Nvidia kan visa upp Geforce RTX 5060 imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Alltså det var generalisering och det brukar finnas undantag till generaliseringar.

Men verkar generellt som att ~ 12GB VRAM räcker till PS5 detaljnivå.

Ja konsolerna använder delat minne.
Åtminstone på PS5 så är det en enda stor minnespool där minne får allokeras dit det behövs (Xbox krånglar till det lite)
Men de kan inte använda 100% av sitt minne till grafik eftersom minne också behövs till annat.

Åtminstone standard PS5 har väl klenare RT prestanda. Kommer inte klara höga RT inställningar om det ska ge spelbar prestanda.
Så länge spel ska kunna köras på PS5 tror jag inte vi kommer att se spel som kräver full path tracing.

Som Indiana Jones som du säger kräver ray tracing.
Men det är stor skillnad om du kör lägsta RT nivån jämfört med allt på max.
PS5 (även standard) klarar av att köra RT, bara inte för höga nivåer av det.

Menade inte att låta dryg ofall jag gjorde det! Mer någonslags frustration över nvidias sätt att förhålla sig gentemot kunder🙂

Permalänk
Medlem

5060ti 16 GDDR7 593 USD
5060 12 GDDR7 524 USD
5050 8 GDDR6

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Blev det nåt?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Blev det nåt?

Videocardz.com konstaterade att uppgifterna var inkorreka och beklagade, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

Mer någonslags frustration över nvidias sätt att förhålla sig gentemot kunder🙂

Ja det är väl inte så konstigt.

Tråkigt med höga priser. Bristande tillgång. Samt annat strul med smältande kontakter och andra fel.

Permalänk
Medlem

Det är lite förvånande att man valt att ligga kvar på 8Gb med korten i 5000-serien. Redan med 4000 serien hade budgetkorten från AMD mer minne och vad jag har kunnat se av tester på YouTube med olika kort så är det faktiskt så att de flesta spel kan dra nytta av 10-12Gb videominne. Det tycks vara där gränsen ligger numera, några spel kan nyttja mer minne vad jag kan förstå men det är inte så många spel. I testerna ser man tydligt att 16Gb videominne är onödigt på budgetkort då det är för få spel som kan dra nytta av det.

Med tanke på vad minnen kostar så är det märkligt man inte tog steget till 10Gb videominne. Det hade åtminstone givit folk en bra anledning till att skaffa ett 5060 kort istället för 4060.

Men Nvidia har varit ganska konstiga de senaste åren med vad som håller på med, antar man bryr sig mer om företagsmarknaden än stackars privatkonsumenter ?

Även om uppgifterna om lanseringen inte stämmer så bör korten dyka upp senast i april eller maj. Jag bara gissar såklart.