Mozilla lägger ned Pocket och Fakespot

Permalänk
Melding Plague

Mozilla lägger ned Pocket och Fakespot

Pengaflödet från Google kan sina och nu börjar Firefox-utvecklaren strama åt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Släpp tjänsterna fria istället. Upp med skiten på Github så kan dom som vill ta över.

Permalänk
Medlem

Äntligen slipper man stänga av Pocket manuellt. Inget jag kommer att sakna.

Permalänk
Medlem

För de, som liksom jag, inte hade koll på att amerikanska staten vunnit: https://www.theverge.com/23869483/us-v-google-search-antitrus...

Permalänk
Medlem

Fan fakespot visste jag inget om men det verkar ju skitbra juh! Släpp det fritt på GitHub som ni säger så kanske några fixar det

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Bra om de lägger ner lite sidospår, men inte bra att de ska satsa på AI vilket artikeln här missade att säga.

https://blog.mozilla.org/en/mozilla/building-whats-next/

Vi får hoppas de överlever i framtiden. Tycker om Firefox och vi behöver något mer än chromium. Så enkelt är det.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

När tjänsten hette Read It Later var den faktiskt bra. Pocket har design likt den hatade start-menyn i Windows 8 och är sämre funktionellt sett.

Så att lägga ned den är inte så dum idé ändå, även om det hade varit trevligt med en kopia på github så man hade kunnat göra den bättre.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att Kobo kommer in med ett alternativ till Pocket. Funktionen att spara artiklar och få dem direkt på läsplattan var ändå grymt smidig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Hoppas innerligt att Kobo kommer in med ett alternativ till Pocket. Funktionen att spara artiklar och få dem direkt på läsplattan var ändå grymt smidig.

firefox sync har ju möjlighet att dela med sig av flikar till andra enheter, det kanske kan fungera?

Själv gillar jag inte Firefox Sync för dess återställningsmetod är obrukbar om man bryr sig om bokmärken...
(ärligt talat hatar jag firefox sync. för det talades inte om att återställning tar bort inte bara lösenord utan bokmärken också och det vara bara för bokmärken jag använde tjänsten 🤦‍♂️)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

firefox sync har ju möjlighet att dela med sig av flikar till andra enheter, det kanske kan fungera?

Själv gillar jag inte Firefox Sync för dess återställningsmetod är obrukbar om man bryr sig om bokmärken...
(ärligt talat hatar jag firefox sync. för det talades inte om att återställning tar bort inte bara lösenord utan bokmärken också och det vara bara för bokmärken jag använde tjänsten 🤦‍♂️)

Jag syncar mina bokmärken med floccus, mot min nextcloud-instans.

Permalänk
Medlem

Det här är bara början, Mozilla kommer att behöva skära i sin budget katastrofalt, utan pengar från Google blir det inte roligt.

Permalänk
Medlem

Här är en pod om selfhostade alternativ till pocket. Kör själv Linkwarden som täcker mina behov.

https://www.youtube.com/watch?v=tmKwU59ph-I

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Hur menar du med att Firefox sync tar bort bokmärken? Förstår inte vad du menar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur menar du med att Firefox sync tar bort bokmärken? Förstår inte vad du menar

Jag menar från kontot, inte den lokala webbläsaren.

Se: https://superuser.com/questions/1826245/reset-firefox-sync-pa... detta är oförändrat även år 2025.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Tyvärr inte, deras integration av Pocket laddade i princip ner artiklar som en .epub rakt till läsplattan. Supersmidigt! Så går inte via en webbläsare.

Finns lite alternativa lösningar men hoppas att Kobo löser något mer "native", eller att Digg tar över driften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

"Finns digg fortfarande?" var min reaktion, och svaret var tydligen "nej, men de ska återlansera sig i år"... undrar lite hur mycket det där uttalandet bara är jakt på att få lite uppmärksamhet, vilken som helst.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gällande pocket:
Är jag konstig som använder "Tab session manager" istället för bokmärken?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Gällande pocket:
Är jag konstig som använder "Tab session manager" istället för bokmärken?

Jag använder tabXpert för att hantera mina aktiva och "aktiva" flikar/sessioner. Mest sånna som jag inte villhöver ha som ett bokmärke. Bokmärken är mest bara krångligare tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det här är bara början, Mozilla kommer att behöva skära i sin budget katastrofalt, utan pengar från Google blir det inte roligt.

Kanske är det så att användarna måste börja betala för sin webbläsare? Det handlar totalt sett om väldigt små summor om samtliga användare idag kan fås att betala. Ungefär 3 kronor i månaden skulle vara tillräckligt för att ersätta vad Google idag betalar Mozilla. Problemet är väl första steget, att sätta upp ett system för att på ett väldigt enkelt sätt verkligen ta betalt. För annars kommer användarna bara glida vidare till Brave etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kanske är det så att användarna måste börja betala för sin webbläsare? Det handlar totalt sett om väldigt små summor om samtliga användare idag kan fås att betala. Ungefär 3 kronor i månaden skulle vara tillräckligt för att ersätta vad Google idag betalar Mozilla. Problemet är väl första steget, att sätta upp ett system för att på ett väldigt enkelt sätt verkligen ta betalt. För annars kommer användarna bara glida vidare till Brave etc.

De får nu runt $500 miljoner per år av Google, runt 150 miljoner användare. Så om alla faktiskt betalade så hade de blivit runt 3 kr i månaden.

Men det blir mer än 3 kr.

Var trevliga och betala kommer inte fungera, väldigt många kommer att välja att köra vidare utan att betala. Andra kommer inte vilja betala om folk kan fortsätta använda det gratis.

Kommer bli väldigt komplicerat att låsa ner det hela då det är öppen källkod.

osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De får nu runt $500 miljoner per år av Google, runt 150 miljoner användare. Så om alla faktiskt betalade så hade de blivit runt 3 kr i månaden.

Men det blir mer än 3 kr.

Var trevliga och betala kommer inte fungera, väldigt många kommer att välja att köra vidare utan att betala. Andra kommer inte vilja betala om folk kan fortsätta använda det gratis.

Kommer bli väldigt komplicerat att låsa ner det hela då det är öppen källkod.

osv...

Betalföretagen kommer nog vilja ha 50% av summan, då då blir priset minst det dubbla.. Sedan skulle nog 80% byta till chrome istället för att betala måz-illa.

Permalänk

Förmodar att Mozilla fortsatt är överlägset bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Förmodar att Mozilla fortsatt är överlägset bäst?

Vad som är "bäst" är väl en smaksak beroende på vad man lägger i ordet. Brave och Vivaldi är inga dåliga alternativ (om man bortser från andra Firefox-baserade webläsare). För mig är Firefox bäst för att den är snabb nog, men framförallt för att den enda motorn som har Multi-account containers och temoporary containers-tillägg.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nästan så att man önskar att Valve kunde komma in och styra upp det, de har ju redan SteamOS som är baserad på öppen källkod. Och Valve har med uppskattade intäkter runt 50 miljarder kronor per år de finansiella muskler som skulle krävas för att driva Mozilla vidare. Kanske kunde Firefox bli en betal-app i Steam, eller att de integrerade stöd för strömmande spel direkt i webbläsaren etc. Jag inbillar mig att det inte finns ett obetydligt överlapp mellan människor som använder Firefox och människor som köper saker på Steam.

Permalänk
Medlem

Sådana funktioner gör sig bättre som extensions. Ta bort allt bloat ur browsern och låt folk själva få bestämma vilka funktioner de vill ha.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

När tjänsten hette Read It Later var den faktiskt bra. Pocket har design likt den hatade start-menyn i Windows 8 och är sämre funktionellt sett.

Så att lägga ned den är inte så dum idé ändå, även om det hade varit trevligt med en kopia på github så man hade kunnat göra den bättre.

Bättre namn dessutom, har aldrig lagt märke till "Pocket" själv. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nästan så att man önskar att Valve kunde komma in och styra upp det, de har ju redan SteamOS som är baserad på öppen källkod. Och Valve har med uppskattade intäkter runt 50 miljarder kronor per år de finansiella muskler som skulle krävas för att driva Mozilla vidare. Kanske kunde Firefox bli en betal-app i Steam, eller att de integrerade stöd för strömmande spel direkt i webbläsaren etc. Jag inbillar mig att det inte finns ett obetydligt överlapp mellan människor som använder Firefox och människor som köper saker på Steam.

Förstår inte riktigt det här dyrkandet av Valve.

Gabe Newell verkar tycka bra om att tjäna pengar, vilket han också gjort, runt $10 miljarder eller så. Men också om att behålla det, hans donationer är mikroskopiska, vilket hans yacht-flotta defintivt inte är.

Hans satsning på SteamOS/SteckDeck handlar mer att kunna fortsätta tjäna pengar om Microsoft skulle få för sig att göra en iOS och bara tillåta installationer genom deras egna app-store i windows, inte för att han älskar linux och vill ge de 2-3% som använder det chansen att spela också.

Ser noll chans att han skulle få för sig att göra något sådant, och folk som Bill Gates bry sig nog mer om viktigare saker som tex malaria...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Förstår inte riktigt det här dyrkandet av Valve.

Jag dyrkar inte Valve utan känner väl till de mycket stora marginaler som de har på försäljning via Steam, det var också därför som jag gav olika exempel på hur Valve själva skulle kunna tjäna på att stödja Mozilla.

Permalänk
Medlem

De borde väl börja med att lägga ner det politiska påverkansarbete de slussat pengar till I alla dessa år? Och avskeda samtliga administratörer?

Jag bidrar själv till öppen källkod, och alla dessa ”foundations” som suger åt sig pengar har alltid stört mig, även om jag inte skulle vilja ha kompensation själv.

De som donerar tror att de ger pengar till utvecklingen, men den sker oftast helt ideellt, se exempelvis Blender. Det är inte förskingring, men det är nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

De borde väl börja med att lägga ner det politiska påverkansarbete de slussat pengar till I alla dessa år? Och avskeda samtliga administratörer?

Jag bidrar själv till öppen källkod, och alla dessa ”foundations” som suger åt sig pengar har alltid stört mig, även om jag inte skulle vilja ha kompensation själv.

De som donerar tror att de ger pengar till utvecklingen, men den sker oftast helt ideellt, se exempelvis Blender. Det är inte förskingring, men det är nära.

måz-illa CEO får ju typ 8 MUSD per år eller nåt sådant.

80 millar som kunde gått till att fixa firefox istället.