Testpilot: Ugreen NASync DXP2800 – Snabb NAS i metall

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Det är inte långsammare än native när det gäller cpu/ram då en container inte använder virtualisering, du använder samma kernel som hosten och därför du inte kan köra ett annat OS då ett OS inte körs i en container.

Det där är dock dockur, inte docker, verkar bara köra igång en KVM VM så är ju inte direkt som att köra windows i en container med ett annat OS på hosten.

Kan man köra truenas så borde väl proxmox gå också.

Here you go.

https://github.com/dockur/windows

Win11 i nån QEMU-miljö, sedd i noVNC, körd i Docker på min unRaid-server, på en gammal i5-7400.
Segt som attan. Om det nu är de blott 4GB RAM jag skickade in, eller nåt annat...

Beklagar iaf att jag inte använde alla rätt ord när jag skrev "kanske går att köra Windows i Docker." Jag borde såklart att ha skrivit "kanske går att köra Windows i en VM i Docker".

Ha det bra, ciao.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Hunnit testa min lite nu. Börjar vänja mig vid ugos och kör 8-9 appar i docker. 2st ssd, en för appar, en för cache och 2st 12tb wd red plus. Är riktigt nöjd men kommer säkert önska jag körde på en 4bay. Men denna får plats i mitt lilla skåp med wifirouter, switch och proxmox-pc:n

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

"Begränsat app-utbud tvingar dig att använda docker för t ex Plex och e-post-server"

Jag ser på bilden att det finns Jellyfin. Rekommenderar starkt att välja bort Plex och att köra jellyfin istället.
Plex har börjat kräva betalt för remote åtkomst.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk

Attans att denna kom ut nu på den svenska marknaden så kort inpå mitt köp. Köpte en DS423+ (Synology) för några månader sen, ville verkligen ha en Ugreen DXP4800 (samma prisklass) då allt jag tänkte köra ändå skulle köras via Docker men med fördelen att man med Ugreen får en N100-processor vilket är jämförbart med alla populära mini-PC:s ute på marknaden men att man då får allt i ett litet smidigt paket jämfört med att köra en mini-PC + DAS/NAS. Aja, håller mig till Synologyn och får se hur länge till processorn klarar av det jag slänger på den. Får väl glädjas i att andrahandsvärdet för Synologys är skyhögt, till den grad att jag köpte min DS423+ ny för billigare än vad den såldes för på andrahandsmarknaden, tror dock det beror på att de flesta inte har koll på att Amazon säljer den för 1000-1500 kr billigare än övriga svenska återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

"Begränsat app-utbud tvingar dig att använda docker för t ex Plex och e-post-server"

Jag ser på bilden att det finns Jellyfin. Rekommenderar starkt att välja bort Plex och att köra jellyfin istället.
Plex har börjat kräva betalt för remote åtkomst.

Jag har försökt med Jellyfin flera ggr men stödet för undertexter har varit skakigt milt uttryckt under alla de år jag testat. :/

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag har försökt med Jellyfin flera ggr men stödet för undertexter har varit skakigt milt uttryckt under alla de år jag testat. :/

Emby är bättre på det, helt klart.
Klarar man sig utan hårdvarutranscoding och står ut med ständiga (nåja), uppmaningar om att betala för sig, så...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället