Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Alla mina andra nätverksuttag runt om i lägenheten stödjer minst 2,5GbE, därför tänkte jag att nätverksuttaget som ger mig Internet från Ownit också bör stödja minst 2,5GbE, därav förvirringen när det stod GbE bara.
Men då är det Ownits länk till min lägenhet som inte stödjer mer än GbE om jag förstår det rätt

Dina andra nätverksuttag påverkas av vad du kopplar in dem till på respektive ände.

2.5GBASE-T och 5GBASE-T är betydligt nyare standarder än 1GBASE-T och 10GBASE-T så det är betydligt ovanligare att se de förstnämnda i befintliga nätverk om det inte handlar om relativt ny utrustning.

Ja, länkhastigheten till Ownits eller fastighetens switch är begränsad till 1 Gbit/s. Detta är väldigt vanligt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej,
Ny dag och ny fråga

Om jag vill skapa ett säkert gästnätverk för IoT-enheter, räcker det bara med att jag skapar ett separat SSID och klickar i "Client Device Isolation"?
Eller måste jag hålla på med separata VLAN och andra jobbiga grejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Hej,
Ny dag och ny fråga

Om jag vill skapa ett säkert gästnätverk för IoT-enheter, räcker det bara med att jag skapar ett separat SSID och klickar i "Client Device Isolation"?

Du behöver skapa ett vlan också. Client devices isolation är bara för ditt wlan i detta sammanhang.

Vad har du för switch och router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Hej,
Ny dag och ny fråga

Här kan du läsa lite mer om det.

Skapa ett Nätverk, välj vilket vlan, sen bockar du i "Client Device Isolation". Dock kommer inga "airplay/Sonos/Chromecast"-grejer fungera, så du vet

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Du behöver skapa ett vlan också. Client devices isolation är bara för ditt wlan i detta sammanhang.

Vad har du för switch och router?

Har en Cloud Gateway Max - Vad är skillnaden på att bara köra Client device isolation på samma VLAN jämfört med att skapa ett nytt VLAN?

Skrivet av EyeNEye:

Här kan du läsa lite mer om det.

Skapa ett Nätverk, välj vilket vlan, sen bockar du i "Client Device Isolation". Dock kommer inga "airplay/Sonos/Chromecast"-grejer fungera, så du vet

Tack! Har följt guiden och ställt in enligt punkterna. Det är lugnt, jag har bara luftrenare, luftfuktare och smart plugs på guestwifi

Edit;
Efter jag följde guiden och skapat ett separat VLAN för GuestWifi så kan jag inte styra enheterna längre via deras appar Ska det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Tack! Har följt guiden och ställt in enligt punkterna. Det är lugnt, jag har bara luftrenare, luftfuktare och smart plugs på guestwifi

Edit;
Efter jag följde guiden och skapat ett separat VLAN för GuestWifi så kan jag inte styra enheterna längre via deras appar Ska det vara så?

Hmm! Var nog lite för snabb på den pucken.

Client Device Isolation verkar enbart vara för just DEN accesspunkt som dom ansluter till. Där kan dom inte prata. Får intrycket av att man inte vill att IoT-enheterna ska hoppa över olika accesspunkter. Dvs att man har en accesspunk som alla ansluter till, för att slippa att dom går bonkers mellan olika.
Client Device Isolation: Prevents wireless clients on the same AP from communicating with each other". .

Här är en guide för att sätta upp det på ett mer riktigt sätt

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Har en Cloud Gateway Max - Vad är skillnaden på att bara köra Client device isolation på samma VLAN jämfört med att skapa ett nytt VLAN?

Edit;

Om de bara har lokal styrning så är det normalt. Om de även går att styra via cloud borde det fungera.

En del iot-prylar kräver att du är i samma nät och att enheterna kan prata med varandra. Dvs client device isolation är inaktiverat när man sätter upp dem

Börja med att kolla så att du får ip-adress i ditt nya vlan

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Edit;

Går appen via internet? Sätt upp regler för det

Går appen lokalt? Sätt upp regler för det och slå på mdns mellan vlan. Ev läs på lite hur de funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Hmm! Var nog lite för snabb på den pucken.

Client Device Isolation verkar enbart vara för just DEN accesspunkt som dom ansluter till. Där kan dom inte prata. Får intrycket av att man inte vill att IoT-enheterna ska hoppa över olika accesspunkter. Dvs att man har en accesspunk som alla ansluter till, för att slippa att dom går bonkers mellan olika.
Client Device Isolation: Prevents wireless clients on the same AP from communicating with each other". .

