Kan man lita på en CE märkning? Hur kan det kontrolleras?

Permalänk
Medlem

Kan man lita på en CE märkning? Hur kan det kontrolleras?

Köpte en icke-orginal strömadapter från Amazon för under 200:- och den gör det den ska. Den är CE märkt och tillverkad i Kina där det mesta tillverkas för en förmodligen låg peng av folk i slavliknande förhållanden.. Bruksanvisningen fanns b.la på Tyska men ej engelska eller svenska så där gör den ju det den ska för att få bära en CE märkning men har ju noll med hur den är tillverkad ur ren säkerhetssynpunkt

Börjar fundera på hur lätt det är att trycka på en CE märkning på allt från billiga gymnastikskor med 220 volt i skosnörena till en skruvdragare och vart fundersam på hur jag som konsument verkligen kan lita på att produkten är kontrollerad och godkänd?

En snabb Qwantsökning ger bara en massa "Detta gäller" och inget som helst kontrollera din produkt svar.

Någon som vet? Amazon säljer ju fejkade processorer och bryr sig nog inte alls förutom att tjäna pengar (som alla andra)

Allt fungerar med produkten jag köpte på Amazon och den ger ström dig den ska men man blir ju lite fundersam!

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag undvikt billiga no-name laddare, speciellt från Amazon (och Ebay m.m.), och hållt mig till märken man hört om, CE-märkt eller inte.
Så onödigt att potentiellt bränna ner ens hus bara för att spara någon hundring.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

CE-märkning innebär att tillverkaren lovar att de uppfyller CE-kraven och att produkten därmed får säljas inom EEA, det är inte en kvalitetsstämpel. D.v.s. strömadaptern måste vara CE-märkt för att Amazon ska få sälja den till dig, men det säger inte mycket om hur säker den faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

CE-märkning innebär att tillverkaren lovar att de uppfyller CE-kraven och att produkten därmed får säljas inom EEA, det är inte en kvalitetsstämpel. D.v.s. strömadaptern måste vara CE-märkt för att Amazon ska få sälja den till dig, men det säger inte mycket om hur säker den faktiskt är.

Inte omöjligt att oseriösa tillverkade bara trycker på en CE märkning utan att faktiskt ha någon form av kvalitet över huvud taget.

Permalänk
Skrivet av Lith:

Köpte en icke-orginal strömadapter från Amazon för under 200:- och den gör det den ska. Den är CE märkt och tillverkad i Kina där det mesta tillverkas för en förmodligen låg peng av folk i slavliknande förhållanden.. Bruksanvisningen fanns b.la på Tyska men ej engelska eller svenska så där gör den ju det den ska för att få bära en CE märkning men har ju noll med hur den är tillverkad ur ren säkerhetssynpunkt

Börjar fundera på hur lätt det är att trycka på en CE märkning på allt från billiga gymnastikskor med 220 volt i skosnörena till en skruvdragare och vart fundersam på hur jag som konsument verkligen kan lita på att produkten är kontrollerad och godkänd?

En snabb Qwantsökning ger bara en massa "Detta gäller" och inget som helst kontrollera din produkt svar.

Någon som vet? Amazon säljer ju fejkade processorer och bryr sig nog inte alls förutom att tjäna pengar (som alla andra)

Allt fungerar med produkten jag köpte på Amazon och den ger ström dig den ska men man blir ju lite fundersam!

Kina har sin egen "China export" märkning som liknar lite på CE.

https://www.kimuagroup.com/news/differences-between-ce-and-ch...

Permalänk
Medlem

De flesta produkter man köper via pålitliga kanaler har en ”Declaration of Conformity”, antingen på ett eget papper eller någonstans i slutanvändarens manual.

För skojs skull packade jag precis upp en router jag köpte för några veckor sedan och låtit ligga ouppackad. Där fanns ett eget litet häfte på x språk. ”…hereby declares that this device is in compliance with the essential requirements and other relevant provisions of Directive 2014/53/EU. Full text of EU declaration of conformity is available at https://….”

För annan liknande lagstiftning brukar det vara den som sätter produkten på marknaden som är ansvarig, så jag nöjer mig med att gissa att samma sak gäller här. I förlängningen gäller eventuellt straffrättsligt ansvar om något skulle gå på tok. Produktsäkerhetslagen är till exempel en lagstiftning som är halvrelevant här, se paragraf 6e.

Det är ofta en importör som är den som sätter produkten på marknaden, inte tillverkaren. Det är förstås mycket enklare för importören om tillverkaren tillhandahåller en declaration of conformity, men det kan ändå vara importören som tar det juridiska ansvaret. Om du köper direkt från någon kinesisk skojarsajt kan importören mycket väl vara du.

