Intel Core Ultra 5 235 – Varför?

Permalänk
Medlem

Bra test!

Med lite tur röstar folk med fötterna tills Intel anpassar sina priser till en mer realistisk nivå. Processorn verkar inte direkt dålig men den måste (som andra redan nämt) ner en bra bit under 3000kr för att vara intressant.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av BrottOchStraff:

Är det ens nån som spelar Watch Dogs Legion och Guardians Of the Galaxy fortfarande?

Dags att uppdatera testerna end lite nyare spel

Nej inte egentligen. För de här testerna fyller de syftet just nu. Den här processorgenerationen är den sista med nuvarande svit som vi lanserade hösten 2022 om jag inte är snett på det.
Tyvärr har vi inte hunnit bygga den nya men det blir fokus när det börjar vankas nya processorer.
När vi börjar förbereda för nästa svit tar vi dock gärna emot förslag på vad ni vill se.

Permalänk
Skrivet av Daark:

Vem har problem med en el räkning pga en cpu? de drar inget per år.

Kör du 24/7 server så blir "några watt" ganska stor skillnad.

20W per år är 175kwh eller 350kr
200W är 1752 kWh eller 3500kr

Spelar du spel så är skillnaden mindre men å andra sidan skriker jundokk på just skillnaderna mellan amd och Intel pga stor tdp skillnad, även fast energieffektiviteten kan ibland vara väldigt lika

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Daark:

Vem har problem med en el räkning pga en cpu? de drar inget per år.

Tänk dig att Handelsbanken byter samtliga stationära datorer för sina 7000 anställda i Sverige, då gör det stor skillnad i omkostnader 😊

För enskilda användare, tja, det kan väl hända. Dock skulle jag tro (magkänsla) att värmeutveckling kan vara en mer relevant faktor än just kostnad.

Permalänk
Medlem

Vilken prisnivå borde den här ligga på tycker ni?

Jag kanske missade det i recensionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

För enskilda användare, tja, det kan väl hända. Dock skulle jag tro (magkänsla) att värmeutveckling kan vara en mer relevant faktor än just kostnad.

Ja rör det sig om 1-2 datorer för privatbruk så tycker jag att värmeutveckling och ljudnivå spelar större roll än strömförbrukningen i sig.
Åtminstone om vi pratar kanske +/- 100-200W per dator eller så.

Däremot om man kollar på HPC där ett enskilt 19" rack kan dra många kW och även en enskild nod kan dra flera kW.
Även om man hade fått utrustningen gratis, på något vis lyckats kyla det till låg ljudnivå och effektivt dumpa värmen utomhus så hade avtrycket på elräkningen blivit betydligt om inte någon annan ska betala ens el också.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med en liten video till recensionen när man bara är nyfiken men produkten inte är något man kommer köpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tänk dig att Handelsbanken byter samtliga stationära datorer för sina 7000 anställda i Sverige, då gör det stor skillnad i omkostnader 😊

Frågan är vad kostnaden blir att byta ut dessa datorer och hur lång tid det tar innan förtjänst. 20 år kanske beroende på vad dom byts ut ifrån. Men låt säga att man anställer ny personal som saknar datorer, då ser jag genast poängen.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Frågan är vad kostnaden blir att byta ut dessa datorer och hur lång tid det tar innan förtjänst.

Snarare så att det är dags för dem att uppgradera, att då se till att uppgradera till något energieffektivt som möjligt ger stora vinster i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Frågan är vad kostnaden blir att byta ut dessa datorer och hur lång tid det tar innan förtjänst. 20 år kanske beroende på vad dom byts ut ifrån. Men låt säga att man anställer ny personal som saknar datorer, då ser jag genast poängen.

Känns väl inte så realistiskt att bankerna ska kunna köra 20 år gamla datorer.
Säg om de kör Windows så idag har inte 20 år gamla datorer stöd för Windows 11 och sannolikheten att Microsoft hittar på något nytt inom de närmaste 20 åren är väl ganska stor.

