Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Skämt åsido snyggt moddat men du MÅSTE byta acryl/plexin mot svart plast 😉

Skulle helst vilja ha ett 3d-printat shroud som styr upp luften att blåsa mot kylflänsen från sidan också, men jag fattar vad du menar stilistiskt. Tips om var jag kan köpa lämpliga svarta plastbitar? Bästa vore om den var 140 mm x nånting så man bara får en skäryta.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skulle helst vilja ha ett 3d-printat shroud som styr upp luften att blåsa mot kylflänsen från sidan också, men jag fattar vad du menar stilistiskt. Tips om var jag kan köpa lämpliga svarta plastbitar? Bästa vore om den var 140 mm x nånting så man bara får en skäryta.

Hmmm, finns ju svart acryl typ 300x200x3, blir ju två snitt ändå men om du skär bredden och hela längden (tänker ett stycke istället för två) så blir det som sagt bara två snitt.

edit: kolla på slojd-detaljer.com där ska finnas

Permalänk

Hoj!

Ser ut som det går framåt! Ursäkta att jag bara tittade in och sen försvann.

Moderkortet jag beställde var DOA. Så nu är det bara att vänta i ytterligare ett par veckor. Har dock plockat isär 5080-kortet för att kika på hur det är uppbyggt.

@Mindfighter Det jag syftade på med 3d-print var inte att du behövde göra samma som mig. Tänkte mer att om du vill kan jag fråga han jag nämnde om han kan printa ut två stycken, lika eller ej spelar ingen roll. Fördel är dock om du har en klar 3D-modell som han kan lägga in i datorn och skriva ut

Ska höra med honom om han kan ordna något i stil med det jag refererade i tidigare inlägg: https://www.thingiverse.com/thing:5903879. I det exemplet ligger fläktarna mot kylaggregatet och har flänsar som går från kanten på fläktarna vinklas upp till överkanten på grafikkortet. Allt luft riktas in mot kylflänsarna. Blir alltså inte tjockare än att montera fläktar direkt på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Ska höra med honom om han kan ordna något i stil med det jag refererade i tidigare inlägg: https://www.thingiverse.com/thing:5903879. I det exemplet ligger fläktarna mot kylaggregatet och har flänsar som går från kanten på fläktarna vinklas upp till överkanten på grafikkortet. Allt luft riktas in mot kylflänsarna. Blir alltså inte tjockare än att montera fläktar direkt på grafikkortet.

Trist med doa hoppas det löser sig fort!

Har funderat lite fram och tillbaka och att rikta luftflödet så på den fläkt som sitter mot bakre delen av grafikkortet så skulle det kanske bidra (ytan där det bara är kylfläns) men den andra fläkten blir inge bra eftersom där ska luften komma in genom kylflänsen och ut genom sidorna (inget genomflöde nerifrån-och-upp eftersom det sitter ett kretskort med prylar i vägen. Så undrar om inte upplägget jag har med blockat av en del av fläktarna är rätt ok, sen skulle jag kanske ha snyggare sådana men ser ändå en poäng i att kunna se fläktbladen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Så undrar om inte upplägget jag har med blockat av en del av fläktarna är rätt ok, sen skulle jag kanske ha snyggare sådana men ser ändå en poäng i att kunna se fläktbladen.

Undrar hur luftflödet egentligen ser ut. Enklaste väg för luften som blockeras måste bli in mot grafikkortet till den del som ej blockeras. Bör inte det påverkar stor del av det fria luftflödet? Turbulens och ojämn fördelning. Antar iofs att du mätt skillnaden på ej blockerat och blockerat och ser en förbättring med blockerat flöde.

Då gaming inte det mitt kort huvudsakligen används till är minnestemperaturen det jag behöver få ner mest. Delta kan ligga på upp mot 14C mellan core och minne (t.ex. vid interpolering av video med RIFE onnx-modeller som drivs av tensor cores). Vid en effekt på 240W och memory bandwidth på ca 50% belastning. Delta går ner när kortets effekt går upp dock. Fortfarande ca. 8C där core ligger på ~70C och minne på ~78C.

Är dock nitisk med ljud och temperaturer då jag bor i en etta och sover 10m från datorn. Har 5 olika profiler i fancontrol för olika användsningsområden. Två fläktkurvor för gpu där ena är anpassad efter minnestemp och andra chip.

Tror aldrig jag sett minne över 80C eller core över 74C.

Gjorde extremt mycket ljudmässigt att gå från Corsair 4000D Airflow till Havn HS 420 som jag har satt in 8x 140mm fläktar samt 3x 120mm till AIO. Alla Noctua såklart. Även fläktarna på AIO är utbytta till nf-a12x25. Allt kan köras på så mycket lägre hastigheter och ändå håller ner temperaturerna bättre än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Undrar hur luftflödet egentligen ser ut. Enklaste väg för luften som blockeras måste bli in mot grafikkortet till den del som ej blockeras. Bör inte det påverkar stor del av det fria luftflödet? Turbulens och ojämn fördelning. Antar iofs att du mätt skillnaden på ej blockerat och blockerat och ser en förbättring med blockerat flöde.

140mm fläktar med blockerad del gav lägst ljudnivå/svalast gpu. Började med oblockerade 140mm och har även testat (syns längre bak i tråden) 120mm utan block, de har bara en liten bit som sticker ut som syns på bilderna.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Nästa del i sagan… började titta på mem temp och bestämde mig för att labba med det (det här stackars kortet har blivit en labbråtta ) TG Putty Pro införskaffades (har aldrig testat putty tidigare)

Ny PTM applicerades

Vackra handskar följde med i den lilla lådan som puttyn kom i

Valde att göra bollar som plattades till

Trimmade till lite utifrån, men ser ut att ha fyllt ut mellanrummen väl. Lite väl stora mellanrum mellan minne och kylare på ventus kortet, gissar 2.5-2.75 thermal pads satt på de minneschip med störst avstånd

Körde igenom 3D Mark Speed Way och Steel Nomad stress-testen (20 varv vardera). Peak-värden

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Medelvärden efter stress-test i posten ovan
<Uppladdad bildlänk>
Detta kort överklockar dåligt, undrar om det är kylningen av minnet som begränsar eller vad det är som slår i taket?

Hur ser kurvan ut i MSI Afterburner? Om du kollar på frekvens och volt, stämmer det överens med vad HWiNFO64 visar?

Om inte, har du Voltage Control aktiverat i MSI Afterburner, eller har justerat slidern för volt i Nvidia Appen?

Det är något som gör att korten inte alls klockas som de ska om man aktiverat voltage control (trots att man inte rört slidern).

Hade själv det problemet och det löses genom att avaktivera voltage control. Återställ till stockinställningar i MSI Afterburner.

Installera om drivrutinerna i Nvidia appen via Custom -> Clean Install (brukar räcka framför DDU).

Starta om datorn och rör inte voltage control igen.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Nästa del i sagan… började titta på mem temp och bestämde mig för att labba med det (det här stackars kortet har blivit en labbråtta ) TG Putty Pro införskaffades (har aldrig testat putty tidigare)
<Uppladdad bildlänk>
Ny PTM applicerades
<Uppladdad bildlänk>
Vackra handskar följde med i den lilla lådan som puttyn kom i
<Uppladdad bildlänk>
Valde att göra bollar som plattades till
<Uppladdad bildlänk>
Trimmade till lite utifrån, men ser ut att ha fyllt ut mellanrummen väl. Lite väl stora mellanrum mellan minne och kylare på ventus kortet, gissar 2.5-2.75 thermal pads satt på de minneschip med störst avstånd
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Körde igenom 3D Mark Speed Way och Steel Nomad stress-testen (20 varv vardera). Peak-värden
<Uppladdad bildlänk>

Vad var värdena innan?

Permalänk

Här är värdena jag fick när jag körde Steel Nomad i windowed mode. 16 cykler. Återställde värdena i HWiNFO64 när testet hade startats och tog bilden någon sekund efter jag stängde ner det.

Minneklockan räknas annorlunda i hwinfo, men enligt 3dmark låg den på 2125MHz genom samtliga test.

Har +350mhz på core och sedan platt kurvan från 1015mV. Märkt att den aldrig går till den volt man satt som max, utan brukar landa ett par steg lägre vid max last. Som i bilden ovan låg kortet på 990mV i snitt på de 15min som syns i hwinfo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Det är något som gör att korten inte alls klockas som de ska om man aktiverat voltage control (trots att man inte rört slidern).

Hade själv det problemet och det löses genom att avaktivera voltage control. Återställ till stockinställningar i MSI Afterburner.

Installera om drivrutinerna i Nvidia appen via Custom -> Clean Install (brukar räcka framför DDU).

Grymt, tack! Körde lite snabbtest efter ditt tips.

Core +300 och mem +1200

Rörde inte kurvan

Steel Nomad stress-test snurrade igenom

GPU max 77.7 och Mem Max 84 grader

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Gött! Hur länge har du stångats med att något inte stämde med din boostklocka?

