Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Finns en jävligt enkel lösning på det.

Tankning kommer aldrig att komma tillbaka, det är lika bra du vänjer dig vid det. Om något försöker man kapsylera in bränslet än mer (lex Grosjean). Så att man skulle återinföra en snappkoppling med extremt högt flöde känns väldigt osannolikt. Sen vet jag inte hur kul det är om halva fältet behöver gå in och tanka bakom SC för att de håller på att få soppatorsk... Inte ens när vi hade tankning så stoppade man varvräknaren under SC.

En annan fördel med att inte ha tankning är att det ställs mycket högre krav på depåstoppen. Förr kunde du byta däck 3 gånger om medans man väntade på att tankningen blev klar. Ett misstag kostade med andra ord ingen tid alls i praktiken. Nu är skillnaden mellan ett perfekt stopp och ett med lite strul någonstans runt 1-2 sekunder, och potentiellt en eller två placeringar på banan.

Permalänk
Medlem

Låter som om att Jack Doohan får lämna Alpine. Börjar cirkulera en del på medierna, men tills att Alpine går ut med något så är det ett rykte.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/bloggar/f1bloggen/a/bm...

Uppdatering:

Nu är det Officiellt att Colapinto ersätter Doohan för de fem kommande tävlingarna.

https://www.formula1.com/en/latest/article/alpine-confirm-col...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

Dino tar sin första pole i F2 verkar som motor byted gjorde sitt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dino tar sin första pole i F2 verkar som motor byted gjorde sitt.

<Uppladdad bildlänk>

Helgen slutade med

Pole i kvalet =2p

P10-P12 i sprinten inget vidare race.

P1-P3 = 15p i Feature race (oflytt i depån blev blockade av Goethe och sen utputtad av Luke Browning vid ett omkörning försök annars skulle P2 var fullt möjligt)

Resultat gör så Dino hamnar på 9onde plats i mästerskapet med 17p inkörda denna helgen.'

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Red Bull har valt att bygga en ny bil åt Tsunoda. Inte förvånande med tanke på den krashen

Permalänk
Medlem

Vad är det med mclarenförarnas brist på killer instinct. Piastri parkerar för att släppa förbi max. Längesedan man sett någon ha så ickebråttom

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad är det med mclarenförarnas brist på killer instinct. Piastri parkerar för att släppa förbi max. Längesedan man sett någon ha så ickebråttom

Vad är det med att alltid ta ett negativt perspektiv. Det var en otrolig omkörning av Max och knappast något Oscar förväntade sig när han i backspegeln sett att George i princip var förbi honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vad är det med att alltid ta ett negativt perspektiv. Det var en otrolig omkörning av Max och knappast något Oscar förväntade sig när han i backspegeln sett att George i princip var förbi honom.

Det var ingen otrolig omkörning på något plan det är precis som Piastri själv sa att han bromsade på tok för tidigt. Piastri tog ju starten med hästlängder man bara gapade när man såg det ske.

Vi fick även se starten ur George perspektiv. George hade gott om tid i radion att klaga på piastris parkering under tiden man fick se Max rulla förbi på yttern. Lider med George där han vet ju att han själv kunnat glida om om det inte var för Max boxade in honom.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Piastri kör alltid fegt och defensivt, inget nytt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Piastri kör alltid fegt och defensivt, inget nytt där.

Håller inte med tycker han kör smart och väntar till rätt tillfälle till skillnad från t.ex Norris som försöker köra om vi varje tillfälle och misslyckas vilket betyder att han tappar en massa tid istället.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det var ingen otrolig omkörning på något plan det är precis som Piastri själv sa att han bromsade på tok för tidigt. Piastri tog ju starten med hästlängder man bara gapade när man såg det ske.

Vi fick även se starten ur George perspektiv. George hade gott om tid i radion att klaga på piastris parkering under tiden man fick se Max rulla förbi på yttern. Lider med George där han vet ju att han själv kunnat glida om om det inte var för Max boxade in honom.

