Vinn nätagg från Seasonic

Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Vilken tid beställde du?

Okej inte fullt så tidigt som jag tänkte. kl 1:30 hade pengarna dragits från swish. Men vet att inlägget ännu inte hade fått så många lajks så antar att jag var hyfsat tidigt på bollen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Någon mer än jag som tänker vara skitjobbigt tills dess att jag/vi får rätt?
Jag tycker ÅF har alldeles för stora rättigheter utan skyldigheter idag. Samtidigt får man upp banners här på sweclockers från komplett med lika stora reor rent procentuellt. Inte sällan fejkreor.

Nej. Acceptera och gå vidare med livet. 😊

Permalänk

Hade verkligen varit intressant att veta om det ens blir någon som får det till priset angivet. Ni andra kan garanterat konsumenträtten bättre men att argumentera mot "tekniskt fel" känns ju tämligen vattentätt så drar dom det kortet kan väl ingen hävda sin rätt till varan (för vi lär ju knappast kunna vara helt säkra att det inte finns 50 beställare utanför forumet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Okej inte fullt så tidigt som jag tänkte. kl 1:30 hade pengarna dragits från swish. Men vet att inlägget ännu inte hade fått så många lajks så antar att jag var hyfsat tidigt på bollen.

Vore väldigt intressant att veta om dom som beställde ännu tidigare kommer få, annars blir jag lite sne 👀 Jag beställde 00:53 men mitt blev makulerat. Det är ändå bara 53 minuter efter att kampanjen släpptes och 11 minuter efter inlägget i fynd tråden 😭

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på någon som säger dom fått det skickar utan screenshot på det haha 🤣

Permalänk
Medlem

Står avbeställt och fått Swish tillbaka, var väl precis som väntat ändå och hade varit överraskning om det lyckats.

Fick någon alls igenom beställning så att varan skickats eller annullerades alla?

Permalänk
Medlem

Fyfan, där vart jag av med min 9070 XT.
Jag beställde 08:00 dock

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag raderade lite trollande där det påstods att beställningen var skickad. Jättedumt att skämta om sådant när hundratals (jag har inte räknat) överspända medlemmar F5ar tråden var tredje minut

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så om ingen fick sin beställning, inte ens de som gjorde det kort efter tolvslaget, kan vi anta att Komplett drar en rövare när de säger att saldot inte uppdaterade i tid.

"Detta gjorde att det såg ut som om varan fanns i lager när du lade din beställning, även om det egentligen inte stämde. Det stora prisavdraget på denna vara ledde dessutom till en enorm efterfrågan, och som nämnts på produktsidan: "Observera att vi inte kan garantera leverans eller leveranstidpunkt."

Huvudorsaken de skyller på är att den tog slut pga högt tryck. Då bör ju någon på Swec definitivt fått igenom sin order. Deras sista citat är ju en kvarleva från launchen som de helt enkelt använder nu för att slippa undan.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Så det var ingen felaktig prissättning

Jo det var felaktig prissättning, se texten i början av mejlet:
"Felet påverkade orderbekräftelser, lagersaldo och priser på några få produkter, inklusive varan du beställde."
OCH det var felaktigt lagersaldo så det såg ut att finnas kort när det inte gjorde det.

Skrivet av FiftyFifty:

Nej. Acceptera och gå vidare med livet. 😊

Synd då man hann få upp hoppet där ett tag innan mejlet från Komplett kom... Men det är som det är
Verkar som reservationen av pengarna har släppt iallafall, så inget krångel där.
Life goes on.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elschmaco:

Hade verkligen varit intressant att veta om det ens blir någon som får det till priset angivet. Ni andra kan garanterat konsumenträtten bättre men att argumentera mot "tekniskt fel" känns ju tämligen vattentätt så drar dom det kortet kan väl ingen hävda sin rätt till varan (för vi lär ju knappast kunna vara helt säkra att det inte finns 50 beställare utanför forumet)

Allt handlar nog om den orderbekräftelse som skickats ut är att betrakta som bindande avtal eller inte. Är den det och pengarna dragits så är Komplett troligen skyldiga att leverera eller erbjuda ersättningsvara/täckningsköp, om det inte är ett betrakta som "uppenbart felaktigt pris".