Rekommenderar att köra detta test om du vill säkerställa att minnesklocka inte slår fel.
Vulkan Memtest

Höll själv på att bli galen då man satt där vid release och inte fick kortet att klocka över 3000mhz, trots +500 på core när andras kort boostade till 3100-3200 med +300 på core.

Två dagar svor tills jag tillslut såg en kommentar på reddit. Inte haft ett problem sedan dess då jag hållt tassarna borta från voltage control.

Tror jag hjälpt ett 10-tal med samma problem nu. Både folk som varit helt omedvetna om att kortet klockar fel (sett på deras print screens att +mhz på core inte stämmer med vad kortet boostar), samt andra som lagt upp posts och frågat vad som är fel på deras kort haha

Vad kör du fläktarna på för hastighet? Nu körde inte jag hela 20 varv, men tror inte 4 varv till hade gjort någon större skillnad då temperaturerna hade stabiliserat sig efter 3-4 första. Core maxade 75C och minne 78C. Stockfläktarna snurrade i snitt på ~62% och som mest 72% under de 15min/16 cykler som kördes.

Undrar om inte ditt experiment med putty försämrade temperaturen på minnet? Med tanke på delta core-minne. Nu är det ingen jättestor skillnad, men med stock är delta för mig ~3C och för dig ~6C trots att jag har +2000 på minne. Snitteffekt på de 16 cyklerna för mig (344W) låg lika högt som maxeffekt för dig.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Rörde inte kurvan

Kurvan går bra att greja med så mycket man vill. Bara voltage control undviks!

Väljer att sätta gräns på volt som är något under spänningen som är när "Reliability voltage" står som performance cap, vilket är runt ~1035mV. Är skadad från då jag började köra AI generativ videorenderingsprogram med mitt 3080. Överklockningen jag haft stabil i 2 år var inte ens nära att vara stabil i den typen av laster när alla delar på kortet används (tensor cores, cuda cores, nvdec/video engine, hög bandbredd på minne etc). Aldrig sett kortet lägga sig på maxeffekt med så låg spänning.

Var tvungen att sänka kortet nästan hela vägen ner till stock. Fick tillslut till en ok överklockning genom att sätta gräns för volt som var några steg under max. Kraschade säkert 10 gånger innan dess. Extrema transient loads gjorde att minsta förändring på spänning överbelastade kortet.

Här är en bild på 1min45s med pollint rate på 250ms. Kör dock den värsta kombinationen av ai + uppskalning jag kunde komma på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Gött! Hur länge har du stångats med att något inte stämde med din boostklocka?

Vad kör du fläktarna på för hastighet? Nu körde inte jag hela 20 varv, men tror inte 4 varv till hade gjort någon större skillnad då

Undrar om inte ditt experiment med putty försämrade temperaturen på minnet? Med tanke på delta core-minne.

Har egentligen inte stångats alls, mest förundrad över att 3dmark score sjönk när jag försökte dra upp. Fokus har hela tiden varit på ljudnivå och inte prestanda.

Under den där körningen satte jag fläktkurvan till 100% vid 75 grader gpu.

Hade i stort sett samma temp innan, så blev ingen förbättring, tror grundproblemet är den rätt lilla kylaren (hela kortet väger 1.084g från början och bara fyra rör) och stort avstånd mellan minnes-kretsar och kylare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

"gissar 2.5-2.75 thermal pads satt på de minneschip med störst avstånd"

Det är nästan lite läskigt mycket. När jag bytte på mitt 3080, som dessutom är gjord av HP (från en pre-built) så var allt annat än 1mm för tjockt och gav förfärliga resultat. Var tvungen att göra om göra rätt 3 gånger då jag läst kommentarer angående tjockleken på thermal pads för ett flertal av partnerkorten, och där verkade det generellt behövas ca 20-30% 1mm, 50-60% 1,5mm, resterande 2mm. Så de thermal pads jag beställt var för tjocka. Inte ens med 50/50 1mm/1,5mm blev resultatet bättre. Först när samtliga thermal pads vad 1mm i tjocklek gav det resultat.

Skrivet av Mindfighter:

Hade i stort sett samma temp innan, så blev ingen förbättring, tror grundproblemet är den rätt lilla kylaren (hela kortet väger 1.084g från början och bara fyra rör) och stort avstånd mellan minnes-kretsar och kylare.

Får hem nya moderkortet ikväll (om Airmee hinner innan 23...), så har hört av mig till snubben om 3d-print vilket han gärna fixar. Ska även printa ut en del som gör att jag kan placera fläkt mot ram då minnet är på gränsen till att bli för varmt. Tanken är att få ner tCL ytterligare, vilket kräver en del extra spänning.

Vad tror du om denna lösning? Har hållit fläkten där jag tänkt ha den, och det finns plats (med byte av shroud på GPU, då nuvarande längd är ~5mm för långt för att minnesfläkten inte ska vila på grafikkortet). Frågan är bara om en bit plast klarar hålla den på plats. Kanske går printa så fogen är betydligt tjockare än där skruv behöver fästas.

Ja, jag vet. Två arctic rgb-fläktar. Köpte dem mest för att få lite ljus i chassit så man ser något. De går inte på mer än max 35% hur som. Inte heller orkat koppla Noctuafläkten överst då moderkortet ska bytas. Hade tidigare 3st arctic, men en går till bygget av gamla komponenterna som ska säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Vad tror du om denna lösning? Har hållit fläkten där jag tänkt ha den, och det finns plats (med byte av shroud på GPU, då nuvarande längd är ~5mm för långt för att minnesfläkten inte ska vila på grafikkortet). Frågan är bara om en bit plast klarar hålla den på plats. Kanske går printa så fogen är betydligt tjockare än där skruv behöver fästas.<Uppladdad bildlänk>

J-klar vad fläktar! (luv-it) Blir det inte turbulens om du har en fläkt i mitten som blåser åt sidan eller ska den blåsa ner mot moderkortet? Släng gärna upp fler bilder när du fått ditt nya moderkort.

Drar jag på hastighet på min 180mm fläkt i fronten och ökar farten på cpu-fläktarna så sjunker temps på gpu:n. Så massivt luftflöde kanske är lösningen på mycket. Men jag ville ha en tyst dator, inte en hårfön.

Ett tidigare custom-vattenkylning bygge hade jag bara 3x120mm fläktar på en 58mm tjock radiator som höll både cpu och gpu svala på 1000-1100 rpm

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

J-klar vad fläktar! (luv-it) Blir det inte turbulens om du har en fläkt i mitten som blåser åt sidan eller ska den blåsa ner mot moderkortet? Släng gärna upp fler bilder när du fått ditt nya moderkort.

Drar jag på hastighet på min 180mm fläkt i fronten och ökar farten på cpu-fläktarna så sjunker temps på gpu:n. Så massivt luftflöde kanske är lösningen på mycket. Men jag ville ha en tyst dator, inte en hårfön.

Ett tidigare custom-vattenkylning bygge hade jag bara 3x120mm fläktar på en 58mm tjock radiator som höll både cpu och gpu svala på 1000-1100 rpm

Haha, jag är ute efter samma mål då jag renderar över natten och bor i en etta. Har lite obalans i tilluft kontra frånluft som det är nu. Sitter 8x 140mm som tilluft (en nere till höger utanför bild) och som frånluft är det 1x 140mm topp bak, samt de 3x 120mm på radiatorn.

Tack vare mängden fläktar och fördelen med att det är 140mm kontra 120mm är att de flyttar enorm mängd luft på låga varvtal. 140mm har dessutom ett dovare och snällare ljud enligt min åsikt (antagligen ännu bättre med 180-200mm. Efter jag bytte ut föregående chassi till detta har ljudnivån gått ner så mycket att jag inte hör datorn alls 10m bort där jag har sängen. I början funderade jag på om det av någon anledning slutat rendera för att jag inte hörde datorn och var tvungen att dubbelkolla. Tilluft från ventilation i lägenheten låter mer.

Det som låter mest är grafikkortet.

Alla tilluftfläktar är inställda med en rejäl negativ offset på gpufläktarna och cpu. Så de håller sig vid <=35% (motsvarande ~500 rpm för noctua och 875rpm för arctic, något jag kommer finjustera när nya moderkoret är på plats, sänka articfläktarna något). Tilluftfläkten är inställd med offset som gör att den alltid går 5% högre än tilluft. Är GPUn tungt belastad, men inte CPU, brukar jag sätta en min-hastighet på ~45% för de 3x nf-a12x24 på radiatorn för att få bättre cirkulation. De håller sig också under den nivå där noctuafläktarna börjar göra ljud från sig.

Angående turbulens tror jag inte det är något att tänka på. Låga varvtal, stora fläktar = inte så högt tryck på luften de tillför = mindre turbulens. Om något tror jag det är bra att 120mm fläkten jag tänkt mig styr del av tilluften direkt mot minnena, som dessutom blir uppvärmda av GPUn pga. vertikal mount och backplaten som endast har hål längst ut (borträknat sidorna) riktar varm luft rakt mot minnena. Kommer få ner temperatur på både VRM, Minne och annat på moderkortet.

Full deshroud kanske inte är så tokigt ändå. Enda problemet jag kan se med det är att luften från ena fläkten som inte träffar så mycket av PCBn tillför väldigt lite, speciellt med tanke på att heatsinken på ventus är kass, som du påpekat.

Gjorde en hel del kontroll av hur mycket fläktarnas hastighet på en DH-15 påverkade CPUns värme under full last. Missminner jag mig inte var temperaturskillnaden mindre än 2C med fläktarna på konstant 60% vs 100%. Heatsinken är ju den som gör grovjobbet. Känner man på en heatsink blir den inte särskilt varm. Framförallt inte längst ut på dem. Så mer luft gör inte så stor skillnad. Troligtvis därför du ser en förbättring när du blockerar av luften för dina 140mm, så att mer luft forceras direkt mot PCBn.

En annan sak du bör testa är att köra fläktarna på gpun på olika hastigheter. För dom del bidrar ena fläkten betydligt mycket mer till kylning än den andra. För stock styr ena två av dem och den andra bra en. Även där kan man hämta in lägre ljudnivå men få samma temperatur genom att ge en negativ offset på den fläkt som inte bidrar så mycket (knappt märkbar skillnad i temperaturer med en negativ offset på 10-15% för den ineffektiva).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Tack vare mängden fläktar och fördelen med att det är 140mm kontra 120mm är att de flyttar enorm mängd luft på låga varvtal. 140mm har dessutom ett dovare och snällare ljud enligt min åsikt (antagligen ännu bättre med 180-200mm.

En annan sak du bör testa är att köra fläktarna på gpun på olika hastigheter. För dom del bidrar ena fläkten betydligt mycket mer till kylning än den andra. För stock styr ena två av dem och den andra bra en.

Beror nog på fläkt, men noctuas 140mm är trevliga ljudmässigt. Den fractal design 180mm som sitter i torrent låter lite för mycket för sitt eget bästa, den kör jag personligen helst bara strax över 800 rpm.

Kollade, det är de två bakre (mot sidan med genomblåsning av kylaren) som styrs av ena kontakten och ensam fläkt mot pcb:n på andra kontakten. Du som har det monterat kanske kan kolla vilken som håller högst varv?

Har brist på fläktanslutningar med itx-moderskepp, har bara tre pwm-anslutningar (cpu, gpu och chassi). Alternativ skulle vara att styra chassi-fläkten med vrid-pot eller att ansluta gpu-fläktarna igen till gpu:n och låta den styra.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Gör ingen större skillnad att inte klocka minnet så högt, så antar att det thermal throttlar. Här är +200 mem, +275 gpu.
Hittar ingen tech-spec på minnet, så ingen aning om vad de har för thermal limit, samsungs egna sida säger att prod-status är "sample" : https://semiconductor.samsung.com/dram/gddr/gddr7/k4vaf325zc-...

Här är efter 80 varv Steel Nomad

Fan Control

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Här kommer lita data jag sammanställde vid lunch.
Kikar mer på svar sen. Ska plocka isär datorn och byta moderkort nu.

Permalänk
Medlem

På skoj skruvade jag av mina akrylblockers...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Gör ingen större skillnad att inte klocka minnet så högt, så antar att det thermal throttlar. Här är +200 mem, +275 gpu.
Hittar ingen tech-spec på minnet, så ingen aning om vad de har för thermal limit, samsungs egna sida säger att prod-status är "sample" : https://semiconductor.samsung.com/dram/gddr/gddr7/k4vaf325zc-...
<Uppladdad bildlänk>
Här är efter 80 varv Steel Nomad
<Uppladdad bildlänk>
Fan Control
<Uppladdad bildlänk>

Vad är det där för fläktkurvor? AUTO LINJÄRA??

Vad fan. Trodde du ville ha lågt ljud )

Nedan är min lite halvt färdiga fancontrol. Senaste versionen av fancontrol stöder ej nya moderkortet. Så var tvungen att installera om, byta ut några librehardwaremonitor dlls och kassera samtliga profiler på fancontrol jag finslipat över senaste året då .json-filerna inte gick att använda med de nya dll...

Inte orkat fixa ordning hwinfo64 sensorer som plugin än för gpu memory junction, SPB Hub temp och cpu average temp (vilken är än CPU Core (tctl/tdie), med fördelen att average är en mer jämn och korrekt temperatur (inget av tempvärdena för cpu i fancontrol motsvarar hwinfo64's CPU Die (average). Konstigt då det är den temperaturen processorn går efter vad gäller tjmax) Visar lägre temperatur vid låga till mellan temps. Men ungefär samma vid >=85ºC.

