Andrahandsvärde för nuvarande generation grafikkort

Permalänk
Medlem

Andrahandsvärde för nuvarande generation grafikkort

Vad tror ni händer om ex. Nvidia tar sitt förnuft till fånga och ändrar nuvarande strömförsörjning, via 12V-2x6, till en med pålitligare kontakt eller löser problemet med lastballansering? Personligen blir det ett big "NO" att köpa ett grafikkort med nuvarande lösning om det finns liknande GPU prestandamässigt med en bättre och pålitligare design. Gäller framför allt strömkrävande kort som ligger på gränsen mot vad kontaktspecen säger och felmarginalen är liten/obefintlig. Jag tror risken är stor att man plötsligt har ett grafikkort som har väldigt dåligt andrahandsvärde. Garantitiden har kanske löpt ut och ingen vill ta risken att köpa.

Funderar på att uppgradera GPU men tankar som ovan får köp-hjärnan att vackla.

Permalänk
Medlem

Svårt att spekulera kring detta.

Men med tanke på att allt vart väldigt negativt när dom först introducerade sina nya kontakter. Och att dom nu med 50xx-serien inte har gjort någon större förändring så har jag personligen svårt att se att dom kommer göra det över huvud taget framöver heller.

Kikar vi dessutom på 4090 kort så är deras andrahandsvärde rätt höga just nu. Trots dessa kontakter.🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Svårt att spekulera kring detta.

Men med tanke på att allt vart väldigt negativt när dom först introducerade sina nya kontakter. Och att dom nu med 50xx-serien inte har gjort någon större förändring så har jag personligen svårt att se att dom kommer göra det över huvud taget framöver heller.

Kikar vi dessutom på 4090 kort så är deras andrahandsvärde rätt höga just nu. Trots dessa kontakter.🤷‍♂️

Blir det ingen ändring så påverkas inte andrahandsvärdet i detta hänseende vilket man kan se på 4090-korten. Det är just om det blir en ändring jag tror att värdet påverkas. Kanske effekt-kravet har pikat med 5090-korten och framtida kort har tätare och effektivare kretsar. Lägre effekt och snabbare grafikkrets vilket skulle kunna motivera att fortsätta med nuvarande kontaktstandard. Skulle hur som gärna vilja ha någon form av skydd mot för hög ström per ledare. Framtiden får utvisa :).

Permalänk
Medlem

Menar folk köper ju fortfarande begagnade intel cpu'er..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |