C++ och dess framtid att programmera minnessäkert - Hur går utvecklingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Du kan normalt inte debugga och granska bibliotek i C eller C++ eller [valfritt språk] heller. De är svarta lådor du måste lära dig hur de fungerar.

Nu vet jag inte hur du väljer att ta med extra bibliotek men kan inte jag debugga extra saker skall det väldigt mycket till för att ta med det.

Skrivet av Erik_T:

Men lyckligtvis behöver man oftast inte känna till hur bibliotek är skrivna - det finns dokumentation om hur de används, vilket är vad man behöver.

Typiskt python tänk, det fungerar kanske i några hundra rader, så växer det, snart är det flera tusen rader, så växer det lite till och oj vad jobbigt det blev.
Det är inte vanligt att se programmerare i python tänka på hur man skriver välstrukturerad kod, i alla fall har jag inte sett mycket av den varan. Språket tvingar inte till det och eftersom det är så lätt att dra in extra saker brukar inte det prioriteras

Skrivet av Erik_T:

Variabler är variabler. De är inte svårare att förstå i Python än i andra språk.

Namngivning är helt avgörande om man skall få en lättarbetad kod

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nu vet jag inte hur du väljer att ta med extra bibliotek men kan inte jag debugga extra saker skall det väldigt mycket till för att ta med det.

Det är du det, men det är fortfarande ingen skillnad mellan C++ bibliotek och Python bibliotek på den punkten.

Citat:

Typiskt python tänk, det fungerar kanske i några hundra rader, så växer det, snart är det flera tusen rader, så växer det lite till och oj vad jobbigt det blev.
Det är inte vanligt att se programmerare i python tänka på hur man skriver välstrukturerad kod, i alla fall har jag inte sett mycket av den varan. Språket tvingar inte till det och eftersom det är så lätt att dra in extra saker brukar inte det prioriteras

C++ tvingar inte heller någon att skriva välstrukturerad kod, och gör det inte lättare än Python

Citat:

Namngivning är helt avgörande om man skall få en lättarbetad kod

Jaha? Och på vilket sätt skulle namngivningen av variabler skilja sig mellan Python och C++ menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jaha? Och på vilket sätt skulle namngivningen av variabler skilja sig mellan Python och C++ menar du?

Python används för att skriva så deklarativa lösningar som möjligt, målet med python kod är att minimera tid i python, bl.a. för att det är seeeeegt. Python är fruktansvärt långsamt.

C++ är visserligen anpassat för mer deklarativ kod än C men normalt är det starkt fokus på imperativa lösningar.
Långsiktighet och att kunna skala koden är viktigt i C++, det är inte alls viktigt i python, Språket är inte gjort för det i alla fall.
Givetvis kan man använda språk till olika saker.

Namngivning är känsligt ämne men för att beskriva (tror jag nämnt det tidigare i tråden).
Man kan namnge så koden ser ut mer som en telefonbok än en novell, eller tvärtom ser mer ut som en novell jämfört med telefonbok.
Fördelar med telefonboksstilen är att koden blir sökbar, kan utökas utan att utvecklare tappar fart. lättare att ta sig in i koden men det ser inte riktigt ut som hur vi läser text. Det krävs en förklaring innan nya utvecklare lärt sig regelverket. För att förstå kod behöver utvecklare inte läsa kod (precis som man inte behöver läsa igenom en telefonbok för att veta vad som finns där)

Skrivs koden som en novell då finns lösningarna i programmerares huvuden, svårare att söka eftersom koden saknar fasta regler. Varje programmerare skriver kod som de vill. Skall kod förstås måste man läsa koden.

Telefonboks kod är gjord för stora jätteprojekt.
Novellkod är för mindre projekt och är enklare om man inte är van utvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Python används för att skriva så deklarativa lösningar som möjligt, målet med python kod är att minimera tid i python, bl.a. för att det är seeeeegt. Python är fruktansvärt långsamt. C++ är visserligen anpassat för mer deklarativ kod än C men normalt är det starkt fokus på imperativa lösningar.

Vilken ordsallad. Du verkar inte känna till att Python är imperativt?

