Synpunkter om mängden annonser på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Som några påpekar i tråden. Innan internets genomslag betalade man för sin datortidning. Tryckta medier är döda och det mesta är flyttat till internet, men av någon anledning tror folk att det då ska vara gratis.

Detta tänk är dock en produkt av medierna själva för när man lanserade sig online (nya grejen och alla skulle med) och tog intäkterna från tryckta medier för att täcka hemsidans kostnad, skapade man känslan av att allt online var gratis. Man införde för sent en abonnemangskostnad för digitala medier. Beteendet var redan cementerat.

Idag gnäller de flesta över alla deras abonnemang och dess kostnader, alternativt all reklam, men hur många hade 6 tidningar och alla kanaler på 90-talet...? Förväntansbilden på att man ska kunna komma åt allt är helt skev.

Ett stort problem är ju att det var gratis från början. Väldigt svårt att ta betalt för något som tidigare varit gratis. Att ta betalt för ett forum låser ute väldigt många vilket gör forumet sämre och då betalar ännu färre och spiralen är igång.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Jag hade gärna sett möjligheten att betala en slant för att slippa se reklam. Vad tjänar Swec i snitt på ad views och clicks per genomsnittlig besökare per år? 100 kr? 500 kr? Skulle väl vara skönare att ha minst en inkomstkälla som är mer förutsägbar också.

Skrivet av Petterk:

Mer än du tror, du skulle behöva betala många tusenlappar.

Tänk på att alla tidningar och magasin som bara är tillgängliga för prenumeranter fortfarande har annonser.

(Vlademils inlägg är bara med som kontext för Petterk rakt under)

Här gör du ett misstag som alltför många gör när det diskuteras att köpa sig fri från reklamen - man tittar på vad intäkterna hade varit om man inte körde adblockers och tittade på X sidor varje månad. Problemet är att ingen gör det. Antingen blockerar man reklam eller så tittar man på färre sidor än vad man annars hade gjort för att man får spel på all reklamen. Idag får Swec inte in något på en person som blockerar annonser. Om det hade kostat 100kr att blockera allt, så hade de fått in 100kr om året på den personen. 100 > 0.

Det som är risken med att göra så är att de som har råd betalar sig fria från reklamen, vilket gör att de användarna som finns kvar mindre attraktiva för reklamköparna. Det är därför en risk att byta affärsmodell, men det går. Ars Technica har gjort det, och jag prenumererar med glädje på den.

Det finns mängder av platser som säljer reklamplatser idag, vilket är skälet att annonser betalar så dåligt. Med streamingtjänsterna på väg in i reklamträsket med full fart kommer inte detta att minska. För en lite smalare site som SweC så tror jag att kombinationen av reklam och en prenumeration är vägen att gå.

Skrivet av m4gnify:

Betalning för reklamfritt SweC har varit på tavlan förut, och SweC har inte velat ha det så.

Nej jag vet, och jag hade gärna velat veta varför. Jag kan gissa (som jag gjorde ovan), men det hade varit bra att veta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

(Vlademils inlägg är bara med som kontext för Petterk rakt under)

Här gör du ett misstag som alltför många gör när det diskuteras att köpa sig fri från reklamen - man tittar på vad intäkterna hade varit om man inte körde adblockers och tittade på X sidor varje månad. Problemet är att ingen gör det. Antingen blockerar man reklam eller så tittar man på färre sidor än vad man annars hade gjort för att man får spel på all reklamen. Idag får Swec inte in något på en person som blockerar annonser. Om det hade kostat 100kr att blockera allt, så hade de fått in 100kr om året på den personen. 100 > 0.

Det som är risken med att göra så är att de som har råd betalar sig fria från reklamen, vilket gör att de användarna som finns kvar mindre attraktiva för reklamköparna. Det är därför en risk att byta affärsmodell, men det går. Ars Technica har gjort det, och jag prenumererar med glädje på den.

Det finns mängder av platser som säljer reklamplatser idag, vilket är skälet att annonser betalar så dåligt. Med streamingtjänsterna på väg in i reklamträsket med full fart kommer inte detta att minska. För en lite smalare site som SweC så tror jag att kombinationen av reklam och en prenumeration är vägen att gå.

Nej det gör jag inte.

Ta fram omsättningen på Geeks och räkna bakåt, sedan kan du diskutera hur mycket det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Det är ju ganska enkel logik, siten måste ha in pengar för att överleva. Går inte ekonomin ihop så behövs det mer reklam.
Färre som kör med adblocker leder till mindre reklam.

