On-Board PIDE/SATA Drivrutiner - Blåskärm
Hej!
Jag gjorde en "ren" ominstallation av Windows 11 och började att installera drivrutiner från moderkortstillverkarens hemsida. För drivrutinerna där jag snabbt hittade setup-iconen installerade jag via den, i de fall den var svårare att hitta installerade jag dessa via Device Manager där jag valde Add Driver och därifrån valde respektive nedladdad mapp att installera från.
Det gick utan problem fram tills dess att jag installerade On-Board PIDE/SATA drivers, där jag efter installationen via Device Manager behövde starta om datorn. I samband med detta fick jag blåskärm vid omstarten, och varje gång jag försökte starta datorn efter det.
Provade via ett alternativ på blåskärmen att göra en "ren" ominstallation av Windows igen, men när installtionen kom till 100% fick jag blåskärm igen..
I övrigt står det på blåskärmen "Your device ran into a problem and needs to restart. We'll restart for you", sen blir skärmen svart och den startas inte om, men datorn hålls igång.
Nu har jag ingen aning om vad jag kan göra för att lösa detta, vore väldigt tacksam för tips!
Om vi hittar en lösning, behöver jag då installera On-Board PIDE/SATA drivrutinerna och riskera att det händer igen, eller kan man lika väl strunta i dem?
Är det i så fall några andra drivrutiner från moderkortstillverkaren hemsida man lika väl kan strunta i?
Dessa finns som alternativ utöver PIDE/SATA att hämta:
1. System & Chipset Drivers (AMD Chipset Driver). Om jag förstått det rätt kan man installera detta via AMD Adrenaline, så då borde man väl kunna strunta i denna?
2. On-Board VGA Drivers (AMD Graphic Drivers). Denna borde jag väl också kunna strunta i om jag laddar ner AMD Adrenaline separat?
3. LAN Drivers (Realtek PCI-E Ethernet Drivers, Intel WIFI Driver & Bluetooth Driver)
4. On-Board Audio Drivers (Realtek HD Universal Driver, med en rekommendation om att installera Realtek Audio Console)
Moderkort: MSI MPG B550 GAMING CARBON WIFI
Länk till hemsidan för drivrutiner: https://www.msi.com/Motherboard/MPG-B550-GAMING-CARBON-WIFI/s...
Några övriga komponenter om det är till någon hjälp:
CPU: AMD Ryzen 5 5600
GPU: PowerColor Red Devil AXRX 6650 XT 8GBD6-3DHE/OC AMD Radeon RX 6650 XT 8 GB GDDR6
RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB
Äldre SSD: Samsung SSD 850 EVO 500GB
Nyare SSD där Windows är installerat: Kingston NV2 M.2 1TB
Tack på förhand!