Permalänk
Medlem

Behöver förstärka 5g i husvagn

Hej.
Vad behöver jag?
Utanför husvagnen är det bra täckning till mobilen (5g) Husvagnen (Cabby) är vädigt täta så jag behöver ha en extern antenn på utsidan och något som tar emot signalen och förmedlar vidare på insidan till mobiltelefonen.
Vad behövs? Accesspunkt, repeater eller vad?

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt vad gäller detta men jag tror första nedanstående länk passar till vilken router som helst, sen får du ju se till att införskaffa en router dvs som kan strömföra den ordentligt, sånt har jag inte så mycket hum om.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

eller kanske något sånthär? https://www.outdoorrouter.com/product/euro-5g-outdoor-router-...

Permalänk
Skrivet av Vetulus:

Jag är inte så insatt vad gäller detta men jag tror första nedanstående länk passar till vilken router som helst, sen får du ju se till att införskaffa en router dvs som kan strömföra den ordentligt, sånt har jag inte så mycket hum om.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

eller kanske något sånthär? https://www.outdoorrouter.com/product/euro-5g-outdoor-router-...

tror antingen du eller jag har missförstått vad som söks.

jag tolkar det som att det ts söker är typ en "5g repeater" aka något som kan ta in 5g signalen på utsidan och sända ut mobilsignalen innuti husvagnen aka inte bara internet utan även för samtal osv?

men visst är det bara internetuppkoppling som eftersöks så är det ju rätt produkter bara att komplettera med valfri 4/5G router med SMA antenkontakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bättre att ha en utomhus-monterad modem/router combo, också en RJ45 in.

Permalänk
Medlem

Någon 5 G extender lär inte gå att hitta enkelt till ett vettigt pris. Valet blir då att få ihop ett system med ett utomhus modem/router och en kabelansluten wifi router inne i vagnen. Det innebär att all trafik till och från telefonen måste gå via wifi. (Telefoni via wifi måste kunna väljas i telefonen.) Min erfarenhet annars är att oftast kan man hitta ett fönster i husvagnen som sitter bra till mot telemasten. Jag har klarat mig bra med min anslutning mot telefonmast på det sättet. Man får flytta runt routern tills man har en fungerande signal. En hjälp är att använda Open signal eller liknande program på telefonen för att hitta riktningen till masten. (Fortfarande gäller det telefon via wifi). Funkar det inte så är det nödvändigt med en extern antenn. Det gäller alltså att välja en router som medger inkoppling av extern antenn. Har en Cabby 650 och har haft säsongsplats under många år och blev tvungen att fixa en wifi extender för att få bra hastighet mot campingens wifi nätverk.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror antingen du eller jag har missförstått vad som söks.

jag tolkar det som att det ts söker är typ en "5g repeater" aka något som kan ta in 5g signalen på utsidan och sända ut mobilsignalen innuti husvagnen aka inte bara internet utan även för samtal osv?

men visst är det bara internetuppkoppling som eftersöks så är det ju rätt produkter bara att komplettera med valfri 4/5G router med SMA antenkontakt.

Ja precis. Så var tanken en extern antenn sedan något som förmedlar vidare signalen till telefon. Vill använda telefonens abonnemang.
En router kan användas för att skicka vidare 5g signalen till telefon?
Jag vill inte ha ett separat abonnemang i routern.

Komplettering
Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nammatj:

Ja precis. Så var tanken en extern antenn sedan något som förmedlar vidare signalen till telefon. Vill använda telefonens abonnemang.
En router kan användas för att skicka vidare 5g signalen till telefon?

Jag hade i så fall kikat på om din operatör kan erbjuda ett extra SIM kort kopplat till samma abonnemang att stoppa i en 5G router.

Jag ställer mig tveksam till att det ens skulle vara lagligt med en "repeater" till 5G, utan det som föreslogs var en extern antenn förl 5G kopplad till en 5G router, som sedan delar uppkopplingen via WiFi. På så vis kan du även ringa vanliga telefonsamtal över ditt WiFi om det är problemet annars.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

En repeater behöver tillstånd från operatören och kostar relativt mycket. Tillstånd krävs givetvis för den plats där den ska användas. Repeatrar som finns är också för 2G, 3G och 4G, men inte 5G.

Det du vill ha är förmodligen mobilt bredband med extern antenn, du kan sedan köra VoWiFi/WiFi-samtal i mobilen. Du behöver abonnemang/SIM, 4G/5G-router och lämplig extern antenn. Telefonen behöver ansluta till WiFi från din router och ditt mobilabonnemang behöver tillåta WiFi-samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nammatj:

Jag vill inte ha ett separat abonnemang i routern.

Alla operatörer tillåter inte datakort.

Har din operatör inte datakort (tillval till ditt abonnemang) behöver du ett till abonnemang.

Permalänk

Många telefoner och operatörer stödjer ju wifi samtal, så bara du har lite mottagning så tar den ju allt via wifi sen

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Som det skrivits tidigare så behöver man tillstånd för att ha en repeater för att förbättra mottagningen, och då på en fast adress med riktantenn enligt koordinater angivna av operatören.

Och om man nu får ett tillstånd och monterar enligt regler och föreskrifter är risken överhängande att den förstärkta signalen letar sig ut till antennen du har utanför husvagnen och skapar rundgång.

Läste att du inte ville ha något abonnemang utöver telefonen, men det är nog den bästa lösningen.

Monterade en RUT950 i mina föräldrars husbil med två glasantenner, och enligt dom är mottagningen betydligt mycket bättre än alla deras vänner som står brevid med "mindre seriösa" installationer, dock stöder den bara 4g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Som det skrivits tidigare så behöver man tillstånd för att ha en repeater för att förbättra mottagningen, och då på en fast adress med riktantenn enligt koordinater angivna av operatören.

Och om man nu får ett tillstånd och monterar enligt regler och föreskrifter är risken överhängande att den förstärkta signalen letar sig ut till antennen du har utanför husvagnen och skapar rundgång.

Läste att du inte ville ha något abonnemang utöver telefonen, men det är nog den bästa lösningen.

Monterade en RUT950 i mina föräldrars husbil med två glasantenner, och enligt dom är mottagningen betydligt mycket bättre än alla deras vänner som står brevid med "mindre seriösa" installationer, dock stöder den bara 4g.

Finns RUTX50 från Teltonika.
Denna ihop med en rundstrålande 5G antenn på husvagnstaket borde bli bra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prelatur:

Finns RUTX50 från Teltonika.
Denna ihop med en rundstrålande 5G antenn på husvagnstaket borde bli bra.

Finns även en "integrerad" variant som innehåller en 5G router, extra antenner samt IP55-klassning.

Länk prisjakt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att man får repetera en 5G-signal utan att ha radiolicens och dessutom äga en bit i spektrumet.

Det enda du kan göra är att ha en 5G-router med externa antenn och sen använda samtal över wifi.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Tyvärr har Comviq inte tvillingkort vad jag förstår. Får köra med telefon i fönstret som fungerar ok.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nammatj:

Tack för alla svar.
Tyvärr har Comviq inte tvillingkort vad jag förstår. Får köra med telefon i fönstret som fungerar ok.

Se till att parkera med stora fönstret mot masten så borde det gå bra!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Se till att parkera med stora fönstret mot masten så borde det gå bra!

Har årsplats.

Visa signatur