Allt om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

hoppas Switch går ner i pris då har väntat några år xD

Tyvärr så är ju inte konsoller kända för att gå ner i pris med tiden, håller samma pris i flera år efter release.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Där undrar jag hur väl de kommer att fungera som möss egentligen? Kommer de att vara lika bekväma som vanliga speldatormöss och - på rätt underlag - ha samma eller mycket liknande precision vid användning?

Mvh,
WKF.

Jag hoppas ju på att de kommer funka rätt bra och de clips jag sett så verkar de göra det. Jag har redan tänkt att en kompis med 3dskrivare ska skriva ut en slags hållare för joyconsen så de funkar bättre som en mus

Det jag åsså hoppas på, som de gör i flera av clipsen, är att det kommer tredjeparts mus tillägg och fler av både gamla och nya spel uppdateras så de för mus-stöd. Samtidigt ska jag ju erkänna att jag tvivlar på kvaliten på Nintendos egna joycons OCH deras gamepads för de officiella joyconsen och gamepads för Switch 1 är ju rätt jävla kassa och driftar å jävlas. 8bitDo FTW!

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Saknar omnämnande i artikeln att alla tredjepart-spel på kassett inte innehåller spelet utan måste laddas ned

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Saknar omnämnande i artikeln att alla tredjepart-spel på kassett inte innehåller spelet utan måste laddas ned

Gäller inte alla, utan vissa.

Priset skulle behöva uppdateras.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Fick en förbokning på Inet och tror jag kommer behålla den. Kostar den mer än vad jag tänkte? Ja (tack bergsala). Orkar jag bry mig? Nej, jag har pengar. Har jag spelat Switch mer än PC de senaste åren? Ja. Finns det mycket nya spel vid lanseringen? Nej men har en backlog. Är jag trött på allas gnäll över pris/prestanda/whatever? Så in i.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk

€469,99/€509,99 incl tysk moms 19% för elektronik antar jag?

så i sverige bör priset hamna på €477.114875/€516.364875 (5253,51sek/5685,69sek)med svensk moms + kemskatt (179sek per kilo så (0.401Kg*179) = 71.779sek för enheten + (0.383*179)= 68.557 för dockstationen)

så slutpris 5,394.026/5,826.026 sek och troligen avrunddat uppåt av butikerna till 5499/5999 sek

reserverar mig för ev felaktigheter men nånstans i bollparken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Gäller inte alla, utan vissa.

Priset skulle behöva uppdateras.

Jag läste en artikel att det handlade om samtliga titlar från tredje part som släppts i Japan i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Finns det mycket nya spel vid lanseringen? Nej men har en backlog.

I så fall får du hoppas på att din backlog funkar på Switch 2.

Själv har jag bara Nintendos first party spel på kasetter. Allt annat köper jag på PC/Steam deck.

Men om inte alla spelen får någon direkt boost eller bildkvalitete förändring så känns det lite dumt att uppgradera dag 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Hur i h...... kan man släppa en sådan konsol 2025?

Vem F.. vill köpa en sådan konsol 2025 och till det priset?

Tekniken man bygger den på är det enda som är nice, smal, liten, smidig... Thats it!

Hårdvaran suger redan innan de ens släppts, iofs var inte Swith 1 bättre heller.
Men det är klart, Mario och grabbarna i lite ny tappning kräver inte så mycket förutom tung plånbok för bajkopnsol.

Asså köp en PC och sluta fjanta er med dessa konsoler.

Kan hålla med om att priset är högt.
Annars skulle jag gärna ta en.

Hårdvaran är inte det senaste, men det var inte Switch 1 heller.
Switch 1 var ju mer eller mindre som en mer portabel och strömsnålare Wii U.
Så om man spelar på TV och inte bryr sig så mycket om strömförbrukning så var Switch 1 knappt en uppgradering från Wii U.
Switch 2 verkar åtminstone vara en stor uppgradering från Switch 1 (och Wii U).

Permalänk
Medlem

Nyligen släpptes version 20.0 av mjukvaran till gamla Switch. Tänkte inte så mycket på det, men såg att min Portal på Nintendo kommit med en hel del skoj:

https://accounts.nintendo.com/portal

Känns som att jag är redo för Switch 2 nu!

Permalänk
Medlem

Massa skön Switch2 info:

Neogaf: Geekerwan got a Switch 2 motherboard early and did a full die shot analysis of T239 with help from Kurnal

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre om de jämfört med RTX 3050 istället eftersom de kör Ampere.

Permalänk
Medlem

En handhållen konsol för över 6k, sedan kostar spelen till den 900 kr? Helt galna priser, hur kan folk stödja det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

En handhållen konsol för över 6k, sedan kostar spelen till den 900 kr? Helt galna priser, hur kan folk stödja det här?

För det är ett intresse som man tycker är kul?

Hur orkar man sura över allt hela tiden? Köp inte en bara, inte svårare än så.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Andra bärbara konsoler som Steam Deck OLED och Legion Go verkar också kosta över 6000kr.
Om man kan köra PC spel så kan priserna på olika spel variera kraftigt.
Generellt blir nog priset per spel betydligt lägre om man skaffar exempelvis Steam Deck istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

För det är ett intresse som man tycker är kul?

Hur orkar man sura över allt hela tiden? Köp inte en bara, inte svårare än så.

Rösta med plånboken?

Anledningen till att allt hos Nintendo är så dyrt och aldrig går på rea är för att ni aktivt väljer att stödja deras skitbeteende hos Nintendo.

Väldigt sevärd video. Går igenom Nintendos historia. När Bankmannen tog över så gick allt som var bra för konsumenten åt skogen. Idag blir Nintendo Switch 2 mer av en lyxprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Rösta med plånboken?

Anledningen till att allt hos Nintendo är så dyrt och aldrig går på rea är för att ni aktivt väljer att stödja deras skitbeteende hos Nintendo.

Väldigt sevärd video. Går igenom Nintendos historia. När Bankmannen tog över så gick allt som var bra för konsumenten åt skogen. Idag blir Nintendo Switch 2 mer av en lyxprodukt.
https://youtu.be/n025Gxn5GEM

Men vad är ditt problem?

Har du inte råd så säg det.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Men vad är ditt problem?

Har du inte råd så säg det.

För att någon inte accepterar löjliga priser så är de fattiga? Väx upp. Hade priset varit 5000 kr i Sverige likt andra EU länder så hade det varit en annan sak. Men priset är ändå högt.

Vill du köpa en Switch 2 i sverige med mario kart får du lägga 7490 kr, lägg till ETT spel och du är uppe i 8400 kr.
Vill du ha en ny handkontroll som är ergonomisk? Nu är du uppe i 9600 kr.

Försvara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefffe:

Tyvärr så är ju inte konsoller kända för att gå ner i pris med tiden, håller samma pris i flera år efter release.

Ja, fast det är ju ett relativt nytt fenomen.

Tidigare så sjönk eller rent av kraschade priset vid antingen uppdateringar av modeller eller när en plattform inte nådde framgång. Numera så görs inte direkt förenklade modeller, och plattformsägaren verkar hellre inte sälja alls än dåligt när det börjar bli svajigt.

Skrivet av srgb:

Vill du köpa en Switch 2 i sverige med mario kart får du lägga 7490 kr, lägg till ETT spel och du är uppe i 8400 kr.

Försvara det.

Det är helt klart en rejäl summa i klump vid starten. Men egentligen inte särskilt anmärkningsvärt högt för underhållningstiden jämfört med det mesta annat. Som en häst tex.. : /

Andrahandsvärde?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det är helt klart en rejäl summa i klump vid starten. Men egentligen inte särskilt anmärkningsvärt högt för underhållningstiden jämfört med det mesta annat. Som en häst tex.. : /

Andrahandsvärde?

Andrahandsvärdet sjunker väl precis som allting annat?

10000 kr för en spelkonsoll för en barnfamilj som tjatar på att spela nya Mario Kart och Donkey Kong är skitmycket pengar.

900 kr för ett spel är sinness. Och priserna på begagnatmarknaden lär inte hamna så mycket lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Andrahandsvärdet sjunker väl precis som allting annat?

10000 kr för en spelkonsoll för en barnfamilj som tjatar på att spela nya Mario Kart och Donkey Kong är skitmycket pengar.

900 kr för ett spel är sinness. Och priserna på begagnatmarknaden lär inte hamna så mycket lägre.

Det beror på. Hur länge. Och vad.

Är det verkligen bara Mario kart som ska spelas och det trättnas på inom några månader eller kanlse rent av ett par år så blir värdetappet närmast obefintligt, även om jämförelsen inte är med begagnade bilar. Som du själv säger, begagnat sparas ibland inte särkilt mycket på.

Vissa maskiner faller såklart i värde som stenar fort och blir tokbilliga. Tills alla en dag kommer på att de var det bästa sen skivat bröd, och de kostar mycket mer än nya.

Ok, det där sista kanske inte är normen direkt. Men ändå, det händer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Inte lusläst nätet, men inte sett någon bekräftad infon om ifall kontrollerna är bakåt/framåt kompatibla? Har ett par switch1 joycons som börjat drifta och funderat på en "riktig" kontroll istället. Men vill ju inte köpa en dyr variant om den inte går att ta med sig till switch2.

Vet man om man kommer kunna ställa en swtich1 i en switch2-docka (eller vice versa)? givet då med begränsningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khwaj:

Inte lusläst nätet, men inte sett någon bekräftad infon om ifall kontrollerna är bakåt/framåt kompatibla? Har ett par switch1 joycons som börjat drifta och funderat på en "riktig" kontroll istället. Men vill ju inte köpa en dyr variant om den inte går att ta med sig till switch2.

Vet man om man kommer kunna ställa en swtich1 i en switch2-docka (eller vice versa)? givet då med begränsningar...

Från inet:
Kompatibla Nintendo Switch-tillbehör

Jag har en pro-controller som jag tänker köra med på switch2, kan uppdatera här när jag har fått den (förhoppningsvis senare idag)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Försvara det.

"Alla" gamla Switch 1 spel fungerar på Switch 2. Det finns även massor av gratisspel likt Fortnite, Pokémon Unite, Overwatch 2, Warframe etc. Vissa spel får även kostnadsfria uppdateringar för just Switch 2.

Sen har många av oss valt bort just Sverige pga Bergsala, så har inga problem med att försvara priset på 5100 SEK direkt från Nintendo. Med Mario World är du uppe i 5650:-.

Ang. handkontroll, då duger det fint med valfri Switch-kontroll från 8bitdo, Hori, PowerA eller vad du nu vill. Finns massvis för under 300:- att välja på som även fungerar fint till PC. De billigare med sladd har jag gett 150:- för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khwaj:

Switch 1-kontroller fungerar på Switch 2, men det går inte att väcka Switch 2 med en Switch 1-kontroller (Switch 1 använde IR för det medan Switch 2 gått över helt till BT).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ang. handkontroll, då duger det fint med valfri Switch-kontroll från 8bitdo, Hori, PowerA eller vad du nu vill. Finns massvis för under 300:- att välja på som även fungerar fint till PC. De billigare med sladd har jag gett 150:- för!

Det har redan bekräftats av ägare på reddit att deras 8bitdo kontroller inte fungerar med Switch 2. Flera olika modeller, var även någon som hade en Hori.

Det enda som fungerar i dagsläget är Pro Controller från Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Switch 1-kontroller fungerar på Switch 2, men det går inte att väcka Switch 2 med en Switch 1-kontroller (Switch 1 använde IR för det medan Switch 2 gått över helt till BT).

Måste väcka enheten med joycon även med gamla Pro Controllern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Det har redan bekräftats av ägare på reddit att deras 8bitdo kontroller inte fungerar med Switch 2. Flera olika modeller, var även någon som hade en Hori.

Det enda som fungerar i dagsläget är Pro Controller från Nintendo.

Det låter riktigt ruttet av Nintendo! Så fort jag fått konsolen här så kommer jag testa med mina handkontroller.

Har trådlösa från KMD samt trådade från Hori.

Edit:
Hittade en tråd på reddit:
https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch2/s/XJJ4RCPYJS

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Det här är typ enda anledningen till att jag blev "tvungen" att köpa en ny Pro Controller, spelar bara på TV och spelar hellre på en Xbox än att spela med Joy-cons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Ja, det gäller alltså alla Switch 1-kontroller.