Permalänk
Medlem

Egenbyggda handkontroller.

Hej hej.
Jag fick precis en tanke (sömnlös) om hemmabyggda handkontroller till PC/konsol.
Jag letar efter hemsidor och youtubers som tar en befintlig handkontroll och bygger om den som dom vill ha den.
Jag menar specifikt att hela ergonomin ändras. Ett helt nytt skal så det blir en helt ny kontroller att hålla i.
Jag har själv inte hittat en enda kontroller som jag tycker är tillräckligt skön att spela med. Jag får liksom nöja mig med vad som finns. Så jag är nyfiken på vad folk tar sig för då jag inte är ensam om detta.

Har ni tips?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sök efter trackball controller tex. Var en som byggde nån fullständigt "ergonomiskt" anpassad monstrositet där varenda finger skulle kunna användas. Såg mer ut som ett musikinstrument till sist..

Är det bara greppet som främst är problemet så kan du ju ta vilken som helst med hyfsat rätt layout, sen är det bara att bygga på med såndär lera som härdar tills den känns perfekt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vill du göra helt custom är det ganska lätt med arduino,
https://github.com/lemmingDev/ESP32-BLE-Gamepad

om du är okej med att rita och beställa egna kretskort
https://pro.easyeda.com/
https://jlcpcb.com/

3d-printa något att hålla i, eller forma helt fritt med typ sugru
https://www.tesa.com/sv-se/konsument/sugru-formbart-lim

Permalänk

som ovan säger har du tillgång till 3d printer en arduino och ett gäng analoga spakar och microbrytare är det relativt enkelt att göra en justom kontroller.

det som kommer äta mest tid är att modellera och printa prototyper på skalet tills man är nöjd med formen.

själv håller jag på med typ detta för tillfället för att montera en analog spak på ratten till simrig för muskontroll i menyerna så jag slipper byta till en handkontroll eller mus för det.

det jag fastnat på är dock hur jag ska få kabeln till ratten utan att behöva ha typ en spiralsladd snodd runt navet utvändigt iom att kabeln måste kunna röra sig hela tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mycket för svaren då dom är intressanta

Men jag skrev "Jag letar efter hemsidor och youtubers som tar en befintlig handkontroll och bygger om den som dom vill ha den."

😊

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men jag skrev "Jag letar efter hemsidor och youtubers som tar en befintlig handkontroll och bygger om den som dom vill ha den."

😊

Googla "custom gaming controller" typ

Elektriskt är det väl inte mycket med det, ta en befintlig handkontroll och flytta knappar och spakar, stoppa det i ett hemmameckat skal. Eventuellt kan du vilja lära dig lite Kicad och designa/låta tillverka ditt eget customkretskort att flytta över komponenter till för ytterligare flexibilitet, eller åtminstone bottenkort till styrkorset, som är väl det enda som kan vara svårt att flytta eller ersätta med andra brytare.

Den stora grejen är nog i slutändan att få till en fungerande mekanisk design från ritbord till verklighet. En 3D-printer är oerhört användbar, men handkontroller brukar innebära organiska former som inte är helt lätta att varken modellera eller printa. Tyvärr inget bra CAD-nybörjarprojekt, men är du inte otålig kan du nog få till det. Vad det gäller printandet av den färdiga designen krävs alltid en viss grad av stöd i Z-ledet, som ju också kan bli knepigt när man har med rundade former att göra. Det är inget oöverstigligt om man har tid och motivation, men erfarenhet är en enorm fördel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

😊

är ju då bara frågan om att hitta en kontroller med knapplayouten som man vill ha eller modifiera/kapa isär pcb´n i delar och attacha med kablar mellan delarna där man kapade ledningsbanorna och sen 3d printa passande skal för nya layouten och formen man vill ha

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för svar 😊

Jag omformulerar mig.
Jag vill se ANDRA bygga om/bygga nya handkontroller. Jag vill inte bygga en egen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/Ug06dhahqg0

Där är den jag menade.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Den är bra och vad jag vill se. Tack så mycket

Visa signatur