Ofta står det i orderbekräftelser att det inte är ett bindande avtal, men det gör det inte i Kompletts. Däremot står det under deras försäljningsvillkor att:

Citat:

För att en beställning skall vara bindande för Komplett, måste beställningen skriftligen bekräftas av Komplett före genomförd leverans.

Det är hur man ska tolka det juridiskt. Antagligen att det är ett bindande avtal först när Komplett skickar ut en beställningsbekräftelse i samband med leveransbesked, men jag är ingen jurist.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

<Uppladdad bildlänk>

Baserat på vad de skriver här så verkar det ju som att de inte hävdar prisfel (vilket argumenterats flitigt i tråden), utan att varan helt enkelt tog slut. Baserat på att det verkar som att ett avtal har ingåtts, som nu Komplett verkar häva på egen hand, så borde det i så fall kunna finnas grund för att kräva leverans av likvärdig vara, alternativt skadestånd för täckningsköp av likvärdig vara någon annanstans (KKL 6 kap. §4).

Permalänk
Medlem

Gött om det visar sig att några får dom beställda korten, visar på att det ändå ligger lite sanning i det som Komplett påstått gällande lagersaldo.

Dock är jag lite fundersam hur man som konsument någonsin ska kunna handla något på bra erbjudande om felaktigt lagersaldo alltid kan användas som ursäkt för att inte behöva leva upp till erbjudandet.

Permalänk
Medlem

Okej, var det någon som fick för det priset åtminstone eller är det tomma ord från Komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo det var felaktig prissättning, se texten i början av mejlet:
"Felet påverkade orderbekräftelser, lagersaldo och priser på några få produkter, inklusive varan du beställde."
OCH det var felaktigt lagersaldo så det såg ut att finnas kort när det inte gjorde det.

Synd då man hann få upp hoppet där ett tag innan mejlet från Komplett kom... Men det är som det är
Verkar som reservationen av pengarna har släppt iallafall, så inget krångel där.
Life goes on.

"Det stora prisavdraget på denna vara ledde dessutom till en enorm efterfrågan, och som nämnts på produktsidan: "Observera att vi inte kan garantera leverans eller leveranstidpunkt.""

Det tolkar jag som att priset var rätt men att efterfrågan blev så stor att lagersaldot visade fel.

Permalänk
Medlem

Lade min beställning kl 00:27 och även den har makulerats med samma inklistrade ursäkt som inte riktigt känns genuin. Korten kommer nog tillbaka så småningom, kanske en vecka helt plötsligt i lager, 50+ till ordinarie pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Baserat på vad de skriver här så verkar det ju som att de inte hävdar prisfel (vilket argumenterats flitigt i tråden), utan att varan helt enkelt tog slut. Baserat på att det verkar som att ett avtal har ingåtts, som nu Komplett verkar häva på egen hand, så borde det i så fall kunna finnas grund för att kräva leverans av likvärdig vara, alternativt skadestånd för täckningsköp av likvärdig vara någon annanstans (KKL 6 kap. §4).

Ja det känns lite som att de försöker köra en fuling eftersom de inser att "uppenbart felaktigt pris" kan bli svårt att hävda. Allt handlar väl då om orderbekräftelsen är att betrakta som bindande avtal eller inte. Har ett avtal ingåtts kan man mig veterligen inte bara hävda att varan är slut och häva avtalet, utan måste då erbjuda ersättningsvara eller täckningsköp.

Lawline skriver bl.a.:

Citat:

Av ordalydelsen bör en orderbekräftelse vara just en sådan bekräftelse på att avtal har ingåtts. Även utifrån avtalslagen bör en orderbekräftelse ses som en accept från säljaren på ditt anbud att köpa en vara. Om orderbekräftelsen inte innehåller något förbehåll eller annan tydlig information om att det inte skulle röra sig om en slutlig accept av konsumentens anbud om att köpa varan måste avtalet anses ha ingåtts i och med orderbekräftelsen.

Några sådana formuleringar finns inte i orderbekräftelsen från Komplett, så det kan bli intressant om någon väljer att dra det vidare till ARN.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

"Vi har därför annullerat din beställning eftersom vi inte kommer att kunna få tag i produkten." - borde ju tolkas som att de aldrig kommer ta in Red Devil mer i lager? Blir intressant att följa upp den punkten då.

Edit: Nu när Komplett valde den här ursäkten antar jag att de kände att "uppenbart prisfel" inte kunde appliceras här. Känns ju fullt möjligt att bestrida detta.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att kortet finns i lager enligt norska Komplett.
Korten försvann samtidigt från båda sidorna innan och de har vad jag vet deras lager i Norge.

Lagersaldot är exakt samma på båda sidorna, testa med valfri produkt och byt ut .no till .se eller tvärtom så ser ni.

Permalänk
Medlem

Fråga: om nu någon tar det vidare till ARN och får ett vinnande utlåtande, beslutas det endast i det enskilda ärendet eller blir det ett generellt utlåtande? Bör man skriftligen uttrycka att man inte accepterar makulationen på angiven anledning med hänvisning till relevant paragraf?

Permalänk
Medlem

Min annullerades också, men har de rätt att göra detta efter de tagit en kreditupplysning på mig?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Blev alla ordrar makulerade?

Permalänk
Medlem

Inte en chans att någon fick igenom köpet...Saldot sjönk ju gradvis under tiden som tipset låg uppe här på SweC.

Det är väl bättre att istället vara ärliga och erkänna att något gick fel vid prissättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Värt att notera är att kortet finns i lager enligt norska Komplett.
Korten försvann samtidigt från båda sidorna innan och de har vad jag vet deras lager i Norge.

<Uppladdad bildlänk>

Lagersaldot är exakt samma på båda sidorna, testa med valfri produkt och byt ut .no till .se eller tvärtom så ser ni.

Lugnt, bara säga tekniskt fel så är ARN chanslösa

Permalänk
Medlem

Hade kunnat tänka mig köpt ursäkten om de hävdat prisfel och ett ärligt misstag som sig bör men när de blåljuger om felaktiga lagersaldon vid gjord beställning får jag riktig dålig eftersmak.

Lade beställning ca en 20 minuter efter prisnedsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

"Det stora prisavdraget på denna vara ledde dessutom till en enorm efterfrågan, och som nämnts på produktsidan: "Observera att vi inte kan garantera leverans eller leveranstidpunkt.""

Det tolkar jag som att priset var rätt men att efterfrågan blev så stor att lagersaldot visade fel.

Nej de har ju redan som sagt bekräftat att priset var fel i texten ovanför.
Felet på lagersaldot bygger bara på problemet.
(och som har diskuterats tidigare så anser jag det självklart att det här prisavdraget var för stort för att vara planerat)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Lätt att bli konspiratorisk, kan ju finnas risk att dom läst hur det skrivits med argumenten ang vad som är rimligt att kostnaden kan vara för att det kan friskrivas, är väl inte första företaget som kollar forumen
Är det så att norska lagret nu stämmer och att man skickar ut att det var slut i lagret så känns det ju rejält fult, nästan så man blir sugen på anmäla till ARN pga fulspelet

Permalänk
Medlem

Skyller på lagersaldo, inget kort blev sålt för det priset, omöjligt att de säljer slut 50+ under en timme vid den tiden.

Eller sitter folk o F5ar kompletts hemsida på en lördagsnatt för månadens gamingdeal?

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nej de har ju redan som sagt bekräftat att priset var fel i texten ovanför.
Felet på lagersaldot bygger bara på problemet.
(och som har diskuterats tidigare så anser jag det självklart att det här prisavdraget var för stort för att vara planerat)

Direkt taget ur mitt mail
"Detta gjorde att det såg ut som om varan fanns i lager när du lade din beställning, även om det egentligen inte stämde"
Lagersaldo är ju huvudanledning om jag tolkar mailet rätt

Permalänk
Medlem

Låter mycket oprofessionellt och attackerande i deras utskick när de skriver ”och som nämnts på produktsidan: "Observera att vi inte kan garantera leverans eller leveranstidpunkt."

Som att de argumenterar med mig redan innan jag sagt något?

Dessutom är det uppenbarligen en text som finns kvar från lanseringen, de har ju i lager.