C++ och dess framtid att programmera minnessäkert - Hur går utvecklingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

C++ är ett train-wreck om man "vill", inget i Safe-C++ ändrar det mer än att om man följer Safe-C++ så vet man i alla fall att om något händer som man inte tänkte på så orsakar det i alla fall inte säkerhetshål.

Jag skulle råda dig till att lyssna på fler än Herb Sutter. Du får tycka hur mycket skit om språket du vill men det är inget kontroversiellt bland C++ utvecklare att språket inte får ljuga och att snabbhet är högsta prioritet.

Rust har inte byggt in säkerhet i runtime utan de bromsar istället utvecklare från att skriva viss typ av kod. Ventilen är unsafe kod.

Default i Rust är alltså säkerhet och skall man frångå säkerhet av olika anledningar så blir det unsafe (om jag tolkar det hela rätt).
I C++ är det tvärtom alltid snabbhet som är default, vill utvecklaren ha säkerhet så välj inte att lek med minnet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

C och C++ har två principer och dessa har jag tolkat som att det inte går att rubba, knappt någon van C eller C++ programmerare hade accepterat det
- Språket får inte ljuga vilket innebär att en kompilator inte får lov att lägga in "extra" maskinkodsinstruktioner. Kod skriven i C eller C++ måste alltid generera optimal maskinkod, får inte innehålla extra saker.
- C och C++ kan inte lämna öppningar för andra språk som potentiellt kan generera snabbare kod

Det där är ju struntprat från början till slut.

Det är ofta som en kompilator inte genererar optimal maskinkod. Inte ens C-kompilatorer. I synnerhet gäller det om man kompilerar utan alla optimeringsflaggor påslagna.
Moderna kompilatorer genererar oftast mycket bra maskinkod, men vad som är optimal kod varierar ju beroende på vilken CPU-modell den exekveras på, så i stort sett ingen genererad kod är alltid optimal.

Fortran har länge varit bättre för att generera snabb kod för stora numeriska beräkningar. C/C++ har långsamt närmat sig, men inte passerat.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Jag skulle råda dig till att lyssna på fler än Herb Sutter. Du får tycka hur mycket skit om språket du vill men det är inget kontroversiellt bland C++ utvecklare att språket inte får ljuga och att snabbhet är högsta prioritet.

Just den presentationen var skrivet av Bjarne och planen var att han skulle presentera det. Men saker kom emellan som gjorde att Herb drog den istället.

Och vad som presenteras där är rätt mycket vad _alla_ aktiva C++ programmerare jag känner anser är en självklarhet idag. Är din ståndpunkt, "det ska vara pre-C++11 style annars blir det inte bra" som är helmärklig IMNSHO.

Skrivet av klk:

Rust har inte byggt in säkerhet i runtime utan de bromsar istället utvecklare från att skriva viss typ av kod. Ventilen är unsafe kod.

Default i Rust är alltså säkerhet och skall man frångå säkerhet av olika anledningar så blir det unsafe (om jag tolkar det hela rätt).
I C++ är det tvärtom alltid snabbhet som är default, vill utvecklaren ha säkerhet så välj inte att lek med minnet själv.

unsafe är en opt-in funktion som gör att "allt" går att göra. Det som är så bra är att det just är opt-in, saker är "safe by default".

Och ofta klarar man sig rätt bra i safe-miljö. Lycka till att hitta något C++-ramverk som är enklare och mer effektivt än Rayon i Rust för att utnyttja multicore.

Så "rätt" sätt är "safe-by-default" och "effektivt". Är precis det Safe-C++ och TrapC också sägs uppnå.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om hastighet var enda orsaken folk använde C eller C++ så hade båda "förlorat" redan.

Jag går inte in i den här diskussionen mer än att nämna att C och C++ är i princip assemblerkodning utan att skriva assembler. Man har nära nog 100% kontroll över den maskinkod som genereras om man vill.
Du kan dra dina egna slutsatser av det, inte jättesvårt

Angående hur stor chans det är att vissa nya förslag skall lyckas ta sig in så här år några tips
24 minuter in här (https://www.youtube.com/watch?v=uOv6uLN78ks&t=1480s) diskuteras Safe C++ och om det är borrow checkern som där? Samtliga beskriver det som att "vill du ha det så välja inte C++, välj ett annat språk, exempelvis Rust".
Alla måste inte koda C++. Det är bra med konkurrens och att olika språk hetsar varandra.

Här är också nyttig sak att lyssna på
Citat: "Leaving no room for lower level language"
https://youtu.be/uOv6uLN78ks?t=2753

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

unsafe är en opt-in funktion som gör att "allt" går att göra. Det som är så bra är att det just är opt-in, saker är "safe by default".

Och det är väl super att programmerare som vill ha säkerhet som default då kan välja Rust?
Varför pracka på den i C++, det går inte heller. Då blir C++ ett annat språk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För statiskt starkt typade språk, likt C++, Rust, Go, m.fl. håller jag med kritikerna av hungarian-notation. Kanske inte riktigt på nivån hos Linus Torvalds dock...

"Encoding the type of a function into the name (so-called Hungarian notation) is brain damaged—the compiler knows the types anyway and can check those, and it only confuses the programmer."

Det blir nog en tråd om detta från mig snart men kanske kan värma upp.
Hungarian Notation används inte för att visa typen. Hungarian Notation är en teknik för att minimera "cognitive load". Stilen är inte samma heller utan projektberoende.

Hungarian Notation handlar om att skriva programkod för andra programmerare.

Permalänk
Medlem

Apropå Rust så såg jag att Microsoft har börjat ta upp detta språk. I Windows 11 24H2 har man skrivit om GDI region i win32kbase_rs.sys och planerar att implementera mer successivt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Jag går inte in i den här diskussionen mer än att nämna att C och C++ är i princip assemblerkodning utan att skriva assembler. Man har nära nog 100% kontroll över den maskinkod som genereras om man vill.
Du kan dra dina egna slutsatser av det, inte jättesvårt

Hur mycket assembler har du skrivit? Har skrivit hela spel i 68k assembler, gjort en del assembleroptimeringar (när sådant forfarande var relevant utanför SIMD) för OS till x86, ARM, MIPS, SPARC, PowerPC och ARM64. Har en rätt bra idé om vad en modern kompilator genererar, men det är egentligen helt irrelevant över: en modern kompilator kommer i majoriteten av fallen idag skriva minst lika bra kod som jag skulle handknacka (var väldigt länge sedan man kunde cykelräkna).

Skrivet av klk:

Angående hur stor chans det är att vissa nya förslag skall lyckas ta sig in så här år några tips
24 minuter in här (https://www.youtube.com/watch?v=uOv6uLN78ks&t=1480s) diskuteras Safe C++ och om det är borrow checkern som där? Samtliga beskriver det som att "vill du ha det så välja inte C++, välj ett annat språk, exempelvis Rust".
Alla måste inte koda C++. Det är bra med konkurrens och att olika språk hetsar varandra.

Precis som jag sedan länge är "glad" att slippa skriva i assembler är jag allt mer nöjd över att kunna ignorera C++ i stort sätt helt idag. Men finns ändå use-cases för C och C++, använder det trots allt fortfarande för mikrokontrollers.

Och diskussionen handlar inte om vad jag, eller rent allmänt någon specifik anser, utan vi diskuterar C++ framtid givet att bl.a. amerikanska staten rätt mycket säger "välj något annat än C/C++ för de är säkerhetshot, väljer du ändå dessa och det blir ett säkerhetshål anser vi att du är inkompetent och vi kommer stämma dig för detta".

De som vill se en framtid för C och C++ bör nog i alla fall fundera om det finns något man kan göra för att förbättra situationen.

Tycker personligen att Safe-C++ är fel väg att gå, detta då det ser så annorlunda ut från "modern C++1x" och ändå kräver en rewrite för att man ska dra nytta av det.

Tror TrapC kan vara rätt väg. Det kräver omkompilering och har "breaking changes", men slutreslutatet ser rätt mycket ut som "vanlig C" trots att det är "safe by default"! Detta kan vara rätt recept!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur mycket assembler har du skrivit?

Hur långt är ett snöre?
Vad jag skrev var att C/C++ egentligen är assembler utan att skriva assembler.
Jag kan inte slå kompilatorn längre genom att skriva egen assembler, kompilatorerna är idag för duktiga och det är lite för krångliga instruktioner samt olika hårdvara för att mäkta med det även för nördar.
Vad man ibland kan göra är att skriva C++ koden på ett sätt så det är enklare för kompilatorn att optimera och där är "compiler explorer" guld.
Bäst språk av de få som tävlar är det språket med bäst kompilatör och där har C++ en fördel för det språket har flest kompilatorer att välja bland.

Skrivet av Yoshman:

Och diskussionen handlar inte om vad jag, eller rent allmänt någon specifik anser, utan vi diskuterar C++ framtid givet att bl.a. amerikanska staten rätt mycket säger "välj något annat än C/C++ för de är säkerhetshot, väljer du ändå dessa och det blir ett säkerhetshål anser vi att du är inkompetent och vi kommer stämma dig för detta".

De som vill se en framtid för C och C++ bör nog i alla fall fundera om det finns något man kan göra för att förbättra situationen.

Fråga mig inte hur jag vet det men de kommer skrota detta kravet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Fråga mig inte hur jag vet det men de kommer skrota detta kravet

USA kan ju skrota vad dom vill men EU har fortfarande CRA och NIS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

USA kan ju skrota vad dom vill men EU har fortfarande CRA och NIS2.

Konkurrens, blir det mer tävling mellan olika länder försvinner sådana här dumheter. Då vinner bäst lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Konkurrens, blir det mer tävling mellan olika länder försvinner sådana här dumheter. Då vinner bäst lösning

Vad menar du med dumheter att man kan hållas ansvarig för skadan som man åsamkar sina användare? Jag tycker inte att det är dumheter utan snarare ett förverkligande av "put your money where your mouth is". Om du nu är så jäkla duktigt på att fippla med minnet och kvalitetssäkra med debuggern så kan du väl pröjsa några miljoner när det går fel också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Vad menar du med dumheter att man kan hållas ansvarig för skadan som man åsamkar sina användare?

Det var inte vad jag skrev. Och menar du att andra språk inte behöver hållas ansvariga för fel

C++ är säkert även om du inte tycker det. C++ är det absolut säkraste språket för de som bemästrar friheten.

Om ett land skulle komma på iden att förbjuda ett språk som står för nästan all innovation så är det inte speciellt bra för deras konkurrenskraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

"Det finns ingen riktig Post längre...." (dom som vet, vet..)

Nu låter du ju bara som en gammal gubbe.

Som med nyare versioner av såväl operativsystem som andra program, om du vill kan du väl bara fortsätta använda dom äldre versioner av C++ som passar dig.

Om du är en så fantastisk utvecklare som du verkar mena att du är, så antar jag att du har en fantastisk produkt/tjänst och ingen av dina kunder kommer reagera på det.

(och det menar jag verkligen, jag fattar att stora statliga/kommunala aktörer kan vara viktiga kunder, och att ingången till den här tråden var att dom kanske ska börja kravställa utifrån språk (typ) och det tycker jag egentligen är en mer intressant diskussion, men 90% av kunderna skiter fullständigt i vilket språk din produkt är skriven i, bara den levererar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

"Det finns ingen riktig Post längre...." (dom som vet, vet..)

Nu låter du ju bara som en gammal gubbe.

Det tror jag inte utan jag tror du missuppfattar.
Jag menade att det är dumt att göra om C++ till rust.
C++ i sig utvecklas snabbt
C++26 är det en del som påstår kommer bli lika stor uppdatering som C++11 (C++11 var en mycket stor uppdatering av språket)

Skrivet av Xeonist:

Om du är en så fantastisk utvecklare som du verkar mena att du är, så antar jag att du har en fantastisk produkt/tjänst och ingen av dina kunder kommer reagera på det.

Tror inte jag påstått att jag är fantastisk utvecklare. Men jag har mycket stort intresse och tycker om att läsa ideer mm från andra. Jag vet innan att mycket av det jag läser är saker som jag inte gillar (självklart) men då är jag (och nu får du ursäkta) inte så barnslig så att jag reagerar "dumma dig".

Skrivet av Xeonist:

(och det menar jag verkligen, jag fattar att stora statliga/kommunala aktörer kan vara viktiga kunder, och att ingången till den här tråden var att dom kanske ska börja kravställa utifrån språk (typ) och det tycker jag egentligen är en mer intressant diskussion, men 90% av kunderna skiter fullständigt i vilket språk din produkt är skriven i, bara den levererar.)

