Nya tecken på begränsad första RTX 5070 Ti-skeppning

Permalänk
Skrivet av wly:

https://youtube.com/watch?v=LgAb5bmcTjk

969 - 1000 dollar bra pris. Kommer de ens säljas för 10700 i sverige? Känns som att de kommer ligga kring 12k

Https://www.techpowerup.com/332735/accusations-directed-at-as...

USA har ju tariffer? Eller vart gpuer fråntagna? Tror inte det men kan ha missat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

USA har ju tariffer? Eller vart gpuer fråntagna? Tror inte det men kan ha missat

Gpuerna skeppades väl långt innan tarifferna?

Permalänk
Skrivet av wly:

Gpuerna skeppades väl långt innan tarifferna?

Priserna sätts väl efter priset som gäller nu? Skulle inte du sälja saker dyrare om du kunde eller säljer du halva batchen billigare?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Varför inte? De var annorlunda att enbart om man möter efterfrågan så är tillgången okej?

9800x3d har ju tydligen inte dålig tillgång enligt många, ändå fick ju folk vänta tills februari för sitt exemplar. Alltså 3 månader, men det var okej.

Jag har aldrig sett en gpu release som haft tillgång som motsvarar efterfrågan. Rent ekonomiskt är det rent idiotiskt att sitta på såna lager för alla parter.

Vad spelar det för roll om folk får vänta någon vecka?

Vi får se men amd har ALDRIG motsvarat lager mot efterfrågan på sina produkter om de är vettiga

Det är inte annorlunda om man har någon slags grundförståelse av tillgång och efterfrågan? Dålig tillgång har man när efterfrågan överstiger tillgången, dålig efterfrågan har man om tillgången överstiger efterfrågan.

Om någon här har velat argumentera att det var god tillgång på 9800X3D vid lansering så är det ju uppenbart fel, verkade vara många som inte lyckades få tag i en. Vem är det som säger att det är okej? Om det sägs att det är god tillgång så stämmer det ju rätt väl, 50+ i lager på komplett, på inet, på webhallen, och i lager på flera andra ställen, svårt att argumentera att det är dålig tillgång på den då du kan välja fritt mellan antal olika ställen att klicka hem en utan att stressa.

Tillgång vid lansering på GPUs har ju varit skit sedan 2017 pga mining, halvledarbrist, mining igen, covid osv. Nvidia har ju varit mer på hugget vad jag sett med att ta de äldre ur cirkulation, så inte konstigt att folk reagerar. Kollar man till exempel på inet så är det snabbaste Nvidia de har 4070 Super. På webhallen finns även ett enda 4080 Super som lär ha kommit i retur eller något då det finns i infracity men inte i lager. Inga 5000-kort.

Jag har inte sagt något om vad som spelar roll, men något har inte god tillgång bara för att någon tycker att folk gott kan vänta ett tag, eller för att konkurrenten har är samma problem.

Att du tycker att det är lugnt för folk att vänta ändrar cirka ingenting tyvärr, men vore trevligt om det var så lätt att lugna marknaden

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

https://youtube.com/watch?v=LgAb5bmcTjk

969 - 1000 dollar bra pris. Kommer de ens säljas för 10700 i sverige? Känns som att de kommer ligga kring 12k

Https://www.techpowerup.com/332735/accusations-directed-at-as...

De kommer ligga på ca 85% av 5080, och prestera ungefär 85% av 5080

5080 finns för 14-19k ungefär
Så dessa bör landa på 12-16k

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Det är inte annorlunda om man har någon slags grundförståelse av tillgång och efterfrågan? Dålig tillgång har man när efterfrågan överstiger tillgången, dålig efterfrågan har man om tillgången överstiger efterfrågan.

Om någon här har velat argumentera att det var god tillgång på 9800X3D vid lansering så är det ju uppenbart fel, verkade vara många som inte lyckades få tag i en. Vem är det som säger att det är okej? Om det sägs att det är god tillgång så stämmer det ju rätt väl, 50+ i lager på komplett, på inet, på webhallen, och i lager på flera andra ställen, svårt att argumentera att det är dålig tillgång på den då du kan välja fritt mellan antal olika ställen att klicka hem en utan att stressa.

Tillgång vid lansering på GPUs har ju varit skit sedan 2017 pga mining, halvledarbrist, mining igen, covid osv. Nvidia har ju varit mer på hugget vad jag sett med att ta de äldre ur cirkulation, så inte konstigt att folk reagerar. Kollar man till exempel på inet så är det snabbaste Nvidia de har 4070 Super. På webhallen finns även ett enda 4080 Super som lär ha kommit i retur eller något då det finns i infracity men inte i lager. Inga 5000-kort.

Jag har inte sagt något om vad som spelar roll, men något har inte god tillgång bara för att någon tycker att folk gott kan vänta ett tag, eller för att konkurrenten har är samma problem.

Att du tycker att det är lugnt för folk att vänta ändrar cirka ingenting tyvärr, men vore trevligt om det var så lätt att lugna marknaden

Var flera som munhögg mot mig när jag sade att 9800x3d var lika bristfällig i tillgång som 5090.

Men att säga att något har god tillgång bara för man kan beställa i lugn och ro är väl att tag i....
Men som sagt så hade vi nog ett par tusen 5080 att tillgå i Sverige under launch men det var ju tydligen FÖR lite tillgång

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var flera som munhögg mot mig när jag sade att 9800x3d var lika bristfällig i tillgång som 5090.

Men att säga att något har god tillgång bara för man kan beställa i lugn och ro är väl att tag i....
Men som sagt så hade vi nog ett par tusen 5080 att tillgå i Sverige under launch men det var ju tydligen FÖR lite tillgång

Okej, vad är din definition av god tillgång istället då?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Okej, vad är din definition av god tillgång istället då?

Att tillgång efter tidigare släpps försäljning ligger som grund till tillgången vid release.
4090 sålde 125k första månaden och det är där man bör lägga sig i tillgång om inte marknaden har påvisat annat i efterfrågan.

Och vad det ser ut så verkar tillgång ligga däromkring runt om i världen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att tillgång efter tidigare släpps försäljning ligger som grund till tillgången vid release.
4090 sålde 125k första månaden och det är där man bör lägga sig i tillgång om inte marknaden har påvisat annat i efterfrågan.

Och vad det ser ut så verkar tillgång ligga däromkring runt om i världen.

Man brukar generellt vilja titta lite längre och på lite fler faktorer än så när man förutsäger efterfrågan. Jensen har till och med påvisat detta när han vid amperes launch sa något i stil med "For all my Pascal fans out there, it's now safe to upgrade".

I det fallet var det nog väldigt tydligt för dem baserade på insamlade metrics och allmän marknadsanalys att 1. Många satt kvar på Pascal 2. Många verkade hoppa över turing vilket betyder att de hade en stor potentiell efterfrågan att realiseraz vilket jag tror de lyckades bra med, med sina forcerade MSRP-kort.

Produktcykler, inkluderande feature support, garantier och allt annat går in i att förutsäga efterfrågan, eller snarare så att produkter designas till stor del för att passa den cykliska efterfrågan man vill se på lång sikt.

Att räkna med att sälja samma mängd varje generation ignorerar uppgraderingscykler- de försöker ju kontrollera detta med sina olika feature launches, att de uppgraderar DLSS för gamla serier rejält denna gång tolkar jag som att de räknar med att folk inte är lika köpsugna i för nya serien, så om de inte kan räkna med att sälja lika mycket kan de å andra sidan motivera konsumenter att behålla sina äldre Nvidia-kort istället för att köpa AMD eller Intel, så att det är redo och sugna till nästa serie.

Visa signatur

Permalänk

Efter att ha varit i kontakt med inet och fått till mig att de inte ens har några kort att sälja (endast förboka) så känns även den här "lanseringen" otroligt misslyckad! Det var tydligen nvidia själva som valt att köra på detta sätt, något som verkar väldigt konstigt då proshop har flera modeller i lager...

Jag själv var ute efter ett 5080 i första hand, men då dessa rök pronto så har jag istället väntat tålmodigt på lillebror 5070ti.. Sitter sedan drygt 2 månader utan grafikkort, så kan likväl sitta några veckor till och försöka haffa amds nya istället.