Skrivet av Mindfighter:

På skoj skruvade jag av mina akrylblockers...
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Förstår jag rätt i att delta är mindre och överlag något lägre när luften inte blockeras av skivorna? Antar att den blockerade luften måste ta vägen någonstans, och närmsta vägen är in mot kylflänsen, vilket kan leda till turbulens, eller som en vägg av luft. Likt automatiska dörrar på köpcenter som skickar ner luft ovanifrån med högt tryck när det är kallt ute för att minska kall luft som kommer in.

EDIT* Jag måste vara blind. Modellen fifty har gjort är designad på det sättet jag hoppades på, med en halvan som stock.

Vet du om modellen @FiftyFifty gjorde passar med ovansidan av stock shroud? Alltså att 3d-printen som håller i fläktarna kan monteras med ovansidan som redan tillhör kortet.

Märkte här om dagen när jag var in och petade i datorn när kortet var under hög belastning att den delen troligen hjälper till att leda bort en hel del värme då den var mycket varmare att röra vid än vad jag trodde. Ca. 40-50C om jag skulle gissa, när core+minne låg på ca. 70-74C. Den hjälper även till att styra luften ut mot sidorna istället för uppåt, eller i mitt fall med vertikal gpu, hälper den till att styra luften uppåt och neråt istället för rakt in i moderkortet. Förutom just öppningen som hamnar vid ramminnet för mig. Men de har fått sig en egen liten 120mm fläkt nu, så de klarar sig.

Fint va? Ser inte alls ut som att det kan gå käpprätt åt helvete med en fläkt på 1500rpm som rasar ner och sprutar fläktblad i hela datorn.

Sitter mycket stabilare än vad det ser ut som dock. Slangarna är ganska hårda, så strips gick att spänna åt lagom mycket för att få den stabil. Snöret/tråden är mest för att styra vinkeln på fläkten.

Om det går att använda sig av fiftys modell + baksidan av stock vore det guld. Kommer hur som använda mig av den som grund med ett par småändringar för att optimera flödet något. Möjligtvis göra så att den passar 140mm, samt flytta ut regeln så den inte går rakt över fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Vad är det där för fläktkurvor? AUTO LINJÄRA??

Inte orkat fixa ordning hwinfo64 sensorer som plugin än för gpu memory junction, SPB Hub temp och cpu average temp (vilken är än CPU Core (tctl/tdie), med fördelen att average är en mer jämn och korrekt temperatur (inget av tempvärdena för cpu i fancontrol motsvarar hwinfo64's CPU Die (average).

Förstår jag rätt i att delta är mindre och överlag något lägre när luften inte blockeras av skivorna? Antar att den blockerade luften måste ta vägen någonstans, och närmsta vägen är in mot kylflänsen, vilket kan leda till turbulens, eller som en vägg av luft. Likt automatiska dörrar på köpcenter som skickar ner luft ovanifrån med högt tryck när det är kallt ute för att minska kall luft som kommer in.

FanControl är helt nytt för mig, behöver läsa på vad man kan göra,. men man kan alltså plocka in hwinfo64 sensorer?

GPU/Mem delta är 6.3 grader med blockers (84 mem, 77.7 gpu)
GPU/Mem delta är 6.4 grader utan blockers (86 mem, 79.6 gpu)
Så det gör ingen skillnad på delta men temp sjunker två grader med blockers, så de fyller tänkt funktion.

Såg även något lägre temp när jag blockade "glipan" (med eltejp) på den 3d-printade shrouden. Så att forcera in luftflödet i kylflänsen är bra.

"Löst" hängande fläktar skulle inte min ocd klara av.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

FanControl är helt nytt för mig, behöver läsa på vad man kan göra,. men man kan alltså plocka in hwinfo64 sensorer?

GPU/Mem delta är 6.3 grader med blockers (84 mem, 77.7 gpu)
GPU/Mem delta är 6.4 grader utan blockers (86 mem, 79.6 gpu)
Så det gör ingen skillnad på delta men temp sjunker två grader med blockers, så de fyller tänkt funktion.

Såg även något lägre temp när jag blockade "glipan" (med eltejp) på den 3d-printade shrouden. Så att forcera in luftflödet i kylflänsen är bra.

"Löst" hängande fläktar skulle inte min ocd klara av.

Jaaa, var nog lite för trött när jag kollade inlägget och blandade ihop det. Blockera fläktarna = lägre temperaturer. Got it.

Angående fancontrol. Det med kurvor och liknande beror helt på vad man själv föredrar när det kommer till temperaturer och ljudnivå, hur luftflödet ser ut osv.

Den setup jag kör tycker jag funkar bra. Mix för gpu, cpu och chassi där max % är det som den går efter. Mix för just chassifläktarna är väll den som är mest fördelaktig. Anpassar sig efter typ av last på gpu och cpu.

Samtliga chassifläktar har en +/- offset beroende på tilluft/frånluft, typ av fläkt osv.

Använder dessutom 4-5 olika profiler beroende på vad burken används till.

Här är t.ex. kurvorna för gpu+cpu för en viss typ av rendering över natten. Effekten är ganska låg vid just den typen av last, så 44% räcker för både cpu och gpu att hålla temperaturerna lagom lågt. Följt av exponentiell ökning om effekten ökar kraftigt av någon anledning. Körde först med en enkel minimum på mina "override" flat grafer, men det gjorde att fläktarna fortsatte hålla den hastigheten även om renderingen blev klar. Så egen profil med en typ av trappstegslösning laborerade jag fram och den funkar utmärkt för det ändamålet.

Vill du ha tips är det bara att skriva PM.

Sensorer från HWiNFO64 går att importera som plugin men kräver funktionen "Shared memory support" aktiverad, samt att hwinfo64 är igång och sensorerna man delar är aktiverade för att funka. Krävs dock premium om man har igång datorn längre än 12h åt gången. Samt någon typ av back-up kurva man lägger till i mix-kurvorna om hwinfo64 av någon anledning avslutas (händer t.ex. när man uppgraderar drivrutiner till gpu, något som tog mig ett par gånger att inse). Inte supernice när man börjar maxa grafikkort eller processor, men de står kvar på 30%. Mindre bra om man inte märker att det sker så allt throttlas.

Edit* Första natten av rendering med nya fläkten på minnet. De nådde max 38C och då med maxad tREFI tillskillnad från utan då de låg på drygt 50C med lägre tREFI, vilket är på gränsen till att minnet riskerar errors = bsod. CPU VDDIO stämmer ej med bilden. Den är satt till 1310mV, och nitro som inte syns på bilden är 1/2/1.

Permalänk

Testade precis med en fin undervolt på kortet. 2865Mhz boostklocka vid 925mV och +1200Mhz på minne (ej testat hur bra kortet presterar med undervolt tidigare). Spänning ligger på 915mV och går inte över 300W i effekt när jag sitter och kör steel nomad stresstest i 4k windowed. Med fläktkurvan i min huvudconfig som har låg fläktvolym som mål maxar core temp ut vid 71C och minne 76C.

Bilden visar det respektive fläkt ligger på, halvvägs in i 20e loopen. Grafen för GPU har ändrad temp för hysteria än default och ibockat båda alternativen för Advanced Hysteria.

Klippte in systeminformationen för att visa effektiva snitt för effektiva klicka och snittemperatur.

Lägre snittfps än vad jag trodde med tanke på att snittklockan inte är så mycket lägre ändå. Kanske beror på att jag suttit med annat under tiden testet gick.

Default spänning-frekvenskurva+350Mhz fram till 925mV. MSI Afterburner:

Blir definitivt att se hur mycket mer man kan finslipa en undervolt.

Utan undervolt hålls samma temperaturer, men alla fläktar ligger på 12% högre hastighet, vilket är nog för att passera gränsen där de knappt låter alls till att de låter en hel del.

EDIT*
Test #2 med undervolt + oc.
Afterburner med högre klocka på core och minne (modifierade även kurvan efter satt maxspänning, vilket gjorde att kortet drog 925mV istället för 915mV)

1x Steel Nomad bench

Nådde en maxeffekt på 316W.

Med tanke på att du försöker få ner temperaturer tror jag detta definitivt är någon du bör labba med! Ser väldigt positivt ut än så länge.

Permalänk

@Mindfighter Vilken thermal putty använde du när du bytte ut thermal paste? Hur mycket går det åt ungefär?

Kikat på lite tester. Bl.a. detta:

Ser ut som putty är the way to go. Då jag ändå sitter och beställer lite småsaker på Aliexpress som verkar vara omöjligt att få tag på någon annanstans, och vissa saker för att det är sjukt mycket billigare än t.ex. Amazon (Honeywell PTM7950 80*40 0,2mm kostar 46kr, Gelid's Heat Phase Ultra 40x40x0,2mm kostar ~40kr). Finns UPSIREN Thermal Putty UTP-8 10g/20g/50g/100g för 100kr/140kr/225kr/390kr. 50g-burken är ju väldigt bra pris/g, men användar man inte mer än några få gram för en GPU är bortkastade pengar oavsett.