Bara i denna tråden ser man ett flertal som kör med adblocker och klagar på mängden. Dubbelmoralen är slående.

Lite som de som hotar med att bojkotta Youtube om de inte kan blockera reklamen.

Skrivet av Baxtex:

Snarare att de få som kör utan adblocker behöver utnyttjas totalt för att kompensera för de med adblocker.

Skrivet av lambdan:

Måste väl försöka få "maximal effekt" på de få som kör utan Adblock.

Tycker som sagt att den här argumentationen är lite snedtänkt. Om man känner behovet av att trycka på med mer och mer reklam för att kompensera för de som kör adblocker är man fast i en nedåtgående spiral. Jag själv är ett exempel på det. Som jag nämnde i TS så körde jag länge utan Adblock för att supporta, men till slut blev det för mycket och in your face.

Detta kommer hända fler och fler med detta tänk. Till slut måste man visa så mycket reklam att ingen pallar med den längre, och antingen lämnar sidan eller kör adblock för att vara här överhuvud taget.

Det finns tillräckligt med liknande platser på nätet för att jag inte ska ha dåligt samvete för att skapa mig en vettig upplevelse. Jag tycker det är helt och fullt upp till SweClockers att hitta en affärsmodell som fungerar (dvs lockar användare att vara kvar) om man skall driva siten som ett vinstbringande bolag. En bra början är att återgå till att lyssna på vad medlemmarna, som gör siten till vad den är, vill ha - se tråden om omdesignen där man helt enkelt slutat svara trots en enad kritikerkår.

Alternativet är att sitta och sura för att användarna inte gör som man vill. Men det syns inte i årsredovisningen ändå.

Permalänk

tycker reklamen här ändå är relativt ok.

ingen reklam mitt i nyhetsflödet, inga störande popup reklamer som ska kryssas ner för att fortsätta läsa.

all reklam jag sett är ju inlämd i dödutrymmet runt själva huvudinnehållet.

visst sen kan jag köpa att Animerad reklam hör inte hemma och att de ibland är för skrikiga i färgvalen och blir väldigt distraherande...

men i övrigt tycker jag ändå de lagt in reklamen så det inte stör aktiviteten när man vant sig vid att ha lite reklam längs sidorna.

såhär ser min sida ut just nu.

tycker inte det är speciellt överväldigande med reklam.

banners på sidorna kommer ju bara upp imellanåt så oftast för mig är utrymmet längst ut på kanterna där TS hade Telia reklam är för det mesta bara mörkgrått tomt utrymme.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Aje:

Som några påpekar i tråden. Innan internets genomslag betalade man för sin datortidning. Tryckta medier är döda och det mesta är flyttat till internet, men av någon anledning tror folk att det då ska vara gratis.

Rätt stor skillnad mellan en tidning med fysiska kostnader per exemplar och ett (från början) entusiastdrivet webbforum, dock. Vad du behöver sälja in för dina användare är varför de ska betala för sig och varför det är värt kostnaden - om nu denna kommer i form av ett direkt monetärt pris eller i form av någon sorts obehag.

Men återigen: jag kan utan problem tänka mig sätt att skaffa sponsorer på som inte skulle involvera störande, privatlivskränkande och potentiellt farlig reklam. Och ett av sätten är att bokstavligen göra på samma sätt som tidningarna gjorde/gör: man vet - helt utan spårning - vilken sorts person som kommer hit. Vad är företag beredda att betala för att nå detta klientel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var bättre förr
Siten drevs med passion, jag vet inte hur mycket folk tjänade back in the days eller om allt drevs på frivvilligbasis och ev intäkter sågs som liten bonus bara.
Minns tom när nyheter postades och skrevs under skribentens Internet nickname.
Men det blev väll att när man ska tjäna mer pengar och vara "seriös" så urvattnas innehållet mer och mer.
både swec och FZ känns idag som man bara autopostar och vidarebefodrar samma nyheter som alla andra postat.

Jag kanske svamlar, det kanske var samma då som nu men det är känslan jag har

Det var samma då, mer eller mindre. En nyhet kunde bestå av "Nu har Anandtech postat en review av X".

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören. Sweclockers har blivit en styggelse mht reklam. Mitt förslag är att minska mängden och locka fler att stänga av reklamblockering istället.

Givande sätt:

En gratis annons per månad
Rabatter - kanske förhandla fram % i datorbutikerna som gör reklamen?

