Permalänk
Moderator
Moderator

För er som undervoltar och får krasher i enstaka titlar: i Adrenalin kan ni skapa profiler för varje specifikt spel, så om era inställningar fungerar för det allra mesta men något eller några få spel krashar kan ni ha profiler för just dessa spel och där köra med lite högre spänning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Ja jag vet faktiskt inte, personligen tror jag det är helt okej om vram går upp till 100grader utan problem så jag är inte ett dugg orolig för 80-90grader

Det är mer att du har det på ett helt nytt kort....
Jag har 64 memory junction på mitt kort efter 2 år som jämförelse (likande tdp)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kolla tempen på minnena, iallafall 9070XT Pulse kortet får olämpligt varma minnen jämfört med de andra två temperatursensorerna.

https://www.youtube.com/watch?v=_OGfWRTJ7w8

Minnena på mitt var uppe i 92 grader när jag körde Unigine Superposition benchmarken.

Också värt att notera, mitt kort rapporterade 354W som högsta användning, då på ämnet om man skall använda en (daisy chain) eller två kablar...

Han fick också ett kort med sne kylare 😃 min var enkel att bocka till iallafall 😁 de blir att skruva upp fläktarna iallafall var sjukt lågt de gick men när jag kört UV i BF2042 så har den inte gått speciellt varmt på minnena men skall dubbelkolla men tror de låg 70 eller 80 😅
Synd man inte har 3d printer hade velat prova deshroud på en 9070xt.

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock X870E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS 9070 XT | NZXT Kraken Elite V2 360 | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem

Inte bara min Powercolor 9070XT Hellhound som har hög temperatur på minnena alltså. Ligger ständigt och pendlar mellan 66-68 grader idle och fläktarna går inte igång (Windows 11). GPU och hotspot ligger på 40 respektive 41 så kortet tycker inte att det behövs några fläktar tydligen. Och i Adrenaline går det inte att få fläktarna att snurra innan kortet tycker att de behövs, och det är ju först när GPU-sensorn når nånstans över 50 grader. Och det är sällan de blir så varma så fläktarna är stilla mesta tiden :/
Men jag antar att minnen inte behöver kylas så mycket? Måste ju vara så Powercolor tänker antar jag...

Hursomhelst är jag lite neurotisk när det kommer till värme så jag kör fancontrol så att de alltid snurrar runt 700v/m (helt tyst) så att minnet håller sig kring 54 grader åtminstone.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Inte bara min Powercolor 9070XT Hellhound som har hög temperatur på minnena alltså. Ligger ständigt och pendlar mellan 66-68 grader idle och fläktarna går inte igång (Windows 11). GPU och hotspot ligger på 40 respektive 41 så kortet tycker inte att det behövs några fläktar tydligen. Och i Adrenaline går det inte att få fläktarna att snurra innan kortet tycker att de behövs, och det är ju först när GPU-sensorn når nånstans över 50 grader. Och det är sällan de blir så varma så fläktarna är stilla mesta tiden :/
Men jag antar att minnen inte behöver kylas så mycket? Måste ju vara så Powercolor tänker antar jag...

Hursomhelst är jag lite neurotisk när det kommer till värme så jag kör fancontrol så att de alltid snurrar runt 700v/m (helt tyst) så att minnet håller sig kring 54 grader åtminstone.

är nästan helt säker på att det finns en toggle för "Zero RPM" i Adrenaline. det borde inte ha tagits bort för RDNA4. du kan stänga av det utan att justera default-inställningarna för fläkten (du kan behöva trycka i "enable fan tuning" för att se det, men som sagt borde det behålla default-inställningarna om du vill)

Permalänk
Skrivet av StarCroW:

Fick mitt 9070XT i måndags, köpt för MSRP vid släppet - dock ca. 30min efter på Webhallen som verkade släppa Asus korten senare(fanns då 47 i lager).
Gick ifrån ett 7800XT som vart mitt första Radeon kort på över 22år, så man kan väl säga att man varit slaviskt bunden till Nvidia i många år. Varit enormt nöjd sett till både prestanda och kvalité med mitt gamla kort, men kände nu inför all hype kring 9070 korten att jag verkligen ville uppgradera om priset kändes bättre än Nvidia´s senaste släpp.
Kortfattat av de jag hunnit prova mellan arbetspassen i veckan:
FSR 4.0 (testat i blackops 6) vart ett rejält kliv när de gäller bildkvalitén. Väldigt skarpa detaljer och de känns nästan som att spela med högsta antialiasing och anisotropic filtering jämfört med FSR 3. Super nöjd bara över att se den utvecklingen faktiskt.
Inte hunnit prestanda testa i större utsträckning ännu, men en snabb koll via Black myth Wukong benchmark tool visade betydligt högre FPS. Och härnäst på tur tror jag blir Alan Wake 2 där techpowerup påvisade prestanda i hög klass.

En annan del som jag personligen uppskattar är att de förbättrat äldre encoders(H264 och H265) och inte bara AV1 prestandan. Något jag verkligen använder i PC baserade VR spel med mitt Quest3. Detta är ju något som AMD legat på efterkälken med länge, särskilt sett till de äldre H264 och H265, medans AV1 kom med förra generationens grafikkort. Så känns som en bra prestanda boost för min rigg på fler plan än bara rå spelprestanda.

En bugg jag råkat ut för dock som kanske kan vara som ett tips för andra - Windows 11 har efter uppstart av datorn 2 dagar i följd bytt ut den senaste versionen av AMD Adrenalin + drivrutinerna till den äldre 24.x.x versionen. Detta upptäckte jag inte förens jag såg att FSR 4.0 fattades i spel där detta integrerats redan. Så efter lite googlande och test med DDU så fick jag installera den senaste versionen (25.3.1) igen och peppar peppar så har den fått stanna kvar.
Detta vart något jag vart med om när jag precis hade införskaffat mitt 7800XT också, vilket då åtgärdades av Microsoft om jag minns rätt. Men kan definitivt vara något att ha koll på, särskilt för er som verkar ha problem att få settings att sparas då vissa features helt enkelt inte finns med i den äldre versionen men ändå kan visas i Adrenalin(såg bla AI fliken som inte finns i den versionen låg kvar).

Hur ser det ut nu för dina rollbacks av drivrutiner? Jag har samma problem. Idag på dagen så var det rätt version men nu ikväll är det 24.x.x. på Adrenalin å 2025-02-12 på kortets drivrutin..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anotona:

är nästan helt säker på att det finns en toggle för "Zero RPM" i Adrenaline. det borde inte ha tagits bort för RDNA4. du kan stänga av det utan att justera default-inställningarna för fläkten (du kan behöva trycka i "enable fan tuning" för att se det, men som sagt borde det behålla default-inställningarna om du vill)

Jag får skaffa nya Gunnars glasögon tydligen. Naturligtvis fanns den. Förstår inte hur jag lyckades ignorera det reglaget :/ Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att Adrenalin 25.3.1 faktiskt innehåller drivrutin 24.x

Citat:

Package Contents
AMD Software: Adrenalin Edition 25.3.1 Driver Version 24.30.31.03 for Windows® 10 and Windows® 11 (Windows Driver Store Version 32.0.13031.3015).

https://www.amd.com/en/resources/support-articles/release-not...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag har varit väldigt nöjd med mitt 9070XT sapphire Nitro + så jag väntar på ett 9070XT asrock taichi för att eventuellt ersätta mitt RTX 4090 i min primära dator. Får testa några dagar och se hur det blir och byta ner sig Kortet kommer imorgon

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Hur ser det ut nu för dina rollbacks av drivrutiner? Jag har samma problem. Idag på dagen så var det rätt version men nu ikväll är det 24.x.x. på Adrenalin å 2025-02-12 på kortets drivrutin..

Efter använt DDU i felsäkert läge och bockat ur "tillåt windows att uppdatera drivrutiner" så tog de något dygn så hade de fortfarande gjorts en rollback. Så istället gjorde jag två saker: 1. Följde en enkel guide där man via regeditorn i windows tog bort uppdatteringen av drivrutiner(går att göra via policys om man inte kör Home versionen som jag gör).

2 alternativet: Högerklicka på startmenyn ->System -> Om -> Avancerade systeminställningar(står med blå text under rubriken relaterade länkar, strax under processor info). Här väljer du Maskinvara(hardware) -> Inställningar för enhetsinstallation och väljer Nej.

Efter detta har datorn startats om ett par gånger under ca, 2 dygn och fått behålla senaste versionen. Så någon av dessa två åtgärdade problemet vad de verkar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT OC 16GB | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Jo, märker att min 5600X bottleneckar.

Vad hade du för kort innan?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Skrivet av StarCroW:

Efter använt DDU i felsäkert läge och bockat ur "tillåt windows att uppdatera drivrutiner" så tog de något dygn så hade de fortfarande gjorts en rollback. Så istället gjorde jag två saker: 1. Följde en enkel guide där man via regeditorn i windows tog bort uppdatteringen av drivrutiner(går att göra via policys om man inte kör Home versionen som jag gör).

2 alternativet: Högerklicka på startmenyn ->System -> Om -> Avancerade systeminställningar(står med blå text under rubriken relaterade länkar, strax under processor info). Här väljer du Maskinvara(hardware) -> Inställningar för enhetsinstallation och väljer Nej.

Efter detta har datorn startats om ett par gånger under ca, 2 dygn och fått behålla senaste versionen. Så någon av dessa två åtgärdade problemet vad de verkar.

Tack, det här ska jag testa senare ikväll! Lite lätt tröttsamt varje gång det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Vad hade du för kort innan?

3060ti

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Får också extrema temperaturer på minnena, men jag blir fundersam över om sensorerna stämmer. Jag har låtit datorn vara helt idle i en kvart, kortets strömförbrukning just nu ligger på 16 watt, hotspot är 42 och minnena påstås då ligga på 62. Kortets fläktar är på 0 rpm.

Är det rimligt med 20 graders delta mellan hotspot och minne?

Sapphire Pulse XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Får också extrema temperaturer på minnena, men jag blir fundersam över om sensorerna stämmer. Jag har låtit datorn vara helt idle i en kvart, kortets strömförbrukning just nu ligger på 16 watt, hotspot är 42 och minnena påstås då ligga på 62. Kortets fläktar är på 0 rpm.

Är det rimligt med 20 graders delta mellan hotspot och minne?

Sapphire Pulse XT

Jag har också ganska exakt 20 graders skillnad mellan hotspot (47) och VRAM (68) Men om du kör windows kan du ju använda Adrenaline och sätta igång fläkten på GPU så den snurrar i en tyst hastighet hela tiden, då får jag ner tempen på båda, ca 10 för hotspot och 15 för VRAM. Men det är tydligen inte hela världen att tempen ligger i de trakterna som min gör. Det är väl först när de i timtal ligger på konstant 80-100 grader när den inte belastas som man bör börja fundera på varför.

Visa signatur

Permalänk

Har Powercolor Reaper 9070 XT och jag orkar fan inte med fläktarna. Jag kommer nog att göra en deshroudmod så man kan slänga in egna noctuafläktar eller liknande. Vill någon vara med att poola ihop pengar till commission för det så någon kan göra en 3d-printbar fil? Eller om någon har cad skills så kontakta mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeverLace:

Har Powercolor Reaper 9070 XT och jag orkar fan inte med fläktarna. Jag kommer nog att göra en deshroudmod så man kan slänga in egna noctuafläktar eller liknande. Vill någon vara med att poola ihop pengar till commission för det så någon kan göra en 3d-printbar fil? Eller om någon har cad skills så kontakta mig!

Lämnade tillbaka min Reaper efter att ha bytt ut den en gång redan. Gick på Asrock steel legend och är nöjd nu. Hemskt ljud från fläktarna.

Permalänk
Medlem

Testat lite undervolt i helgen, i BF2042 har de gått med -100mv 2714 mhz på vram och sen -18% på powerlimit. Låg runt 250W då. Inte kraschat ännu i de spelet.

Provade i PUBG kraschade nästan direkt, tog bort vram, kraschar ändå. Provade -80mv sen -50mv sen tillslut fick de bli stock på volt. I PUBG ändras frekvensen också volten väldigt mycket upp och ner så minsta lilla instabilitet så är de krasch.

Har ett 9070xt pulse satt custom fläktkurva ~40% var tyst och svalare än standard 🙂

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock X870E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS 9070 XT | NZXT Kraken Elite V2 360 | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeverLace:

Hojta om det blir av! Har inga jätteproblem med ljudet, och reapern går så rackarns svalt, men om något år eller två kunde det vara intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kolla tempen på minnena, iallafall 9070XT Pulse kortet får olämpligt varma minnen jämfört med de andra två temperatursensorerna.

https://www.youtube.com/watch?v=_OGfWRTJ7w8

Minnena på mitt var uppe i 92 grader när jag körde Unigine Superposition benchmarken.

Också värt att notera, mitt kort rapporterade 354W som högsta användning, då på ämnet om man skall använda en (daisy chain) eller två kablar...

Fortfarande inom speccen för daisy chain om mam antar att 40W dras ur PCIe.

Och som sagt, 16 guage är speccad för 600W, inte 300W.

Permalänk
Medlem

Fick till slut 5k för mitt gamla 3080 strix (som jag för övrigt köpte beg för 6,7k) så det blev ju en väldigt prisvärd uppgradering till MSRP Prime 9070 XT

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Hur är kylningen på Asus Prime 9070XT-korten?
Tänker då både kylning samt ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeverLace:

Beskriv fläktljudet. Jag har samma kort och fundera på ifall även mitt kort är drabbat.
Vi är olika känsliga för ljud och oljud. Mitt kort surrar till när fläktarna börjar snurra. Men sen lägger sig det ljudet när fläktarna kommer upp i bas-rpm kring 8-900 varv. Där är fläktarna helt ohörbara. Men så är det kanske inte för dig?
Det var någon som la upp en video här på sina fläktar men där kunde jag inte identifiera oljudet.

Permalänk
Medlem

Någon som testat Indiana jones med FSR? Tycker det blir skitdålig bild massa brus både på matta och blanka ytor (är i vatikanen så träbord och blank marmor.) Har slagit på FSR4 i drivrutinen så det ska väl vara version 4 som körs då eftersom spelet ska ha 3,1?

Hoppas att jag gjort fel eller att de går fort fram med kvalitetsuppdateringar för stabilare bild med fsr4.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Har aldrig kört min ASUS Prime över 50% fläkt, så jag hör den knappt.
Den håller runt 60C samt 80-85C på minne/hotspot i tunga spel, Cyberpunk/KCD har jag testat hittills.
Kör -10% Power -75mV 2700 minne, fast timing med ovan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Skrivet av DETEEE:

Den håller runt 60C samt 80-85C på minne/hotspot i tunga spel, Cyberpunk/KCD har jag testat hittills.

Kan bara instämma. Kör ungefär samma UV etc.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av DETEEE:

Skrivet av Waliant:

Kan bara instämma. Kör ungefär samma UV etc.

Tack! Blir spännande nu.

Permalänk
Skrivet av Kimball:

Hojta om det blir av! Har inga jätteproblem med ljudet, och reapern går så rackarns svalt, men om något år eller två kunde det vara intressant

Absolut, vill du DM'a mig så kan jag ta din kontaktinformation. Alternativt kan jag göra en post på forum om det blir ett deshroudmod så får du bara hålla ögonen öppna.

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Beskriv fläktljudet. Jag har samma kort och fundera på ifall även mitt kort är drabbat.
Vi är olika känsliga för ljud och oljud. Mitt kort surrar till när fläktarna börjar snurra. Men sen lägger sig det ljudet när fläktarna kommer upp i bas-rpm kring 8-900 varv. Där är fläktarna helt ohörbara. Men så är det kanske inte för dig?
Det var någon som la upp en video här på sina fläktar men där kunde jag inte identifiera oljudet.

Det kan jag göra när jag kommer hem. Jag tror jag är mer känslig än gemene-gamer för jag gick från en customloop med Noctua NF-A12 fläktar till dessa fläktar+ att jag kör med öppna hörlurar. Kan man posta videos på detta forum? Jag tror inte det är fel på mina, det är en hög pitch jämnfört med den mörkare tonen på mina noctua CPU/Rad fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

I stock tycker jag den kyler sådär. I full belastning drar den strax under 320W med hotspot temp runt 80-85 C. Fläktarna snurrar då i 1600-1800 RPM och jag tycker det låter ganska mycket.

Det som gör mig ganska besviken utöver ljudnivån (som man ändå kan ställa in själv till önskad nivå) är deltat mellan core och hotspot temp. Skiljer 25-30 C vilket är väldigt mycket. Tyckte mitt förra 6700XT som hade 15-20 C delta för core och hotspot var gränsfall. Fläktkurvan blir ju helt klart lidande då det är hotspoten som bestämmer hur hög RPM fläktarna körs i.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT