Perplexitys webbläsare spårar allt du gör

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Förvisso, men är inte huvudsyftet bakom reklamen att faktiskt köpa det som görs reklam för?

Personligen kunde jag inte bry mig mindre, jag undviker aktivt produkter från reklamföretag där jag kan. 😆

Permalänk
Musikälskare

Skrämmande läsning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det gör man redan, i större skala bl.a mha Palantir. På enskild användar skala med copilot osv. Men går så klart att göra väsentligt mer bra med AI.

Nja, Palantir är väl ändå knappast ett exempel på godartad använding av AI

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

Fy satan vad det låter tråkigt.
Algoritmer som ska räkna ut vad man tycker om baserat på vad man tidigare gjort.
Snart noll utrymme kvar för att slumpvis få upptäcka något nytt, något man inte hade en aning om att man gillar, och bli överraskad.

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Fy satan vad det låter tråkigt.
Algoritmer som ska räkna ut vad man tycker om baserat på vad man tidigare gjort.
Snart noll utrymme kvar för att slumpvis få upptäcka något nytt, något man inte hade en aning om att man gillar, och bli överraskad.

Om du vill vara en del av lösningen, skapa eget material och publicera på en egen och fristående site.

Permalänk
Medlem

Måste ha missförstått mig. Jag vill inte ha reklam alls. Varken reklam, rekommenderad reklam eller hyperpersonlig reklam.

Borde finnas ett "Ej Reklam" alternativ i webläsaren. Precis som man kan sätta upp på brevlådan, eller opta ut i eposten

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

Måste ha missförstått mig. Jag vill inte ha reklam alls. Varken reklam, rekommenderad reklam eller hyperpersonlig reklam.

Borde finnas ett "Ej Reklam" alternativ i webläsaren. Precis som man kan sätta upp på brevlådan, eller opta ut i eposten

Det gör det, om du använder en webbläsare som inte tillverkas av ett reklamföretag. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Fashinerande egentligen, hur de kan tycka att jag behöver se reklam för en DeWalt skruvdragare efter jag har köpt en DeWalt skruvdragare...

Tror snarare det handlar om att du får reklam för andra typer av maskiner från DeWalt om du köpte en skruvdragare från dem, och det kan ju göras kontextuellt också.

Dvs du söker på saker som typiskt indikerar att du ska renovera huset snart. Kanske pris på brädor, lister osv och då är ju en cirkelsåg ofta bra att ha, och spikpistol är ju fint när listerna ska upp. Då får du se reklam för just DeWalt maskiner eftersom du köpte en DeWalt skruvdragare.

Sannolikt vill du ju fortsätta köpa DeWalt nu när det är standard att batterier tenderar att fungera mellan alla maskiner. Så den optimala reklamen är ju i detta läge inte Makita eller Milwaukee maskiner. För du har ju en DeWalt redan, så det blir den primära reklamen. Även om reklam för andra också kommer dyka upp förstås.

Mer detta jag ser framför mig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag skriva, borde det inte finnas utrymme för en webläsare helt utan reklam som inte spårar något alls för en liten peng?
Sen kom jag att tänka på alla myndigheter världen över som hade stoppat det.
Sen tänkte jag lite längre än så och människan är en sjuk varelse så det vore nog rätt att stoppa en sådan.

Jävla konflikter inom en om detta. Vi kan aldrig ha något fint.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Nja, Palantir är väl ändå knappast ett exempel på godartad använding av AI

Jo till viss del förvisso, men de håller ju inte enbart på med plattformar inriktade mot krig och elände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Tror snarare det handlar om att du får reklam för andra typer av maskiner från DeWalt om du köpte en skruvdragare från dem, och det kan ju göras kontextuellt också.

Dvs du söker på saker som typiskt indikerar att du ska renovera huset snart. Kanske pris på brädor, lister osv och då är ju en cirkelsåg ofta bra att ha, och spikpistol är ju fint när listerna ska upp. Då får du se reklam för just DeWalt maskiner eftersom du köpte en DeWalt skruvdragare.

Sannolikt vill du ju fortsätta köpa DeWalt nu när det är standard att batterier tenderar att fungera mellan alla maskiner. Så den optimala reklamen är ju i detta läge inte Makita eller Milwaukee maskiner. För du har ju en DeWalt redan, så det blir den primära reklamen. Även om reklam för andra också kommer dyka upp förstås.

Mer detta jag ser framför mig.

Well. Min Amazon "fortsätt köpa"-reklam:
Massor av PLA/PETG-plast till 3D-skrivare. För att jag köper sånt, antar jag?
12V Bosch 6,0Ah batteri. Troligen för att jag har köpt skruvdragare och vinkelslip med sådant batteri.
2x olika USB-C-laddare. Kanske för att jag har köpt en sådan redan?
Creality Ender 3D-skrivare. Kanske för att jag köper plast? Fast, om jag köper plast, behöver jag då en skrivare?
Ryobi 4V skruvmejsel samt batteri. Kanske för att jag köpte Bosch variant?
HDMI-HDMI-adapter. För att jag har köpt HDMI-kablar? Samt HDMI-DP-adaptrar?
Bosch Kaffekvarn. För att jag köpte en annan kaffekvarn? Eller är det pga att jag köpt rengöring för kaffemaskiner?
Kaffepress x2, mjölkkannor, espressoglas. Pga kaffemaskin-rengöringen kanske?
Styrskensadapter till Bosch 12V överhandsfräs. Kanske pga de Bosch 12V-grejer jag köpt, dock ingen överhandsfräs...
DDR5-minne: Kanske pga grafikkortet jag köpte, samt alla sökningar på moderkort/CPU-er med DDR5
Diskmedel... Kanske pga kaffemaskinrengöringen.
Diverse Wera handverktyg. Pga? Elektriska skruvmejseln?
Popcorn?!
Solglasögon. Kan vara för att jag har tittat på sånt.

Massor med saker jag inte är intresserad av, för att jag redan har köpt sånt... Varför skulle jag köpa en till kaffekvarn? Och en likadan skruvmejsel av annat märke? Fler USB-C-laddare?
Min poäng är att man ofta får reklam på saker man redan har köpt... Att gå in på Aliexpress är som en resa bakåt i tiden, man behöver inte kolla historik där, den får man se ändå. Och som Youtube... Har jag en gång tittat på Janne Långbens golf-video så är Janne Långben-filmer det (nästan) enda jag får se i mitt flöde ett tag...

Om reklamen funkade som du säger, så fine. Men Amazon är nog en bit ifrån i mina ögon...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag tar mycket hellre opersonlig reklam än riktad reklam
Helst så ser jag att reklam blir förbjudet i den privata sfären som i hemmet, telefon, brevlådan och liknande.
Hemmet skall inte vara en kommersiell hub.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Jo till viss del förvisso, men de håller ju inte enbart på med plattformar inriktade mot krig och elände.

Definiera elände.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SCORPIUS:

Först tänkte jag skriva, borde det inte finnas utrymme för en webläsare helt utan reklam som inte spårar något alls för en liten peng?
Sen kom jag att tänka på alla myndigheter världen över som hade stoppat det.
Sen tänkte jag lite längre än så och människan är en sjuk varelse så det vore nog rätt att stoppa en sådan.

Jävla konflikter inom en om detta. Vi kan aldrig ha något fint.

Firefox kommer ju ganska nära åtminstone. Den är inte stoppad av någon myndighet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Även jag satte upp mig oå waitlist innan jag läste det här.
Lite mindre pepp nu.... Men testa ska jag. Hyperpersonlig reklam blir intressant att se hur den skiljer sig mot annan reklam.
Men det blir nog bara i studiesyfte innan browsern raderas.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Okej att reklam är drygt, men om nu ens AI kan göra ett bättre jobb om man kombinera det med denna browser så är det väl bara en bra grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför hatar du Google Wallet? Google använder inte data från Google Wallet för reklam, om det är därför du inte gillar Wallet. ”Google Pay will never sell your personal information to third parties or share your transaction history with any other Google service for targeting ads.”

Jag hatar Google Wallet pga att appen lägger sig över andra befintliga appar som skapar qr koder till kollektivtrafiken etc. Och när jag inte ens har laddat ner Google Wallet så dyker fanskapet upp trots att skiten inte ens finns. Men pga av att jag äger en Android så ligger skiten i mobilen utan möjlighet att radera skiten.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Nästan enbart. De grundades dessutom till stor del av CIA-pengar och pengar från Peter Thiel, ett av vår tids största monster. Jag kommer inte gå med på att *Palantir* av alla är ett exempel på godartad tillämpning av AI.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Well. Min Amazon "fortsätt köpa"-reklam:
Massor av PLA/PETG-plast till 3D-skrivare. För att jag köper sånt, antar jag?
12V Bosch 6,0Ah batteri. Troligen för att jag har köpt skruvdragare och vinkelslip med sådant batteri.
2x olika USB-C-laddare. Kanske för att jag har köpt en sådan redan?
Creality Ender 3D-skrivare. Kanske för att jag köper plast? Fast, om jag köper plast, behöver jag då en skrivare?
Ryobi 4V skruvmejsel samt batteri. Kanske för att jag köpte Bosch variant?
HDMI-HDMI-adapter. För att jag har köpt HDMI-kablar? Samt HDMI-DP-adaptrar?
Bosch Kaffekvarn. För att jag köpte en annan kaffekvarn? Eller är det pga att jag köpt rengöring för kaffemaskiner?
Kaffepress x2, mjölkkannor, espressoglas. Pga kaffemaskin-rengöringen kanske?
Styrskensadapter till Bosch 12V överhandsfräs. Kanske pga de Bosch 12V-grejer jag köpt, dock ingen överhandsfräs...
DDR5-minne: Kanske pga grafikkortet jag köpte, samt alla sökningar på moderkort/CPU-er med DDR5
Diskmedel... Kanske pga kaffemaskinrengöringen.
Diverse Wera handverktyg. Pga? Elektriska skruvmejseln?
Popcorn?!
Solglasögon. Kan vara för att jag har tittat på sånt.

Massor med saker jag inte är intresserad av, för att jag redan har köpt sånt... Varför skulle jag köpa en till kaffekvarn? Och en likadan skruvmejsel av annat märke? Fler USB-C-laddare?
Min poäng är att man ofta får reklam på saker man redan har köpt... Att gå in på Aliexpress är som en resa bakåt i tiden, man behöver inte kolla historik där, den får man se ändå. Och som Youtube... Har jag en gång tittat på Janne Långbens golf-video så är Janne Långben-filmer det (nästan) enda jag får se i mitt flöde ett tag...

Om reklamen funkade som du säger, så fine. Men Amazon är nog en bit ifrån i mina ögon...

Det är ju för Amazon har inte tillgång till allt du sökt på och allt du köpt från andra källor, så de rekommenderar saker lite på måfå baserat på vad du köpt och vad andra som köpt dem samma saker sedan köpt osv. Om du är inloggad på Amazon och söker så kommer ju sånt tas i beaktning också förstås utgår jag från. Men mer än så vet de inte. Så det kan inte bli mycket mer finmaskigt än så.

En sån här webläsare skulle ju få full koll, veta allt du sökt på, om du surfar på sociala medier genom webbläsaren kommer den ju veta allt du interagerar med där, om du chattar med folk genom webbläsaren kommer den ju veta allt som sagts där, allt du köpt via webben vet den och då kunna integrera allt på ett sånt vis jag gav förslag på känns inte speciellt långsökt. Sen om det blir så i praktiken vet jag inte. Men det är så jag ser det framför mig att det tänker sig att det ska fungera.

Jag är än så länge helt ointresserad av detta. Kör Brave som webbläsare osv. Är inte heller något större fan av AI ditt och datt.

Men...jag ser helt klart framför mig att det finns de som tycker att det vore jävligt smidigt om det fungerade på detta vis och som välkomnar det med öppna armar. Precis som allt fler börjat ställa frågor till AI istället för att manuellt söka runt efter svar så är ju klivet till detta inte värst stort i mina ögon allvarligt talat.

Vad sen nästa steg är efter full tillgång till sina digitala fotavtryck undrar ju jag. Ge AI tillgång till sina fysiska intryck, puls, hormoner och andra signalsubstanser? Det vi ser och hör? Personlig AI assistent likt Iron Mans Jarvis?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Det är ju för Amazon har inte tillgång till allt du sökt på och allt du köpt från andra källor, så de rekommenderar saker lite på måfå baserat på vad du köpt och vad andra som köpt dem samma saker sedan köpt osv. Om du är inloggad på Amazon och söker så kommer ju sånt tas i beaktning också förstås utgår jag från. Men mer än så vet de inte. Så det kan inte bli mycket mer finmaskigt än så.

Trodde det förstods: Allt jag listade som jag hade köpt, har jag köpt på Amazon.
Vilket gör att jag undrar varför Amazon tycker att jag ska köpa en Ryobi el-skruvmejsel när de VET att jag köpt en Bosch redan... Eller kaffekvarn, när de VET att jag redan köpt en annan. Eller 2 olika USB-laddare (modell grövre 96 watt), när de VET att jag redan köpt en.

Kalsongreklam när jag har köpt strumpor? Visst, men här får jag kalsongreklam när jag har köpt kalsonger.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

På liknande tema... loggade in på min outlook-mail / windows-användare idag och möttes av den här. "Vi och vår 894"!!!!...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Fashinerande egentligen, hur de kan tycka att jag behöver se reklam för en DeWalt skruvdragare efter jag har köpt en DeWalt skruvdragare...

Ja, precis så.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Fokusgruppen som sagt att detta är en bra idé måste ha enbart bestått av anställda på olika ”three-letter-agencies” 😂

Deras fokusgrupp känns som en mor som säger åt ungen att allt den gör är fantastiskt. Faktum är att panelen utgjordes till 97% av utvecklarnas mödrar. Fact.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Jag hatar Google Wallet pga att appen lägger sig över andra befintliga appar som skapar qr koder till kollektivtrafiken etc. Och när jag inte ens har laddat ner Google Wallet så dyker fanskapet upp trots att skiten inte ens finns. Men pga av att jag äger en Android så ligger skiten i mobilen utan möjlighet att radera skiten.

Känns som om något gått fel hos dig då. När jag i somras använde SAS appen så fungerade QR koden där, den enda gång jag gick in i appen. Fick inte upp något från Google Wallet förrän jag ville det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha personligt anpassad reklam. Jag vill att reklamen ska vara så irrelevant som möjligt för att minska risken att jag köper skit som jag inte vill ha.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha totala motsatsen till Inkognito då 😂👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Haha totala motsatsen till Inkognito då 😂👍🏼

Ironiskt nog snarare exakt som Incognito mode innan någon upptäckte det och stämde Google.

Permalänk
Medlem

Men herrejävlar, hur urbota urblåst måste man vara för att inte direkt inse de GIGANTISKA potentiella problemen detta medför?

Det här var tamigfan det värsta jag sett. Hoppas det går käpprätt åt helvete för dem.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Jag hade använt denna om den gjorde det den sa.
Alltså - om jag letade efter ett nytt tangentbord och den hittade inte bara det "bästa" för mig just nu utan också det billigaste priset snabbt och enkelt så hade det varit fantastiskt.

Men så kommer det såklart inte vara. Istället kommer den hitta något som inte passar mig till ett högre pris eftersom någon köpt sökresultaten.

Permalänk
Medlem

Först reagerade jag med ryggmärgen. Jag vill inte ha reklam, nånsin. Men så tänkte jag att jag sitter nu och letar efter nåt litet hus i Blekingetrakten. Om jag bara använder den webläsaren till sökningar på det och inget annat. Då, om vi ska tro på perplexity, så kommer den att ge mig reklam på hus som uppfyller de kriterierna jag letar efter. Typ läge, priset jag är villig att betala, minimalt renoveringsbehov, driftskostnad osv. osv. Göra reklam för den bästa dealen helt enkelt?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound