Permalänk
Medlem

HTPC Mediaspelare och HIFI

Hejsan jag är intresserad att bygga ihop en HTPC som har fokus på bra bild och bra ljudkvalitet .Den ska kopplas till min receiver .
Tänker en AMD Ryzen 5 8600G och integrerad GPUn räcka för det målet ? .Ska man ha HDR stöd från AMD CPU/APU eller Nvidia grafikkort för detta målet ? . Ska man ha bild och ljud direkt från moderkortet HDMI ? . Ska man ha Separat ljudkort för ljudet ? .
Det jag har läst runt lite så är det störningar man vill minimera för bättre ljud och ett ljuddkort på det.Ska man köra bild via moderkortet HDMI och ljudet via ett ljudkort då ? .Har kikat in chassit streacom hdplex för passiv kylning för CPUn.För jag tänker en HPTC är ljudnivån viktigt vid tvbänken .

Sitter på en Nvidia Shield pro nu. dom flesta brukar sitta med Mediaspelare och en nätverk streamer för musik .För jag tänker att en Mediaspelare kanske inte leverar bäst ljud då . Så jag vill bygga HTPC som levererar bra ljud och bild ,kanske till o med sätta in en 4k intern spelare för skivor . Men visa streaming tjänster finns inte som appstöd i Microsoft store .Får man ut full bild kvalitet och ljud via internet browser som deras app då ? . Om jag vill spela upp 4k skiva på en intern spelare är det powerDVD ultra man ska ha som mediaspelare då ? .

Sorry det kanske blev en rörig tex detta ,men har lite svårt att förklara i texform .
Alla tips och råd uppskattas .

MVH Fredzon

Permalänk
Medlem

Om du ska köra via integrerade grafikkortet så måste du köra via moderkortets grafikutgång

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om du ska köra via integrerade grafikkortet så måste du köra via moderkortets grafikutgång

Jo det vet jag .har du några fler tips och tankar att dela med dig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Jo det vet jag .har du några fler tips och tankar att dela med dig ?

Om du kör digital utgång till förstärkaren så slipper du fundera på det i alla fall, då behövs inget speciellt ljudkort eller så, det är en rekommendation.

Jag har en dator i tvbänken som HTPC:
Intel 6500, Nvidia 1660 grafikkort.
Praktiskt taget ljudlöst även vid full last
Fungerar bra för mina behov.

I mitt fall går datorn via HDMI till förstärkaren, och sen vidare till TVn. Då får jag digitalt ljud till förstärkaren och behöver inget extra ljudkort.

Nu är min TV bara HD (1920x1080) men i nya förstärkare brukar det finnas ARC, så du kan köra datorn direkt till TVn och sen ARC till förstärkaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om du kör digital utgång till förstärkaren så slipper du fundera på det i alla fall, då behövs inget speciellt ljudkort eller så, det är en rekommendation.

Jag har en dator i tvbänken som HTPC:
Intel 6500, Nvidia 1660 grafikkort.
Praktiskt taget ljudlöst även vid full last
Fungerar bra för mina behov.

I mitt fall går datorn via HDMI till förstärkaren, och sen vidare till TVn. Då får jag digitalt ljud till förstärkaren och behöver inget extra ljudkort.

Nu är min TV bara HD (1920x1080) men i nya förstärkare brukar det finnas ARC, så du kan köra datorn direkt till TVn och sen ARC till förstärkaren.

Så ett lite värre ljudkort tror du inte kommer göra ljudkvaliten bättre ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Så ett lite värre ljudkort tror du inte kommer göra ljudkvaliten bättre ?

Inte om du kör digitalt till din förstärkare. Om du tar ut en analog signal ur datorn så kan ett ljudkort vara en förbättring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte om du kör digitalt till din förstärkare. Om du tar ut en analog signal ur datorn så kan ett ljudkort vara en förbättring.

Så olika dacar kan vara svårt att höra skillnad på ? .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Så olika dacar kan vara svårt att höra skillnad på ? .

Det är ju DAC'en i förstärkaren som gör jobbet om du kopplar med HDMI så det beror på vad det är för nån du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det är ju DAC'en i förstärkaren som gör jobbet om du kopplar med HDMI så det beror på vad det är för nån du har.

Sitter på en Pioneer VSX-LX505 just nu .Så HDMI kan man köra och få ljud samt bild .
Men Tänker om det finns bättre musik dacar kanske ? .
Hur hade du byggt din HTPC ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Sitter på en Pioneer VSX-LX505 just nu .Så HDMI kan man köra och få ljud samt bild .
Men Tänker om det finns bättre musik dacar kanske ? .
Hur hade du byggt din HTPC ?

Känns som att förstärkaren skulle klara D/A omvandling bra nog.

Jag skulle nog satsa på en billig Ryzen med grafik som du skrev, själv kör jag med en Chromecast men jag har all media på en jellyfin server.

Det behövs inte nåt särskilt för att få bra bild och ljud utan det är TV/förstärkare och högtalare som spelar störst roll.

Permalänk

Jag har ljudkort i datorn ae5 plus. Skulle aldrig rekommendera den vägen. Om möjligt kör hdmi. Alla ljudformat gör det enormt lättare att bara låta receivern lösa ljudformaten.

Tror du har en bra lösning med nvidia shielden. Men jag kör appletv som är strypt me ljudformaten. Det funkar men atmos osv blir inte lika bra som på tex nvidia shield.

Videofiler har olika upplösningar, hdr osv. Har upplevt att Windows är inte plug and play. Du behöver själv kolla att alla inställningar är rätt och att tv stödjer formaten.

Ljudformat. När jag kör pcm funkar spel bra i 5.1. Men däremot atmos/dts är ju inte på ljudkort iaf något som funkar rakt av automatiskt. Hade jag valt reciever så hade pc skickat ut det till den. Enklast och i slutändan billigaste lösningen.

4k blu-ray stöds inte i windows? Lagligt längre. Skulle ha valt streaming eller dedikerad 4k spelare. Jag har panasonic ub820 och sony x700. Sitter man och tittar side by side ser man skillnader. Men är det värt det? Kanske. Men inget man märker direkt när man är mitt i filmen.

Jag själv har en server byggd av en äldre dator. Med mina privata videos som inte går att hitta på streaming. Som sedan körs med appletv appen infuse. Vill också skaffa en dator till tv. Men som agera steamos/batocera konsol. Har haft dator många år i vardagsrummet. Men för mig är det fördelat. Se på gamla klassiker och streaming. Appletv. Blu-ray från 4k spelaren.

Permalänk
Medlem

Hmm... ingen aning vad du har som tar emot signalen.

Men de flesta stärkare har HDMI in för bild/ljud så du låter den sköta ljudavkodningen och skicka videosignal vidare till display.
Du kan skippa ljudkort helt, speciellt analogt då, stökar bara till det.

Själv kör jag en Vero och den fixar allt upp till 4k/60hz och h.265-avkodning så det enda den inte har är intern plats för lagring, det går ju att stoppa in duktigt med disk internt i en fullstor PC om man nu behöver det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Därför jag är intresserad av en HTPC som kan göra allt och lite till .Kunna streama film från alla tjänster och musik .Sen sätta i en intern UHD läsare i datorn med :)Men är det samma kvalitet via appen som att se film på internet browsern?.Det är mina mål jag söker nu . Får man ut samma bild på intern UHD läsare till datorn mot en extern UHD spelare ?

https://www.youtube.com/watch?v=Jho_lc7OS9Y
Det verkar kunna gå se UHD via en intern läsare ,men det är lite pill att fixa

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Hmm... ingen aning vad du har som tar emot signalen.

Men de flesta stärkare har HDMI in för bild/ljud så du låter den sköta ljudavkodningen och skicka videosignal vidare till display.
Du kan skippa ljudkort helt, speciellt analogt då, stökar bara till det.

Själv kör jag en Vero och den fixar allt upp till 4k/60hz och h.265-avkodning så det enda den inte har är intern plats för lagring, det går ju att stoppa in duktigt med disk internt i en fullstor PC om man nu behöver det.

Sitter på en Pioneer VSX-LX505 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Sitter på en Pioneer VSX-LX505 nu

Jaha, då bör du ha alla DTS-varianter som finns, plus HDR, plus upp till 8k passthrough så... mitt tips är att inte blanda in nån PC alls i ljudavkodningen, en dedikerad stärkare speciellt i den prisklassen gör det mycket bättre. Låt PCn koda av video på det sätt som ev. behövs och paketera och skicka rubbet via HDMI (med ljudet orört) till förstärkaren.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Okej .Har du nån erfarenhet att se 4K UHD på skiva via datorn ? .

Permalänk
Rekordmedlem

Är man ute efter bästa kvalitet kan man troligen inte ha bara en enhet som signalkälla.
Mediaspelare än mycket enklare att få att fungera med hembio pga DRM, det finns mycket problem med att köra HDR på bild och Dolby Atmos för ljud (eller liknande motsvarande) från en dator att det är nästan omöjligt att få till det bra om man ska använda strömningstjänster.
Och inga mediaspelare för video är riktigt bra för musik och en pc är nog för det mesta bäst för allt som är lokalt lagrat.
Det finns alltså ingen "klarar allt riktigt bra" apparat utan man behöver fortfarande ha flera signalkällor om man har krav på att kunna använda olika saker som in-format.
Har man däremot ingen bildvisare som klarar HDR och inget ljudsystem som är surroundkapabelt (på ett seriöst sätt alltså inga ljudlimpor eller alldeles för litet) så är det kanske inget större krav att kunna hantera Dolby Atmos och Vision.
Mest universellt om man inte kan ha en full anläggning är nog att skaffa en bra hembioreceiver, (de har skapliga dacar men visst går det att få det ännu lite bättre) en mediaspelare som klarar video och en pc, pcn kopplar man in med både hdmi och toslink och ljudkort är inget som tillför nått så länga man inte behöver ta in ljudsignaler i pcn så det kan man helt skippa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit du så hade jag utan tvekan behållt den Nvidia Shield som du redan har för allt förutom fysisk media. För fysisk media hade jag köpt en BD-spelare.

En dator kan du inte styra med TVns fjärrkontroll (via CEC) och du kommer få mycket lägre upplösning och bitrate på nästan allt material du kollar på via webbläsaren (använd tjänsternas appar om du prompt vill ha en HTPC). Likaså blir det mer krångel när det kommer till HDR, Dolby Vision m.m.

Använd en HDMI-kabel till din förstärkare och låt den avkoda ljudet. Din Nvidia Shield har redan passthrough. Även med en HTPC finns det noll anledning med ett separat ljudkort eftersom det ändå är din förstärkare som ska avkoda ljudet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack för svaret om kvaliten att streama via webben en via deras app .
Finns det UHD BF spelare som funkar bra för streaming och lyssna musik med ? .
Är enda lösningen HTPC spåret då eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Va? Lösningen var ju att INTE skaffa en HTPC! Streamingappar bör köras på din Nvidia Shield Pro. Om du har Remuxes av bluray-filmer så bör dom spelas upp på din Nvidia Shield Pro. Om du vill streama musik från t.ex. Spotify så kan du styra det via mobilen och spela upp på din Nvidia Shield Pro eller direkt via din förstärkare som säkert har Spotify Connect.

Om du vill spela upp fysisk media så bör du göra det via en bluray-spelare.

HTPC är inte lösningen på något sätt egentligen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Va? Lösningen var ju att INTE skaffa en HTPC! Streamingappar bör köras på din Nvidia Shield Pro. Om du har Remuxes av bluray-filmer så bör dom spelas upp på din Nvidia Shield Pro. Om du vill streama musik från t.ex. Spotify så kan du styra det via mobilen och spela upp på din Nvidia Shield Pro eller direkt via din förstärkare som säkert har Spotify Connect.

Om du vill spela upp fysisk media så bör du göra det via en bluray-spelare.

HTPC är inte lösningen på något sätt egentligen.

Antar det är rätt sv

Att ha en mediaspelare som kan spela UDH skivor ,streama och musik i bra kvalite .Kanske inte är optimalt eller svårt att hitta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Antar det är rätt sv

Att ha en mediaspelare som kan spela UDH skivor ,streama och musik i bra kvalite .Kanske inte är optimalt eller svårt att hitta ?

Mediaspelare som Nvidia Shield som du redan har idag hålls uppdaterad med nya funktioner, buggfixar och har stöd för alla appar och tjänster du kan tänka dig. Utvecklarna av samma tjänster kommer inte hålla apparna i en bluray-spelare uppdaterade lika länge och det är inte ens nästan säkert att tjänsten du vill använda har en app för en sådan enhet.

Så om du vill spela fysisk media också så är den bästa lösningen att använda din nuvarande Nvidia Shield Pro till allt förutom just fysisk media. För fysisk media köper du en UHD BD-spelare som du ansluter till din förstärkare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Vissa Blu ray spelare har förinstallerade appar å det går inte att installera fler appar på dessa.

Bl.a 4K Sony UBP - X700 är en av dessa.
Har själv ägt en sådan.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.