Begränsande sätt:

Fri frakt för dom som inte blockerar
En timmes (dag..) förtur till heta artiklar
VIP-forum med teknisk hjälp och extra översikt

Som alternativ kan ju prenumeration eller månads-swish alltid finnas.

Bara fyll på så gör vi detta lite mer kreativt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Det var samma då, mer eller mindre. En nyhet kunde bestå av "Nu har Anandtech postat en review av X".

Ja men drevs det på samma sätt att drt skulle tjänas pengar? Så fall har inte mycket utveckling skett.
Men sen är det inte bara det.
Förr kunde man på FZ och SweC dra ihop spel, klaner och servrar och folk som hoppade in och spelade kände igen varandra från forumen.
Det var en annan gemenskap.
Jag har hängt med FZ och SweC mer eller mindre sen begynnelsen, det var slutet av 90 talet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Geeks
Grundare

Hej alla! Bra diskussion, vill bara skriva kort att jag följer den och det är bra med alla perspektiv. Och TS har absolut en poäng, dessutom träffat ett tillfälle där kommersiellt innehåll ligger överst på ettan plus wallpaper-annonserna är igång. Mobilt är det en annan annonsupplevelse.

Kan tillägga att inget har förändrats på flera år när det gäller annonsplaceringarna, eller jo, två saker:
1. senaste ändringen av förstasidan gjorde att ”karusellen” med redaktionellt material togs bort på desktop vilket gör det mer annonstätt i detta fall.
2. ju mer vi gått mot att inte spåra användare med kakor etc desto mer negativa konsekvenser har vi upptäckt. En sådan sak är att det inte har gått att begränsa hur många gånger en viss annons syns per användare.

Med handen på hjärtat: finns det en acceptabel nivå på mängd annonser som gör icke adblock till ett aktivt val (utan att ”stötta” swec)? Går den att definiera?

Att ställa krav på färre färger på annonser eller liknande kan helt tas bort ut ekvationen. Rörligt håller vi oss redan borta ifrån så mycket som möjligt. Relevansen är också central.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Rörligt håller vi oss redan borta ifrån så mycket som möjligt.

Tyvärr räcker det med en. Det är en oerhört obehaglig upplevelse för mig när det blixtrar och blinkar.
Statiska annonser enbart, garanterat, så är jag ok med att visa annonser igen för min del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Idag får Swec inte in något på en person som blockerar annonser.

Ok, så alla inlägg, guider, album, diskussioner osv. som medlemmarna lägger upp i forumet är inte värt någonting alltså? Fråga dig själv hur mycket sämre SweClockers vore utan innehåll som är skapat av användarna av siten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu driver du?
Gör ett enkelt överslag på antalet annonser per månad. Sen tar du intäkterna från dessa och ställer mot tre heltidslöner enbart, ingen serverdrift, ingen vinst inget annat. Får du ihop kalkylen? Skulle inte tro det va?

Helt sant jag gjorde det felaktiga antagandet att mängden annonser var magnituder större. Det skulle vara intressant att se hur mycket mer annonser det skulle bli om själva annonseringen var gratis.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av Edin:

Att ställa krav på färre färger på annonser eller liknande kan helt tas bort ut ekvationen. Rörligt håller vi oss redan borta ifrån så mycket som möjligt. Relevansen är också central.

nej jag beskyller inte er för detta med rörliga och väldigt skrikiga annonser det är ju ett val av annonsdesignern och troligen inget ni direkt kan påverka och rörliga är ju sällsynta tacksamt nog och i de fall de är animerade brukar de ju vara relativt diskreta och inte blinka discotek iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Ok, så alla inlägg, guider, album, diskussioner osv. som medlemmarna lägger upp i forumet är inte värt någonting alltså? Fråga dig själv hur mycket sämre SweClockers vore utan innehåll som är skapat av användarna av siten.

Det är klart att det finns ett värde för sajten så fort användaren är aktiv på ett konstruktivt sätt.
Men med adblock på en reklamfinansierad sajt så blir det ju endast indirekt något som hjälper ekonomiskt; det hjälper lite lite att hålla gemenskapen vid liv och att därmed *andra* i något högre grad tittar på annonser vilket ger faktiska pengar in på kontot.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är klart att det finns ett värde för sajten så fort användaren är aktiv på ett konstruktivt sätt.
Men med adblock på en reklamfinansierad sajt så blir det ju endast indirekt något som hjälper ekonomiskt; det hjälper lite lite att hålla gemenskapen vid liv och att därmed *andra* i något högre grad tittar på annonser vilket ger faktiska pengar in på kontot.

Jag tänker inte sätta något monetärt värde på mina egna inlägg, men utan forumet hade Sweclockers dött ut för länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Hej alla! Bra diskussion, vill bara skriva kort att jag följer den och det är bra med alla perspektiv. Och TS har absolut en poäng, dessutom träffat ett tillfälle där kommersiellt innehåll ligger överst på ettan plus wallpaper-annonserna är igång. Mobilt är det en annan annonsupplevelse.

Kan tillägga att inget har förändrats på flera år när det gäller annonsplaceringarna, eller jo, två saker:
1. senaste ändringen av förstasidan gjorde att ”karusellen” med redaktionellt material togs bort på desktop vilket gör det mer annonstätt i detta fall.
2. ju mer vi gått mot att inte spåra användare med kakor etc desto mer negativa konsekvenser har vi upptäckt. En sådan sak är att det inte har gått att begränsa hur många gånger en viss annons syns per användare.

Med handen på hjärtat: finns det en acceptabel nivå på mängd annonser som gör icke adblock till ett aktivt val (utan att ”stötta” swec)? Går den att definiera?

Har ni öppen bokföring eller planer på att gå ut med lite ekonomi-siffror så att användarna kan få en liten överblick i hur ekonomin ligger till?

tror det är svårt att hitta en nivå där "icke adblock" blir ett aktivt val för 100% då alla medlemmar har olika preferenser på det ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Tack för att du är aktiv i tråden! Vill du avslöja hur er fördelning mellan mobil och desktop ser ut? Gissar på att ni har kvar en högre andel desktopanvändare än genomsnittet. (På bolaget där jag jobbar med ehandel har vi just passerat 85% mobilanvändare).

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Jag tänker inte sätta något monetärt värde på mina egna inlägg, men utan forumet hade Sweclockers dött ut för länge sen.

dock samtidigt utan att visa reklamen hade knappt inga sätt att täcka driftkostnader kommit in alls så du har nånstans att skriva dina inlägg.

tittade lite på Geeks AB på alla bolag och generellt så ser det ju ut som att vinsten för att driva FZ och Swec i dagsläget skulle kunna täcka ca ~1.5 månad drift om inkomsterna skulle sina totalt om jag nu tolkade statistiken från 2023 rätt.

så vi snackar ju ingen vinst ala microsoft direkt som ändå mer eller mindre skulle kunna hålla bolaget flytande i årtionden utan några inkomster.

så jag skulle säga att som det är nu så är det ju marginellt täcka kostnaderna och en liten buffert för oväntade händelser.

lite grovt räknat så fick jag det till att 2023 så kostade Geeks AB ~1.5M:- i månaden att dra runt utan vinst.

Reserverar mig för div felaktigheter och att ha skjutit mig själv i foten.

Skrivet av Jagers:

Har ni öppen bokföring eller planer på att gå ut med lite ekonomi-siffror så att användarna kan få en liten överblick i hur ekonomin ligger till?

tror det är svårt att hitta en nivå där "icke adblock" blir ett aktivt val för 100% då alla medlemmar har olika preferenser på det ämnet.

du har ju från 2019-2023 iaf så du kan ju få ett hum om hur mycket FZ+Swec kostar driva.
https://www.allabolag.se/foretag/geeks-ab/stockholm/tidningar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag direkt stör mig på annonserna, det är en "inramning" av sidan plus en "mindre" under "nytt i forumet". Min Adblocker får fortsätta vara avstängd på Swec

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kan inte säga att jag direkt stör mig på annonserna, det är en "inramning" av sidan plus en "mindre" under "nytt i forumet". Min Adblocker får fortsätta vara avstängd på Swec

<Uppladdad bildlänk>

Det där ser ju för jävligt ut. Så här ser det ut för mig:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Japp, forumet är det enda som får mig att besöka sidan några gånger om dagen. Men jag går direkt till sweclockers.com/forum/aktiva. Läser i princip aldrig några artiklar som skrivs av redaktionen utan nöjer mig med att läsa inläggen i artikeltråden. Framsidan/förstasidan besöker jag enbart av misstag.

Så du har helt rätt - utan forumet skulle Sweclockers vara helt dött.

