Tips på RAMdisk mjukvara för Windows11?

Permalänk
Medlem

Tips på RAMdisk mjukvara för Windows11?

Nån som har satt upp en RAMDisk under Windows 11 som funkar bra? Lättanvänt?
Jag har tidigare köpt nån "Dataram RAMDISK" mjukvaran men jag kan inte aktivera licensen längre så det verkar som tillverkaren lagt ner eller nått. Vore intressant att höra tips från andra som kör RAMdisk vad ni använder för något?
Bör finnas funktionalitet som sparar ner RAMdiskens innehåll till HD med jämna mellanrum så den överlever en omstart.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Nån som har satt upp en RAMDisk under Windows 11 som funkar bra? Lättanvänt?

ImDisk Toolkit är bland det bästa, lättviktiga och lättanvända jag har hittat:

https://sourceforge.net/projects/imdisk-toolkit/

Utvecklat av en svensk från början, sen har koden blivit underhållen av någon annan. Installerade det nyligen på Windows 11 Pro 24H2 så kan intyga att det fungerar.

Skrivet av oRBIT2002:

Bör finnas funktionalitet som sparar ner RAMdiskens innehåll till HD med jämna mellanrum så den överlever en omstart.

Vad ska du ha den funktionen till specifikt...?