Går inte göra en partition och installera windows

Permalänk

Går inte göra en partition och installera windows

Vill inte formatera om den stora hdd pga att det ligger mycket där. Men varför kan jag inte göra en ny partition och installera w på dem.?

Aldrig fått så tidigare.

Permalänk
Medlem

Du behöver konvertera den till GPT. det kan du göra via terminalen (shift+F10) och när du startat installationen och köra kommandot "mbr2gpt /convert /disk:0 /allowfullos".
observera att även om det borde vara problemfritt så finns det en risk att data går förlorad. Så har du inte backup på partitionen som redan är allokerad så skulle jag hitta ett sätt att fixa det på före du kör det kommandot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Vill inte formatera om den stora hdd pga att det ligger mycket där. Men varför kan jag inte göra en ny partition och installera w på dem.?

Aldrig fått så tidigare.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nummer 1, dra ur alla diskar förutom den du ska ha windows på.
2: i installationen tryck shift F10.
I cmd skriv diskpart och enter.
Lis dis
Sel dis X (X motsvarar den disk du ska ha windows på.)
Clean
Convert got

Stäng ned och fortsätt.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Nummer 1, dra ur alla diskar förutom den du ska ha windows på.
2: i installationen tryck shift F10.
I cmd skriv diskpart och enter.
Lis dis
Sel dis X (X motsvarar den disk du ska ha windows på.)
Clean
Convert got

Stäng ned och fortsätt.

Bägge partitionerna är på samma enhet (drive 0)

Felet är som ovan förklarar att den kör mbr filtabell och han försöker installera i uefi mode som kräver gtp filtabell.

Och bör även backas upp innan konvertering för den är inte riskfri att använda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Aha då e det rätt kört med min andra enhet / partition. Då det är samma hdd fast uppdelad.

Bara gilla läget och prova det ni rekommendera

Permalänk
Skrivet av Jonas_latt:

Aha då e det rätt kört med min andra enhet / partition. Då det är samma hdd fast uppdelad.

Bara gilla läget och prova det ni rekommendera

Gör en backup till valfri annan lagringsenhet och kör konvertering till gtp som tonii skriver så borde det fungera och wv utan att du kommer behöva läsa tillbaka din backup.

Visa signatur

Permalänk

Hur ska jag kunna göra en backup. Kommer inte in i Windows igen. För jag har påbörjat detta.
Eller kan man göra det med hjälp av skift f10?

Permalänk
Skrivet av Jonas_latt:

Hur ska jag kunna göra en backup. Kommer inte in i Windows igen. För jag har påbörjat detta.
Eller kan man göra det med hjälp av skift f10?

Du skulle kunna boota nått live linux så kan du backa upp med det.

Live linux distar behöver inte installera och kan köras från ram.

T.ex ubuntu.
https://ubuntu.com/#download-ubuntu

Visa signatur

Permalänk

Utanför min kunskap. Jag provar konvertering till gtp och får gilla läget

Permalänk

Tack alla för tydlig beskrivning. Och framför snabb.
Nu är formatet ändrat och installationen igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Tack alla för tydlig beskrivning. Och framför snabb.
Nu är formatet ändrat och installationen igång.

Vad är det för någon dator? Finns egentligen ingen Windows-version som "kräver" GPT, utan MBR fungerar ofta utmärkt.

Kör exempelvis Windows 11 med MBR på en äldre laptop här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad är det för någon dator? Finns egentligen ingen Windows-version som "kräver" GPT, utan MBR fungerar ofta utmärkt.

Kör exempelvis Windows 11 med MBR på en äldre laptop här.

Om man bara kör Windows och då 11:an (alltså inte håller på med Linux) finns det någon anledning till o köra MBR istället för GPT?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om man bara kör Windows och då 11:an (alltså inte håller på med Linux) finns det någon anledning till o köra MBR istället för GPT?

Egentligen inte, utan MBR är främst trevligt för äldre legacy system som exempelvis Windows XP.

Linux är mindre petigt gällande Legacy BIOS vs UEFI samt MBR vs GPT.

Jag har dock äldre laptops (~2006) här utan UEFI samt ett par nyare modeller (~2014) med nedlåst BIOS.

Annars kör jag GPT på min XPS med Windows/Ubuntu utan problem.