Tror du att bankerna har så låga marginaler på sina räntor och avgifter att det tar dem 20 år att tjäna in vad en ny uppsättning datorer kostar ?

Permalänk

Alarmerande utveckling. Intelfans borde tas upp på IUCN:s rödlista över utrotningshotade arter.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om övriga Arrow-lake resultat är från lanseringen är de rätt värdelösa som jämförelse idag. Vet inte hur Intel lyckas lansera Arrow-lake med så brutalt usel programvara, både firmware och OS-drivers, men de gjorde man.

Phoronix har testat om 285K relativt nyligen och i vissa fall är det prestandaskillnaden som man inte riktigt begriper hur det är möjligt.

Några exempel

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Och det är inte så att Intel bara "överklockat" CPUn, i genomsnitt drog 285K mindre idag än vid release. Det bara understryker hur katastrofalt låg nivå drivers/firmware höll vid release.

För 235 är det egentligen dåliga nyheter då den egentligen är sämre mot övriga Arrow-lake än vad testet visar. Men det förklarar helt varför den i vissa lägen slår 245K (som idag presterar bättre).

Fast är detta verkligen en vettig hemmaserver? Skiter man i priset, så absolut! Men för mindre än vad bara CPUn kostar (och moderkort har ju blivit hjärndött dyra) så kan man idag köpa ett komplett ARM64-baserad med 4+4 kärnor 16/32 GB RAM, två M.2 platser, eMMC-stöd, Wifi/BT och två st 2,5 GBit/s Ethernet som fungerar lysande ihop med Linux som NAS/hemmaserver (har just en sådan själv som hemma-server).

Man tackar!

Det var en rätt intressant läsning, där vissa tester gav över dubbla prestandan

Är nog bara att konstatera att optimeringar för moderna arkitekturer kommer efter hand, vet inte om du såg länken AMD's 3D V-Cache Optimizer Driver For Squeezing More Ryzen 9 9950X3D Performance, där ett optimering i vissa fall gav runt 50% ökning.

Sen hade jag samma fråga om vad du körde som NAS/server, såg i tråden vad det var.
Helt klart intressant, kommer att spana in dom en del

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Känns väl inte så realistiskt att bankerna ska kunna köra 20 år gamla datorer.
Säg om de kör Windows så idag har inte 20 år gamla datorer stöd för Windows 11 och sannolikheten att Microsoft hittar på något nytt inom de närmaste 20 åren är väl ganska stor.

Tror du att bankerna har så låga marginaler på sina räntor och avgifter att det tar dem 20 år att tjäna in vad en ny uppsättning datorer kostar ?

Jag tror du missförstått poängen. Första inlägget handlade om "Vem har problem med en el räkning pga en cpu? de drar inget per år."
Jag tror inte Handelsbanken sitter med 20 år gamla datorer. Men jag kanske har fel? Men låt säga att dom kanske är 2-4 år gamla, datorerna ligger på Idle största delen av dagen, kostnad att byta en dator kanske är 20-30 k. Hur lång tid måste en datorn då stå igång för att elräkningen ska bli lönsam? Du får gärna kalkylera på det.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Hemmaserver eller nas alla dagar i veckan

Server och NAS utan ECC är som bäst en lekplattform för test och experiment.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Intel har väl stöd för ecc på vissa z890 moderkort iofs? Sen är väl de kanske inte itx...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Intel har väl stöd för ecc på vissa z890 moderkort iofs? Sen är väl de kanske inte itx...

Bara med vissa processorer. Xeon och i vissa fall Pentium-G och i3 historiskt sett.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rebben:

Absolut, om man gör så viktiga saker att ~1 bit-fel per år och ~16 GB RAM är totalt oacceptabelt så måste man köra ECC.

För egen del är det rätt många saker som borde fixas innan det, så kör mina hemma-servers utan ECC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Bara med vissa processorer. Xeon och i vissa fall Pentium-G och i3 historiskt sett.

Vad jag vet har nya 200 serien ecc tillgång på z890 brädorna? Men som du säger kanske det är vissa cpuer

Visa signatur