Sen råkar jag tillhöra dom som blockerar annonser (jag använder Brave, både på datorn och på telefonen), men å andra sidan klickar jag heller aldrig på annonser, av ren princip. Så mina besök generar inga inkomster vare sig jag blockerar annonser eller ej. För jag utgår från att Geeks får betalt för klick och inte visningar. Skulle det vara tvärtom, så skulle jag överväga att stänga av blockeringen.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Har noll problem med reklam på Sweclockers, adblock av på sajten sen många år. Alternativet är prenumeration och det är den genomsnittlige användaren för snål för (även om de köper grafikkort för tiotusentals kronor).

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Superfrog:

För jag utgår från att Geeks får betalt för klick och inte visningar. Skulle det vara tvärtom, så skulle jag överväga att stänga av blockeringen.

Halloj! I min tidigare roll på ett annat företag köpte jag annonsering hos flera av Nordens största techsiter och återförsäljare. Jag kan inte minnas en enda som tog betalt för clicks. Man sålde X antal visningar under perioden Y, sen fick man hoppas på hög CTR och därmed låg CPC. Jag har dock ingen insyn i vad säljavdelningen här har satt upp för avtal med sina olika kunder.

Permalänk
Skrivet av Edin:

Tekniskt sett skulle väl en sådan kaka räknas som ”funktionell” om annonsen och logiken bakom låg lokalt så att det inte skedde tredjepartsspårning av användare? Då skulle ni fortfarande kunna rapportera visningar och klick-throughs till era finansiärer, men på populationsbasis (”av våra n besökare den här månaden har x sett annonsen och y klickat på länken”) istället för på individnivå.

Permalänk
Medlem

Hatar reklam i alla dess former, men på Sweclockers är jag ändå relativt OK med den då den tenderar att vara "relevant", kan även minnas att jag ibland klickar på något reklambanner (t.ex från Inet) som lyckats göra mig nyfiken.

Hjälper den sidan att fortsätta existera desto bättre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

För min del att de hostas på siten. Kör med Noscript och godkänner skript tills dess att sajten fungerar, i det här fallet domänen Sweclockers.com. Litar inte på att externa siter smyger in malware i reklambitarna, så ad-siterna är blockerade i Noscript.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Tanari:

Jag tror att @mpat syftar på att det inte finns så många sätt för kronor att rulla in. Inlägg och diskussioner har ett betingat värde, men de har ingen inverkan på bokföringen

Permalänk
Geeks
Grundare

Här kommer ett förslag. Jag arrangerar en ”roundtable” diskussion om det kommersiella på SweClockers. Vi kan prata om annat relevant med, som alternativa intäkter.

Önskar 3 starka kritiker, 3 ambassadörer och 3 personer som är neutrala.

I Stockholm, runt mitten av juni.
Plus lite umgänge efteråt.

Vilka är på? Kan någon tänka sig att hjälpa mig hålla en lista på intressenter uppdaterad?

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Här kommer ett förslag. Jag arrangerar en ”roundtable” diskussion om det kommersiella på SweClockers. Vi kan prata om annat relevant med, som alternativa intäkter.

Önskar 3 starka kritiker, 3 ambassadörer och 3 personer som är neutrala.

I Stockholm, runt mitten av juni.
Plus lite umgänge efteråt.

Vilka är på? Kan någon tänka sig att hjälpa mig hålla en lista på intressenter uppdaterad?

Du driver ett forum. Det är ett perfekt ställe att göra analys och samla den här typen av feedback. Varför IRL? Tycker det är exkluderande. Håll det enkelt, öppet, transparent och remote.

Jag som många andra är sorgsen över att swec nu också fallit offer för massiv enshittification. Har varit mer eller mindre aktiv i perioder från regdatum som syns vid mitt namn och senaste åren har det verkligen dalat.
På många sätt, inte bara det kommersiella.

Förstår inte heller vad det är som kostar så mycket? Det är ett forum där användargenererad data är det som skapar värde. Det är därför ni har användare. Det är inte tung hosting eller filhantering. Borde gå att driva swec på en hetznerburk för max en lax per månad samt lite backup osv absolut max totalt 5000-10000. Det läggs upp tiotal annonser minst varje dag a 30sek. Bara det borde täcka det.

Något att börja kika på som jag tror många håller med om är att ge medlemmar något tillbaka.
Kanske framförallt de som varit med ett tag och de som är aktiva.
För min del bidrar det till mindre aktivitet. Det ger liksom för lite. Istället får man massa irrelevant reklam slängd i ansiktet och dyra annonser och inte ens behållen reflänk (som ni dessutom stjäl) om man postar amazontips i fyndtråden.