Här är en guide för att sätta upp det på ett mer riktigt sätt
https://youtu.be/UGBobTInIBc?si=Z22Vf1sK34RImw_U

Skrivet av jocke92:

Om de bara har lokal styrning så är det normalt. Om de även går att styra via cloud borde det fungera.

En del iot-prylar kräver att du är i samma nät och att enheterna kan prata med varandra. Dvs client device isolation är inaktiverat när man sätter upp dem

Börja med att kolla så att du får ip-adress i ditt nya vlan

Skrivet av varget:

Går appen via internet? Sätt upp regler för det

Går appen lokalt? Sätt upp regler för det och slå på mdns mellan vlan. Ev läs på lite hur de funkar

Har läst på en del material och sett några videos och det var klart mycket mer avancerat än vad jag först trodde.
Det är en blanding av appar som går både lokalt och via internet, så det gör det hela ännu krångligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Har läst på en del material och sett några videos och det var klart mycket mer avancerat än vad jag först trodde.
Det är en blanding av appar som går både lokalt och via internet, så det gör det hela ännu krångligare

Sätt upp en regel som loggar allt iaf, så har du nått att börja felsöka med. Eftersom de haft internet förr så skulle jag nog gjort en allow med log.

Men troligen behöver du nått som skickar vidare multicast, kanske mdns reflector räcker. Men det beror på. Du får googla lite om det inte räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Edit;

Jag kör också en Max. Där finns det förberett ett VLAN för gäster. Bara att aktivera och köra i princip kolla videon jag lade upp, där står bra beskrivet hur man ordnar det.
/edit: aha, du vill ha ett nätverk för IoT och inte för gäster. Kan vara lite andra krav då. Glöm min idé om guest-wifi där, men i samma video stod det hur man konfigurerar ett IoT-nät också, med dolt SSID. Väldigt bra.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jag kör också en Max. Där finns det förberett ett VLAN för gäster. Bara att aktivera och köra i princip kolla videon jag lade upp, där står bra beskrivet hur man ordnar det.
/edit: aha, du vill ha ett nätverk för IoT och inte för gäster. Kan vara lite andra krav då. Glöm min idé om guest-wifi där, men i samma video stod det hur man konfigurerar ett IoT-nät också, med dolt SSID. Väldigt bra.

Dolt SSID är oftast bara dumt eftersom det resulterar i extra onödig trafik som tar upp air time som istället kan användas för vettig trafik. Säkerhetsmässigt ger det inte heller något av värde.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Vad är det för iot-grunkor?
Förslaget med att tillåta all trafik och logga är bra.
Om vi ska hjälpa vidare behöver vi detaljer om hur långt trafiken kommer och vilka livstecken som finns på grejorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad är det för iot-grunkor?
Förslaget med att tillåta all trafik och logga är bra.
Om vi ska hjälpa vidare behöver vi detaljer om hur långt trafiken kommer och vilka livstecken som finns på grejorna

Ok, så jag har tre SSID and ett nätverk (Inga andra VLAN);
-Wifi IoT - 2,4Ghz (Hemlig SSID)
-WiFi "vanlig" 2,4Ghz
-WiFi "snabb" 5/6Ghz

På mitt IoT WiFi så är det sex enheter just nu, men fler som ska kopplas upp när jag får detta löst;
-Två smart pluggar som styrs via en app som endast fungerar om man är på samma nät
-En luftfuktare som styrs via en app som endast fungerar om man är på samma nät
-En luftrenare som styrs via en app som endast fungerar om man är på samma nät
-En Google Nest Mini som styrs via en app som endast fungerar om man är på samma nät
-En AC som styrs via en app som fungerar över internet, behöver alltså inte vara på samma nät

Sen har jag lite Sonos högtalare och en Sony smart-tv som är kopplade till vanliga 2,4Ghz nätet, osäker på om jag bör flytta de också

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Ok, så jag har tre SSID and ett nätverk (Inga andra VLAN);
-Wifi IoT - 2,4Ghz (Hemlig SSID)
-WiFi "vanlig" 2,4Ghz
-WiFi "snabb" 5/6Ghz

På mitt IoT WiFi så är det sex enheter just nu, men fler som ska kopplas upp när jag får detta löst;
-Två smart pluggar som styrs via en app som endast fungerar om man är på samma nät
-En luftfuktare som styrs via en app som endast fungerar om man är på samma nät
-En luftrenare som styrs via en app som endast fungerar om man är på samma nät
-En Google Nest Mini som styrs via en app som endast fungerar om man är på samma nät
-En AC som styrs via en app som fungerar över internet, behöver alltså inte vara på samma nät

Sen har jag lite Sonos högtalare och en Sony smart-tv som är kopplade till vanliga 2,4Ghz nätet, osäker på om jag bör flytta de också

Genom att isolera dem så begränsar du ju vad de kan kommunicera med på ditt nätverk. Sedan om det är tekniskt omöjligt eller gör det för osmidigt att använda produkten är en annan sak.

Många iot och casting-grejor använder mdns för att hitta varandra. Så det behöver du släppa över mellan nätverken.

Lite oklart om du har dem i ett eget vlan. Dina inlägg går isär. Men för att kunna skapa regler ska det vara ett eget vlan, och med det kommer ett eget subnät.

Följ våra tidigare råd. Och börja med saker som har stor användarbas till exempel Google Nest. Där finns många som redan gjort det du vill. Mer udda saker kräver mer detektivarbete.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört pfsense/opnsense och openwrt senaste tiden så sneglar jag lite på unifi, ser ändå rätt praktiskt ut att få bättre koll på klienter/ap/switch (har 2 unifi ap) som styrs i samma gränsnitt mm mm.

funderar på att skaffa en "unifi cloud gateway max"

tjänar man något på att ha unifi´s switchar hela vägen när kopplar in tex ap´s eller kan man köra "dumma" switchar och "adoptera" unifi´s ap sålänge dom sitter på samma nät

kör man fast rätt fort om man bara kör en inifi router och inte switchar?

andra tips o tricks att tänka på

mvh /h

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Efter att ha kört pfsense/opnsense och openwrt senaste tiden så sneglar jag lite på unifi, ser ändå rätt praktiskt ut att få bättre koll på klienter/ap/switch (har 2 unifi ap) som styrs i samma gränsnitt mm mm.

Kan vara värt att veta att Unifi-routrarna har lite mer begränsad funktionalitet än alternativen ovan, särskilt när det gäller IPv6, men även en del annan mer nischad funktionalitet.

Skrivet av HalfSack:

tjänar man något på att ha unifi´s switchar hela vägen när kopplar in tex ap´s eller kan man köra "dumma" switchar och "adoptera" unifi´s ap sålänge dom sitter på samma nät

Man kan enkelt sätta VLAN och liknande som då konfigureras upp hela vägen, samt får även en korrekt vy av var saker är inkopplade.

Det fungerar dock absolut med andra tillverkares switchar också, även icke-managerade switchar. Det är bara inte lika integrerat.

Skrivet av HalfSack:

kör man fast rätt fort om man bara kör en Unifi router och inte switchar?

Förmodligen inte. Kör själv bara med deras APs och sedan andra routrar och switchar kopplade till en egen-hostad controller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

mvh /h

Det funkar utmärkt med vilken switch som helst, men det finns ju definitivt fördelar med att ha Unifi hela vägen igenom.
Du kan ju alltid börja med routern och sen utöka om/när du ser ett behov. Hade inte jag haft olika vlan så hade jag nog varit nöjd med dumma switcher.
Det går ju även att koppla in x antal dumma switchar direkt i routern och ange olika vlan för varje switch om behovet finns och man vill komma undan billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

andra tips o tricks att tänka på

mvh /h

Jag har kört rent unfi förr. Det var trevligt när man ville lägga upp ett nytt nät för att leka. Men några få klick fick man vlanet överallt, dhcp confad, nytt ssid om man ville ha det på sina ap. Även trevligt att kunna boota om poe anslutna enheter.

Men det är verkligen inget man behöver om detta är nått man gör en gång och sen aldrig rör det igen. Sure jag brukar svära varje gång jag ska fixa nått i min tp-link, men till slut så hittar jag hur jag gjorde igen.

Även på dumma switchar så funkar nästan alltid taggade vlan igenom. Så man behöver verkligen inte speciellt för ett gäst vlan och lite lek med vmar.

Permalänk
Medlem

Jag har en ERX och en unify 6 Pro AP idag. Funderar dock lite på att ersätta ERX med Cloud Gateway Ultra eller UniFi Gateway Max, borde vara vettigt? Tror inte jag kommer ha nytta av 2.5 Gbit inom 10 år dock så mest intresserad av Ultran som är lite billigare. Måste man ha det officiella svindyra wall mount för vägghängning? Det finns inga skruvhål på enheten? Såg ut att vara något magnetiskt.

Dock såg jag UniFi Cloud Gateway Fiber också. Då kan jag i teori bypassa dosan från telia och trycka i sfp direkt i denna router? Är det smart eller något man inte bör göra om man inte vet vad man håller på med?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har en ERX och en unify 6 Pro AP idag. Funderar dock lite på att ersätta ERX med Cloud Gateway Ultra eller UniFi Gateway Max, borde vara vettigt? Tror inte jag kommer ha nytta av 2.5 Gbit inom 10 år dock så mest intresserad av Ultran som är lite billigare. Måste man ha det officiella svindyra wall mount för vägghängning? Det finns inga skruvhål på enheten? Såg ut att vara något magnetiskt.

Dock såg jag UniFi Cloud Gateway Fiber också. Då kan jag i teori bypassa dosan från telia och trycka i sfp direkt i denna router? Är det smart eller något man inte bör göra om man inte vet vad man håller på med?

Brandväggen är inte likadan som ERX. Vissa saker gör Unifi i "bakgrunden" när du klickar i vissa saker i controllen.
De har även precis bytt till något som heter Zoned based firewall.

Cloud Gateway Fiber har PoE+ .

Permalänk
Medlem

Någon som varit med om en AP som inte lirar med kabel?

Min nya U7 lite funkar inte via kabel medans samma kablar funkar med U7 pro Wall.

Tradigt att åka och byta om det är något annat som felar.

Har en POE-injektor och har testat med en annan av samma typ. Testat annan nätverkskabel med.

Edit: Efter test med koppling direkt in i Gateway så funkar det. Men inte via en lösning där U7 pro wall funkar. Spännande…

Edit 2: Det har nu på Unifies forum konstaterats att Lite har en något annorlunda strömförsörjning och att min patchpanel ställer till det. Hur fattar jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Måste man ha det officiella svindyra wall mount för vägghängning? Det finns inga skruvhål på enheten? Såg ut att vara något magnetiskt.

Det går ju att ladda hem från t.ex. thingiverse om du har, eller känner någon med, en 3D skrivare. Jag hittade även på Etsy.
Eftersom den har metal i botten så slutade det med att jag gjorde ett eget wall mount m.h.a. fyra platta magneter. Väldig enkelt och smidigt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Min nya U7 lite funkar inte via kabel medans samma kablar funkar med U7 pro Wall.

Har en POE-injektor och har testat med en annan av samma typ. Testat annan nätverkskabel med.

Edit: Efter test med koppling direkt in i Gateway så funkar det. Men inte via en lösning där U7 pro wall funkar. Spännande…

Edit 2: Det har nu på Unifies forum konstaterats att Lite har en något annorlunda strömförsörjning och att min patchpanel ställer till det. Hur fattar jag inte.

Det låter ju inte bra. Jag som tänkte uppgradera mina gamla APs till U7 Lite i sommar. Jag strömförsörjer mina med en UniFi 24-PoE switch och har en patchpanel med keystones. Hoppas jag inte får problem då.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Skillnad på PoE, PoE+ samt PoE++, olika volttal 24-44-57, sedan kan det vara så att din patchkabel inte klarar Mhz kravet.

U7 Lite kräver 802.3af. Handshake + ström kan landa på reservparen 4‑5/7‑8 (Mode B).​ I TP Kabeln alltså.
U7 Pro Wall kör 802.3at (PoE+), alltid Mode A på 1‑2/3‑6.​ Också i TP kabeln.
Din patchpanel förmedlar inte (eller har för hög resistans på) 4‑5/7‑8 > injektorn hittar ingen signatur > Lite får noll volt, medan Pro Wall funkar.

Snabbfix:

Tvinga injektor/switch till Mode A
Kan alltså också bero på handgjord panel som inte är tillräckligt bra (?).. Puncha om/byt panel så alla åtta ledare är kopplade.

Se till att allt är CAT6

Har en Pro Wall och hade den med andra AP innan, fick byta PoE typ i min EdgeSwitch 48p PoE750 till PoE+ som det kör nu. Fast minns inte exakt från vad då det är snart ett år sedan.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan vara värt att veta att Unifi-routrarna har lite mer begränsad funktionalitet än alternativen ovan, särskilt när det gäller IPv6, men även en del annan mer nischad funktionalitet.

Man kan enkelt sätta VLAN och liknande som då konfigureras upp hela vägen, samt får även en korrekt vy av var saker är inkopplade.

Det fungerar dock absolut med andra tillverkares switchar också, även icke-managerade switchar. Det är bara inte lika integrerat.

Förmodligen inte. Kör själv bara med deras APs och sedan andra routrar och switchar kopplade till en egen-hostad controller.

Kan meddela att jag köpte en ultra + en 8portars switch
då jag har ett inte helt okomplext nätverk så tog det ett tag att få igång allt

Riktigt nöjd med unifi , wifi kontroller och switch hanteringen men även visibilteten av vad som pågår i nätverket blev en positiv överraskning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Skillnad på PoE, PoE+ samt PoE++, olika volttal 24-44-57, sedan kan det vara så att din patchkabel inte klarar Mhz kravet.

U7 Lite kräver 802.3af. Handshake + ström kan landa på reservparen 4‑5/7‑8 (Mode B).​ I TP Kabeln alltså.
U7 Pro Wall kör 802.3at (PoE+), alltid Mode A på 1‑2/3‑6.​ Också i TP kabeln.
Din patchpanel förmedlar inte (eller har för hög resistans på) 4‑5/7‑8 > injektorn hittar ingen signatur > Lite får noll volt, medan Pro Wall funkar.

Snabbfix:

Tvinga injektor/switch till Mode A
Kan alltså också bero på handgjord panel som inte är tillräckligt bra (?).. Puncha om/byt panel så alla åtta ledare är kopplade.

Se till att allt är CAT6

Har en Pro Wall och hade den med andra AP innan, fick byta PoE typ i min EdgeSwitch 48p PoE750 till PoE+ som det kör nu. Fast minns inte exakt från vad då det är snart ett år sedan.

Du är nog rätt ute. Det konstiga är dock att jag satte i Lite direkt i GW Ultra och då lirade det, sen tillbaka och då fortsatte det fungera.

Fattar inte hur. Bytte också uttag från patchpanelen, dvs i ”kontoret” bytte jag från det ena till det andra. Men det hade jag redan testat innan.

Fattar inte helt men att patch-panelen är skräp tror jag starkt på. Billigast möjliga köpt av byggarna garanterat. Har haft lite nätverksstrul tidigare därför blev det UniFi.

Skrivet av durrav:

Det låter ju inte bra. Jag som tänkte uppgradera mina gamla APs till U7 Lite i sommar. Jag strömförsörjer mina med en UniFi 24-PoE switch och har en patchpanel med keystones. Hoppas jag inte får problem då.

Det löste sig men var inte helt rakt och enkelt. Tror du med en POE-switch kommer undan lättare men kan ha fel. Har du inte en patch-panel inblandad så känns det också lugnare.

Prestandan i Lite verkar faktiskt slå U7 pro wall när det kommer till täckning, men kan också vara min placering som påverkar. Och att lite är rund som gör dess placering bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Kan meddela att jag köpte en ultra + en 8portars switch
då jag har ett inte helt okomplext nätverk så tog det ett tag att få igång allt

Riktigt nöjd med unifi , wifi kontroller och switch hanteringen men även visibilteten av vad som pågår i nätverket blev en positiv överraskning

Ja, om man inte har behov av den funktionaliteten som Unifi för närvarande saknar (är ju ett rörligt mål ) så är upplevelsen överlag väldigt trevlig. Den har jag inget emot, vilket också är en av anledningarna till att jag använder deras APs.

Skönt att du blev nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, om man inte har behov av den funktionaliteten som Unifi för närvarande saknar (är ju ett rörligt mål ) så är upplevelsen överlag väldigt trevlig. Den har jag inget emot, vilket också är en av anledningarna till att jag använder deras APs.

Skönt att du blev nöjd.

Tycker också det är rätt nice faktiskt. Börjar bli gammal och får nog av "it-pill" på arbetet. Tycker unifi's platform är jäkligt lättmanagerad och spar mycket tid.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....