On-Board PIDE/SATA Drivrutiner - Blåskärm

Permalänk
Medlem

On-Board PIDE/SATA Drivrutiner - Blåskärm

Hej!

Jag gjorde en "ren" ominstallation av Windows 11 och började att installera drivrutiner från moderkortstillverkarens hemsida. För drivrutinerna där jag snabbt hittade setup-iconen installerade jag via den, i de fall den var svårare att hitta installerade jag dessa via Device Manager där jag valde Add Driver och därifrån valde respektive nedladdad mapp att installera från.
Det gick utan problem fram tills dess att jag installerade On-Board PIDE/SATA drivers, där jag efter installationen via Device Manager behövde starta om datorn. I samband med detta fick jag blåskärm vid omstarten, och varje gång jag försökte starta datorn efter det.
Provade via ett alternativ på blåskärmen att göra en "ren" ominstallation av Windows igen, men när installtionen kom till 100% fick jag blåskärm igen..
I övrigt står det på blåskärmen "Your device ran into a problem and needs to restart. We'll restart for you", sen blir skärmen svart och den startas inte om, men datorn hålls igång.

Nu har jag ingen aning om vad jag kan göra för att lösa detta, vore väldigt tacksam för tips!

Om vi hittar en lösning, behöver jag då installera On-Board PIDE/SATA drivrutinerna och riskera att det händer igen, eller kan man lika väl strunta i dem?

Är det i så fall några andra drivrutiner från moderkortstillverkaren hemsida man lika väl kan strunta i?
Dessa finns som alternativ utöver PIDE/SATA att hämta:
1. System & Chipset Drivers (AMD Chipset Driver). Om jag förstått det rätt kan man installera detta via AMD Adrenaline, så då borde man väl kunna strunta i denna?
2. On-Board VGA Drivers (AMD Graphic Drivers). Denna borde jag väl också kunna strunta i om jag laddar ner AMD Adrenaline separat?
3. LAN Drivers (Realtek PCI-E Ethernet Drivers, Intel WIFI Driver & Bluetooth Driver)
4. On-Board Audio Drivers (Realtek HD Universal Driver, med en rekommendation om att installera Realtek Audio Console)

Moderkort: MSI MPG B550 GAMING CARBON WIFI
Länk till hemsidan för drivrutiner: https://www.msi.com/Motherboard/MPG-B550-GAMING-CARBON-WIFI/s...

Några övriga komponenter om det är till någon hjälp:
CPU: AMD Ryzen 5 5600
GPU: PowerColor Red Devil AXRX 6650 XT 8GBD6-3DHE/OC AMD Radeon RX 6650 XT 8 GB GDDR6
RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB
Äldre SSD: Samsung SSD 850 EVO 500GB
Nyare SSD där Windows är installerat: Kingston NV2 M.2 1TB

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte hade kommit långt när det sket sig skulle jag rekommendera att boota från Windows-USB:n, ta bort partitionerna på systemdisken och installera om, och sen som du gissar bara skippa den drivrutinen.
Den behövs nog bara för att köra nån mjukvaru-RAID med SATA. Hur som helst har jag aldrig installerat en sån drivrutin och aldrig haft problem pga det.

On-board VGA gör inte heller någon nytta då din CPU inte har integrerad grafik. Adrenaline är vad du behöver för Radeon-kortet, så det räcker.

De jag skulle ta själv är, i ordning:
1) Chipset drivers från AMD (kanske går i Adrenaline, vet inte -- men finns på amd.com också)
2) LAN / Wi-Fi / Bluetooth, om de behövs (om det inte går igång utan dem)
3) Adrenaline för 6650 XT
4) Ev. ljud om det behövs

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

System/chipset drivaren brukar innehålla basdrivarna för moderkortet vilket kan behövas för att andra drivare ska fungera som de ska så börja med den brukar vara en bra regel för att undvika ev framtida problem.

och som Thomas är inne på så är sata drivaren om man vill köra någon form av raid på inkopplade sata diskar vilket borde vara lite självförklarande iom att den faktiskt t.om heter "AM4 Raid driver"

så tänker du inte köra raid och har satt sataportarna konfigurerade till raid i bios så kommer de troligen orsaka diverse lustigheter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om du inte hade kommit långt när det sket sig skulle jag rekommendera att boota från Windows-USB:n, ta bort partitionerna på systemdisken och installera om, och sen som du gissar bara skippa den drivrutinen.
Den behövs nog bara för att köra nån mjukvaru-RAID med SATA. Hur som helst har jag aldrig installerat en sån drivrutin och aldrig haft problem pga det.

On-board VGA gör inte heller någon nytta då din CPU inte har integrerad grafik. Adrenaline är vad du behöver för Radeon-kortet, så det räcker.

De jag skulle ta själv är, i ordning:
1) Chipset drivers från AMD (kanske går i Adrenaline, vet inte -- men finns på amd.com också)
2) LAN / Wi-Fi / Bluetooth, om de behövs (om det inte går igång utan dem)
3) Adrenaline för 6650 XT
4) Ev. ljud om det behövs

Tack för detta, det löste problemet!

Tidigare installerade jag det via molnet och nu när jag gjorde det via USB:n såg jag att det hade skapats en massa partitioner av båda hårddiskarna (kanske på grund av drivrutinen jag installerade?). Gjorde då en "clean all" på hårddiskarna från command promten, vilket gjorde susen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

System/chipset drivaren brukar innehålla basdrivarna för moderkortet vilket kan behövas för att andra drivare ska fungera som de ska så börja med den brukar vara en bra regel för att undvika ev framtida problem.

och som Thomas är inne på så är sata drivaren om man vill köra någon form av raid på inkopplade sata diskar vilket borde vara lite självförklarande iom att den faktiskt t.om heter "AM4 Raid driver"

så tänker du inte köra raid och har satt sataportarna konfigurerade till raid i bios så kommer de troligen orsaka diverse lustigheter.

Löste sig efter en ominstallation via USB:n som Thomas rekommenderade.
Tyder väl på att man inte bör installera saker som man inte har någon aning om vad det är till för, det gör jag inte om!