Powercolor Radeon RX 9070 Hellhound - Tyst hund biter värst

Permalänk
Melding Plague

Powercolor Radeon RX 9070 Hellhound - Tyst hund biter värst

Om XT-modellen är AMD:s plusmeny är RX 9070 fortfarande ett rejält skrovmål.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Återigen...

Nvidia: "Bra produkt".
Amd: ?

Sidans integritet påverkas såklart. Oklar prissättning som drar ner betyget. Ok? Som om att Nividias papperslansering var bättre etc.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Känns som XT modellen är bättre val vilket inte är oväntat.

Klart bättre än Nvidia men frågan är om det räcker. Krävs mycket för att den stora massan ska överge de gröna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av NaaR:

Återigen...

Sidans integritet påverkas såklart. Oklar prissättning som drar ner betyget. Ok? Som om att Nividias papperslansering var bättre etc.

Nej, nu får herrn sitta ner i båten och sluta piska upp trollstämning. Skall man vara korrekt har varken RX 9070-korten eller RTX 5070-kort fått ett betyg. Det ser ut att skilja upp till 30% i pris om man ställer upp MSRP-kort mot andra modeller. Om du skall tala om integritet så värnar vi om den genom att inte sätta ett betyg utan att ens veta vad produkten kostar, en viktig faktor när vi recenserar produkter.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad de riktiga priserna blir är jag ändå rätt besviken över prestandan. Inte många procent över mitt Rx 6950xt som jag köpte för 6k för ett halvår sen.

Edit: den har ca 15% högre prestandaindex i 4k med 23% högre pris än vad jag betalade :/

Permalänk
Medlem

227W, bör inte vara några problem i mitt system med den annars blygsamma 500W jag har tillgängligt med en 5700X3D.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Hellhound-kortet från Powercolor verkar återigen vara kanon. Roligt. Har kört med 7900 GRE i det utförandet och det har funkat hur bra som helst.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Det här påminner lite om RX 480. Inte vad gäller energieffektivitet. Men relativ prestanda ställt till äldre modeller. R9 390X var snabbare till och med R9 290 var ibland snabbare än RX 480. Det nämnvärda lyftet kom först med RX 5700 tre år senare. Satt man på kraftfullare modeller ur R9-serien kunde man likväl vänta tre år med att uppgradera. Lite så känner jag nu med. Har du ett kort ur RTX 3000 serien/RTX 6700 eller bättre så lär det inte gå någon större nöd de kommande två åren fram tills dess att vi förhoppningsvis får se det generationsmässiga kliv vi normalt förväntar oss att se.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av star-affinity:

Hellhound-kortet från Powercolor verkar återigen vara kanon. Roligt. Har kört med 7900 GRE i det utförandet och det har funkat hur bra som helst.

Sitter även jag med 7900 GRE Hellhound och jag är helnöjd. Det största klagomålet är att jag inte är helt nöjd med de förvalda RGB-nyanserna

9070 Hellhound ser lovande ut, men vi har som sagt inte priser till hands och det känns mer relevant än någonsin att ha alla korten på borden denna generation.

Permalänk
Medlem

Ok, max 9000 sek för xt eller 8000 för lillebror = jag köper nytt kort imorgon.
Där går gränsen för vad jag betalar per fps!

(min beräkning för prisvärdhet är 59kr per poäng i nya 1440p indexet, ganska precis där 7800xt går att hitta)

Feta fingrar på miniräknaren...
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Återigen...

Inte första gången dom inte känns helt opartiska..
Jag uppmärksammade samma på 14900K recensionen:
Fler nackdelar än fördelar
Sweclockers: Bra produkt

Argument?
"Core i9-14900K är ett bra val för den som vill maxa sitt befintliga LGA 1700-system"
Den är den bästa processorn för 1700 socket. Därför är det en bra produkt....förutsatt att man redan har ett LGA 1700 system..
Så om man inte har det, så är det ingen bra produkt?!

Förstår inte hur man kan sätta en villkors styrd bemärkelse, och speciellt att visa villkoren/villkoret lite vid sidan av.

Snart kommer väl OKQ8: "Detta är ett bra bränsle...förutsatt att du har en bensinmotor"..

Självklart har man full rätt att ifrågasätta journalisters integritet när dom är inkonstanta på detta sätt.
Ger ju en känsla av att pengar bytt hand eller att, som tidigare hänt, att någon tillverkare uttryckt att
recensions-hårdvara i framtiden kan utebli om recensionen inte lever upp till deras förväntningar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Sitter även jag med 7900 GRE Hellhound och jag är helnöjd. Det största klagomålet är att jag inte är helt nöjd med de förvalda RGB-nyanserna

9070 Hellhound ser lovande ut, men vi har som sagt inte priser till hands och det känns mer relevant än någonsin att ha alla korten på borden denna generation.

OK, det förstår jag man kan tycka är synd, men eftersom jag inte alls bryr mig om RGB (framförallt inte inne i datorn – kör med mesh på sidan så det ser bara knäppt ut när det lyser där inne), så är det ingen nackdel för mig.

Ska bli intressant att se vad priserna landar på. Kanske kan vara intressant för mig att gå över till 9070 XT då det blev ny skärm med 3840 x 2160 och upp till 240 Hz för ett tag sen det verkar ju vara en rätt fin procentuell ökning just i höga upplösningar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av EndLessMind:

Argument?
"Core i9-14900K är ett bra val för den som vill maxa sitt befintliga LGA 1700-system"
Den är den bästa processorn för 1700 socket. Därför är det en bra produkt....förutsatt att man redan har ett LGA 1700 system..

Förstår inte hur man kan sätta en villkors styrd bemärkelse, och speciellt att visa villkoren/villkoret lite vid sidan av.

Snart kommer väl OKQ8: "Detta är ett bra bränsle...förutsatt att du har en bensinmotor"..

Självklart har man full rätt att ifrågasätta journalisters integritet när dom är inkonstanta på detta sätt.
Ger ju en känsla av att pengar bytt hand eller att, som tidigare hänt, att någon tillverkare uttryckt att
recensions-hårdvara i framtiden kan utebli om recensionen inte lever upp till deras förväntningar..

Tja, nu har jag enbart jobbat här i 30 dagar och inte diskuterat recensioner med vare sig AMD eller Nvidia. Jag skriver vad jag känner är rimligt, men det innebär förstås inte att du nödvändigtvis håller med. Däremot vill jag påstå att vi redaktionen är konsekvent i att sätta ned foten när något är uppåt väggarna tokigt, då vi varken satt betyg på RTX 5070 eller RX 9070-serien.

Däremot håller vi på att diskutera internt hur vi kan göra betygssystemet lite mer granulärt, då det ibland är lite trubbigt.

Permalänk
Medlem

Sluta hylla 9070! Jag vill ha en chans att få köpa en imorgon ffs!

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Jag tyckte något var lite skevt

5070: Fördel "Rimligt prissatt, sett till prestanda och MSRP"
9070: Nackdel "Indikationer på hög prislapp, sett till prestanda"

Om man inte vet priserna kanske det är bättre att inte kommentera dom?

MSRP är ju samma för dessa modeller, så när 9070 presterar högre i prestandaindex, så är ju saken biff, 9070 är mer prisvärt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tyckte något var lite skevt

5070: Fördel "Rimligt prissatt, sett till prestanda och MSRP"
9070: Nackdel "Indikationer på hög prislapp, sett till prestanda"

Om man inte vet priserna kanske det är bättre att inte kommentera dom?

MSRP är ju samma för dessa modeller, så när 9070 presterar högre i prestandaindex, så är ju saken biff, 9070 är mer prisvärt.

Nu finns det inga referenskort från AMD, så jag håller inte riktigt med om det resonemanget. Nu recenserar vi specfikt Hellhound. Spelprestandan är absolut snarlik från ett 9070 till ett annat, så om det är det enda kravet är det i det närmaste hugget som stucket. Ser man däremot till prestanda per krona kan det svinga vilt, beroende på vad kortet landar på. Eller temperatur och decibel, se bara hur RTX 5070 Ti-korten från MSI och Asus placerade i varsin ände av tabellen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nackdelar

• Indikationer på hög prislapp, sett till prestanda

• Otillräcklig ray tracing i de flesta scenarion

Jag reagerar lite över detta valet av nackdel, då denna inte nämns på recensionen av 5070, som är ett kort med konsenkvent i princip lika otillräcklig, eller tillräcklig RT-prestanda enligt era tester. Var drar ni gränsen för detta?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Inaktiv

Tack för en bra recension, Redaktion!

Ett köp imorgon då, hoppas man får tag i någon. Dra till butiken i bästa fall och hämta för att njuta av kvällen sedan.. 😁

EDIT:

Har ni sett alla test länkar som Inet har lagt ut angående 9070 XT på deras hemsida, det är första gången jag bevittnar detta.
Det var väl inte så för 5070 TI etc.?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av sweisdapro:

Jag reagerar lite över detta valet av nackdel, då denna inte nämns på recensionen av 5070, som är ett kort med konsenkvent i princip lika otillräcklig, eller tillräcklig RT-prestanda enligt era tester. Var drar ni gränsen för detta?

Bra fråga! Det är en sammantagen invägning, så för dig som läsare krävs det lite hemläxa då resultaten är så spretiga. Om du mest spelar F1 24 kan du helt bortse från den nackdelen, men jag kan som recensent kan inte bortse från resultatet i exempelvis Black Myth Wukong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Argument?

SweC ger ju högre fps till AMDs kort jämfört med andra recensenter. Så då borde som ju SweC vara pro AMD.

Tycker Sweclockers recensioner håller bra klass. Däremot tycker jag det är lite fel att ha fabriksklockade kort ställda mot referenskort. Det ger en orättvis bild. Men fortsätt med det bra arbete ni utför, det uppskattas.
Gillar också er lite hårdare ton på forumet.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rosenvik:

Bra fråga! Det är en sammantagen invägning, så för dig som läsare krävs det lite hemläxa då resultaten är så spretiga. Om du mest spelar F1 24 kan du helt bortse från den nackdelen, men jag kan som recensent kan inte bortse från resultatet i exempelvis Black Myth Wukong.

Det känns som BMW och Alan Wake är svår drivna, det behövs nog en generation till innan det blir decent.

Ps! Ska du köpa 9070 XT imorgon? 😊

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av anon361937:

Det känns som MBW och Alan Wake är svår drivna, det behövs nog en generation till innan det blir decent.

60 fps 1440p i utan FSR/DLSS på ett midrange-kort, ja det lär nog dröja ett tag!

9070 XT ser lovande ut, men privat är jag en riktig bang for the buck-kille medan Calle är en max prestanda-kille. Jag avvaktar lite och ser hur det blir med prissättningen på MSRP-korten! Däremot spelar jag enbart Escape from Tarkov, och det flaskhalsar så in i norden på processorfronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Återigen...

Har du använt AI för en sammanställning? Nvidia har pris men inga grafikkort. Amd har inte ens pris. Därav skillnaden.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Får jag tag på ett för max 9k, så är det dags att pensionera mitt 5700xt! Stämmer prisindikationen så säger jag som Gert Fylking: äntligen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Nja, det är lite det som är min poäng, tittar man på er testsvit så finns det i princip två RT-scenario för midrange-GPU; tillräcklig prestanda (60+ FPS) där vi till viss mån kan börja diskutera det bättre valet, eller rejält under 60 fps och då är det otillräckligt prestanda.

Kollar vi då specifikt 9070 vs 5070 i dessa tester så är det 5 titlar som får över 60FPS i 1080p, och då är det båda korten som levererar det. (som sämst har 9070 70FPS i CP77)
Däremot i BMW, AWII, och SW:O så levererar båda korten riktigt usla siffor; 5070 ligger på 37 FPS som bäst i dessa tre titlar.

Det jag reagerar över är alltså att 9070 och 5070 har lika många spel med otillräcklig prestanda i RT1080p, ändå är det bara 9070 som får det listat som en nackdel.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rosenvik:

60 fps 1440p i utan FSR/DLSS på ett midrange-kort, ja det lär nog dröja ett tag!

9070 XT ser lovande ut, men privat är jag en riktig bang for the buck-kille medan Calle är en max prestanda-kille. Jag avvaktar lite och ser hur det blir med prissättningen på MSRP-korten! Däremot spelar jag enbart Escape from Tarkov, och det flaskhalsar så in i norden på processorfronten.

Det gör du helt rätt i också, patience is one of the key to everything in life.. 😉

Jag får nog nöja med att dra ner lite på inställningarna vid 4K spelande gällande BMW eller svår drivna spel, utan RT etc. förstås! Aldrig varit förtjust i det ändå, konstigt nog.

Skrivet av Tangentbord:

Får jag tag på ett för max 9k, så är det dags att pensionera mitt 5700xt! Stämmer prisindikationen så säger jag som Gert Fylking: äntligen!

Gött mos! Håller vi 🤞 för 9K max, då hade varit kanon! Under 11K köper jag oavsett, är i behov av GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Helt rätt, så som jag läser resultaten så vinner 9070 kortet med 3-1 i strålspårning (1440p) och med 3-2 (1080p), eftersom om man får under 60 fps bör man nog skruva ner strålspårningen eller någon annan inställning.

Även om man räknar alla så är det 5-3 till Nvidia, med 1-2 maxfps i marginal i Cyberpunk2077.

Utöver detta så tror jag 16GB VRAM är en klar fördel i 4k med strålspårning på.
Där kan nog Radeon vinna med brute force.

Jag får UserBenchmark vibbar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=nzomNQaPFSk
fsr4 test. det har blivit riktigt bra nu. amd vann detta år

fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Helt rätt, så som jag läser resultaten så vinner 9070 kortet med 3-1 i strålspårning (1440p) och med 3-2 (1080p), eftersom om man får under 60 fps bör man nog skruva ner strålspårningen eller någon annan inställning.

Även om man räknar alla så är det 5-3 till Nvidia, med 1-2 maxfps i marginal i Cyberpunk2077.

Utöver detta så tror jag 16GB VRAM är en klar fördel i 4k med strålspårning på.
Där kan nog Radeon vinna med brute force.

Jag får UserBenchmark vibbar.

Ja men precis, det är just valet av att säga "otillräcklig prestanda" som jag reagerar över.
Hade man skrivit "når inte riktigt upp till 5070 i RT" eller något liknande så hade jag köpt det rakt av, men nu väljer man att skriva det mer subjektivt (vad är att anse som "otillräckligt"?), och dessutom istället basera det på "scenarion".
Men 5070, som levererar marginellt bättre RT än 9070, och som faller kort i samma tre titlar, får inte samma nackdel.

EDIT: jag hade inte ens reflekterat över att 9070 faktiskt vinner i ett par titlar över 5070, lol

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension😀