Om det finns en Declaration of Conformity, hur kollar man att den är äkta? Det gör man antagligen inte, vilket är anledningen till att man inte köper från säljare utanför EU - man lägger helt enkelt över det ansvaret på någon annan. Garanterar det att någon skitpryl inte kommer bränna ner huset? Nej. Därav att det dessutom kan vara bra att hålla sig till kända märken och försöka undvika kopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det är bara en myt som EU-parlamentet själva motsäger. Det handlar endast om att vissa tillverkare inte följt måtten för CE-märket korrekt, men det räknas ändå som ett CE-märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

<Uppladdad bildlänk>

Ett fint sätt att piratkopiera en säkerhetsmärkning? Antar att det är ett bevis på hur de är smarta att gå förbi problemen

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lith:

Ett fint sätt att piratkopiera en säkerhetsmärkning? Antar att det är ett bevis på hur de är smarta att gå förbi problemen

Det enda det är ett bevis på är, som påpekat tidigare i tråden, att myter är seglivade och svåra att ta död på så länge det finns människor som okritiskt fortsätter sprida dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking#%22China_Export%22

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

De flesta produkter man köper via pålitliga kanaler har en ”Declaration of Conformity”, antingen på ett eget papper eller någonstans i slutanvändarens manual.

För skojs skull packade jag precis upp en router jag köpte för några veckor sedan och låtit ligga ouppackad. Där fanns ett eget litet häfte på x språk. ”…hereby declares that this device is in compliance with the essential requirements and other relevant provisions of Directive 2014/53/EU. Full text of EU declaration of conformity is available at https://….”

För annan liknande lagstiftning brukar det vara den som sätter produkten på marknaden som är ansvarig, så jag nöjer mig med att gissa att samma sak gäller här. I förlängningen gäller eventuellt straffrättsligt ansvar om något skulle gå på tok. Produktsäkerhetslagen är till exempel en lagstiftning som är halvrelevant här, se paragraf 6e.

Det är ofta en importör som är den som sätter produkten på marknaden, inte tillverkaren. Det är förstås mycket enklare för importören om tillverkaren tillhandahåller en declaration of conformity, men det kan ändå vara importören som tar det juridiska ansvaret. Om du köper direkt från någon kinesisk skojarsajt kan importören mycket väl vara du.

Om det finns en Declaration of Conformity, hur kollar man att den är äkta? Det gör man antagligen inte, vilket är anledningen till att man inte köper från säljare utanför EU - man lägger helt enkelt över det ansvaret på någon annan. Garanterar det att någon skitpryl inte kommer bränna ner huset? Nej. Därav att det dessutom kan vara bra att hålla sig till kända märken och försöka undvika kopior.

Korrekt och tydlig information!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan också tillägga att jag inte tror att produkter som drivs av 0-20V omfattas av alla lagar här och inte nödvändigtvis måste ha ett CE-märke. Att använda lägre spänning gör produkten säkrare och man flyttar kraven till transformatorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det finns inte några (egna) CE-krav. Ingen produkt är godkänd av någon!

Eventuella krav på produkter finns i diverse olika lagar och normer, i de allra flesta fall behöver ingen utomstående titta på produkten utan tillverkaren eller importören behöver bara intyga (som i att de tror) att den följer relevanta krav och lagar. Det finns med andra ord ingen äkta CE-märkning som i att det är någon kvalitetsstämpel, det enda du kan göra när det gäller elvaror är att kolla om Elsäkerhetsverket utfärdat försäljningsförbud.

Någon som utvecklar en produkt i Kina behöver inte ha sämre eller bättre koll på säkerhet än någon som utvecklar produkten här eller någon annan stans i väst.

Permalänk
Medlem

En CE-märkning innebär tyvärr inte att någon utomstående har kontrollerat produkten.
CE-märkning innebär bara att tillverkaren/importören lovar att produkten uppfyller nödvändiga krav för EU. Vill de fuska och sätta en CE-märkning på¨en produkt som inte uppfyller kraven så finns det ingen som kan stoppa dem. I efterhand kan de naturligtvis åka på en massa böter och annat om de fuskar, men det är då det.