Om statliga aktörer hade fått tag i C++ programmerare för deras projekt så tror jag de skulle vara fantastiskt glada. Det finns inte så många sådana att få tag i. De behöver inte sätta regler, de kommer ändå inte hitta dem.
C# tror jag är mer eller mindre standard för statens upphandlingar

Eventuellt kan det skava att jag påstått att de bästa programmerarna är de som kom ut på marknaden under 1990 talet men det är inte så konstigt. Under den tiden var utvecklare tvingade till att skriva all kod själva och även om datorerna inte var bra så hade de ändå blivit så bra med tillräckligt bra miljöer att det gick att producera en hel del kod. Editorer var inte "notepad" längre. Men det tog några år innan intellisense dök upp. Programmerare då skrev så mycket kod med få hjälpmedel och därför fick de också bra träning.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

C++ är säkert även om du inte tycker det. C++ är det absolut säkraste språket för de som bemästrar friheten.

Det där är bevisligen fel. Det är just "bevisligen"-delen som har lett till en rejäl aktivitet på både C++- och C-sidan kring detta.

Under lång tid kunde man bara anta/gissa att Rust skulle minska antalet säkerhetsrelaterade problem. Inte en alltför vågad gissning, med tanke på att man redan såg att t.ex. Java och C#, som båda sedan länge varit mycket välanvända, hade långt färre problem. Men Rust var ändå speciellt eftersom det var det första programmeringsspråket utan GC och designat specifikt för systemprogrammering, vilket gav motsvarande garantier.

Nu, när det finns ett par större Rust-projekt som dessutom varit i drift ett tag, ser man att det faktiskt är precis så bra som man kunde hoppas på. Det normala är inte "en minskning med X %", utan noll rapporterade fel av den typ som plågar C och C++ extra mycket.

Det är också fel, även om det faktiskt skulle finnas C++-programmerare utsända av Gud som alltid gör allt 100 % rätt. Problemet är att ett opt-in-system gör att alla måste göra rätt för att inga fel ska uppstå. Det Rust visar (och som Safe-C++ och TrapC vill kopiera) är att när, inte om, man gör fel, så kommer kompilator och/eller runtime att fånga felet.

Skrivet av klk:

Om ett land skulle komma på iden att förbjuda ett språk som står för nästan all innovation så är det inte speciellt bra för deras konkurrenskraft

Det känns som att du helt missförstår vad som sägs, och dessutom verkar du förbise att allt fler företag inför liknande policyer, helt utan krav från regler eller lagar.

Det är helt enkelt ingen konkurrensfördel att skapa programvara med säkerhetshål.

Framförallt, vad jag har sett så här långt, är det ingen som säger "totalförbud mot C och C++". Det man säger är att dessa två språk aldrig längre ska väljas av slentrian, utan endast användas om det inte är realistiskt att göra andra val. I över 99 % av fallen betyder det "vi gör en utökning till något existerande som är skrivet i C eller C++; det är inte realistiskt att skriva om allt."

Det sista är fullt rationellt. Därför blir det otroligt spännande att följa DARPA-projektet, där de ska undersöka hur realistiskt det är att översätta stora mängder C och C++ med hjälp av LLMs till Rust. Detta projekt startar i mars 2025, det vill säga under denna månad.

Från TrapC-specifikationen (som släpptes i fredags)

"TrapC differs in approach from efforts to achieve memory safety by rewriting C code in Rust. Starting in March 2025, the DARPA TRACTOR “Translating all C to Rust” research project will attempt to use AI to translate C code wholesale into the equivalent Rust code. And, there are efforts to migrate C-to-Rust manually. Germany’s Soverign Tech Fund (STF) is a sponsor of FreeBSD, the Rustls TLS library written in Rust, and the uutils rewrite of the Linux coreutils library in Rust."

Som du ser finns också redan ett flöde mot Rust från C och C++. Så diskussionen kring "vad borde C och C++ gängen göra" är högst aktuell.

Skrivet av klk:

Det tror jag inte utan jag tror du missuppfattar.
Jag menade att det är dumt att göra om C++ till rust.
C++ i sig utvecklas snabbt
C++26 är det en del som påstår kommer bli lika stor uppdatering som C++11 (C++11 var en mycket stor uppdatering av språket)

Och att C++ utvecklas relativt snabbt är bara ett större kontext av vad som diskuteras här.

varet på vad man borde göra är långt ifrån självklart. C och C++ har tagit olika vägar här – C är i praktiken ganska mycket fryst på C99 (bl.a. Microsoft har ignorerat att implementera C11; strikt taget har Visual Studio bara fullständigt stöd för C89, medan GCC/Clang har fullt C99-stöd, vilket bl.a. Linux-kärnan använder).

Du är långt ifrån ensam om att vägra C++11, a.k.a. "modern C++". När man använder C++1x fullt ut blir resultatet väldigt annorlunda än "your father’s C++".

Kritikerna mot att fortsätta lägga till nya saker i C++ har ändå en hel del bra argument. De viktigaste två är att C++-specifikationen redan är löjligt stor och komplex, samt att det tyvärr märks i att det blir allt svårare för kompilatortillverkarna att få ihop en kompilator som är någorlunda stabil och som faktiskt lyckas implementera hela standarden. Är väl ingen som har fullständigt stöd för något senare än C++17 än?

Angående Safe-C++ borde man definitivt följa DARAP-projektet. Om det ser lovande ut tycker jag att den rimliga slutsatsen borde bli: det finns ingen vettig anledning att försöka implementera Rust inom ramen för C++.

Även om det projektet blir ett rejält misslyckande bör man bestämma sig för vad som är viktigast framåt. Ska man fokusera på stabilitet (av toolchain och grundläggande ramverk) och likt C i stort sett frysa specifikationen, eller ska man försöka hålla C++ relevant även för nya green-field-projekt och då bl.a. hitta en lösning på säkerhetsproblemen, här vet vi att statisk analys och liknande inte räcker fullt ut. För att göra en bra lösning krävs förändring på språknivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det var inte vad jag skrev.

Det är svårt att tolka det på ett annat vis när du refererar till språkguidelines för säkerhet som "dumheter".

Skrivet av klk:

Och menar du att andra språk inte behöver hållas ansvariga för fel

Det är ingen som föreslagit ett totalförbud mot språk utan det handlar om att prioritera säkerhet över språk. Du kan ju fortsatt skriva i vilket språk du vill men om det går snett så kan din arbetsgivare hållas juridiskt ansvarig och behöva motivera bl a språkval. Speciellt om det är minnesrelaterat.

Självklart kommer andra språk att hållas ansvariga men jag misstänker att processen kommer blir enklare för företag som följer guidelines:en.

Permalänk
Skrivet av klk:

C och C++ har två principer och dessa har jag tolkat som att det inte går att rubba, knappt någon van C eller C++ programmerare hade accepterat det
- Språket får inte ljuga vilket innebär att en kompilator inte får lov att lägga in "extra" maskinkodsinstruktioner. Kod skriven i C eller C++ måste alltid generera optimal maskinkod, får inte innehålla extra saker.
- C och C++ kan inte lämna öppningar för andra språk som potentiellt kan generera snabbare kod

De flesta nya förslag för säker C eller säker C++ fungerar därför inte. Vad jag vet så innehåller det mesta där någon form av extra saker som kompileras in i koden.

Skulle de få för sig att rubba dessa två ovanstående princip kommer det bli flykt från C och C++.
C och C++ väljs inte för att de är enkla utan för att de är "verktyg" för att åstadkomma något där man behöver maximal frihet

Som vanligt är jag late to the party här, men jag kan inte lämna detta oemotsagt.

Det är utan tvekan så att C-standarden är formulerad så att kompilatorimplementatörer skall ha möjlighet att generera effektiv kod i olika miljöer. Exempelvis, specas saker som evalueringsordning inom uttryck som unspecified behavior, här kan den optimerande kompilatorn välja den ordning som blir effektivast, medan storleken på int är implementation-defined behavior, så man kan välja en storlek som passar för den processor man vill köra på. Likaså är saker som tecken på resultatet på modulo med negativa tal och tecken på resultatet på högershift av en signed integer type implementation-defined behavior för att kompilatorn skall kunna välja det beteende de existerande instruktionerna har och slippa lägga ut extra kod för att se till att resultatet alltid är negativt/positivt. Men när vi kommer till "inte ljuga" är du helt ute och cyklar...

Jag saxar lite ur draften till C-standarden. (min fetstil):

5.1.2.3 Program execution

1 The semantic descriptions in this International Standard describe the behavior of an
abstract machine in which issues of optimization are irrelevant.

2 Accessing a volatile object, modifying an object, modifying a file, or calling a function
that does any of those operations are all side effects, which are changes in the state of
the execution environment. Evaluation of an expression may produce side effects. At
certain specified points in the execution sequence called sequence points, all side effects
of previous evaluations shall be complete and no side effects of subsequent evaluations
shall have taken place. (A summary of the sequence points is given in annex C.)

3 In the abstract machine, all expressions are evaluated as specified by the semantics. An
actual implementation need not evaluate part of an expression if it can deduce that its
value is not used and that no needed side effects are produced (including any caused by
calling a function or accessing a volatile object).

4 When the processing of the abstract machine is interrupted by receipt of a signal, only the
values of objects as of the previous sequence point may be relied on. Objects that may be
modified between the previous sequence point and the next sequence point need not have
received their correct values yet.

5 The least requirements on a conforming implementation are:

• At sequence points, volatile objects are stable in the sense that previous accesses are complete and subsequent accesses have not yet occurred.

• At program termination, all data written into files shall be identical to the result that execution of the program according to the abstract semantics would have produced.

• The input and output dynamics of interactive devices shall take place as specified in 7.19.3. The intent of these requirements is that unbuffered or line-buffered output appear as soon as possible, to ensure that prompting messages actually appear prior to a program waiting for input.

Standarden säger vad som skall hända, den nämner inte vad som inte skall hända utan lämnar det helt upp till kompilatorimplementatören. Det finns i standarden en massa shall not-meningar, men de handlar om vad man inte får göra i C som användare. Standarden säger till och med att den inte lägger sig i hur C-programmet omvandlas till något körbart.

This International Standard specifies the form and establishes the interpretation of
programs written in the C programming language. It specifies
the representation of C programs;
the syntax and constraints of the C language;
the semantic rules for interpreting C programs;
— the representation of input data to be processed by C programs;
— the representation of output data produced by C programs;
— the restrictions and limits imposed by a conforming implementation of C.

This International Standard does not specify
the mechanism by which C programs are transformed for use by a data-processing system;
— the mechanism by which C programs are invoked for use by a data-processing system;
— the mechanism by which input data are transformed for use by a C program;
— the mechanism by which output data are transformed after being produced by a C program;
— the size or complexity of a program and its data that will exceed the capacity of any specific data-processing system or the capacity of a particular processor;
— all minimal requirements of a data-processing system that is capable of supporting a conforming implementation

Det får hända hur mycket som helst vid sidan av det du ber om i ditt program. Så länge det som språkstandarden säger skall hända händer är det en giltig översättning och om ditt C-program är ett välartat C-program har programmet självt ingen möjlighet att avgöra huruvida det utförs extra instruktioner eller inte. Hur tror du verktyg som address sanitizer fungerar? Är det fortfarande en giltig översättning av ditt C-program när man slår på address sanitizer? Det kan vara värt att notera att om programmet gör en array-out-of-bounds-access så är vi in undefined behavior-land och det är helt standard conforming att programmet terminerar med ett felmeddelande.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Och det är väl super att programmerare som vill ha säkerhet som default då kan välja Rust?

DET är en väldigt bra fråga!

Som jag skrivit flera gånger redan: jag är inte alls övertygad om att Safe-C++ är rätt väg framåt, det just för att jag inte ser poängen att göra C++ till "Rust med C++-syntax".

Bjarne verkar inte heller helt övertygad (enligt honom är problemet redan löst bara man konsekvent håller sig till modern C++ och de guide-lines han, Herb, m.fl. lagt upp i C++ Core Guidelines).

De som vill få in stöd för detta i C++ gör det för att de anser (helt korrekt) att det finns C++-specifika problem som kan lösas om man förändrar språket. Frågan är vad bästa "nästa steg" är här.

En, i min mening fullt rimlig, väg är att säga "det ska vara så för värdet ligger i första hand att kunna underhålla existerande kod".

En annan är att "vi kommer tvinga bort folk från C++ om vi inte fixar de problem som bevisligen finns". Då är huvudfrågan vad man bäst gör för att hantera problemet. Safe-C++ (kraftig ändring i hur man skriver, opt-in, men fördel att existerande kod fungerar) och TrapC (liten till ingen förändring av kod, opt-out, all existerande kod måste byggas om för att dra nytta, breaking changes) är exempel på två olika vägar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Det är ingen som föreslagit ett totalförbud mot språk utan det handlar om att prioritera säkerhet över språk.

Om det är ok och så hoppas jag inte detta misstolkas och det är ett litet försök på att visa varför C++ är ett så säkert språk och då få större förståelse för hur flexibiliteten och friheten i C++ bidrar till säkerhet. Även om samma frihet i fel händer blir problem.

