Prova nyare Windows men kunna återgå till gamla

Permalänk

Prova nyare Windows men kunna återgå till gamla

Har en bärbar dator med w7 och två program installerade (program för att felsöka bilen) dessa program funkar bara med Windows 7.
Men nu har jag hittat en utgåva som ska funka med w10.

Kan man göra detta på något smidigt sätt. Typ en återställnings usb från w7. Formatera och prova w10 och i värsta fall lägga in 7an igen.? Utan att behöva installera om programmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Har en bärbar dator med w7 och två program installerade (program för att felsöka bilen) dessa program funkar bara med Windows 7.

Kan man göra detta på något smidigt sätt. Typ en återställnings usb från w7. Formatera och prova w10 och i värsta fall lägga in 7an igen.? Utan att behöva installera om programmen?

Det smidigaste är nog att byta hårddisk och installera Windows 10 på den. Så kan du byta tillbaka om den inte skulle fungera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Kanske är så tyvärr. Men då måste man införskaffa en hdd. Kanske lättare att bara installera om. 😔

Dela hdd i två och installera Windows 10 på ena.? Och ha w7 på andra?

Permalänk
Medlem

Skapa en virtuell maskin med t.ex. gratis-variant av vmware och installera windows i sådan.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Skapa en virtuell maskin med t.ex. gratis-variant av vmware och installera windows i sådan.

Provade detta en gång men tyckte inte om det. Men jag kanske gjorde hela fel då.
Blev aldrig riktigt bra. Kanske får gå det en chans igen

Permalänk
Medlem

Beroende på arbetsminne och CPU, så kan du ju köra Windows 10 virtuellt i Windows 7. VirtualBox ska fungera i Windows 7 än i dag. Om inte, ta en äldre version.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Provade detta en gång men tyckte inte om det. Men jag kanske gjorde hela fel då.
Blev aldrig riktigt bra. Kanske får gå det en chans igen

Det smidigaste är att installera och sedan koppla sig via fjärrskrivbord och inte i rutan för själva programmet. Där känns det bara knepigt när det väl är installerat medans via fjärrskrivbord så känns det som ett vanligt skrivbord.

Brukar använda det i många lägen, men speciellt när det gäller gammal hårdvara.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Det smidigaste är att installera och sedan koppla sig via fjärrskrivbord och inte i rutan för själva programmet. Där känns det bara knepigt när det väl är installerat medans via fjärrskrivbord så känns det som ett vanligt skrivbord.

Brukar använda det i många lägen, men speciellt när det gäller gammal hårdvara.

Nu va det ett tagsedan. Men jag minns att det va en liten ruta jag fick upp "Windows 7 skrivbordet i" och det kändes jätte jobbigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Köp en ssd dom är inte så dyra 250gb räcker gott och väl
och det är smidigt jag brukar göra så.
https://www.inet.se/produkt/4300498/kingston-a400-240gb-2-5 (EXEMPEL)

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Vad används datorn till i övrigt?

Är du uppkopplad mot Internet?

Windows 10 går officiellt i graven nu i år, medan du kan fortfarande ta emot säkerhetsuppdateringar till Windows 7 x64 i något år till (January 13, 2026).

Vad har du för någon laptop? Kanske bättre att gå direkt till Windows 11 om möjligt? Annars låta det bli en renodlad "verkstadsdator"

Har själv verkstadsmanualer/databaser här för VAG som enbart är körbara under Windows XP. Dessa är dock ganska lätta att köra i virtuella miljöer.

Edit:
Antar det är en Acer Aspire E1-522:
https://laptopmedia.com/series/acer-aspire-e1-522/

Vi pratar om en laptop från 2013 som nog sett sina bästa dagar, så VMware m.m. är tyvärr bara att glömma med (upp till!) 4GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Nu va det ett tagsedan. Men jag minns att det va en liten ruta jag fick upp "Windows 7 skrivbordet i" och det kändes jätte jobbigt

Japp, det är själva mjukvarans fönster. Så den skippar man. Man plockar ip ifrån det lilla fönstret och loggar in med remote desktop eller varför inte teamviewer eller vlc. Den där rutan är bara seg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör en image och klona nuvarande installation, om du har extern lagring eller en NAS tex. Då är det lätt att gå tillbaka om det inte fungerar