Gällande språkshastighet så verkar du inte förstå att all kod inte behöver köra raketsnabbt. En del av mina förra arbetsgivare/kunder ville iaf att saker skulle implementeras så snabbt som möjligt för att programmerare är dyra i jämförelse med maskinkraft, dvs dom bryr sig inte om det tar några sekunder extra att exekvera utan det är viktigt att få ut produkter och tjänster snabbt för att möta marknaden.

Skrivet av klk:

Långsiktighet och att kunna skala koden är viktigt i C++, det är inte alls viktigt i python, Språket är inte gjort för det i alla fall.

Nu hittar du på igen. Varför skulle skalbarhet och långsiktighet inte vara viktigt för python? Ge exempel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Gällande språkshastighet så verkar du inte förstå att all kod inte behöver köra raketsnabbt. En del av mina förra arbetsgivare/kunder ville iaf att saker skulle implementeras så snabbt som möjligt för att programmerare är dyra i jämförelse med maskinkraft, dvs dom bryr sig inte om det tar några sekunder extra att exekvera utan det är viktigt att få ut produkter och tjänster snabbt för att möta marknaden.

Tidigare i tråden beskrev jag just om ett projekt som håller på att krascha och som är gjort i python. De skriver om en lösning som innan var gjord i C++. Det tog runt 3 månader att skriva det i C++ för två personer.
Nu är det 4 personer och första tidsestimeringen var att det skulle ta runt 6 veckor att skriva om.
De har nu hållit på i 6 månader och det är fortfarande inte klart. De som skriver koden är inga nybörjare, två av dem älskar python och det var de som tvingade igenom att det skulle skrivas om också. Allt skall vara i python enligt dem.

Vad som är snabbt beror sällan på språket utan handlar mycket mer om vad utvecklare är vana att jobba i (miljöer de behärskar). Och självklart förmåga att lösa problem på bra sätt

Permalänk
Skrivet av klk:

Jag måste upprepa frågan @orp ställde: Vad baserar du detta uttalande på? Vad har du för mekanismer i C++ som erbjuder stöd för långsiktighet (?!?) och skalbarhet? Vilka av dessa saknas i Python? Personligen tycker jag att Pythons modulmodell är betydligt bättre än C++ modell med interface och implementation i olika filer, som dessutom slutade att fungera i och med templates och att implementationen också måste stoppas i header-filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tidigare i tråden beskrev jag just om ett projekt som håller på att krascha och som är gjort i python. De skriver om en lösning som innan var gjord i C++. Det tog runt 3 månader att skriva det i C++ för två personer.
Nu är det 4 personer och första tidsestimeringen var att det skulle ta runt 6 veckor att skriva om.
De har nu hållit på i 6 månader och det är fortfarande inte klart. De som skriver koden är inga nybörjare, två av dem älskar python och det var de som tvingade igenom att det skulle skrivas om också. Allt skall vara i python enligt dem.

Vad som är snabbt beror sällan på språket utan handlar mycket mer om vad utvecklare är vana att jobba i (miljöer de behärskar). Och självklart förmåga att lösa problem på bra sätt

Detta låter som du ogillade beslutet och antingen beskriver det på ett oärligt sätt eller så är det skill issues hos Python-utvecklarna. Definitionen för snabbt(utvecklingshastighet) i detta fallet är att det finns högre nivå av färdigpaketerad funktionalitet, felhantering osv i Python och därför behövs färre rader kod för att åstadkomma motsvarande funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Python används för att skriva så deklarativa lösningar som möjligt, målet med python kod är att minimera tid i python, bl.a. för att det är seeeeegt. Python är fruktansvärt långsamt.

C++ är visserligen anpassat för mer deklarativ kod än C men normalt är det starkt fokus på imperativa lösningar.