Beskriver en lösning som inte handlar om minne men som orsakade mycket buggar

Filhantering och att hitta rätt fil
Bakgrund: Kod skriven för linux/mac skulle också fungera i Windows. Utvecklarna hade inte arbetat i Windows tidigare och koden (consol-applikationen) jobbade med mycket filer. Eftersom windows och linux filsystem skiljer är det också en sak som är problem när man skriver kod som skall fungera överallt.
I Linux koden vart det mycket som hade absoluta filvägar och tecknet som separerar mapparna "/" var också hårdkodat.
Filhanteringen var troligen det absolut största problemet även innan det också skulle portas till windows. Var kod överallt i applikationen för det här.

Portning till windows
När det ändå skulle flyttas över skrevs logiken för filhantering om och ett nytt path objekt skrevs. Inte alls speciellt avancerat och det är just detta jag tänkte visa för det tycker jag visar på C++ styrka.

Länken här visar det mesta av koden och överst är några tester:
https://hastebin.com/share/oqeralenum.cpp

Vad objektet gör är att se till så det blir "\" för windows och "/" i linux och mac. Det ser också till så att det alltid finns endast en separator. Tror alla som skrivit filhantering känner till att det kan vara lite jobbigt att hela tiden kontrollera om man behöver lägga till en separator eller inte.

Objektet gör inte mycket men har en hel del logik för att fungera smidigt med stl och annan kod, göra objektet återanvändbart. Klassen är också skriven så den liknar std::filesystem::path vilket betyder att om man kan denna så kan man också std::filesystem::path eller tvärtom, kan man std::filesystem::path så kan man klassen i länken.

Enligt mig är säkerhetsproblem och då med minnet ett arkitektur problem. Det är inte svårt att radera minne, jättelätt. Vad som däremot är svårt är att få till en bra arkitektur.
I aktuellt fall var det inte säkerhetsproblem eftersom det handlade om filhantering och inte minne men det var ändå mycket buggar.
Med en bättre arkitektur så löstes det.

Och jag tror det här också är en stor frustration när man olika utvecklare diskuterar. En van utvecklare kan se på kod som en kanske lite mer ovan utvecklare gjort om det kommer bli problem när koden växer. Men den ovane förstår inte för den har inte lärt sig jobba i större kodmassor än. Det är lätt att trassla in sig eller skriva kod som kräver mycket stort underhåll. Det leder till minnesproblem för det är bara en stor hög trassel.

Sett till Rust så är detta också mitt största problem med de som utvecklar i språket. Språket tvingar inte utvecklarna till att lära sig en bättre arkitektur. I C måste man i princip veta hur en bra arkitektur görs för annars krävs inte mycket kod innan det hela rasar. I Rust kommer man mycket längre innan korthuset kollapsar.

TEST_CASE("Path Methods", "[path]") { { gd::file::path p("test/path/file.txt"); REQUIRE(p.has_filename()); } { gd::file::path p("test/path/"); REQUIRE(p.has_separator()); } { gd::file::path p("/test/path"); REQUIRE(p.has_begin_separator()); } { gd::file::path p("test/path/file.txt"); REQUIRE(p.filename().string() == "file.txt"); } { gd::file::path p("test/path/file.txt"); REQUIRE(p.extension().string() == ".txt"); } { gd::file::path p("test/path/file.txt"); REQUIRE(p.stem().string() == "file"); } { gd::file::path p("test"); p.add("path"); REQUIRE(p == "test/path"); } { gd::file::path p("test"); p.add({"path", "to", "file"}); REQUIRE(p == "test/path/to/file"); } { gd::file::path p("test"); std::vector<std::string_view> vec = {"path", "to", "file"}; p.add(vec); REQUIRE(p == "test/path/to/file"); } { gd::file::path p1("test"); gd::file::path p2("path"); gd::file::path p3 = p1 / p2; REQUIRE(p3 == "test/path"); } { gd::file::path p1("test"); gd::file::path p2 = p1 / "path"; REQUIRE(p2 == "test/path"); } { gd::file::path p("test/path"); p.erase_end(); REQUIRE(p == "test"); } { gd::file::path p("test/path/file.txt"); p.remove_filename(); REQUIRE(p == "test/path/"); } { gd::file::path p("test/path/file.txt"); p.replace_filename("newfile.txt"); REQUIRE(p == "test/path/newfile.txt"); } { gd::file::path p("test/path/file.txt"); p.replace_extension(".md"); REQUIRE(p == "test/path/file.md"); } { gd::file::path p("test/path"); p.clear(); REQUIRE(p.empty()); } { gd::file::path p("test/path"); std::string result; for (auto it = p.begin(); it != p.end(); ++it) { result += *it; } REQUIRE(gd::file::path(result) == "test/path"); } }

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Filhantering och att hitta rätt fil
Bakgrund: Kod skriven för linux/mac skulle också fungera i Windows. Utvecklarna hade inte arbetat i Windows tidigare och koden (consol-applikationen) jobbade med mycket filer. Eftersom windows och linux filsystem skiljer är det också en sak som är problem när man skriver kod som skall fungera överallt.
I Linux koden vart det mycket som hade absoluta filvägar och tecknet som separerar mapparna "/" var också hårdkodat.
Filhanteringen var troligen det absolut största problemet även innan det också skulle portas till windows. Var kod överallt i applikationen för det här.

Absoluta sökvägar blir naturligtvis problematiskt, potentiellt även om det är samma OS på en annan dator.

Men vad är problemet med resten, framförallt givet att man redan använde std::filesystem?

Windows stödjer explicit både "/" och "\", det är även del av C++-17 att båda fungerar på Windows
https://en.cppreference.com/w/cpp/filesystem/path

Är det omvända som är problematiskt, när något Windows-specifikt-hack ska köras på *NIX.

Skrivet av klk:

Portning till windows
När det ändå skulle flyttas över skrevs logiken för filhantering om och ett nytt path objekt skrevs. Inte alls speciellt avancerat och det är just detta jag tänkte visa för det tycker jag visar på C++ styrka.

Finns väl inget just där som är C++-specifikt? C#, Go, Java, Rust, Python, m.fl. kan ju också göra allt du visar här via deras respektive standardbibliotek.

Skrivet av klk:

Vad objektet gör är att se till så det blir "\" för windows och "/" i linux och mac. Det ser också till så att det alltid finns endast en separator. Tror alla som skrivit filhantering känner till att det kan vara lite jobbigt att hela tiden kontrollera om man behöver lägga till en separator eller inte.

Varför implementera det på egen hand? Det finns ju redan i standardbiblioteket

#include <filesystem> #include <print> namespace fs = std::filesystem; int main() { fs::path fn{"test////path/file.txt"}; std::print("Initial filename = {}\n", fn.string()); fn = fn.lexically_normal(); std::print("Lexically normal filename = {}\n", fn.string()); }

Output på Windows

Initial filename = test////path/file.txt Lexically normal filename = test\path\file.txt

Output på MacOS/Linux

Initial filename = test////path/file.txt Lexically normal filename = test/path/file.txt

Skrivet av klk:

Objektet gör inte mycket men har en hel del logik för att fungera smidigt med stl och annan kod, göra objektet återanvändbart.

Nice! Men även det finns ju redan i std::filesystem, så vad är vinsten att replikera det?

Skrivet av klk:

Sett till Rust så är detta också mitt största problem med de som utvecklar i språket. Språket tvingar inte utvecklarna till att lära sig en bättre arkitektur. I C måste man i princip veta hur en bra arkitektur görs för annars krävs inte mycket kod innan det hela rasar. I Rust kommer man mycket längre innan korthuset kollapsar.

Innan du gör fler galna utsagor om Rust: TESTA!
En av de klagomål nybörjare har är att Rust är extremt picky hur man skriver, många saker som "bara" blir dålig kod i t.ex. C++ vägrar ens att kompilera på Rust (mer vanligt relaterad till dålig hantering av minne och andra resurser, men ändå).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Absoluta sökvägar blir naturligtvis problematiskt, potentiellt även om det är samma OS på en annan dator.

Men vad är problemet med resten, framförallt givet att man redan använde std::filesystem?

Windows stödjer explicit både "/" och "\", det är även del av C++-17 att båda fungerar på Windows
https://en.cppreference.com/w/cpp/filesystem/path

Är det omvända som är problematiskt, när något Windows-specifikt-hack ska köras på *NIX.

Det går oftast med forward slash på windows, i alla fall nyare saker men skall man köra äldre grejer är det problem. Vi hade exempelvis något problem när vi exekverade andra program som utförde uppgifter (om jag minns rätt i hastigheten).
Men så fort man hämtar upp information från filsystemet i windows, skapar konfigurationsfiler i windows mm. Då fungerar det inte åt andra hållet.
Och path är funktionellt inte speciellt smidig att arbeta med. Det går att göra bättre vilket du nog snabbt ser på koden jag postade.

Skrivet av Yoshman:

Finns väl inget just där som är C++-specifikt? C#, Go, Java, Rust, Python, m.fl. kan ju också göra allt du visar här via deras respektive standardbibliotek.

Den här åsikten tror jag representerar grundproblemet mellan C/C++ programmerare och andra programmerare, i alla fall de som jobbat mycket med C++. I C/C++ är man van att skriva mycket mer av lösningar själv. Det är ofta därför språken väljs, det duger inte med olika komponenter eller bibliotek som följer med. Så tänker man inte i andra språk, där är default att leta efter funktionalitet som finns. Denna krock gör det svårt att jobba ihop om man inte kan separera olika paradigmer.

Skrivet av Yoshman:

Varför implementera det på egen hand? Det finns ju redan i standardbiblioteket

Det är C++, inget annat språk klarar att abstrahera på samma sätt. Kan till och med abstrahera så python kodare skulle känna avund om man kan bortse från att koden behöver kompileras.

Skrivet av Yoshman:

Nice! Men även det finns ju redan i std::filesystem, så vad är vinsten att replikera det?

Vi har en hel del till kod som använder detta nya "path" objekt. Speciellt en metod som vi kallar för "closest", namnet är taget från javascript som i sin tur tog det från jquery. Det letar upp första mappen med namn upp i mapp hirarkin.
För att jobba smidigt med olika operativsystem och konfigurationsfiler behöver vi en teknik för att ha en och samma utgångsmapp. En slags rotmap, då kan vi placera en fil i en mapp som en metod letar efter och sedan utgår allt från den.
Då kan man flytta saker och det fungerar utan att det behöver spenderas tid på att leta vad som vart fel.

std::pair<bool, std::string> closest_having_file_g(const std::string_view& stringPath, const std::string_view& stringFindFile); std::pair<bool, std::string> closest_having_file_g(const std::string_view& stringPath, const std::string_view& stringFindFile, const std::string_view& stringAppend); std::pair<bool, std::string> closest_having_file_g(const std::string_view& stringPath, const std::string_view& stringFindFile, const std::string_view& stringAppend, unsigned uOption );

Finns mera sådana här och alla använder sig av den nya path.

Skrivet av Yoshman:

Innan du gör fler galna utsagor om Rust: TESTA!
En av de klagomål nybörjare har är att Rust är extremt picky hur man skriver, många saker som "bara" blir dålig kod i t.ex. C++ vägrar ens att kompilera på Rust (mer vanligt relaterad till dålig hantering av minne och andra resurser, men ändå).

Kommer kräkas på att jag inte kan leka med minnet (hade kunnat posta mycket mer men ser inte meningen i att skicka in tusentals rader). Programmerare som är vana och jobba med minne gillar inte att inte kunna göra det. De som inte gör detta kommer aldrig förstå det.
Jag själv har för länge sedan gett upp att ens diskutera kod med java och C# utvecklare, det är som natt och dag och det går inte att få samsyn. Utvecklare tänker så olika.

Vill någon att jag skall skriva backend med webserver, då är det inte omöjligt att jag skriver webservern själv eller tar något mycket tunt biblotek, kanske boost. En webbserver är inte alls svår, det svåra handlar mer om att parsa datatrafiken.
Utvecklare i andra språk skulle aldrig drömma om att göra det

Och för de som tycker iden är galen att själv skriva webservern, att hantera tusentals användare och om det går att lagra data om dessa direkt i webservern kommer spara extremt mycket tid och möjliggöra funktionalitet som är mycket svår med andra tekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kommer kräkas på att jag inte kan leka med minnet (hade kunnat posta mycket mer men ser inte meningen i att skicka in tusentals rader). Programmerare som är vana och jobba med minne gillar inte att inte kunna göra det.

Du menar att folk som har dåliga ovanor har svårt för att göra sig av med dem? Kan man tänka sig.

Det finns tillfällen där det är inte bara vettigt utan till och med nödvändigt att pilla på specifika minnesadresser, eller bry sig om den interna representationen av olika objekt, men om man inte håller på med maskin-/arkitektur-specifika saker så blir program nästan alltid bättre av att man håller sig borta från sådant.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Det går oftast med forward slash på windows, i alla fall nyare saker men skall man köra äldre grejer är det problem. Vi hade exempelvis något problem när vi exekverade andra program som utförde uppgifter (om jag minns rätt i hastigheten).
Men så fort man hämtar upp information från filsystemet i windows, skapar konfigurationsfiler i windows mm. Då fungerar det inte åt andra hållet.

