Snabbkoll: Kör du Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Hur kan VM-Windows 11 vara så pass mycket snabbare? 🤷‍♂️

Kollat om något segar vid uppstart?

systemd-analyze blame

Sen kan Windows 11 vara lite lurigt om Fast Boot är aktiverat. Dvs delar av systemet är redan cachat vid boot.

Kör Windows 10 i QEMU/KVM här med VirtIO med Ubuntu som host. Även det är löjligt resurssnålt jfm min vanliga Windows 10 installation. Skyller främst på ineffektiva drivrutiner från Intel på riktig hårdvara jfm virtuellt.

Permalänk

Ja på speldatorn, servern och laptopen får inte uppgradera p.g.a. gamla processor och jag har inte idats bråka med det än.

Visa signatur

Asus X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32 Gb DDR4 | Radeon RX7800XT 16 Gb

Permalänk
Medlem

Nej, Windows 10 är redan ett övergrepp på integriteten, 11 är ju värre med att ta screenshots i smyg bland annat.
Det känns som att ha en kamera i toalettstolen, även om det är rent mjöl i påsen, så vill man ju inte ha påsen förevigad på foto hos pyttemjuk.

På en jobbdator spelar det såklart kvitta, men på en privat dator, NEJ!
Det går ju få kreditkort, personnummer, allt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Win 10 på min PC's men 11 på laptop.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Enbart Linux (Ubuntu Mate) på min stationära hemma-PC.
Enbart Linux (Ubuntu Mate) på laptoppen.
MS-Windows 10 på läsplattan från 2015.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Skrivet av infelix:

W11 på speldatorn, MacOS på Macen. Har inga problem än så länge med w11 men föredrar MacOS med stor marginal.

OK så du har inga problem med Spyware... Ok...

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

"Kände mig tvungen", gick över nyligen då "spelet" jag spelar mest vill ha AVX2 (Advanced Vector Extensions 2) som kom 2013..

Menar hårdvaran jag satt på gjorde allt jag behövde. Samt att spelet var GPU cappat. inte CPU cappat..

Skrivet av SCORPION2000:

OK så du har inga problem med Spyware... Ok...

Alla som kör Windows Defender måste inse att M$ ser all du gör... ^^ = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

Kör på Fedora 42 och stor trivs, Tycker att det är kul att Linux börjar bli riktigt bra och smidigt även för gamers.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Kört Windows 11 länge nu. Windows 10 känns rätt kasst när jag behöver sätta mig vid en sån dator i dagens läge.

Dock sneglat på linux ett tag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Kört Windows 11 länge nu. Windows 10 känns rätt kasst när jag behöver sätta mig vid en sån dator i dagens läge.

Dock sneglat på linux ett tag...

10'an är snabbare i spel..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Dessvärre ja, jag väntar dock ivrigt på att valve ska få tummen ur och släppa steamOS på desktop datorer med fullgott nvidia stöd. Den dagen säger jag tack och hej till Windows.

Permalänk
Medlem

Japp. Valde till Win 11 med nya maskinen från Inet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk

Kör windows 10 på desktop men tänkt byta till linux när 10:an tappar stödet, inte bestämt vilken distro. På mina laptops blir det Linux Mint iaf.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5800X3D RAM: G.Skill Trident Z 2x8GB DDR4 3600 CL16 Mobo: Gigabyte X570 Aorus Elite GPU: Powercolor 9070 XT Red Devil

Permalänk
Skrivet av Eugomphodus:

Kör windows 10 på desktop men tänkt byta till linux när 10:an tappar stödet, inte bestämt vilken distro. På mina laptops blir det Linux Mint iaf.

Bra val! Får jag föreslå EndeavourOS !?
https://endeavouros.com
Det är stabilt och Kör Arch Linux som grund! Så alltid senaste mjukvara!
Du kan (och det är rekommenderat) att lägga till Lts Kernel

Stöter du på några problem så har dom den bästa och hjälpligaste community I deras forum.

Och nej jag är inte DEV bara ett Fan.

Added text
Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Ja, Windows 11 hanterar 3 eller fler skärmar avsevärt mycket bättre än Windows 10

Permalänk
Skrivet av walkir:

Kollat om något segar vid uppstart?

systemd-analyze blame

Sen kan Windows 11 vara lite lurigt om Fast Boot är aktiverat. Dvs delar av systemet är redan cachat vid boot.

