Skrivet av Mindfighter:
Gör ingen större skillnad att inte klocka minnet så högt, så antar att det thermal throttlar. Här är +200 mem, +275 gpu.
Hittar ingen tech-spec på minnet, så ingen aning om vad de har för thermal limit, samsungs egna sida säger att prod-status är "sample" : https://semiconductor.samsung.com/dram/gddr/gddr7/k4vaf325zc-...
<Uppladdad bildlänk>
Här är efter 80 varv Steel Nomad
<Uppladdad bildlänk>
Fan Control
<Uppladdad bildlänk>
Vad är det där för fläktkurvor? AUTO LINJÄRA??
Vad fan. Trodde du ville ha lågt ljud )
Nedan är min lite halvt färdiga fancontrol. Senaste versionen av fancontrol stöder ej nya moderkortet. Så var tvungen att installera om, byta ut några librehardwaremonitor dlls och kassera samtliga profiler på fancontrol jag finslipat över senaste året då .json-filerna inte gick att använda med de nya dll...
Inte orkat fixa ordning hwinfo64 sensorer som plugin än för gpu memory junction, SPB Hub temp och cpu average temp (vilken är än CPU Core (tctl/tdie), med fördelen att average är en mer jämn och korrekt temperatur (inget av tempvärdena för cpu i fancontrol motsvarar hwinfo64's CPU Die (average). Konstigt då det är den temperaturen processorn går efter vad gäller tjmax) Visar lägre temperatur vid låga till mellan temps. Men ungefär samma vid >=85ºC.
Skrivet av Mindfighter:
På skoj skruvade jag av mina akrylblockers...
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Förstår jag rätt i att delta är mindre och överlag något lägre när luften inte blockeras av skivorna? Antar att den blockerade luften måste ta vägen någonstans, och närmsta vägen är in mot kylflänsen, vilket kan leda till turbulens, eller som en vägg av luft. Likt automatiska dörrar på köpcenter som skickar ner luft ovanifrån med högt tryck när det är kallt ute för att minska kall luft som kommer in.
EDIT* Jag måste vara blind. Modellen fifty har gjort är designad på det sättet jag hoppades på, med en halvan som stock.
Vet du om modellen @FiftyFifty gjorde passar med ovansidan av stock shroud? Alltså att 3d-printen som håller i fläktarna kan monteras med ovansidan som redan tillhör kortet.
Märkte här om dagen när jag var in och petade i datorn när kortet var under hög belastning att den delen troligen hjälper till att leda bort en hel del värme då den var mycket varmare att röra vid än vad jag trodde. Ca. 40-50C om jag skulle gissa, när core+minne låg på ca. 70-74C. Den hjälper även till att styra luften ut mot sidorna istället för uppåt, eller i mitt fall med vertikal gpu, hälper den till att styra luften uppåt och neråt istället för rakt in i moderkortet. Förutom just öppningen som hamnar vid ramminnet för mig. Men de har fått sig en egen liten 120mm fläkt nu, så de klarar sig.
Fint va? Ser inte alls ut som att det kan gå käpprätt åt helvete med en fläkt på 1500rpm som rasar ner och sprutar fläktblad i hela datorn.
Sitter mycket stabilare än vad det ser ut som dock. Slangarna är ganska hårda, så strips gick att spänna åt lagom mycket för att få den stabil. Snöret/tråden är mest för att styra vinkeln på fläkten.
Om det går att använda sig av fiftys modell + baksidan av stock vore det guld. Kommer hur som använda mig av den som grund med ett par småändringar för att optimera flödet något. Möjligtvis göra så att den passar 140mm, samt flytta ut regeln så den inte går rakt över fläktarna.