Får man fråga varför ni stödjer Windows 95/98/ME år 2025? För alla versioner av Windows NT har stöd för forward och backward slash. Eller du kanske menar att problemet egentligen inte ligger i Windows utan i bibliotek/program ni använder?

Skrivet av klk:

Och path är funktionellt inte speciellt smidig att arbeta med. Det går att göra bättre vilket du nog snabbt ser på koden jag postade.

Nu är jag i en lite speciell situation just kring standardbiblioteket för C++11, 14 och 17 då jag behövt implementera dem på ett RTOS och därmed tragglat det mer än nog... Men nä, ser faktiskt noll poäng med den wrapper ni gör givet vad C++17 har för stöd i std::filesystem. Verkar mest vara ett fall för "not invented here syndrome", vilket i.o.f.s. inte är helt ovanligt.

Skrivet av klk:

Den här åsikten tror jag representerar grundproblemet mellan C/C++ programmerare och andra programmerare, i alla fall de som jobbat mycket med C++. I C/C++ är man van att skriva mycket mer av lösningar själv. Det är ofta därför språken väljs, det duger inte med olika komponenter eller bibliotek som följer med. Så tänker man inte i andra språk, där är default att leta efter funktionalitet som finns. Denna krock gör det svårt att jobba ihop om man inte kan separera olika paradigmer.

Så du menar att typiska junior-misstag som att återuppfinna hjulet där det inte behövs uppfinnas skulle vara vanligare hos C++-programmerare?

Skrivet av klk:

Det är C++, inget annat språk klarar att abstrahera på samma sätt. Kan till och med abstrahera så python kodare skulle känna avund om man kan bortse från att koden behöver kompileras.

Varför tror du AI-boomen är så totalt dominerat av Python och bibliotek som PyTorch och TensorFlow? Det är en svårt nog domän och genom rätt abstraktioner har man lyckas skapa extremt kraftfulla ramverk som, trots att de används från Python, presterar exceptionellt väl (typiskt hårt SIMD och multicore optimerade på CPU och kan väldigt enkelt även köras på GPGPU med ännu bättre prestanda).

Gillar personligen inte dynamiskt typade språk, vill ha en kompilator som pekar ut de uppenbara fallen där jag är en idiot. Men när det kommer till AI är det bara att acceptera att Python är det enda rätta, vare sig man vill få prestandan och framförallt om man vill få något relevant gjort på rimlig tid.

Och ja, de underliggande biblioteken är till stor del skrivna i C++. Men är exakt DET man ska använda abstraktioner till!

Skrivet av klk:

Vi har en hel del till kod som använder detta nya "path" objekt. Speciellt en metod som vi kallar för "closest", namnet är taget från javascript som i sin tur tog det från jquery. Det letar upp första mappen med namn upp i mapp hirarkin.
För att jobba smidigt med olika operativsystem och konfigurationsfiler behöver vi en teknik för att ha en och samma utgångsmapp. En slags rotmap, då kan vi placera en fil i en mapp som en metod letar efter och sedan utgår allt från den.
Då kan man flytta saker och det fungerar utan att det behöver spenderas tid på att leta vad som vart fel.

Vilket låter helt trivialt att uppnå med standardbiblioteket! Varför inte använda det då det lär hålla minst lika hög kvalité och det är garanterat mer portabelt än erat egenrullade.

Skrivet av klk:

Kommer kräkas på att jag inte kan leka med minnet (hade kunnat posta mycket mer men ser inte meningen i att skicka in tusentals rader). Programmerare som är vana och jobba med minne gillar inte att inte kunna göra det. De som inte gör detta kommer aldrig förstå det.

Fast nu är just Rust, precis som C och C++, specifikt ett systemspråk som är flexibelt nog att skriva hela OS i och därmed bevisligen har alla tänkbara och de flesta otänkbara (då man kan skriva OS kan man även hantera hela MMU-delen via Rust, vilket är ungefär så "low-level" man lär kunna bli m.a.p. minneshantering).

Skrivet av klk:

Vill någon att jag skall skriva backend med webserver, då är det inte omöjligt att jag skriver webservern själv eller tar något mycket tunt biblotek, kanske boost. En webbserver är inte alls svår, det svåra handlar mer om att parsa datatrafiken.

Och för de som tycker iden är galen att själv skriva webservern, att hantera tusentals användare och om det går att lagra data om dessa direkt i webservern kommer spara extremt mycket tid och möjliggöra funktionalitet som är mycket svår med andra tekniker

OK, vad gör jag fel i hur boost::asio används i min "hello-world" HTTP-server?

#include <boost/asio.hpp> #include <boost/beast.hpp> #include <iostream> #include <memory> #include <thread> #include <vector> namespace asio = boost::asio; namespace beast = boost::beast; namespace http = beast::http; using tcp = asio::ip::tcp; class HttpSession : public std::enable_shared_from_this<HttpSession> { public: explicit HttpSession(tcp::socket socket) : socket_(std::move(socket)) {} void start() { read_request(); } private: tcp::socket socket_; beast::flat_buffer buffer_; http::request<http::string_body> request_; void read_request() { auto self = shared_from_this(); http::async_read(socket_, buffer_, request_, [self](boost::system::error_code ec, std::size_t) { if (!ec) self->handle_request(); }); } void handle_request() { auto response = std::make_shared<http::response<http::string_body>>(http::status::ok, request_.version()); response->set(http::field::content_type, "text/html"); response->body() = "<h1>Hello, World!</h1>"; response->prepare_payload(); auto self = shared_from_this(); http::async_write(socket_, *response, [self, response](boost::system::error_code ec, std::size_t) { self->socket_.shutdown(tcp::socket::shutdown_send, ec); }); } }; class HttpServer : public std::enable_shared_from_this<HttpServer> { public: static std::shared_ptr<HttpServer> create(asio::io_context &ioc, unsigned short port) { auto server = std::shared_ptr<HttpServer>(new HttpServer(ioc, port)); server->start_accept(); return server; } private: tcp::acceptor acceptor_; tcp::socket socket_; HttpServer(asio::io_context &ioc, unsigned short port) : acceptor_(ioc, tcp::endpoint(tcp::v4(), port)), socket_(ioc) { } void start_accept() { auto self = shared_from_this(); acceptor_.async_accept(socket_, [self](boost::system::error_code ec) { if (!ec) { std::make_shared<HttpSession>(std::move(self->socket_))->start(); } self->start_accept(); }); } }; int main() { try { const unsigned short port = 8081; const int thread_count = std::thread::hardware_concurrency(); asio::io_context ioc(thread_count); auto server = HttpServer::create(ioc, port); std::vector<std::thread> threads; for (int i = 0; i < thread_count; i++) { threads.emplace_back([&ioc]() { ioc.run(); }); } std::cout << "Server running on port " << port << " with " << thread_count << " threads.\n"; for (auto &thread : threads) { thread.join(); } } catch (const std::exception &e) { std::cerr << "Server error: " << e.what() << std::endl; } }

Dold text

Detta gör rätt mycket samma sak skrivet med Go:s extremt väloptimerade standardbibliotek för HTTP

package main import ( "fmt" "net/http" ) func handler(w http.ResponseWriter, r *http.Request) { fmt.Fprintln(w, "<h1>Hello, World!</h1>") } func main() { port := 8080 fmt.Printf("Server running on port %d...\n", port) http.HandleFunc("/", handler) err := http.ListenAndServe(fmt.Sprintf(":%d", port), nil) if err != nil { fmt.Println("Server error:", err) } }

Dold text

Skrev detta på väldigt kort tid och är långt ifrån någon expert på boost::asio. Du får gärna ge tips för Go-versionen är inte bara löjligt mycket enklare, den hanterar också runt x3 fler transaktioner per tidsenhet (Go:s "killer feature" är extremt bra I/O-prestanda, så är i.o.f.s. inte förvånad).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför tror du AI-boomen är så totalt dominerat av Python och bibliotek som PyTorch och TensorFlow? Det är en svårt nog domän och genom rätt abstraktioner har man lyckas skapa extremt kraftfulla ramverk som, trots att de används från Python, presterar exceptionellt väl (typiskt hårt SIMD och multicore optimerade på CPU och kan väldigt enkelt även köras på GPGPU med ännu bättre prestanda).

Python är väl de facto standard bland fysiker? Och vad jag vet är det dessa som normalt anställs för AI idag.
Python som egentligen är C/C++ (skriptspråk för att binda samman komponenter skrivna i C eller C++)

Svarar senare på mer

Permalänk
Medlem

Nu trollar du igen...

Skrivet av klk:

Den här åsikten tror jag representerar grundproblemet mellan C/C++ programmerare och andra programmerare, i alla fall de som jobbat mycket med C++. I C/C++ är man van att skriva mycket mer av lösningar själv. Det är ofta därför språken väljs, det duger inte med olika komponenter eller bibliotek som följer med. Så tänker man inte i andra språk, där är default att leta efter funktionalitet som finns.

Detta är raka motsatsen till ett av dina tidigare argument när du yrat om stora kodbaser och vikten av att återanvända kod. Nu säger du att man inte ens ska återanvända standard libet och hacka ihop egen funktionalitet.

Än en gång, undrar jag varför du envisas med att köra C++? C har ännu smalare standard lib och tvingar dig att implementera mer så varför inte köra C?

Skrivet av klk:

Denna krock gör det svårt att jobba ihop om man inte kan separera olika paradigmer.

Vilken krock och vilka paradigm ska separeras?

Skrivet av klk:

Detta är nog något av det dummaste jag hört. Kan du förklara hur du tänker och ge exempel här gällande abstraktioner?

Vad är det för pinsamt agg du har mot Python... ?

Skrivet av klk:

Vi har sagt fler gånger att du kan pilla på minnet i Rust om nu har sådana krav... Det finns motsvarande memset och memcpy i Rust också. Det känns verkligen som att inget fastnar hos dig...

Skrivet av klk:

Jag själv har för länge sedan gett upp att ens diskutera kod med java och C# utvecklare, det är som natt och dag och det går inte att få samsyn. Utvecklare tänker så olika.

Jag tror inte att det är språkskillnaderna som är problemet. De flesta som hängt kvar i tråden kodar C och/eller C++ och du kanske har märk att de flesta inte delar flertalet av dina åsikter?

Skrivet av klk:

En webbserver inte är inte svår att skriva om det enbart ska vara HTTP 1.0 och om den enbart ska användas av dig själv men än en gång så frågar jag mig hur du motiverar för din arbetsgivare att återuppfinna hjulet(fast lite sämre) varje gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

En webbserver inte är inte svår att skriva om det enbart ska vara HTTP 1.0 och om den enbart ska användas av dig själv men än en gång så frågar jag mig hur du motiverar för din arbetsgivare att återuppfinna hjulet(fast lite sämre) varje gång?

Det sa jag inte, skriv en web server som inte är stateless och som kan hantera i alla fall 1000 samtida användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det sa jag inte, skriv en web server som inte är stateless och som kan hantera i alla fall 1000 samtida användare

"som inte är stateless". Ett udda krav för en web server, med tanke på att vanlig HTTP är stateless.
Vad är det egentligen för tillstånd som din tänkta web server skulle behöva hålla reda på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

"som inte är stateless". Ett udda krav för en web server, med tanke på att vanlig HTTP är stateless.
Vad är det egentligen för tillstånd som din tänkta web server skulle behöva hålla reda på?

Ja det är udda för att svårighetsgraden ökar markant men klarar du det så är servern så mycket enklare att jobba med. Och för att fixa detta är det nästan ett måste att bygga den med C++/Rust/Zig eller annat likvärdigt språk.

Om en webserver kan ha koll på sina användare så kan den köras helt fristående, behövs inte annat så fort säkerhet och liknande tillkommer. servern kan sköta det själv och det vinner man mycket på. Det går också att göra mycket smartare api

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ja det är udda för att svårighetsgraden ökar markant men klarar du det så är servern så mycket enklare att jobba med. Och för att fixa detta är det nästan ett måste att bygga den med C++/Rust/Zig eller annat likvärdigt språk.

Om en webserver kan ha koll på sina användare så kan den köras helt fristående, behövs inte annat så fort säkerhet och liknande tillkommer. servern kan sköta det själv och det vinner man mycket på. Det går också att göra mycket smartare api

Du har fortfarande inte svarat på min fråga om vilken sorts tillstånd som din tänkta webserver skulle behöva hålla reda på.
Och du har inte berättat varför du tror att C++ skulle vara märkbart bättre för uppgiften än många andra programmeringsspråk.

Vilken sorts "smartare api" tänker du på?
För en fristående webserver borde det bara vara två typer av API:er som är inblandade, och ingendera är definierat av webservern.
Det ena API:et är det som webservern använder för att kommunicera med operativsystemet.
Det andra är de (standardiserade) protokoll som en webläsare använder för att kommunicera med webservern.

Det slår mig nu att du har för ovana att använda icke-standard terminologi.
Kan det vara så att när du säger "webserver" så menar du vad resten av världen kallar en "webapplikation"? För då blir det ju en lite annan sak - fast det finns fortfarande ingen uppenbar fördel med C++ framför många andra språk.