Piastri lämnade ju racing-linjen för att försvara sig mot Russell. Max, som stannade på racing-linjen, hade därför möjligheten att bromsa senare och göra omkörningen. Piastri räknade inte med en attack på yttersidan, men hade han försvarat sig från Verstappen så hade Russell glidit förbi på insidan i stället, med sin mycket bättre start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Piastri lämnade ju racing-linjen för att försvara sig mot Russell. Max, som stannade på racing-linjen, hade därför möjligheten att bromsa senare och göra omkörningen. Piastri räknade inte med en attack på yttersidan, men hade han försvarat sig från Verstappen så hade Russell glidit förbi på insidan i stället, med sin mycket bättre start.

Han hade ju bara behövt bromsa vid sin bromspunkt för att försvara sig mot max. Russel kan ju inte köra om med piastri på insidan. Piastri och Russell delar båda min analys av det hela.

Piastri skulle gjort samma sak som han gjorde i Brasilien helt enkelt men det vet han om själv så det är inga bekymmer så. Max hade inte haft någon möjlighet att hinna claima apex med normal bromspunkt av Piastri på innerspåret.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Han hade ju bara behövt bromsa vid sin bromspunkt för att försvara sig mot max. Russel kan ju inte köra om med piastri på insidan. Piastri och Russell delar båda min analys av det hela.

Det låter på dig som att de mer eller mindre får upp en bromsa-symbol i displayen när de når "sin bromspunkt". Ingen av förarna hade innan Verstappens omkörning gjort en inbromsning in mot T2 med en full tank, utanför racing-linjen. Jag skulle vilja påstå att det är svårare än att "bara" bromsa senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Det låter på dig som att de mer eller mindre får upp en bromsa-symbol i displayen när de når "sin bromspunkt". Ingen av förarna hade innan Verstappens omkörning gjort en inbromsning in mot T2 med en full tank, utanför racing-linjen. Jag skulle vilja påstå att det är svårare än att "bara" bromsa senare.

Alla inblandade förare har kört flera säsonger i f1 och kört in i t2 med full tank åtskilliga gånger. Inte bara irl utan även i simulatorn. Förstår verkligen inte ditt försök till försvar. Vi pratar inte om amatörer. piastri tar inte pole på imola om han inte har bankännedom liksom oavsett vilken bil han kör.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Alla inblandade förare har kört flera säsonger i f1 och kört in i t2 med full tank åtskilliga gånger. Inte bara irl utan även i simulatorn. Förstår verkligen inte ditt försök till försvar. Vi pratar inte om amatörer. piastri tar inte pole på imola om han inte har bankännedom liksom oavsett vilken bil han kör.

Precis, de är alla proffs och världens bästa förare, ändå vet du bättre och "Han hade ju bara behövt bromsa vid sin bromspunkt för att försvara sig mot max" så hade han klarat sig? Ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Alla inblandade förare har kört flera säsonger i f1 och kört in i t2 med full tank åtskilliga gånger. Inte bara irl utan även i simulatorn.

Utanför racing-linjen? Greppet är inte samma över hela banans bredd. Piastri har en knapp ledning i mästerskapet. När han ser Verstappen på sin utsida har han möjligheten att agera som han gjorde eller dra en chansning och bromsa senare, med risken att understyra in i Verstappens bil och i värsta fall orsaka en dubbel DNF för att därmed ge Norris en hög med gratispoäng.

Vi har förstått att du inte är imponerad av omkörningen och att du anser att Piastri enkelt hade kunnat försvara sig mot attackerna från Russell och Verstappen. Själv tycker jag att det var en riktigt snygg omkörning som påminde mig om Piastris Monza-omkörning av Norris förra året.

Jag är för övrigt ingen expert på hästar och deras mått, men att kalla det här att ta starten med hästlängder känns som att ta i en smula:

Permalänk
Medlem

Ja givetvis va fasen det är ju inga rookies. Jag förstår verkligen inte försvaret här

Max uppladdning inför racet https://www.youtube.com/watch?v=uOdohrIwJEA

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det ena förtar inte det andra. Piastri missade bromsningen litegrann, men det var fortfarande en väldigt snygg omkörning av Verstappen. Norris hade gjort samma move på Russell om han också vågat släppa upp bromsen. Det är ju dock ett rätt risky drag att göra på kalla däck kurva 1 varv 1. Även om man kan banan utan och innan

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

En ganska bra analys av Max omkörning på Piastri från Jolyon Palmer: https://www.youtube.com/watch?v=Bdu2QX6f4l8
Titta speciellt på sista minuterna i videon där han går igenom hur Max letade bromspunkt och grepp i första kurvan under LTG varven innan racet börja.

Tyckte det var en riktigt fin omkörning, han ligger precis på gränsen och tar Piarstri på sängen.
Han gjorde en liknande omkörning 2021 mot Hamilton i blötan, fast på insidan.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Max kommer ta förartiteln i år igen.

Och det kommer vara många kontroverser på vägen. Ser ut att kunna bli en underhållande säsong! Kolla nu i helgen när någon av McLaren-boysen brakar in i barriären och förlorar 20-25 poäng på kuppen.

Känner mig synsk idag bara!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Allt prat om Verstappens L1 omkörning känns lite som att man vill glömma att han var ruskigt snabb hela racet.
Han hade full kontroll över sin ledning hela racet.
Enda potentiella hotet var ju SC omstarten, men även där så skapade han snabbt en säker ledning igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Allt prat om Verstappens L1 omkörning känns lite som att man vill glömma att han var ruskigt snabb hela racet.
Han hade full kontroll över sin ledning hela racet.
Enda potentiella hotet var ju SC omstarten, men även där så skapade han snabbt en säker ledning igen.

Ja Max hade verkligen pace detta race. https://www.facebook.com/reel/1434295807929535

Här ser vi verkar nästan som oscar tar fel på bromsmarkeringen och släpper av en hel skylt för tidigt. Sen försöker Oscar vakna lite och ökar hastigheten in i kurvan när han börjar skönja Max på utsidan men det är ju verkligen en dundertabbe av episka proportioner även så här flera dagar efteråt.
Finns ingen annan analys att göra. Måste ha brunnit totalt i George hjälm George har ju en mer naturlig tendens att bromsa på sig men det är ett mindre fel skulle jag säga. Man måste ju vilja framåt i alla fall inte bara kontrollera för tidigt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

Dom försöker dölja det faktum att depåstoppen är det enda som möjligen kan skapa någon form av spänning i Monaco.

Permalänk
Medlem
Citat:

”…Under Monacos GP måste varje förare använda minst tre olika typer av däck (antingen torra eller regn). Om en förare inte använder intermediate- eller regndäck under loppet, måste de använda minst två olika torrdäcksgummiblandningar – varav en måste vara från de obligatoriska torra gummiblandningarna (hård eller medium).”

Observera att de har skrivit fel i sin artikel. Det är två olika däck som gäller, och två depåstopp.

Förhoppningsvis leder det till något mer spännande än den vanliga paraden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Observera att de har skrivit fel i sin artikel. Det är två olika däck som gäller, och två depåstopp.

Förhoppningsvis leder det till något mer spännande än den vanliga paraden.

Ja, tyckte det lät bra konstigt med tre så antog att det borde vara två typer av däck

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

Har en känsla att t.ex Sauber kommer att byta däck på varv 1 och sedan hoppas på sen safety car medans Hulkenberg eller Borteleto den som ligger sist av dom två bromsar upp alla efter det har bytt däck.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

De borde köra go-carts på Monaco istället, då kan man garanterat köra om

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

Observera att de har skrivit fel i sin artikel. Det är två olika däck som gäller, och två depåstopp.

Förhoppningsvis leder det till något mer spännande än den vanliga paraden.

Skrivet av andreasa64:

Ja, tyckte det lät bra konstigt med tre så antog att det borde vara två typer av däck

Startdäcken -> första depåstopp -> andra depåstopp = 3 däckset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeyItsBlu:

Startdäcken -> första depåstopp -> andra depåstopp = 3 däckset?

Ja, men formuleringen var "minst tre olika typer av däck", inte däckset. Även om du använder tre olika set däck, så behöver du endast köra två olika gummiblandningar (däcktyper) vid tort race.

Oavsett, visst kommer göra racet intressantare, men är fortfarande en rätt usel krycka för att få till mer spänning, då det egentigen inte ändrar själva racingen alls, vilket är grundproblemet.