Ugoos AM6B+ - Ultimata Dolby Vision mediaspelaren

Permalänk

Precis införskaffat mig en AM6b+ och har installerat allt nödvändigt nu. Inte hunnit starta och testa ngn video ännu.

Frågor dock som säkerligen någon utav er har koll på här i tråden. Då jag har icke har använt kod i tidigare särskilt mkt då jag alltid tidigare kört mpchc + madvr via en htpc.

Hur ser ni på den spelaren som följer med i Kodi som default med detta? Finns det andra rekommendationer än det som är förinstallerat?

Hur fungerar det med 23.976 Hz som de flesta filmerna visas under. Kommer den slå över till 23.976 Hz eller 24Hz eller kommer den fortsätta visa det o 60Hz? Om tv fortfarande är inställd på 60Hz (hsr en LG OLED C3 med support för 120hz, men spelaren tycks bara stödja 60Hz), då lär det inte visualiseras korrekt eller kommer någon form av pulldown göras?

Kanon tråd för övrigt, såklart var man inte ensam med och införskaffa sig en sån här.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Precis införskaffat mig en AM6b+ och har installerat allt nödvändigt nu. Inte hunnit starta och testa ngn video ännu.

Frågor dock som säkerligen någon utav er har koll på här i tråden. Då jag har icke har använt kod i tidigare särskilt mkt då jag alltid tidigare kört mpchc + madvr via en htpc.

Hur ser ni på den spelaren som följer med i Kodi som default med detta? Finns det andra rekommendationer än det som är förinstallerat?

Hur fungerar det med 23.976 Hz som de flesta filmerna visas under. Kommer den slå över till 23.976 Hz eller 24Hz eller kommer den fortsätta visa det o 60Hz? Om tv fortfarande är inställd på 60Hz (hsr en LG OLED C3 med support för 120hz, men spelaren tycks bara stödja 60Hz), då lär det inte visualiseras korrekt eller kommer någon form av pulldown göras?

Kanon tråd för övrigt, såklart var man inte ensam med och införskaffa sig en sån här.

Kodi default spelaren är den som används oavsett, sen kan man ha skins/tillägg ovanför den, vi som kör PM4K använder Plex servrar och är det som är rekommenderat då vilket underlättar att slippa hålla på med extra skins.

om du ställt in den som anvisningarna visar så är det bara tuta att köra, du behöver inte tänka på Hz osv den ställer in allt rätt automatiskt, jag kör min box i 1080p 120Hz (vilket då ser till att TV och inte Kodi skalar upp material på 1080p och lägre) och så fort jag startar en video så ställs rätt Hz in automatiskt om man aktiverar adjust display refresh rate under Settings>Player>Videos och väljer On start/stop.

btw, finns andra alternativ som tex Homatics boxarna om man tex vill spara en slant eller behöver få tillgång till certifierad Android TV, jag har själv en Homatics Box R 4K Plus hos föräldrarna som kör CPM build och köpte precis en begagnad Dune Homatics som backup då dessa också kan spela upp alla 4K DV format, går dock inte installera direkt på eMMC utan måste boota från usb/sd kort men går att flytta data partitionen till eMMC så länge man är kvar på Android TV 11/12 för tillfället, Android 14 verkar ha ändrat om partition layouten.

mer info här om olika alternativ utöver Ugoos AM6B+
https://discourse.coreelec.org/t/best-device-for-coreelec-in-...

för att kringgå VC-1 formatet som S905X4-J boxarna har problem med att spela upp så är det bara hitta motsvarande h264/h265 format, alternativet annars om man kör Plex server och PM4K är att bocka ur VC-1 i PM4K vilket jag gjort, då konverterar automatiskt din Plex server VC-1 filerna till h264 utan någon större kvalitets förlust, väldigt smidigt.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

Det var svårt att utläsa vad som är nytt annat än att det finns möjlighet till olika valbara inställningar. Kanske är det allt?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Det var svårt att utläsa vad som är nytt annat än att det finns möjlighet till olika valbara inställningar. Kanske är det allt?

Du har alltid de vanliga CoreElec uppdateringarna i detta fall Kodi 21.2.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du har alltid de vanliga CoreElec uppdateringarna i detta fall Kodi 21.2.

Det har du ju rätt i. Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk

Jag har ett problem för tillfället med o få Plex Mod 4 Kodi att fungera. Vet inte om någon mer kör det och eventuellt har några tips.

Jag har Plex Media Server på min PC och jag kan till exempel komma åt mina media via min Android-telefon.

Jag får problemet, no servers found när jag startar Pm4k. Jag är inloggad på samma konto, jag har validerat att det är under auktoriserade enheter i mina plex-inställningar (det visas som rasberry pie). Jag har också försökt koppla in Ugoos via en Ethernet-kabel istället för wifi.

Jag har följt remuxers lovers rejoice inläggets guide mycket noggrant. Jag har också gjort de uppdaterade stegen som var rekommenderade.