Så med andra ord finns det inget enkelt sätt att kontrollera om en CE-märkt produkt faktiskt uppfyller kraven för CE-märkningen.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på Biltema så hände det titt som tätt(alltså MINST en gång i kvartalet) att någon vara blev återkallad då man kommit på att den inte uppfyllde de krav den skulle. Och då är ändå Biltema ganska noga med att se till att alla produkter är inom spec. Man har datasheets på allt, formulär för deras godkännande osv. men ändå slinker saker igenom där fabriken de har handlat av helt enkelt ljuger i sina specifikationer.
I princip finns det inget annat sätt att undvika att man har förfalskat CE märkningen än att handla produkter av erkänt bra märken. Och då kommer man till problemet med piratkopior, vilket iofs är en helt annan ingående topic.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Man kan också tillägga att jag inte tror att produkter som drivs av 0-20V omfattas av alla lagar här och inte nödvändigtvis måste ha ett CE-märke. Att använda lägre spänning gör produkten säkrare och man flyttar kraven till transformatorn.

jag vill se ditt vägguttag som bara är 0-20V...

sist jag kollade så är det ~230V 50hz Ac i våra vägguttag så även om du bara ska få ut max 20V DC på andra sidan bulan så jobbar den ändå med 230v AC och kan där med om för dålig separering mellan ac och dc sidan mycket väl ge överslag som resulterar i 230V AC ut istället för <20V dc.

denna videon förklarar ganska bra vad jag menar visserligen med ett par gammal fake apple adapter men generellt så brukar inte noname chinesium vara mycket bättre bara byggda för att vara billiga inte säkra att använda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om man köper direkt som privatperson blir man aldrig den som är ansvarig för eventuell CE-märkning som du skriver. Enbart den som sätter en produkt på marknaden är ansvarig för produkten.

Permalänk
Medlem

CE märkning för Kineserna är något man tar $1 extra för.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Stämmer, lågvoltsdirektivet LVD 2014/35/EU gäller bara från 50V AC alt. 75 V dc.

Men alla produkter som säljs i EU ska CE märkas, och omfattas av LVD givet att de fallar inom ramen. Under 50 V är enligt personlig åsikt lite mer ”vilda västern”. Ett DoC som nämnts ovan är tillverkarens sammanfattning på hur man uppfyller gällande direktiv för CE-märkning, tex genom att de utvecklat produkten enligt applicerbara produktstandarder (om applicerbart).

Vad som sker regelbundet är att myndigheter, som elsäkerhetsverket i Sverige, gör marknadskontroller och kan i extrema fall förbjuda en produkt från marknaden/tvinga till återkallning. Men det krävs normalt ingen extern certifiering för att CE-märka en produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Stämmer, lågvoltsdirektivet LVD 2014/35/EU gäller bara från 50V AC alt. 75 V dc.

Men alla produkter som säljs i EU ska CE märkas, och omfattas av LVD givet att de fallar inom ramen. Under 50 V är enligt personlig åsikt lite mer ”vilda västern”. Ett DoC som nämnts ovan är tillverkarens sammanfattning på hur man uppfyller gällande direktiv för CE-märkning, tex genom att de utvecklat produkten enligt applicerbara produktstandarder (om applicerbart).

Vad som sker regelbundet är att myndigheter, som elsäkerhetsverket i Sverige, gör marknadskontroller och kan i extrema fall förbjuda en produkt från marknaden/tvinga till återkallning. Men det krävs normalt ingen extern certifiering för att CE-märka en produkt.

För att få applicera en CE-märkning är man certifierad enligt de direktiv som gäller inom EU för just den produkttypen. Så jo, det krävs en extern certifiering för att få applicera en CE-märkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

För att få applicera en CE-märkning är man certifierad enligt de direktiv som gäller inom EU för just den produkttypen. Så jo, det krävs en extern certifiering för att få applicera en CE-märkning.

Stämmer inte, de flesta produkter behöver inte ha granskas av utomstående och ingen certifiering behövs. Det måste stå på DoC:n om någon utomstående är inblandad, och det står inte på stor del av produkterna för det är inget krav.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Lith:

Ja nä det där stämmer inte. China export är en internetskröna och urban legend.
Finns ingen organisation som står bakom en sådan märkning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Här har du inte riktigt rätt. Finns det en harmoniserad standard (EU har lista på vilka standarder som är harmoniserade, se https://single-market-economy.ec.europa.eu/single-market/euro... ) så kan en tillverkare följa dessa utan ytterligare krav på certifiering av en godkänd 3:e part (notified body, kommer ej på svenska termen). Det finns gråzoner som den nyligen harmoniserade EN18031-serien gällande cybersäkerhet som man nog kan kalla ”delvis” harmoniserad.

Rätt ofta benäms detta som självcertifiering. Jag tycker denna länk förklarar de olika vägarna in på EU-marknaden rätt bra, och skillnaden mellan ett CB och självcertifiering. https://certification-experts.com/a-complete-guide-to-ce-mark...

Tillägg: detta medför att mindre nogaräknade tillverkare/importörer kan chansa tills de blir uppfångade vid tillsyn. Men likväl att en tillverkare varthän de befinner sig i världen kan göra en fullgod självcertifiering. Jag har sett bådadera yrkesmässigt.