Produkterna verkar vara legit. De jag hittade var antingen från tillverkaren själva eller har blivit anonymt testade och godkända av tillverkare.

Hittade även en liten fläktarm som fästs i valfri skruv på moderkortet. Perfekt för en liten 60mm ovanpå minnet istället för den 120mm jag har hängandes nu!

Började labba lite med shroud till kortet också.
2x92mm + 1x120mm ser ut som en riktigt bra lösning. Dock kommer yttersta 92mm sticka ut. Kan eventuellt printa en vinklad kant mot kortet för att styra in luften.
Här är mitt otroliga mästerverk

Minimal blockering av fläktar. Täcker samtliga infästningshål för fläktarna och de "stand-offs" för infästning mot plåten på andra sidan.

Har lagt till två reglar mellan fläktarna då 3d-printern han som ska printa åt mig inte klarar printa större än max en halv shroud. Så med tre fläktar får det bli 3 separata delar.

120mm-fläkten sticker ut något, men annars tror jag denna lösning kan funka riktigt bra.

Fifty's print och skrämdump av kortet ligger som bakgrund. Skruvhål för fläktarna uppmätta och utmarkerade enligt standard. Diameter för dem är angiven som 92mm, respektive 120mm. Kan behöva flyttas isär något för att inte överlappa.

Permalänk
Medlem

Thermal Grizzly Putty Pro, en 30g burk räckte och blev över, finns på amazon bl.a.

Borde inte 3x 92mm fläktar bli bra? https://noctua.at/en/nf-a9-pwm

Störst skillnad gör nog en bättre kylare, synd att det numer är dåligt med 3dje parts kylare.
Var tider när man slängde på en Zalman som denna t.ex.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Sådär. Vänstra 3x92mm och högra 2x92mm + 1x120mm.

Kanske vore effektivare med 3x 92.

Ska höra med snubben hur mycket han tar för att printa ut en av varje. Tack vare att han kommer behöva modellera lite i 3D får jag se vad han tar, samt höra vad minsta mått på tjocklek, samt minsta bredd som måste hållas för att det ska gå att printa.

I ett vettigt 3D-program är det enkelt gjort att få bort alla kanter och skavanker som är i mitt lilla utkast. Ville mest se hur det potentiellt går att lösa. Så skruvhål osv inte krockar.

Fläktarna i exemplet med 3x922mm ligger inte på samma vertikala linje. Mittfläkten är något förskjuten åt vänster för att inte bli blockerat av ena stand-offen till höger. De andra placerade några millimeter till höger för att inte komma för nära stand-offs till vänster om dem.

Återkommer när jag snackat med honom!

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Thermal Grizzly Putty Pro, en 30g burk räckte och blev över, finns på amazon bl.a.

Alright. Blir att prova shroud först.

Känns spontant som att det bör räcka för att hålla temp inom rimlig nivå utan hög ljudnivå.

Stockfläktarna vid 60% låter fan mer än budgetfläktar vid 100%...

Skrivet av Mindfighter:

Borde inte 3x 92mm fläktar bli bra? https://noctua.at/en/nf-a9-pwm

Störst skillnad gör nog en bättre kylare, synd att det numer är dåligt med 3dje parts kylare.
Var tider när man slängde på en Zalman som denna t.ex. https://www.ixbt.com/cpu/vpu-coolers-shootout/zm-vf700cu-setup.jpg

Haha, la faktiskt order här om dagen på 3x NF-A9 PWM och 2x NF-A12x25. Chromax på båda då de hade sänkt pris och kostade lika mycket som de vanliga.

Kanske ska fixa detta för att få ner temps om byte av fläktar inte är nog? Overclocked NF-A12x25

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av kabex:

Hade tråkigt i väntan på mitt 5080 Prime, så tog och designade en fläktspacer för att kunna utnyttja hela fläkten (120mm)

Borde passa åtminstone Asus Prime-deshrouden @FiftyFifty designat

https://www.tinkercad.com/things/8iGO436GejE-5080-deshoud-fan...

Thingiverse-länk som inte är aktiv än pga måste vänta 24 timmar innan jag kan publicera (nytt konto)
https://www.thingiverse.com/thing:6970851/files

<Uppladdad bildlänk>

Har aldrig designat något för 3D-print innan, så fritt fram om något behöver justeras

har ett 5080 prime, funkade fiftyfity adaptern + din?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop