Permalänk
Medlem

Wifi 7 - 2x2 vs 4x4

Ska köpa en ny router och kollar på olika med wifi 7 stöd där jag har hittat två som är intressanta, men det är några specs som jag är osäker över.
Skillnaden mellan dessa är följande specs;

Router 1;
5GHz (4x4), 5.8Gbps,160 to 20MHz, 4K-QAM
6GHz1 (2x2), 5.8Gbps, 320 to 20MHz, 4K-QAM

Router 2;
5GHz BE: 4x4 (Tx/Rx) 4096-QAM 20/40/80/160MHz, up to 5.8Gbps
6GHz BE: 4x4 (Tx/Rx) 4096-QAM 20/40/80/160/320MHz, up to 11.5Gbps

Jag har försökt googla där alla säger olika, vissa säger att jag antagligen inte kommer ha någon enhet som stödjer 4x4 och att det är onödigt att köpa. Medans andra säger att det ändå är en fördel att ha 4x4 oavsett om klienterna stödjer det eller inte, då man får bättre hastighet och räckvidd.

Någon här som har koll på hur det fungerar och om jag kommer märka någon skillnad här hemma?

Det skiljer sig 4700 kr mellan modellerna, samtidigt som jag vill köpa en bra router och ha länge så vill jag inte betala ca 5k extra för några som jag aldrig kommer märka.

Permalänk
Medlem

4x4 innebär att du har fyra antenner som kan användas för sändning och mottagning. I princip kan det ge dig dubbla hastigheten mot att bara använda två antenner (2x2), men det kräver att även klienten har fyra antenner.

Även om klienten inte stöder 4x4 så kan de extra antennerna för att ge bättre känslighet och därmed utöka räckvidden och/eller minska störkänsligheten.

Om du inte har en klient med fyra antenner (vilket du antagligen inte har) så kommer du nog inte märka någon stor skillnad. I alla fall inte 4700 kronors skillnad.

Sen så bör du väl titta även på övrig funktionalitet hos routrarna i fråga, utöver det trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

4x4 innebär att du har fyra antenner som kan användas för sändning och mottagning. I princip kan det ge dig dubbla hastigheten mot att bara använda två antenner (2x2), men det kräver att även klienten har fyra antenner.

Även om klienten inte stöder 4x4 så kan de extra antennerna för att ge bättre känslighet och därmed utöka räckvidden och/eller minska störkänsligheten.

Om du inte har en klient med fyra antenner (vilket du antagligen inte har) så kommer du nog inte märka någon stor skillnad. I alla fall inte 4700 kronors skillnad.

Sen så bör du väl titta även på övrig funktionalitet hos routrarna i fråga, utöver det trådlösa.

Även om man bara har enheter som klarar 2x2 så kan en AP med 4x4 normalt kommunicera med två 2x2-enheter samtidigt. Det fyller med andra ord en funktion även om man inte har 4x4-enheter. Är antalet enheter man ansluter till nätverket relativt begränsat är det inte säkert att man märker någon större skillnad i praktiken dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Någon här som har koll på hur det fungerar och om jag kommer märka någon skillnad här hemma?

Det skiljer sig 4700 kr mellan modellerna, samtidigt som jag vill köpa en bra router och ha länge så vill jag inte betala ca 5k extra för några som jag aldrig kommer märka.

Eftersom ingen vet hur du tänker mäta så är det omöjligt att ge ett trovärdigt svar.

Men frågan är intressant. Jag (som är idiot på radio) har inget svar och internet i allmänhet är riktigt dåligt på att ge ett svar på den generella frågan om trådlösa konsumentroutrar har nytta av flera antenner i praktiken, mot klienter som inte kan utnyttja så många strömmar.

Mottagningen i AP:n borde rimligen ha förutsättning att bli bättre med fler antenner. Sändning med beamforming ska i allmänhet bli bättre om man har flera antennelement att tillgå. Fler antenner ger möjlighet att ha fler riktade antenner.

Men om trådlösa konsumentroutrar faktiskt nyttjar de möjligheterna är antagligen en implementationsfråga. Speciellt, inbillar jag mig, på modeller där man själv kan rikta antennerna.

Vill man se hur interna antenner är arrangerade så är FCCs bilddatabas en resurs.

2x2 och 4x4 refererar till radio-kedjor (MIMO), inte nödvändigtvis till antennkonfiguration, även om man behöver ett antenn-element per MIMO-ström. Men det är inte nödvändigtvis samma sak som antalet antenner. Se här till exempel för ett exempel på 6 antenner för 4 strömmar, som då antagligen är tänkt att rikta strålningen åt klientens håll.

Men för dig är det antagligen enkelt: För 4700 kr ska du hellre komplettera med en eller flera AP eller "mesh"-noder och sprida ut dem så de hamnar nära klienterna.

Om du är ute efter räckvid är dessutom 2.4 GHz-bandet troligen mer intressant. Med WiFi 7 behöver man dessutom på allvar börja fråga sig om det inte ändå är internetabbonemanget som är flaskhalsen i nästan alla intressanta användningsfall.

Permalänk
Medlem

Som en tumregel kan man säga att stationära datorer har lika många strömmar som den har fysiska antenner som sticker ut. Sitter det fyra antenner på baksidan av din dator så klarar den 4x4, till exempel.

Vad gäller bärbara så kollade jag upp det där med antalet interna antenner för några år sen. De enda som klarar 3x3 är Apple’s MacBook Pro från 2016 och framåt och några Dell XPS. Allt annat är 2x2. Visst kan det ha hänt något sen dess, men jag tror inte del. Telefoner och surfplattor har också 2x2 idag om de inte är extrema lågprismodeller med 1x1.

Kör du däremot Mesh så är det jättebra med 4x4, eftersom det ökar bandbredden mellan de respektive Mesh-enheterna. Mesh bygger ju på att allt skickas två gånger, så allt som utnyttjar bandbredden mer effektivt är bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vet med dig att du kommer ha många WiFi 7-enheter på nätverkt och att du behöver exceptionell bandbredd till dem skulle jag satsa på routern som har 4x4 på 6 GHz-bandet. Men det låter som du främst tittar på specifikationer och kanske inte på ekosystem. Enligt min erfarenhet är det bättre att titta på hur enheterna pratar med varandra, vilket stöd det finns för at utöka bandbredden i framtiden och såvidare. Att köpa en bra trådlös router med biffiga specar är ofta sämre än att köpa 2-3 accesspunkter och separat router.

Gällande ekosystem finns det otaliga, men jag rekommenderar Ubiquiti UniFi, Alta Labs, Zyxel Nubula, TP-Link Omada och Grandstream. Alla de systemen är skalbara och centralt managerade.

När vi börjar se större och bättre implementering av MLO (Multi-Link Operation) tror jag att man tjänar som attans att ha stor bandbredd på 6 GHz-bandet, förutsatt att man har bra täckning överallt på platsen. MLO är en teknik i WiFi 7 som kan ansluta en klient med flera frekvensband samtidigt, så rent teoretiskt kan man få grym räckvidd och bra prestanda om man kopplar upp med 2.4, 5 och 6 GHz samtidigt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som en tumregel kan man säga att stationära datorer har lika många strömmar som den har fysiska antenner som sticker ut. Sitter det fyra antenner på baksidan av din dator så klarar den 4x4, till exempel.

Vad gäller bärbara så kollade jag upp det där med antalet interna antenner för några år sen. De enda som klarar 3x3 är Apple’s MacBook Pro från 2016 och framåt och några Dell XPS. Allt annat är 2x2. Visst kan det ha hänt något sen dess, men jag tror inte del. Telefoner och surfplattor har också 2x2 idag om de inte är extrema lågprismodeller med 1x1.

Kör du däremot Mesh så är det jättebra med 4x4, eftersom det ökar bandbredden mellan de respektive Mesh-enheterna. Mesh bygger ju på att allt skickas två gånger, så allt som utnyttjar bandbredden mer effektivt är bra.

Apples arm baserade Mac:ar är 2x2 så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Ingen ide att satsa på wifi 7 redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ingen ide att satsa på wifi 7 redan nu.

Det där beror helt på pris skulle jag säga, att generellt säga att wifi7 är för dyrt är nog inte sant ännu. Men att byta från wifi6 skulle jag väl säga inte är värt det.

Och att lägga 4700kr på 4x4 på 6GHz bandet som knappt når genom en vägg skulle jag inte ens tänka tanken på. Sitter man på wifi i samma rum som sin AP så har man nog bestämt sig att man inte behöver så mycket bandbredd.