Namngivning är känsligt ämne men för att beskriva (tror jag nämnt det tidigare i tråden).
Man kan namnge så koden ser ut mer som en telefonbok än en novell, eller tvärtom ser mer ut som en novell jämfört med telefonbok.
Fördelar med telefonboksstilen är att koden blir sökbar, kan utökas utan att utvecklare tappar fart. lättare att ta sig in i koden men det ser inte riktigt ut som hur vi läser text. Det krävs en förklaring innan nya utvecklare lärt sig regelverket. För att förstå kod behöver utvecklare inte läsa kod (precis som man inte behöver läsa igenom en telefonbok för att veta vad som finns där)

Skrivs koden som en novell då finns lösningarna i programmerares huvuden, svårare att söka eftersom koden saknar fasta regler. Varje programmerare skriver kod som de vill. Skall kod förstås måste man läsa koden.

Telefonboks kod är gjord för stora jätteprojekt.
Novellkod är för mindre projekt och är enklare om man inte är van utvecklare

Det där var en väldig massa svammel, som inte besvarade min fråga. En stor del av det är dessutom felaktigt - eller möjligen bara oförståeligt på grund av att du använder vissa ord och begrepp på helt andra sätt än resten av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag måste upprepa frågan @orp ställde: Vad baserar du detta uttalande på? Vad har du för mekanismer i C++ som erbjuder stöd för långsiktighet (?!?) och skalbarhet? Vilka av dessa saknas i Python? Personligen tycker jag att Pythons modulmodell är betydligt bättre än C++ modell med interface och implementation i olika filer, som dessutom slutade att fungera i och med templates och att implementationen också måste stoppas i header-filen.

Känner du till begreppet 10x developer och om du gör det, tror du det existerar och varför isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Detta låter som du ogillade beslutet och antingen beskriver det på ett oärligt sätt eller så är det skill issues hos Python-utvecklarna. Definitionen för snabbt(utvecklingshastighet) i detta fallet är att det finns högre nivå av färdigpaketerad funktionalitet, felhantering osv i Python och därför behövs färre rader kod för att åstadkomma motsvarande funktionalitet.

Situationen var sådan att en av de två C++ utvecklarna som utvecklat första lösningen slutade, därmed var bara en kvar och därför la jag mig inte i. Jag trodde de skulle fixa det. Men det är korrekt att deras positiva syn var något jag kritiserade, 6 veckor var fantasier. Min gissning låg närmare 4 månader.

Eftersom jag har varit med om liknande situation så många gånger tidigare, att programmerare inte förstår svårigheter och tror att "det här gör jag lätt" så vet jag att det är omöjligt att diskutera. De får lära sig den hårda vägen.
Jag hade däremot en diskussion med VD och förklarade riskerna men att det kunde vara nyttigt också för dem att lära sig.

De kommer aldrig göra om samma misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Känner du till begreppet 10x developer och om du gör det, tror du det existerar och varför isåfall?

Sluta svamla och svara på frågan, varför skulle skalbarhet och långsiktighet inte vara viktigt för python? Ge exempel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Sluta svamla och svara på frågan, varför skulle skalbarhet och långsiktighet inte vara viktigt för python? Ge exempel!

Jag förstår inte, hur kan inte du som utvecklare inte veta om detta? Python är skript, använder mängder av bibliotek för att "lösa saker".

All abstraktion innebär alltid mer svårigheter till långsiktiga lösningar, speciellt när det är domän logik.

Nu är vi verkligen på nybörjarstadiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Situationen var sådan att en av de två C++ utvecklarna som utvecklat första lösningen slutade, därmed var bara en kvar och därför la jag mig inte i. Jag trodde de skulle fixa det. Men det är korrekt att deras positiva syn var något jag kritiserade, 6 veckor var fantasier. Min gissning låg närmare 4 månader.

Eftersom jag har varit med om liknande situation så många gånger tidigare, att programmerare inte förstår svårigheter och tror att "det här gör jag lätt" så vet jag att det är omöjligt att diskutera. De får lära sig den hårda vägen.
Jag hade däremot en diskussion med VD och förklarade riskerna men att det kunde vara nyttigt också för dem att lära sig.

De kommer aldrig göra om samma misstag

Dvs, detta har inget med programmeringsspråk att göra. Samma situation hade kunnat hända mellan Java och C++, Python och Lua, Visual Basic och Brainf**k ... så vad var poängen med anekdoten?

Problemet du har observerat är psykologiskt och ett bevis på att människor har svårt att uppskatta komplexitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Dvs, detta har inget med programmeringsspråk att göra. Samma situation hade kunnat hända mellan Java och C++, Python och Lua, Visual Basic och Brainf**k ... så vad var poängen med anekdoten?

Problemet du har observerat är psykologiskt och ett bevis på att människor har svårt att uppskatta komplexitet.

Tror jag skrev något om det tidigare med, man behöver behärska språket/tekniken/milön men eftersom Python i princip alltid (tror knappt jag sett någon större lösning) används för mindre kortare skript för att lösa saker så lär de sig aldrig vad som krävs för större lösningar. De tränas inte att skala kod och kan det därför inte.

C och C++ där är det nästan bara större lösningar och där är det därför mer naturligt att lära sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag förstår inte, hur kan inte du som utvecklare inte veta om detta? Python är skript, använder mängder av bibliotek för att "lösa saker".

All abstraktion innebär alltid mer svårigheter till långsiktiga lösningar, speciellt när det är domän logik.

Nu är vi verkligen på nybörjarstadiet

Läskunnighet alltså nu är vi verkligen tillbaka på nybörjarstadiet. Tycker att det är intressant hur du väljer att vara nedlåtande trots att du knappt klarar av att förstå resonemangen...

Du hävdade:

Skrivet av klk:

Långsiktighet och att kunna skala koden är viktigt i C++, det är inte alls viktigt i python,

Jag frågade INTE om hur abstraktionsnivåer försvårar skalbarhet. Jag frågade varför du som icke-Python-utvecklare påstår att varken skalbarhet eller långsiktighet är viktigt om man väljer att koda Python? Majoriteten av maskininlärning kör Python i gigantiska ramverk så vad får dig att tro att skalbarhet och långsiktighet inte skulle vara viktigt?

Mig veterligen så kör dessa Python-projekten i gigantiska datacenter på gigantiska dataset dvs jag observerar att det finns skalbarhet. De facto standard bibliotek för maskininlärning är snart 10 år gamla så jag observerar att det finns långsiktighet.

Att abstraktioner ökar risker för svårigheter betyder inte att de per automatik kommer att introducera svårigheter.

C++ är också en högre abstraktionsnivå än maskinkod, än assembly, än C ... varför tycker du att C++ är en "lagom" mängd abstraktion? Du plockar ju enbart vad som är lämpligast för dina argument utan att underbygga argumenten. Du verkar ha någon märklig fixering vid C++.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tror jag skrev något om det tidigare med, man behöver behärska språket/tekniken/milön men eftersom Python i princip alltid (tror knappt jag sett någon större lösning) används för mindre kortare skript för att lösa saker så lär de sig aldrig vad som krävs för större lösningar. De tränas inte att skala kod och kan det därför inte.

C och C++ där är det nästan bara större lösningar och där är det därför mer naturligt att lära sig

Så vad du egentligen försöker säga är att programmerare som inte har någon vana av stora projekt inte är så duktiga på att bygga stora projekt?
Duh.

Även om vi antar att Python mest används för små program (jag låter det vara osagt om det faktiskt stämmer eller inte), så finns det många Python programmerare som har erfarenhet från stora program skrivna i andra språk. Och därmed har den nödvändiga erfarenheten för att bygga stora projekt även i Python.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag har sett fler stora Python-projekt än stora C++-projekt. "tränas inte att skala kod", varför skulle C++ tränas till att skala kod? Dom största projekten jag sett är skrivna i C och Java. Jag vet också att Cisco uppskattar att 90% av all internettrafik går genom Erlangkod så då borde Erlang vara bättre än C++ också?

Fan dom där C++-utvecklarna kan verkligen inte skala kod alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag har sett fler stora Python-projekt än stora C++-projekt.

Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det bara poängterar hur korkade dina argument är med att hävda X är inte viktigt i språk Y för att det är en högre nivå av språk än din preferens. Den magiska linjen ska dras vid C++, varför? Ger du några övertygande bevis eller data som backar dina påstående? ... Nope, du känner för det därför ska det vara så ...

