Perplexitys webbläsare spårar allt du gör

Permalänk
Melding Plague

Perplexitys webbläsare spårar allt du gör

Målet är att kunna visa ”hyperpersonlig” reklam för användarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perplexity kan Titta 👀 på ena handen och skita i den andra handen 🖐️ och sen gå och snyta sig i fingrarna.

Om någon nu inte skulle förstå min administrativa gliringar och vad jag tycker om Spioneri, så ta och skriv en rad.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Vilka utom dom där två udda personerna i silicon valley och Arne i Genarp som hoppar på precis allt som är nytt tänker dom ska ladda hem och använda denna frivilligt?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan jag använda denna webbläsare och skriva så mycket hat om Google Wallet och webbläsaren säljer min data till Google?
Jag personligen hatar Google Wallet över allt som kan komma i kontakt med i min mobil. Trots att skiten inte är nedladdad så kommer skiten fram varje gång jag ska scanna en QR kod.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

USP UNP (unique nope point). I en tid där vi ofta ser bättre skydd och verktyg för sekretess och spårbarhet så har vi en orwellsk webbläsare som går emot strömmen. Känns som DOA

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Tycker ärligt talat detta är fantastiskt bra gjort:
Genom att vara ärlig om syftet med webbläsaren öppnar man för en bra studie i marknadsekonomi.

(Mängden människor som använder produkter från uttalade reklamföretag som Meta eller Google visar att folk i stort inte bryr sig om hur en reklamprofil byggs upp om dem, så jag tror absolut att Perplexity också har en chans i det här segmentet.)

Permalänk
Medlem

Kommer inte använda den men ser ändå charmen. OM man ska ha en AI companion så blir den ganska kass om den inte får lära känna dig. Om de kunde garantera att ingen profilering av mig görs, att endast AIn lär sig om mig och företaget kan inte läsa min lokala vektor databas, ja då hade det varit spännande. Men måste till en lokal offline LLM för att jag skulle våga mig på det

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Genom att vara ärlig om syftet med webbläsaren öppnar man för en bra studie i marknadsekonomi.

(Mängden människor som använder produkter från uttalade reklamföretag som Meta eller Google visar att folk i stort inte bryr sig om hur en reklamprofil byggs upp om dem, så jag tror absolut att Perplexity också har en chans i det här segmentet.)

Jo men sen samtidigt ser nog inte folk det som ett plus och bara är för bekväma av sej. Kan man stanna kvar på Chrome som dom flesta använder så gör man det och inte byter webläsare för att man tycker att spioneri är så himla bra.

Men som du sa, bra gjort med att vara transparenta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Kan jag använda denna webbläsare och skriva så mycket hat om Google Wallet och webbläsaren säljer min data till Google?
Jag personligen hatar Google Wallet över allt som kan komma i kontakt med i min mobil. Trots att skiten inte är nedladdad så kommer skiten fram varje gång jag ska scanna en QR kod.

Varför hatar du Google Wallet? Google använder inte data från Google Wallet för reklam, om det är därför du inte gillar Wallet. ”Google Pay will never sell your personal information to third parties or share your transaction history with any other Google service for targeting ads.”

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fokusgruppen som sagt att detta är en bra idé måste ha enbart bestått av anställda på olika ”three-letter-agencies” 😂

Permalänk
Medlem

Tycker detta är grymt ärligt talat!

Sen just reklam är kanske fel väg att gå, däremot om man skulle lyckas kombinera detta för att kunna ge personligt anpassade rabatter och erbjudanden så kan det säkert bli stort!

Skulle personligen inte använda det men kan helt klart se att det kan bli stort, även om det inte direkt är troligt så finns ändå chansen där om dom gör det rätt!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag är inte målgruppen för denna browsern och jag undrar egentligen vem som är det. De som inte vet att man kan blockera reklam, kanske?

Vem vill ha det här? Jag förstår inte?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Lämna mig ifred

Det sammanfattar väl mina tankar kring detta 🙂
Jag kommer inte använda den webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag tror alla vill ha, mer riktad och manipulativ reklam i webläsaren!

Folk snöar även redan in sig på sina egna grupper, och blir idag matad med mer sånt. AI kommer bara göra folk värre och mer extrema på alla fronter om det är det enda man blir matad med..
Ser allt sån här typ av spårning och personlig matning av innehåll och reklam som negativt.

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

"Hyperpersonlig reklam"... det kan nog vara ett av de värsta orden jag hört i år. Det gör ont i min kropp, fysiskt, av att läsa detta...

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem

Får jag betalt för denna superreklam som alla feta företagsbudgetar betalar för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Förvisso, men är inte huvudsyftet bakom reklamen att faktiskt köpa det som görs reklam för? Vilket jag inte tror många faktiskt gör, inte här i alla fall. För mig är det bara störande, oavsett hur nära det ligger vad jag eventuellt skulle kunna tänka mig köpa.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk

frågan är om detta inte redan görs i prinsip överallt fast inte öppet

Permalänk
Medlem

Allt detta när bättre riktad reklam fanns och var perfekt för 15 år sedan i form av anpassad reklam till hemsidans tema. T.ex Sweclockers; hårdvara från valfri tillverkare eller erbjudanden från valfri teknikåterförsäljare. Ingen superduperadvancerad spårning behövs och resultatet är troligen bättre istället för att man ska bli överröst med skräpreklamför en sak man råkade se på en Youtube video en gång.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag vill ha så felriktad reklam som möjligt, helst reklam för saker som jag inte kan få tag på och på ett språk jag inte begriper.

Permalänk
Medlem

Tror att de behöver jobba lite på sin sales pitch, men de är ju åtminstone ärliga med vad de faktiskt vill!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

haha, jag skrev upp mig på en waitlist för att få beta-testa... nu är jag inte lika sugen längre

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Får jag betalt för denna superreklam som alla feta företagsbudgetar betalar för?

Det hade varit ett smart sätt att få folk att byta. En webbläsare med monetär kickback till användarna hade lockat många.

Permalänk

De är i alla fall öppna med det!

Många andra för exakt samma sak, fast utan att berätta något alls.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man skulle vilja ha personlig reklam, jag vill att reklam ska vara så missriktad som möjligt och gärna svintråkig.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

bli överröst med skräpreklamför en sak man råkade se på en Youtube video en gång.

Fashinerande egentligen, hur de kan tycka att jag behöver se reklam för en DeWalt skruvdragare efter jag har köpt en DeWalt skruvdragare...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Denna kommer att slå lika hårt som metaverse.

Permalänk
Medlem

Tänk så oerhört mycket fantastiskt men skulle åstadkomma med AIs mönsterigenkänning för att hjälpa och underlätta människors vardag, för att inte tala om de liv som kan räddas i sjukvården och alla livsfarliga jobb som kan utföras eller göras säkrare. Men nej, låt oss göra en massa skit som det här istället så att en handfull tech-galningar som lever i sin lilla tech-bubbla kan berika sig ännu lite mer och gotta in sig ännu mer i sina djupt bisarra ideologier.

Ett sånt otroligt slöseri.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

Känns lika som anti-fusk programmen som läggs med vissa spel. Där allt du gör loggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Tänk så oerhört mycket fantastiskt men skulle åstadkomma med AIs mönsterigenkänning för att hjälpa och underlätta människors vardag, för att inte tala om de liv som kan räddas i sjukvården och alla livsfarliga jobb som kan utföras eller göras säkrare.

Det gör man redan, i större skala bl.a mha Palantir. På enskild användar skala med copilot osv. Men går så klart att göra väsentligt mer bra med AI.