Permalänk

Tele2 Fiber

Hej!!
Har precis skaffat 500/500 fiber från tele2.
Använder mesh system från TP Link(Deco) med 2st anslutningspunkter som att vi har ett ganska stort hus så har det behövts och det har fungerat perfekt innan vi bytte.
Men nu till problemet, internetet fungerar delvis på övervåningen tex ps5 fungerar men vissa appar på tvn fungerar inte alls och även mobilen fungerar ibland.
Har pratat med Tele2’s kundtjänst men det var ju inte speciellt givande.
Hade verkligen uppskattat om någon kunde hjälpa mig med detta som att jag själv har begränsade kunskaper inom detta.

Permalänk
Medlem

Att du bytt ISP ska inte påverka din MESH. Flyttade du någon av boxarna i samband med bytet?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Du har väl ingenting annat förutom en Deco-enhet ansluten till tjänstefördelaren?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Att du bytt ISP ska inte påverka din MESH. Flyttade du någon av boxarna i samband med bytet?

Ne jag har inte ändrat något förutom att jag bytt till tele2 router.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Du har väl ingenting annat förutom en Deco-enhet ansluten till tjänstefördelaren?

Jag har ju routern från tele2 sen har jag 1 primär enhet deco och och 2st deco till som är ihopkopplade på nedre våningen.
Sen har jag 1 st deco primär som är kopplad direkt från inkommande fiber i nätverks uttaget och går vidare på övervåning och det är där det börjar krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannes85:

Ne jag har inte ändrat något förutom att jag bytt till tele2 router.

Kolla med Tele2 om dom kan stänga av så mycket som möjligt och få en så kallad "brygga" på port 1.
Det kan underlätta att eliminera spökfel. Vissa maskiner fattar att dom är bakom dubbla NAT vissa inte t.ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannes85:

Jag har ju routern från tele2 sen har jag 1 primär enhet deco och och 2st deco till som är ihopkopplade på nedre våningen.
Sen har jag 1 st deco primär som är kopplad direkt från inkommande fiber i nätverks uttaget och går vidare på övervåning och det är där det börjar krångla.

Här har du troligen problemet, du bör ju koppla allt på LAN-sidan av din router, annars är det fler enheter som slåss om dina publika adresser, vilket inte nödvändigtvis är lika många med din ny ISP som din gamla.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jaha, såg inte det var paralellkopplat.

Du ska alltså få din Tele2 router bryggad och använda den bryggade porten som "internet" på ditt DECO

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den enda anledning att använda en operatörs router är om man har en IPTV burk från Tele2.
Om du inte har detta så skippa tele2 routern.
Koppla Fiber->kabel->Deco router->kabel/wifi->Deco mesh

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Ne jag har ingen iptv eller liknande men jag har försökt o koppla nätverkskabel direkt i primär decon men jag har inte fått det att fungera, vill även göra ett förtydligande att jag är helt kass på sånt här i jämförelse med er andra här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannes85:

Ne jag har ingen iptv eller liknande men jag har försökt o koppla nätverkskabel direkt i primär decon men jag har inte fått det att fungera, vill även göra ett förtydligande att jag är helt kass på sånt här i jämförelse med er andra här

Endast en router ska vara ansluten till tjänstefördelaren. Inget annat!

Har du någon annan enhet ansluten till tjänstefördelaren så är det anledningen till dina problem.

Eftersom du säger att du inte har koll så är det bättre att du laddar upp bilder. Fota din tjänstefördelare så berättar vi om du har kopplat rätt.

I minst 9/10 av den här typen av trådar så är anledningen att man har kopplat in något mer än endast en router till tjänstefördelaren.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Fast det som är lite konstigt är ju att det fungerade perfekt innan jag bytte till tele2.
Jag tog bort routern från tele 2 nu och raderade alla inställningar i appen och installerade om allt direkt in i deco nu.
Så nu ser scenariot ut såhär.
I källaren har jag inkommande fiber och där sitter en Switch och från den går 2st nätverks kablar en till första våning till primär deco och den andra går till övervåningen till en primär deco.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannes85:

I källaren har jag inkommande fiber och där sitter en Switch och från den går 2st nätverks kablar en till första våning till primär deco och den andra går till övervåningen till en primär deco.

Det är fel. Inkommande fiber ska gå till en och endast en router. Hade du kopplat så från början så hade du nog inte behövt göra några återställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannes85:

Fast det som är lite konstigt är ju att det fungerade perfekt innan jag bytte till tele2.
Jag tog bort routern från tele 2 nu och raderade alla inställningar i appen och installerade om allt direkt in i deco nu.
Så nu ser scenariot ut såhär.

Hade du fler publika IP-adresser med den förra ISPn så kan det vara så att du helt enkelt aldrig upptäckte att du kopplat "fel". Eftersom den enda ändringen du genomfört är byte av ISP så är det rimligt att anta att skillnaderna ligger i leveransen mellan gamla och nuvarande ISP. Just nu har du två routers kopplade direkt till internet vilket gör att du använder två publika IP-nummer.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många trådar vi har haft uppe med samma felaktiga uppkoppling ? Många är det. Har man endast en inkommande IP-adress kan man endast ha en router kopplad till mediakonverteraren. Allt efter routern skall vara initierade som AP enheter. D.v.s har men ytterligare routers man vill använda skall de vara ställda i bryggat läge / AP läge.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Då förstår jag vad felet är iaf men jag förstår fortfarande inte varför tex ps5an fungerar på övervåningen men inte netflix?
Hur gör man när man bryggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannes85:

Då förstår jag vad felet är iaf men jag förstår fortfarande inte varför tex ps5an fungerar på övervåningen men inte netflix?
Hur gör man när man bryggar?

För att lösa ditt problem så måste du koppla en router till tjänstefördelaren och ingenting annat. Alla andra enheter (switch, ytterligare Deco etc.) måste kopplas efter routern.

Du har alltid haft ditt nätverk felkopplat och då är det bara en tidsfråga innan man stöter på problem, vilket du nu har gjort när din nya leverantör inte ger till lika många publika IP-adresser.

Det smidigaste för dig är i detta fall att ansluta routern från Tele2 till tjänstefördelaren. Från routern ansluter du sedan kablarna som du idag har inkopplade till switchen, eller ansluter switchen till routern om portarna i routern inte räcker till.

Deco-enheterna ansluts till Tele2-routern eller switchen och Deco-enheterna måste konfigureras som accesspunkter.

Du kan också strunta i Tele2-routern helt om du föredrar det. Då är det en av Deco-enheterna som ska vara ansluten till tjänstefördelaren och i övrigt som jag har skrivit ovan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Okej men då ska jag testa att sätta routern från tele2 direkt på inkommande fiber och sen gå vidare därifrån till båda deco.
Håller tummarna att detta funkar😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannes85:

Okej men då ska jag testa att sätta routern från tele2 direkt på inkommande fiber och sen gå vidare därifrån till båda deco.

Om det inte fungerar till en början så är det pga. att du bara får en IP-adress och den är i sådana fall låst till någon felinkopplad enhet. Det tar 1-24 timmar innan MAC-låset släpper, så du måste ha routern ansluten hela tiden. Du kan också ringa Tele2 och be dom släppa MAC-låset.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det låter spontant som en klassisk intern IP-konflikt där både Tele 2-routern och Deco skickar ut IP-adresser. Något som gör att en del tjänster krockar och andra inte.

Du behöver förmodligen brygga en port på Tele 2-routern (vilket betyder att den bara släpper igenom all trafik och helt förlorar alla möjligheter att dela ut IP-adresser). Koppla sedan in Deco-routern i den bryggade porten på Tele 2-routern och koppla Tele 2-routern till inkommande fiber

För att brygga routern skulle jag antingen kontakta Tele 2 och höra exakt hur man går tillväga, alternativt göra en googling på modellnumret och "brygga" eller "bridge" för att få fram en guide Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Det låter spontant som en klassisk intern IP-konflikt där både Tele 2-routern och Deco skickar ut IP-adresser. Något som gör att en del tjänster krockar och andra inte.

Du behöver förmodligen brygga en port på Tele 2-routern (vilket betyder att den bara släpper igenom all trafik och helt förlorar alla möjligheter att dela ut IP-adresser). Koppla sedan in Deco-routern i den bryggade porten på Tele 2-routern och koppla Tele 2-routern till inkommande fiber

För att brygga routern skulle jag antingen kontakta Tele 2 och höra exakt hur man går tillväga, alternativt göra en googling på modellnumret och "brygga" eller "bridge" för att få fram en guide Hoppas det löser sig!

TS har kopplat sitt nätverk fel och har haft flera enheter anslutna direkt till tjänstefördelaren. TS har sedan bytt ISP som inte ger ut lika många IP-adresser, vilket har resulterat i enheterna slåss om en IP-adress.

Vi har redan rätt ut det här. Finns ingen anledning att brygga Tele2-routern, då kan man lika gärna skippa den helt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannes85:

Om någon av Deco-enheterna funkar som router så kommer du att få andra problem än du har nu. Du ska ha en och endast en router.

Permalänk

Okej men kommer jag inte kunna ha två åtkomst punkter menar du även fast jag går från tele2 routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannes85:

Okej men kommer jag inte kunna ha två åtkomst punkter menar du även fast jag går från tele2 routern?

Om du ser till att ställa in dem så att de bara är åtkomstpunkter och inte försöker agera routrar så är det inga problem. Eller så gör du som föreslaget att du tar bort routern från Tele2 och använder en Deco som router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

TS har kopplat sitt nätverk fel och har haft flera enheter anslutna direkt till tjänstefördelaren. TS har sedan bytt ISP som inte ger ut lika många IP-adresser, vilket har resulterat i enheterna slåss om en IP-adress.

Vi har redan rätt ut det här. Finns ingen anledning att brygga Tele2-routern, då kan man lika gärna skippa den helt.

Ah, my bad! Borde läst mer noggrant Gött att det ordnade sig!

Permalänk

Nu har jag kopplat om allt och nu fengerar allt som det gjort tidigare😀
Grymt tack för hjälpen alla som engagerade sig🙏😀

Permalänk
Medlem

Gissar på att Tele2 routerns WiFi slår ut Decons. De brukar köra med maximalt breda kanaler och full effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Gissar på att Tele2 routerns WiFi slår ut Decons. De brukar köra med maximalt breda kanaler och full effekt.

Jösses. Läs tråden eller i alla fall dom sista inläggen? Nej, det har ingenting med det att göra.

Visa signatur

press nu1mlock