Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ny patch ute nu
1.1.4 ska fixa minnesläckor, krascher och kompilering av shaders (igen?)
https://store.steampowered.com/news/app/1643320/view/53321433...

Fortfarande ingen A-Life "aktivering"?

Tråkigt.. hade det inte tagit över två timmar innan jag insåg att spelet släpptes i beta-liknande status så hade jag gjort en refund.. tyvärr vägrar steam bara för jag spelar i 3 timmar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Liten fundering:

Är på uppdrag att ha ihjäl Faust.
Är detta "slutet" på en av main-storyn?
Har flertalet områden jag inte varit i och speltid är bara runt 35 timmar.
Känns väldigt kort.

Dold text
Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Liten fundering:

Känns väldigt kort.

Dold text

Det fortsätter ett bra tag efter det också.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fortfarande ingen A-Life "aktivering"?

Tråkigt.. hade det inte tagit över två timmar innan jag insåg att spelet släpptes i beta-liknande status så hade jag gjort en refund.. tyvärr vägrar steam bara för jag spelar i 3 timmar.

Jag tog det via gamepass. Blir en ny genomspelning om ngt år antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Liten fundering:

Känns väldigt kort.

Dold text

Jag höll på i ca 100h totalt

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Hur står det till med moddar till Stalker och framför allt Stalker 2? Jag har alltid varit ett fan av utvecklarens dystopiska world building, karaktärer och story, men inlevelsen faller när jag ser ett första radioaktivt monster eller anomaly. Om Jag kunde få en mer "realistisk" mod som strippar ut alla dessa delar, då skulle jag ha en personlig game of the year-utmanare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hur står det till med moddar till Stalker och framför allt Stalker 2? Jag har alltid varit ett fan av utvecklarens dystopiska world building, karaktärer och story, men inlevelsen faller när jag ser ett första radioaktivt monster eller anomaly. Om Jag kunde få en mer "realistisk" mod som strippar ut alla dessa delar, då skulle jag ha en personlig game of the year-utmanare.

Stalker utan mutanter och anomalies? Då är det ju inte ens samma spel längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Nä och det är väl det fantastiska med moddar att man kan ta något bra och skräddarsy det efter eget tycke och smak så det blir fantastiskt

Personligen vill jag ha mutanter och sånt i STALKER men i FarCry (1) hade jag gärna skippat all sånt skit då spelet blev bra mycket sämre då i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Jag skickade just in en förfrågan om återbetalning för S2 till GOG. Enligt GOG är min speltid just över 22 timmar så blir intressant att se vad de säger men jag uppskattar att min faktiska speltid inte sträcker sig över 3 timmar, resten är ändlösa kvällar av att försöka få spelet att rulla bra på min burk som ändå är rätt kraftfull, så det ska inte vara komponenterna i sig. Och då räknas förstås inte tiden jag lagt utanför spelet i bios och nvidia cp, etc in..

Såg denna bild på Reddit idag så fick bägaren att rinna över:

Det är alltså antalet sidouppdrag per område. Så jag håller tummarna att GOG ger tillbaka pengarna, de har varit schyssta förr, och framförallt hoppas jag att läsa, en vacker inte allt för avlägsen dag, att de fixat prestandaproblemet och annat så köper jsg gladeligen igen, men då det inte finns nån garanti för att detta kommer ske hoppad jag på pengarna tillbaka medan.

Hoppas ni andra har en bättre stund i zonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Jag skickade just in en förfrågan om återbetalning för S2 till GOG. Enligt GOG är min speltid just över 22 timmar så blir intressant att se vad de säger men jag uppskattar att min faktiska speltid inte sträcker sig över 3 timmar, resten är ändlösa kvällar av att försöka få spelet att rulla bra på min burk som ändå är rätt kraftfull, så det ska inte vara komponenterna i sig. Och då räknas förstås inte tiden jag lagt utanför spelet i bios och nvidia cp, etc in..

Såg denna bild på Reddit idag så fick bägaren att rinna över: <Uppladdad bildlänk>

Det är alltså antalet sidouppdrag per område. Så jag håller tummarna att GOG ger tillbaka pengarna, de har varit schyssta förr, och framförallt hoppas jag att läsa, en vacker inte allt för avlägsen dag, att de fixat prestandaproblemet och annat så köper jsg gladeligen igen, men då det inte finns nån garanti för att detta kommer ske hoppad jag på pengarna tillbaka medan.

Hoppas ni andra har en bättre stund i zonen

Håller tummarna för din skull (även fast 22 timmar är lite väl mycket)

Detta svarade Steam när jag förklarade läget:

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl - Speltid: 4 timmar 56 minuter (minst 2 timmar i introt p.g.a. krascher som nollade min progress )
"Vi kan inte återbetala detta köp till din/ditt PayPal denna gång. Din speltid för en inkluderad produkt överstiger 2 timmar (vår återbetalningspolicys maximum)."

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Håller tummarna för din skull (även fast 22 timmar är lite väl mycket)

Detta svarade Steam när jag förklarade läget:

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl - Speltid: 4 timmar 56 minuter (minst 2 timmar i introt p.g.a. krascher som nollade min progress )
"Vi kan inte återbetala detta köp till din/ditt PayPal denna gång. Din speltid för en inkluderad produkt överstiger 2 timmar (vår återbetalningspolicys maximum)."

Steam är rätt hårda på det där men du ska veta hur mycket tid jag hade i No Mans Sky när jag lämnade tillbaka det på GOG.

Spelade det vid lansering och spelade ganska länge, inte för att det var bra utan för att jag letade efter när det skulle börja bli bra som man sett på trailers och Sean Murray lovordat.

Men det kom förstås aldrig (förrän åratal senare) så jag förklarade läget för GOG och fick tillbaka pengarna.

Edit: kollade mailen och såg att jag fick refund i form av credits på GOG motsvarande summan, inte pengarna tillbaka på kontot. Giltigt i ett år.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Eismannen:

Stora bitar russin att plocka ur kakan, visst är det så, men kan man göra om Quake till ett bilspel känner jag att det finns utrymme för ett monsterfritt Stalker.

Permalänk
Medlem

Jag är en god bit in i spelet, och i avdelningen "stämningsfulla miljöer och tät atmosfär i ett Postatomkrigsösteuropa" vinner Stalker alla dagar i veckan. Det tävlar å andra sidan inte med så jättemånga där - Metro-spelen och Chernobylite, kanske - som inte är så där hemskt mycket på efterkälken, helt ärligt.

Tyvärr är det också så att ju längre jag spelar, desto mer knakar de där fogarna som redan från början var besvärande. Till att börja med är spelet på tok för stort och på tok för långt. Jag har överlag rätt lite tålamod med stora, öppna spelvärldar och Stalker blir inget undantag. Både stealthmekaniken och överlevnadsmekaniken känns antingen för slappt implementerade eller för dåligt designade. Smygande fungerar överlag för dåligt för att jag ska orka hålla på med det och allt som krävs för överlevnad - ammunition, mat, vatten, sjukvårdsartiklar - dräller det av till och med på högsta svårighetsnivån. Om dessa bitar var lite bättre överlag, då hade det som spelare kanske varit lite mer givande att springa kors och tvärs över det enorma aber som utgör kartan. För som det är nu är jag fruktansvärt less på att springa. Så pass att jag inte längre orkar med de sidouppdrag som förvisso varit rätt underhållande.

Jag förstår tanken och målbilden som man haft med Stalker 2, men slutprodukten är inte raffinerad nog att avkräva mig alla timmar som krävs. Kartan skulle ledigt kunna krympas med 20, 30, 40 % utan någon förlust av innehåll. Att ha en stor, tom karta kan ha ett syfte i sig, men den logiska kedjan går liksom inte stor värld > mer realistiskt > bättre spel. Spelet har sina stunder, och för min del skvalpar det kring 6, 7 av 10, men minussidan väger också ovanligt tungt.

Permalänk
Medlem

Intressant hur det är från dator till dator/spelare till spelare.
Har inga prestandabekymmer med maskinen i sign, kör nog i princip på högsta inställningarna.
Buggar har jag bara hittat 1, NPC som fastnat i en dörr.

Spelupplevelsen tycker jag är precis som den ska vara, svårt och öppet.
Inget speedrun-spel på 3 timmar med massor av pilar "du ska gå hit!".
Man lägger mycket tid på att gå/springa, men det är Stalker.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

För som det är nu är jag fruktansvärt less på att springa. Så pass att jag inte längre orkar med de sidouppdrag som förvisso varit rätt underhållande.

Jag förstår tanken och målbilden som man haft med Stalker 2, men slutprodukten är inte raffinerad nog att avkräva mig alla timmar som krävs. Kartan skulle ledigt kunna krympas med 20, 30, 40 % utan någon förlust av innehåll. Att ha en stor, tom karta kan ha ett syfte i sig, men den logiska kedjan går liksom inte stor värld > mer realistiskt > bättre spel. Spelet har sina stunder, och för min del skvalpar det kring 6, 7 av 10, men minussidan väger också ovanligt tungt.

100%. Slutade att spela efter jag utforskat norra delen av kartan. Hjälpte heller inte att det fanns nära noll att göra där förutom att panga på samma fiender man redan pangat på.

Tyckte ett landmärke där uppe var riktigt kul att utforska dock, klurigt att navigera där och fin pay-off med en legendarisk anomaly som var lätt att missa. Hade ett stort smajl efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Intressant hur det är från dator till dator/spelare till spelare.
Har inga prestandabekymmer med maskinen i sign, kör nog i princip på högsta inställningarna.
Buggar har jag bara hittat 1, NPC som fastnat i en dörr.

Spelupplevelsen tycker jag är precis som den ska vara, svårt och öppet.
Inget speedrun-spel på 3 timmar med massor av pilar "du ska gå hit!".
Man lägger mycket tid på att gå/springa, men det är Stalker.

De flesta lär väl inte ha spenderat så stora summor som du har på datorn. De flesta lär ju sitta på system som kostar hälften av ditt, eller kanske t.o.m. en tredjedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

De flesta lär väl inte ha spenderat så stora summor som du har på datorn. De flesta lär ju sitta på system som kostar hälften av ditt, eller kanske t.o.m. en tredjedel.

Prestandamässigt förstår jag.
Men buggar borde finnas oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade missat det men det kom en stor patch den 13e feb.
https://www.stalker2.com/en/news/patch-1-2

Permalänk
Medlem

Någon som fattar om DLSS4 bakas in och aktiveras automagiskt med nya drivrutiner och uppdaterat spel?

Blir inte klok på det hela när jag googlar runt.

Permalänk

Vet inte om de har ändrat DLSS version i spelet sedan det släpptes, men du kan själv byta till senaste nvngx_dlss.dll filen manuellt eller med DLSS Swapper (händigt program), sedan ändra inställningar för DLSS Super Resolution (modell J/K är DLSS4 Transformer) bl.a. i NVIDIA appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag hade missat det men det kom en stor patch den 13e feb.
https://www.stalker2.com/en/news/patch-1-2

Stor patch verkligen! Måste testa nu hur det fungerar.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Stor patch verkligen! Måste testa nu hur det fungerar.

kom en häromdagen också. Monsterpatch på hela liret igen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x