 80MHz-kanaler, åtminstone inte här hos mig.
Någon annan som har samma erfarenhet?

För att det ska bli så begripligt som möjligt använde jag google translate, alla förstår inte så mycket om jag skriver på norska. Jag hoppas att det var något förståeligt i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helco:

Ni som kör 6GHz, använder ni 160MHz kanaler? Handlade i U7 pro för det ändamålet men gick ner till 80MHz istället. Jag tycker att det är svårare att få roamingen att fungera med 160MHz-kanaler. Ser snabbt -80dBm utan att den är villig att byta över till nästa AP. Samma problem finns inte med 80MHz-kanaler, åtminstone inte här hos mig.
Någon annan som har samma erfarenhet?

För att det ska bli så begripligt som möjligt använde jag google translate, alla förstår inte så mycket om jag skriver på norska. Jag hoppas att det var något förståeligt i alla fall

Ja, jag kör 160 MHz kanalbredd på 6 GHz eftersom jag bara använder den frekvensen där prestandan spelar mest roll och behöver därför inte bry mig så mycket om roaming. På 5 GHz kör jag 80 MHz kanalbredd dock.

Det kan vara värt att testa de senaste firmware-versionerna som är i EA för att se om de gör någon skillnad.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Min unifi gateway ultra rapporterar "packet loss" som jag inte får med Telias utsända skräp. Funderar på om det är något man kan göra åt det eller bara leva med? Händer någon gång om dagen.

Visa signatur

Hörlursförstärkare: RebelAmp/Asgard v3/Fosi Audio Tube-P2.
Hörlurar: Sennheiser HD 6XX, BeyerdynamiDT 1770 Pro, Hifiman Sundara Closed

Permalänk
Medlem
Skrivet av crowlegend:

Min unifi gateway ultra rapporterar "packet loss" som jag inte får med Telias utsända skräp. Funderar på om det är något man kan göra åt det eller bara leva med? Händer någon gång om dagen.

Var ser du packet loss på Ultra?
Telia routern visar väl ingen info om sånt.

Permalänk
Medlem

Om man ska väggmontera AP är det bäst att köpa wall modellen då? Även fast den vanliga runda går att montera på vägg med . Läst mycket ris å ros om u7 lineupen . Vet ej om jag ska gå för U7wall eller U6pro
U6 har ingen Wall modell bara ”inwall” ingen lust göra hål på väggen.

Plus att jag bara har 1 gbe lan och u7 behöver 2.5 för att få ut fullt , men det är lite skitsamma sitter bara på 250 lina 🤷😀

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Om man ska väggmontera AP är det bäst att köpa wall modellen då? Även fast den vanliga runda går att montera på vägg med . Läst mycket ris å ros om u7 lineupen . Vet ej om jag ska gå för U7wall eller U6pro
U6 har ingen Wall modell bara ”inwall” ingen lust göra hål på väggen.

Plus att jag bara har 1 gbe lan och u7 behöver 2.5 för att få ut fullt , men det är lite skitsamma sitter bara på 250 lina 🤷😀

Går utmärkt att placera vanliga APs på väggen. Ingår mount för det. U7 Pro är ju nice för Wifi 7. Men har du bara 250 mbit kan du komma undan billigt med U6+ modellen. Den kommer maxa din lina utan problem. Wifi 7 ger bättre ”räckvidd” men inte superstor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Går utmärkt att placera vanliga APs på väggen. Ingår mount för det. U7 Pro är ju nice för Wifi 7. Men har du bara 250 mbit kan du komma undan billigt med U6+ modellen. Den kommer maxa din lina utan problem. Wifi 7 ger bättre ”räckvidd” men inte superstor skillnad.

Ah det handlar om en lite lgh på 52 kvm . Men mycket av unifi sortiment är slut ofta. Finns typ inga u6 att köpa nästan. U7 och u7wall går att köpa dock.
Men har beskymmer med 2.4 ghz å iot device.

Får fundera vilken jag ska köpa 😀👍

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Var ser du packet loss på Ultra?
Telia routern visar väl ingen info om sånt.

Ser det i loggen på ultran, märker också av det vilket jag inte gör med Telias udda nog. Ungefär samma tid på dagen också ca 11:30, kan det vara nått som står automatiskt som en uppdateringscheck? Det har lugnat ner sig, förr var det under större tidsintervall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av crowlegend:

Ser det i loggen på ultran, märker också av det vilket jag inte gör med Telias udda nog. Ungefär samma tid på dagen också ca 11:30, kan det vara nått som står automatiskt som en uppdateringscheck? Det har lugnat ner sig, förr var det under större tidsintervall.

Är inte säker på att det har med routern att göra. Hade själv liknande problem när jag hade Telia som operatör, men plötsliga avbrott/packet loss under kora tider vissa tider på dygnet. Anmälde till Telia för felsökning, men de lyckades aldrig lösa det. När jag bytte till Bahnhof, och numera Telenor, som operatör så försvann problemet (exakt samma utrustning i övrigt).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av martinot:

Är inte säker på att det har med routern att göra. Hade själv liknande problem när jag hade Telia som operatör, men plötsliga avbrott/packet loss under kora tider vissa tider på dygnet. Anmälde till Telia för felsökning, men de lyckades aldrig lösa det. När jag bytte till Bahnhof, och numera Telenor, som operatör så försvann problemet (exakt samma utrustning i övrigt).

Må så vara, för jag fick det först i December när jag bytte hastighet på fibern, innan dess inget sådant alls. Pratade med Telia supporten de ville ha mig på deras router, jag hade ett dygn ca och märkte inget så. Kanske är ultran mer känslig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av crowlegend:

Må så vara, för jag fick det först i December när jag bytte hastighet på fibern, innan dess inget sådant alls. Pratade med Telia supporten de ville ha mig på deras router, jag hade ett dygn ca och märkte inget så. Kanske är ultran mer känslig?

Troligen ingen slump att problemet uppstod då när du bytte tjänst/hastighet på fibern.

Gällande Ultran så vet jag inte. Min router är inte från Ubiquiti utan från en annan tillverkare (MikroTik RB3011).

Provade att byta till Telias router (som felsökningen hos Telia ville), men löste aldrig problemet helt för mig. Blev snarare en nackdel med lite sämre througput/latens med Telias burk som router (och mer instabilt). De föreslog då att jag skulle ha deras router i bryggat läge (som de hjälpte till med att sätta den i remote) före min egen (MikroTik) router, men även det löste aldrig problemet.

När jag bytte operatör så försvann problemet helt (var först rädd att det var något med min Telia Öppen Fiber som hade problem i sitt nätskikt, men som tur var inte då problemet försvann helt vid operatörsbyte).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av crowlegend:

Bör inte vara något som påverkar. Jag har kört Ultra sen den den släpptes, har inte haft problem med packet loss, däremot va hög latency men det fixades efter några månader.
Har dock Ownit så helt annat nät.

Kan det va nån lease time inställning som Telia strular med om man inte köra deras router? Kanske kolla vad de har för setting och köra samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Ah det handlar om en lite lgh på 52 kvm . Men mycket av unifi sortiment är slut ofta. Finns typ inga u6 att köpa nästan. U7 och u7wall går att köpa dock.
Men har beskymmer med 2.4 ghz å iot device.

Får fundera vilken jag ska köpa 😀👍

U6+ finns på Inet annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crowlegend:

Finns även lite fler settings såsom jumbo frames mm du kan testa runt med i settings under network. Jag har jumbo frames t.ex.
Här är mina settings i nätverk för Ultra, dock på svenska i appen lol. Vet inte vad allt gör men funkar fint för mig 😁

Edit:
Finns även automatic speedtest som jag har av, kanske att de kan strula om det är mitt på dagen.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Bör inte vara något som påverkar. Jag har kört Ultra sen den den släpptes, har inte haft problem med packet loss, däremot va hög latency men det fixades efter några månader.
Har dock Ownit så helt annat nät.

Kan det va nån lease time inställning som Telia strular med om man inte köra deras router? Kanske kolla vad de har för setting och köra samma?

Ja jag var inne på nått sådant också, fast det händer en gång om dagen nu förr helt klart värre, så det kan ju va på väg bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av crowlegend:

Ja jag var inne på nått sådant också, fast det händer en gång om dagen nu förr helt klart värre, så det kan ju va på väg bort.

Skrev i edit men här:
Finns även automatic speedtest som jag har av, kanske att de kan strula om det är mitt på dagen.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Finns även lite fler settings såsom jumbo frames mm du kan testa runt med i settings under network. Jag har jumbo frames t.ex.
Här är mina settings i nätverk för Ultra, dock på svenska i appen lol. Vet inte vad allt gör men funkar fint för mig 😁

<Uppladdad bildlänk>

Edit:

Jag testar med flödeskontroll, jumboframes är väl mer LAN, mellan lagring och PC om jag inte minns fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

U6+ finns på Inet annars.

Läst även lite om dom som kör mediatek chip som inte är lika stabil som u6 pro som kör qualcomm.

Får fundera lite 🤪

Visa signatur