Permalänk
Medlem

hjälp med att välja studier

Hej, jag går i tankarna att byta branch och börja plugga, har varit hos den lokala syven och har fått lite klarhet där, det jag är mest intresserad av är antingen elektriker eller programmerare, men efter några dagars funderande och googlande har jag nog fallit in mer på programmerarsidan. Men.. det är en djungel att veta vart man ens ska börja, blir inte klok på alla olika forum som finns.

Vart ska jag börja? Ska man gå en stor längre kurs/utbildning eller ska man gå flera korta?
Vilket språk ska jag börja med? Svårt för er att svara på kanske, men jag är öppen för det mesta, har inte halkat in på någon specifik roll än(frontend, backend, etc), utan jag vill kunna ha ett framtidssäkrat jobb som är hyfsat bra betalt och där man kan utvecklas och stiga inom företag och liknande.

Vilka skolor/utbildningar ska man kolla på? Distans är ett krav för mig då jag bor i en mellanliten stad där utbildningen inte finns på plats och det är inte ett alternativ för tillfället att pendla eller flytta till en universitetsstad.

Jag vill inte gå en kurs för, exempelvis, C++, för att sedan få veta att de flesta jobben kräver python eller js.
Men vad vet jag? Man kanske måste gå C++ för att sedan lära sig python.
Som sagt, vill gå en distanskurs där jag har ett framtidssäkrat jobb där man kan klättra och utvecklas. eventuellt kunna starta ett eget nån gång om 100 år

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har du testat att programmera någonting? Det är inte en sak som alla tycker är kul. Viktigaste för att bli en bra utvecklare är att man faktiskt tycker att det är kul. Hade rekommenderat dig att prova det innan du tar ett steg vidare i den riktningen och börjar att studera.

Dock är yrkeslivet (enligt mig) hundra gånger roligare än både hobbyprogrammeringen innan samt under själva studierna. Man möts av verkliga problem och utvecklar saker som kommer att användas.

Val av språk är inte jätteviktigt - det svåra är att lära sig sitt första språk skulle jag säga. Dock är C# ganska eftertraktat så om jag ska rekommendera något så:

https://yh.se/utbildningar/systemutvecklare-net/

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Om det är något du verkligen brinner för så kör, men du är flera år för sent ute för att hoppa på det tåget. Det kryllar inte direkt av jobb för helt gröna kodare och du skulle konkurrera med högskolautbildade.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneref1:

Hej, jag går i tankarna att byta branch och börja plugga, har varit hos den lokala syven och har fått lite klarhet där, det jag är mest intresserad av är antingen elektriker eller programmerare, men efter några dagars funderande och googlande har jag nog fallit in mer på programmerarsidan. Men.. det är en djungel att veta vart man ens ska börja, blir inte klok på alla olika forum som finns.

Vart ska jag börja? Ska man gå en stor längre kurs/utbildning eller ska man gå flera korta?
Vilket språk ska jag börja med? Svårt för er att svara på kanske, men jag är öppen för det mesta, har inte halkat in på någon specifik roll än(frontend, backend, etc), utan jag vill kunna ha ett framtidssäkrat jobb som är hyfsat bra betalt och där man kan utvecklas och stiga inom företag och liknande.

Vilka skolor/utbildningar ska man kolla på? Distans är ett krav för mig då jag bor i en mellanliten stad där utbildningen inte finns på plats och det är inte ett alternativ för tillfället att pendla eller flytta till en universitetsstad.

Jag vill inte gå en kurs för, exempelvis, C++, för att sedan få veta att de flesta jobben kräver python eller js.
Men vad vet jag? Man kanske måste gå C++ för att sedan lära sig python.
Som sagt, vill gå en distanskurs där jag har ett framtidssäkrat jobb där man kan klättra och utvecklas. eventuellt kunna starta ett eget nån gång om 100 år

Tacksam för svar.

Det finns inga framtidssäkrade jobb inom IT-branchen - saker förändras hela tiden.
Skall du bli en bra programmerare så krävs det en hel del mer än bara lära sig ett programmeringsspråk - och vilket språk du än lär dig nu så är det något annat som är populärt om 10-15 år.

Jag skulle väl egentligen rekommendera en kandidat-utbildning (eller ett ingenjörsprogram) på högskola/universitet för att lära dig grunderna, men det fungerar tydligen inte för dig.
Alternativet är någon form av YH-utbildning. Mindre teori, men du kommer snabbare ut i arbetslivet.