Någon aning om vad mitt problem kan vara? Vet inte om detta är ett generellt problem, men då jag tycks komma åt via min telefon t.ex så verkar det vara konfigurerat korrekt gör att komma åt min plex server.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Pellefant:

Jag har ett problem för tillfället med o få Plex Mod 4 Kodi att fungera. Vet inte om någon mer kör det och eventuellt har några tips.

Jag har Plex Media Server på min PC och jag kan till exempel komma åt mina media via min Android-telefon.

Jag får problemet, no servers found när jag startar Pm4k. Jag är inloggad på samma konto, jag har validerat att det är under auktoriserade enheter i mina plex-inställningar (det visas som rasberry pie). Jag har också försökt koppla in Ugoos via en Ethernet-kabel istället för wifi.

Jag har följt remuxers lovers rejoice inläggets guide mycket noggrant. Jag har också gjort de uppdaterade stegen som var rekommenderade.

Någon aning om vad mitt problem kan vara? Vet inte om detta är ett generellt problem, men då jag tycks komma åt via min telefon t.ex så verkar det vara konfigurerat korrekt gör att komma åt min plex server.

Make sure your PM4K settings look more like these (replacing the Connection 1 IP with the Plex IP)

Visa signatur

ENTERTAINMENT: LG 77" G4 OLED + DENON 1800H 5.1.2 + PS5 + Ugoos AM6B + DS220+

PC: MPG 271QRX OLED + 7800X3D CPU + 5080 GPU + 32GB 6000 DDR5 + 2TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Jag kör Jellyfin server på min NAS och sedan pluginet Jellyfin for kodi. Sedan kör jag ett skin (Arctic Zephyr 2 Resurrection) som jag gillar också.

https://jellyfin.org/downloads/docker
https://github.com/jellyfin/jellyfin-kodi
https://discourse.coreelec.org/t/several-skins-for-cpm-builds...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av dragancla:

Make sure your PM4K settings look more like these (replacing the Connection 1 IP with the Plex IP)<Uppladdad bildlänk>

Thanks! Will try this tomorrow after work, but I have been using PlexKodiConnect now instead.

Vad använder de flesta här?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör PM4K, med Plextuary-CPM som skin och CPM A13 som build.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Thanks! Will try this tomorrow after work, but I have been using PlexKodiConnect now instead.

Vad använder de flesta här?

jag körde ett tag PKC och har den fortfarande installerad men inaktiv, bytte för ett tag sedan till PM4K då den helt enkelt är smidigare plus andra smidiga funktioner som att kunna ladda ner subs direkt som sedan sparas i Plex.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Jag har sneglat lite och Ugoos SK1 är ju en nyare box jämfört med AM6B Plus, är den vettig?
Vill ha prestanda för BD Isos och Atmos playback samt med IPTV stöd likt MyTVOnline3 samt spela NES spel vore kul.

https://ugoos.com/ugoos-sk1-8-128-gb-amlogic-tvbox-s928x-k

Android 11.0 vs 9
Amlogic S928X-K vs Amlogic S922XJ
https://gadgetversus.com/processor/amlogic-s928x-vs-amlogic-s...

Samtidigt står det: "There is a new device series coming! The first device in the new brand line: Ugoos SK1"
Så antar dom kommer med ytterligare en box som på detta.

Vad tror ni?
SK ser ut att vara android OS, och inte Android TV OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HA4g3n:

Jag har sneglat lite och Ugoos SK1 är ju en nyare box jämfört med AM6B Plus, är den vettig?
Vill ha prestanda för BD Isos och Atmos playback samt med IPTV stöd likt MyTVOnline3 samt spela NES spel vore kul.

https://ugoos.com/ugoos-sk1-8-128-gb-amlogic-tvbox-s928x-k

Android 11.0 vs 9
Amlogic S928X-K vs Amlogic S922XJ
https://gadgetversus.com/processor/amlogic-s928x-vs-amlogic-s...

Samtidigt står det: "There is a new device series coming! The first device in the new brand line: Ugoos SK1"
Så antar dom kommer med ytterligare en box som på detta.

Vad tror ni?
SK ser ut att vara android OS, och inte Android TV OS?

nyare men sämre, går inte jämföra med AM6B+ som köps *enbart* för att köra CoreElec OS då den är i en klass för sig när det kommer till att spela upp alla Dolby Vision format inkl FEL samt att leverera Dolby Vision till tex Samsung TV, Android OS är mer som en bonus om man vill använda till tex IPTV och SmartTube, där funkar AM6B+ utmärkt även med Android 9.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Antog så, tack beställde en idag.

Skrivet av Gilgamesh:

nyare men sämre, går inte jämföra med AM6B+ som köps *enbart* för att köra CoreElec OS då den är i en klass för sig när det kommer till att spela upp alla Dolby Vision format inkl FEL samt att leverera Dolby Vision till tex Samsung TV, Android OS är mer som en bonus om man vill använda till tex IPTV och SmartTube, där funkar AM6B+ utmärkt även med Android 9.

Permalänk

Word of warning: CoreElec forums are down https://discourse.coreelec.org/

Project might be shutting down. Might be something else entirely. Either way, could be a good idea to save the images if you need them, just in case.

Visa signatur

ENTERTAINMENT: LG 77" G4 OLED + DENON 1800H 5.1.2 + PS5 + Ugoos AM6B + DS220+

PC: MPG 271QRX OLED + 7800X3D CPU + 5080 GPU + 32GB 6000 DDR5 + 2TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragancla:

Project might be shutting down. Might be something else entirely. Either way, could be a good idea to save the images if you need them, just in case.

yeah hopefully they come back soon, but the CPM builds can still be downloaded so no panic.

https://github.com/cpm-code/xbmc/releases

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragancla:

it's back now, read only mode.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Vad heter leverantören på Aliexpress som ni beställde ifrån? Länkarna tidigare i tråden fungerar inte, verkar inte längre leverera till Sverige.

Antar att den här mediaspelaren är ett bra val om man vill spela upp 4K Blu-ray remux .mkv-filer med Dolby TrueHD ljud och Dolby Vision direkt från ett USB minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basse92:

Vad heter leverantören på Aliexpress som ni beställde ifrån? Länkarna tidigare i tråden fungerar inte, verkar inte längre leverera till Sverige.

Antar att den här mediaspelaren är ett bra val om man vill spela upp 4K Blu-ray remux .mkv-filer med Dolby TrueHD ljud och Dolby Vision direkt från ett USB minne?

PLAY TV leverantör fungerar också.
https://a.aliexpress.com/_EIMIUe0

ja, fungerar säkert bra, men skulle rekommendera om möjligt fixa med en Plex server och PM4K.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Köpt, installerat OpenELEC och testat köra en BD ISO hänger sig, Verkar ju vara ett bra köp detta! haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av HA4g3n:

Köpt, installerat OpenELEC och testat köra en BD ISO hänger sig, Verkar ju vara ett bra köp detta! haha

OpenELEC?

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av HA4g3n:

CoreELEC, väl?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sorry, CoreELEC.
Något måste ju vara fel. Kör dock RAR:ade ISOs. Ska testa en uppackad variant och se om det fungerar bättre.
VLC tar den som ett nafs på wifi över laptop. Kör 21.2 nightly versionen av CoreELEC enligt installationsanvisningar.

Skrivet av Gilgamesh:

OpenELEC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HA4g3n:

Sorry, CoreELEC.
Något måste ju vara fel. Kör dock RAR:ade ISOs. Ska testa en uppackad variant och se om det fungerar bättre.
VLC tar den som ett nafs på wifi över laptop. Kör näst senaste versionen av CoreELEC enligt installationsanvisningar.

ok, aldrig använt mig av ISOs då det inte intressant, kör bara mkv remux filer vilket alltid fungerar, ISO kanske är hit and miss, annars är det bara kolla CoreElec forumet.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Är TWRP installerat på förhand eller behöver man flasha in det på något vis? Finns det en guide i så fall?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

PLAY TV leverantör fungerar också.
https://a.aliexpress.com/_EIMIUe0

ja, fungerar säkert bra, men skulle rekommendera om möjligt fixa med en Plex server och PM4K.

Tack för svaret! Jag fick hem mediaspelaren i fredags och allt fungerar hur bra som helst, både passthrough av lossless-ljud och alla olika HDR format, inklusive Dolby Vision P7 FEL. Just nu kör jag remux-filerna från en extern 2 TB SSD. Ja, nästa steg blir kanske att sätta upp en Plex-server istället.

Permalänk
Medlem

Detta ger Android TV UI för stock Ugoos firmware, jag har testat det på min box och det fungerar, verkar dock som den återställer boxen så CoreElec behöver läggas om, men det är bara ta en backup på CoreElec och sedan återställa den, dock behöver man uppdatera med CPM build då den av någon anledning inte följer med backupen.

lägg in nedan filer på ett usb minne formaterat med fat32, stäng av boxen, håll in recovery knappen, starta boxen och fortsätt hålla in recovery knappen tills man ser TWRP recovery, flasha sedan PatchUgoos_ATV_OT.DO.zip och vänta en stund tills den flashat klart.

https://drive.google.com/drive/folders/1DbiU8_L--A_GwJvrMNOTJ...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

fick hem en till AM6B+ som ska agera backup ifall nuvarande ger upp i framtiden, fick den för strax under 1700kr, skulle det bli någon löjlig prissänkning (tveksamt) i framtiden så lär det bli fler haha.

ska bara fixa till Android TV UI på denna och avvakta med CoreElec tills det blir aktuellt.

Visa signatur

GAMING
MEDIA