Notera att ingen annan har en magisk gräns och kan backa upp sina argument med fakta. Jag har inte heller uppfattat att någon ens uttryckt en negativ bild av C++. Det har konstaterats att det inte är minnessäkert och att folk inte föredrar C++. Sedan kommer du med de vildaste påståendena och målar upp C++ som någon enhörning. Där alla säger det är C++ och ingen enhörning medans du envisas med att C++ är en enhörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Det bara poängterar hur korkade dina argument är med att hävda X är inte viktigt i språk Y för att det är en högre nivå av språk än din preferens. Den magiska linjen ska dras vid C++, varför? Ger du några övertygande bevis eller data som backar dina påstående? ... Nope, du känner för det därför ska det vara så ...

Du som har sett fler stora Python projekt jämfört med vad du sett stora C och C++ projekt, tror du jag överhuvud taget kan påverka/motivera/förklara något alls för dig?

Det kan jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Den här åsikten tror jag representerar grundproblemet mellan C/C++ programmerare och andra programmerare, i alla fall de som jobbat mycket med C++. I C/C++ är man van att skriva mycket mer av lösningar själv. Det är ofta därför språken väljs, det duger inte med olika komponenter eller bibliotek som följer med. Så tänker man inte i andra språk, där är default att leta efter funktionalitet som finns. Denna krock gör det svårt att jobba ihop om man inte kan separera olika paradigmer.

Tänk vad olika det kan vara. Jag har aldrig varit med om en enda situation i yrkeslivet som utvecklare där man har haft den tiden att sitta och koda egna bibliotek på den nivån. Anledningen är att ingen beställare skulle betala för den tiden. Antar att du jobbar inom något specifik sektor? Jag är öppen för att det finna fall där er paradigm är gångbar, absolut, men du bör nog lyfta blicken lite så att du får mer förståelse när andra argumenterar för andra paradigm också. Själv utvecklar jag stödapplikationer inom trading, bank, finans och försäkring. Dessa branscher ger många utvecklare jobb i Sverige. Språken är generellt C#, Java och Python i den världen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Har ni kollat något på cpp2-projektet som Herb Sutter håller i?

Målet där om jag förstår det rätt är att experimentera med en ny syntax som fungerar tillsammans med vanlig C++ kod, men att den nya syntaxen är enklare och säkrare. Finns en kompilator cppfront som kompilerar cpp2-kod till C++ kod som sedan kompileras som vanligt tillsammans med eventuell annan C++ kod i ens projekt.
Finns lite hjälp på cppfront-sidorna för att sätta upp ett extra byggsteg med cppfront om någon vill mixa in lite cpp2-kod i något nuvarande C++ projekt för att testa om det verkar intressant.

https://hsutter.github.io/cppfront/
https://hsutter.github.io/cppfront/welcome/overview/
https://github.com/hsutter/cppfront

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tänk vad olika det kan vara. Jag har aldrig varit med om en enda situation i yrkeslivet som utvecklare där man har haft den tiden att sitta och koda egna bibliotek på den nivån.

Har du jobbat med någon C++ utvecklare som skriver generella bibliotek?
Gruppen är inte stor och det är vad vi kanske diskuterar här också, det kommer aldrig bli speciellt många C++ programmerare även om jag tror AI kommer öka antalet. AI fungerar väldigt bra för de C++ kodare som lär sig använda verktyget

Skrivet av Joppis:

I C/C++ är man van att skriva mycket mer av lösningar själv. Det är ofta därför språken väljs, det duger inte med olika komponenter eller bibliotek som följer med.

Det brukar alltid vara speciella anledningar till att lösningar skrivs i C eller C++, är det inte det så väljs annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du som har sett fler stora Python projekt jämfört med vad du sett stora C och C++ projekt, tror du jag överhuvud taget kan påverka/motivera/förklara något alls för dig?

Det kan jag inte

Vad har min projekterfarenhet med om jag är mottaglig för information att göra? Du är än en gång inte läskunnig, jag skrev explicit C++ och INTE C. Jag arbetar i huvudsak med C så jag har sett mängder med stora C-projekt.

Jag är mottaglig för information om du komma med verkliga argument och kunna bevisa det du säger istället för att kasta ur dig märkliga påståenden och vara osammanhängande.

Så här kan konversationen förenklat beskrivas:
- Du skriver om X.
- Vi besvara X.
- Du ignorerar X och börjar skriva om Y.
- Vi ber åter om svar gällande X och besvarar Y.
- Du ignorerar X, Y och börjar skriva om Z.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag arbetar i huvudsak med C så jag har sett mängder med stora C-projekt.

Ok, vet du en enda vanlig windows applikation som är skriven i Python?
Jag tror C++ dominerar stort där, sedan kanske C# eller Java kommer

Java är vanligt på servrar, framförallt för att de slipper tänka på hårdvaran och fungerar väl för databaslösningar. Det finns gott om javalösningar som har automatgenererad kod. Java genereras från databasscheman.

Qt är vanligt och nästan varenda applikation byggt med det är i C++. Vanliga C++ GUI ramverk har python wrappers men det ser inte jag som att det är skrivet i Python, vad det är är ett tunt skal ovan C++ kod.

Hur stor kodmassa räknar du som stort projekt

Personligen vet jag bara en python applikation jag använt för bruk och det är Meld, hur mycket python kod det är vet jag inte men tror det är en del för det långsamt, men snyggt. Det snyggaste diff programmet vad jag känner till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ok, vet du en enda vanlig windows applikation som är skriven i Python?

Nope, jag kan inte nämna någon Windows-applikation än mindre vilket språk den är skriven i. Jag har inte använt Windows på 13 år.

Skrivet av klk:

Hur stor kodmassa räknar du som stort projekt

Det saknar relevans eftersom Python-projekten som jag sett har varit större än C++-projekten. Poängen var att Python inte enbart används för mindre skript och att dina påstående om att skalbarhet inte är viktigt för Python-projekt eller Python-utvecklare inte skulle vara "tränade" till att skriva skalbarkod är felaktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Det saknar relevans eftersom Python-projekten som jag sett har varit större än C++-projekten.

Vad är det för typ av applikationer som använder stora mängder pythonkod?

Permalänk
Skrivet av klk:

Jo, det är klart att det finns folk som är mer lämpade att lösa vissa typer av problem. Somliga är bra på fotboll, andra kan vara bra på att programmera. Detta har dock ingenting att göra med frågan jag ställde.

Kommer du ihåg att du skrev:

Skrivet av klk:

Vad har C++ som Python saknar som gör att C++-kod skalar bättre? Inga anekdotiska bevis om hur klantarslen misslyckas med att skriva stora program i Python eller hur du tror att Python används. Vilka språkmekanismer i C++ hjälper långsiktighet och skalbarhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

OpenStack, HomeAssistant(700 000 rader), Celery, Django(480 000 rader)

Jag inkluderar radantalet för projekten som jag har utklonade.

Permalänk
Skrivet av klk:

Can you give examples of large project where most of the code is written in Python

ChatGPT said:

Sure! Here are some large-scale projects where Python is a dominant language:
1. YouTube

Initially built in PHP but now heavily relies on Python for backend services, data processing, and AI recommendations.

2. Instagram

Runs on Django (a Python framework) and uses Python for backend services, content processing, and AI-based content recommendations.

3. Dropbox

The entire server-side backend was rewritten in Python. Even the desktop client uses Python.

4. Reddit

Initially built in Lisp but migrated to Python early on. It uses Python for backend services and APIs.

5. Spotify

Uses Python for data analytics, backend services, and its recommendation engine.

6. OpenAI (ChatGPT, DALL·E, etc.)

Uses Python extensively for AI model development, training, and deployment.

7. NASA

Uses Python for simulations, data analysis, automation, and machine learning in aerospace applications.

8. Netflix

Relies on Python for content recommendation, data analytics, and cloud automation.

9. Uber

Uses Python for machine learning, demand prediction, and backend services.

10. Pinterest

Uses Python for image processing, data analysis, and recommendation algorithms.