27" 1440p för spel och fotoredigering.

Permalänk
Medlem

27" 1440p för spel och fotoredigering.

Hej!

Jag investerade precis i en ny stationär dator (Minisforum Neptune HX99G) som kommer räcka gott och väl för mina behov (fotoredigering, surfande, arbete och spela äldre spel). Vad jag nu är ute efter är en 27" skärm (USB4 eller HDMI) som ska kunna hantera 2560x1440(vad jag gissar är 1440p? Är inte så bekant med dagens terminologi). Den ska framförallt ha bra färgåtergivning (är van vid Apple iMac 27" skärm) och jag har inget behov av supersnabb uppdateringsfrekvens, men den ska såklart inte vara för seg så att typ Witcher 3 eller Elden Ring ser kasst ut.

Någon som har förslag på skärm för mina behov?

Permalänk
Bildexpert 📺

Låter som vilken vaniljskärm som helst, det vill säga dagens allra vanligaste skärm om 2560x1440 och IPS-panel som orkar 144+ Hertz. Det finns någonstan 150+ modeller på marknaden i norden som svarar mot detta. Vill man säkra okey färger ur kartong behöver man läsa på tester där färgkvaliteten bekräftas.

Yes, 2560x1440 är typiskt det man menar med 1440p.

Om du har vana från en 27-tums iMac med en 5K-skärm så var beredd på att du endast har en fjärdedel av den upplösningen (5120x2880) du är van med. 2560x1440 kan se ut om ett pixligt hönsnät i jämförelse och alla reagerar olika där. Där kan det vara läge att överväga en UHD/4K-skärm istället om du vill behålla något av det du är van med. Är en hel del trådstarter genom åren där tidigare iMac/27-användare köper en 1440p-skärm och undrar vad det är för fel på skärmen. Inga fel på skärmen, bara användarens relativa kvalitetsperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Låter som vilken vaniljskärm som helst, det vill säga dagens allra vanligaste skärm om 2560x1440 och IPS-panel som orkar 144+ Hertz. Det finns någonstan 150+ modeller på marknaden i norden som svarar mot detta. Vill man säkra okey färger ur kartong behöver man läsa på tester där färgkvaliteten bekräftas.

Yes, 2560x1440 är typiskt det man menar med 1440p.

Om du har vana från en 27-tums iMac med en 5K-skärm så var beredd på att du endast har en fjärdedel av den upplösningen (5120x2880) du är van med. 2560x1440 kan se ut om ett pixligt hönsnät i jämförelse och alla reagerar olika där. Där kan det vara läge att överväga en UHD/4K-skärm istället om du vill behålla något av det du är van med. Är en hel del trådstarter genom åren där tidigare iMac/27-användare köper en 1440p-skärm och undrar vad det är för fel på skärmen. Inga fel på skärmen, bara användarens relativa kvalitetsperspektiv.

Tack för utförligt svar!

Jag är van vid en 2013 iMac 27", så den är 1440p. Då satsar jag nog på en valfri som verkar ha fått bra kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akooha:

Tack för utförligt svar!

Jag är van vid en 2013 iMac 27", så den är 1440p. Då satsar jag nog på en valfri som verkar ha fått bra kritik.

Finns ju 5k 5120x2880 också, börjar komma ner i pris.

https://www.inet.se/produkt/2226827/asus-27-proart-display-pa...

Permalänk
Medlem

AOC har bra prestanda till bästa pris just nu. När det gäller 1440p är valet mellan IPS skärm och OLED skärm. IPS billigare men äldre teknik. OLED det nya bättre men dyrare alternativet. Och kan kanske vara en fördel för dig att ha en platt skärm istället för välvd? Då får du kika specifikt på det.

IPS
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13206373

OLED
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13792594

Jag kör själv med 27 tum skärm i 1440p. Har testat större och högre upplösning och tycker inte det lönar sig i dagsläget.