Kör Windows 10 i QEMU/KVM här med VirtIO med Ubuntu som host. Även det är löjligt resurssnålt jfm min vanliga Windows 10 installation. Skyller främst på ineffektiva drivrutiner från Intel på riktig hårdvara jfm virtuellt.

Bra tips!

Intressant. Jag lutade åt nått sånt också - att Win11 är resurssnålare i en VM.

Permalänk
Medlem

Dual bootar Bazzite och Windows 11. W11 rör jag bara om jag verkligen måste.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk

Nej för i helvete, jag kör endast Linux pop-os!

Permalänk
Medlem

Ja, nej, nej

Ja, Windows 11 i virtuell maskin.

Nej, Windows 10 på fysisk musik dator.

Nej, Linux på desktop, laptop, och 2 NUC i mitt homelab, och även macOS på en gammal MacBook Pro.

Visa signatur

🖥️ Ryzen 5 5600G | Gigabyte B550M DS3H | 64GB DDR4 3600 | 2x Kingston NV1 2TB | Asus Xonar DGX | Aerocool CS105BK | 2x Dell P2421 24" 16:10 | Logi K380+M590 | Denon RCD-M41 | Dali Spektor 1 + B&W ASW600 | Proxmox 8
💻 Apple MacBook Pro Mid 2012 13" | i5 3210M | 16GB DDR3 1600 | Samsung 850 EVO 1TB | macOS Sequoia 15 || 💊 Apple iPad Air M2 13" | 128GB | iPadOS 18 || 📱 Apple iPhone 16 Pro Max | 256GB | iOS 18
💻 Lenovo IdeaPad Slim 5 Gen 10 (13" AMD) | Ryzen 7 7735HS | 16GB LPDDR5 6400 | SK hynix 1TB | Logi M240 | Proxmox 8
🖥 NUC8i5BEH | i5 8259U | 16GB DDR4 2400 | Micron 2300 480GB | Proxmox 8 || 🖥 Asus PN51-S1 | Ryzen 3 5300U | 16GB DDR4 3200 | Kingston NV1 240GB | Intel SSD 320 Series 80GB | Proxmox 8 || 🖥 Synology DS920+ | 8GB DDR4 2400 | 3x6TB | DSM 7.2.2
🎹 Ryzen 5 1500X | ASRock B450M Pro4 | AMD Radeon HD 5450 Passive | 32GB DDR4 3000 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Aerocool CS105BK | 2x Asus VT229H 22" Touch | Logitech K230+M305 | Presonus AudioBox GO + Eris E5 + Eris Sub8 | Windows 10 | Hauptwerk 9

Permalänk
Medlem

Har försökt mig på Linux säkert 10x senaste 5 åren. Vid senaste köpet av amd cpu och gpu med nobara linux är jag nästan utan ord. Allt bara fungerar, samtliga spel jag spelar rullar på med högre FPS även genom proton.

Listan:

Poe1
Poe2
Wow
New world
Deadlock
Lethal company
Last epoch

5800x3d med 5700xt med FSR. Spelar i 3440x1440 samt en extern 1600x1440 ish.

Plug and play.

Blir nog aldrig mer windows 11 för mig.

Med Nvidia någon månad sedan blev det en del strul, men AMD är alldeles för smooth.

Jag är totalt ny (haft linux för surf tidigare på gammal skräp bärbar). Köp amd och ta steget över 🫡

110-160 FPS I dornogal med 5800x3d via lutris för övrigt, med addons och allting.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna installera W11 om det gick att göra med Rufus utan att skiten gnäller över brist på TPM2, Secureboot och en icke godkänd processor.
Om jag måste köpa en licens för W11 och inte kan uppgradera gratis från W10 så är jag nog inte intresserad, alls...

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

10'an är snabbare i spel..

Inget jag märkt av.

Permalänk

Bytt till Linux Mint, smidig installation. Kör spel och Battle.net via Steam-klienten. Kör mejl i webbläsaren och LibreOffice funkar fint. Skönt att slippa påtvingad AI, reklam och spårning.
Win11 finns kvar som backup via dual boot.
Kör MacOS m Office och Adobe på jobbet.
Ska nog testa en annan Linux distro/variant framöver. Lite kul trixande för anpassning, uppfriskande att lära sig nytt. Ska även testa GIMP mm längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Bra tips!

Intressant. Jag lutade åt nått sånt också - att Win11 är resurssnålare i en VM.

Jag följde mitt egna råd där och kortade ned min bootup med 2-3 sekunder Hade en totalt onödig firmware-uppdatering (avstängt i BIOS) samt inväntan av nätverk (NetworkManager-wait-online.service) som jag stängde av.

Du kan även köra kommandot nedan för att få en grafisk bild (som SVG) av boot-förloppet:

systemd-analyze plot > plot.svg

Där kan du se att en hel del saker läses in parallellt, så man vinner inte direkt någonting på att rensa bort småsaker.

Min Ubuntu-installation tar ca 15 sek att boota från GRUB till skrivbordet i GNOME. Det är faktiskt nära nog exakt samma tid som det tar för Windows 10 att starta i Virt-Manager.

Permalänk
Medlem

Installerade just Windows 10 igen. 11:an suger. 10:an suger väl med, men inte lika mycket.

Nu kan jag åtminstone ställa in att visa alla mappar som allmäna objekt, och att den kommer ihåg det för alla nya mappar jag skapar. 11:an har en bugg som gjorde att detta inte fungerar, så jag fick ändra varenda mapp och undermapp manuellt.

Kommer köra Windows 10 så långt det går.

Permalänk
Medlem

Den Sista utposten: Windows 10 innan Linux...

Som utvecklare fortsätter jag envist arbeta med Windows 10. När jag fick min nya jobbdator med Windows 11 försökte jag desperat inaktivera alla övervaknings- och barnsäkerhetsfunktioner – till exempel den begränsade högerklick-menyn och andra restriktioner. Jag kom nästan i mål, men när det började talas om den där “Recall” med potentiella tvångsåtgärder gav jag slutligen upp och återinstallerade maskinen med Windows 10. När Windows 10 når end-of-life planerar jag att byta helt över till Linux.

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått kritiken mot högerklicksmenyn. Äntligen är det ingen bloated meny som innehåller 718 val. Och behöver man åt nåt av dessa, finns det val att göra det, ett extra klick bara.

Permalänk
Medlem

Jobbdatorn kör Win11 pga av mjukvara som jag inte fått att fungera i Linux.
Hemma så är det Linux (Nobara och Garuda) på pc, MacOS på mina Mac´ar (även börjat leka lite med Asahi Fedora)

Personligen så har jag inget emot Win11´s utseende, men all det här med telemetri och annonser ger lite avsmak.

Huruvida Linux är bättre än Win11 är en högst subjektiv upplevelse, för min del så gillar jag konceptet "If you f*ck around, you will find out" vilket lett till otaliga ominstallationer

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

Helt rätt gjort, Windows 8 var spiken....

Skrivet av Phiphler:

Bytte till Linux när Windows 8 kom.

Helt rätt gjort.

För mig tog det längre tid att få tummen ur, men det var Win 8 som visade vart M$ var på väg med Windows...
Det var mycket som var fel med Windows 8, men en sak som stod ut för mig var att de tog bort "stäng-av-knappen" från en lätt-tillgängliga menyerna.

Alla Windows 8 datorer skulle tydligen gå i djup standby som om de vore någon sorts I-pad med strömsnål arm-arkitektur.

Och själva gränssnittet skulle tydligen vara tiles och pekgräns-snitt som om alla PC med windows var någon sorts I-pad.

Hur f-n såg det mötet ut på M$ huvudkontor där de klubbade igenom det beslutet?
Det måste ju vara en sjukt top-styrd organisation med drag av någon sorts tysk diktaturs ledarskaps stil där det bara är att "följa order"

F-n! Jag blev just så sur att jag smällde mitt morgonkaffe i bordet och spilde skiten....

Permalänk
Medlem

Blandat Win10 och Win11 på olika maskiner. Det som stör mig mest i Win11 är hur urusel sökfunktionen har blivit.

Exempel: Jag ska starta Wireshark och börjar skriva. Sökfunktionen fattar att jag menar Wireshark tidigt, men visar bara resultat från webben ända tills sista bokstaven är skriven. Då dyker applikationen upp.

Eller när jag ska starta Excel. Då måste jag skriva excel.exe innan applikationen dyker upp, ända fram tills sista bokstaven är skriven får jag bara resultat från webben.