Vinn nätagg från Seasonic

Vad behöver jag för att få wifi och internet?

Permalänk

Vad behöver jag för att få wifi och internet?

Hejsan!

Jag ska flytta till ett hus där det finns en sådan här, se bild.
Vad behöver jag för att få internet och wifi?

Jag har såklart beställt ett abonnemang som startar på fredag.

Huset är enplans och 107kvm.

Tackar

Permalänk
Medlem

Öh, vad för abonnemang? Men du behöver ju router för wifi, har du kollat ifall du får det med abonnemanget?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En router är det enda som egentligen behövs.
Kan vara bra att reda ut vad alla kablar är, det ser ut att vara ett gäng extra kablar också.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Öh, vad för abonnemang? Men du behöver ju router för wifi, har du kollat ifall du får det med abonnemanget?

Alltså ett bredbandsabonnemang. Om jag ville kunde jag lägga till router, men för 80kr/mån. Jag tyckte det var för mkt... och nu i efterhand kanske det var dumt..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

En router är det enda som egentligen behövs.
Kan vara bra att reda ut vad alla kablar är, det ser ut att vara ett gäng extra kablar också.

Ja. Kablarna är ett virrvarr.

Jag funderar på om man behöver en router och såna förstärkare, alltså så att nätet räcker överallt.
Det är inte ett mansion, jag fattar. Men nät ute i trädgården skulle ju inte vara fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solstrålen87:

Alltså ett bredbandsabonnemang. Om jag ville kunde jag lägga till router, men för 80kr/mån. Jag tyckte det var för mkt... och nu i efterhand kanske det var dumt..

Jo och jag antar att du valt 'vanlig' fiber, men frågan var mer då det ju också finns mobil/5g bredband samt "villafiber" (beroende på var man bor) vilket skiljer sig lite då man även ofta behöver få en extra fiberkonverterare också.

80kr/mån för router är definitivt för mycket! De flesta brukar låna ut gratis/inkluderat i priset. Att köpa kostar 500-600 minst men det sparar du in enkelt med 80kr/mån, även 1000 kronors router på ett år ju.

Skrivet av Solstrålen87:

Jag funderar på om man behöver en router och såna förstärkare, alltså så att nätet räcker överallt.
Det är inte ett mansion, jag fattar. Men nät ute i trädgården skulle ju inte vara fel...

Nej inte för vanligt bruk, en vanlig ok router bör täcka hela huset utan problem samt lite utanför i trädgården också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Solstrålen87:

Två alternativ här i princip

1. Dra kabel från vita boxen till patchpanel till valfritt uttag i bostad, placera router där alla är mest. Kabel från LAN tillbaka till skåpet, sätta switch där och sedan till övriga uttag. Förutsätter dubbeluttag där router placeras.

2. Dra kabel från vita boxen en router med/utan wifi (+ eventuell switch) koppla in en eller flera uttag runtom i huset, placera switch och/eller installera AP där det behövs.

En vanlig router lär fungera bra ändå, sålänge kåken inte är byggd helt i betong och bly.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Två alternativ här i princip

1. Dra kabel från vita boxen till patchpanel till valfritt uttag i bostad, placera router där alla är mest. Kabel från LAN tillbaka till skåpet, sätta switch där och sedan till övriga uttag. Förutsätter dubbeluttag där router placeras.

2. Dra kabel från vita boxen en router med/utan wifi (+ eventuell switch) koppla in en eller flera uttag runtom i huset, placera switch och/eller installera AP där det behövs.

En vanlig router lär fungera bra ändå, sålänge kåken inte är byggd helt i betong och bly.

Runt om i huset, i varje rum, finns nätuttag i väggen. Och om jag tänker rätt så vill jag ha tv, dator, xbox där med sladd, det ger väl stadigast nät?

Borde det då räcka med en router med wifi?

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Jo och jag antar att du valt 'vanlig' fiber, men frågan var mer då det ju också finns mobil/5g bredband samt "villafiber" (beroende på var man bor) vilket skiljer sig lite då man även ofta behöver få en extra fiberkonverterare också.

80kr/mån för router är definitivt för mycket! De flesta brukar låna ut gratis/inkluderat i priset. Att köpa kostar 500-600 minst men det sparar du in enkelt med 80kr/mån, även 1000 kronors router på ett år ju.

Nej inte för vanligt bruk, en vanlig ok router bör täcka hela huset utan problem samt lite utanför i trädgården också.

Ja fiber bredband från Bredband2, 250/250.

Har du tips på affär och eller en router som jag borde kika närmare på?

Och ja, jag är totalt bakom när det gäller sånt här 😅

Ska precis lämna en 50-tals hyresrätt där det inte finns mkt teknik.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Solstrålen87:

Runt om i huset, i varje rum, finns nätuttag i väggen. Och om jag tänker rätt så vill jag ha tv, dator, xbox där med sladd, det ger väl stadigast nät?

Borde det då räcka med en router med wifi?

Börja där, sätt en router med wifi i skåpet och anslut alla rum och se vad som händer

Permalänk
Medlem

Vart i huset är skåpet placerat ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solstrålen87:

Ja fiber bredband från Bredband2, 250/250.

Har du tips på affär och eller en router som jag borde kika närmare på?

Och ja, jag är totalt bakom när det gäller sånt här 😅

Ska precis lämna en 50-tals hyresrätt där det inte finns mkt teknik.

Tror du kan få bättre tips ifall du skapar en tråd för vilken router än från mig då jag inte är så insatt, men mitt främsta tips är att läsa på lite grann om det du tänker köpa innan köp.

På prisjakt populärt/bra pris med bra omdömen finns dessa:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5656147
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5859814

Jag hade personligen föredragit den andra pga. högre hastighet och lite mer kontroll, däremot för dig kanske det inte alls skulle göra någon skillnad då din bredband är långsammare än vad båda klarar av ändå samt att du kanske inte ens kommer använda några avancerade router-funktioner.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6461675
Jag tror jag själv har denna router vilket ingår i mitt abonnemang och jag är väldigt nöjd med den, den fungerar bättre än vad jag haft tidigare men jag tror inte det är bäst val ifall man köper själv.

Permalänk

Vad har du för planlösning på huset och var sitter den här boxen?
Generellt rekommenderar jag Asus och deras AI Mesh (ingen ai egentligen) för på ett smidigt sätt täcka ett hus

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Börja där, sätt en router med wifi i skåpet och anslut alla rum och se vad som händer

Tackar!

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Vart i huset är skåpet placerat ?

I tvättrummet, rummet ligger i mitten av huset kan man nog säga. Enplanshus.

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Vad har du för planlösning på huset och var sitter den här boxen?
Generellt rekommenderar jag Asus och deras AI Mesh (ingen ai egentligen) för på ett smidigt sätt täcka ett hus

Det är enplans. Inte speciellt stort, 107kvm.

Jag är mest förvirrad över hela grejen. I min lägenhet idag har jag en mediabox + router.
Men jag förstår inte vad detta skåp ska ersätta eller vara...

Tack 😃

Permalänk
Skrivet av Solstrålen87:

Det är enplans. Inte speciellt stort, 107kvm.

Jag är mest förvirrad över hela grejen. I min lägenhet idag har jag en mediabox + router.
Men jag förstår inte vad detta skåp ska ersätta eller vara...

Tack 😃

Skåpet är ett kopplingsskåp där du kan ha switch eller router för att dela nätverket med kabel över huset
Har du två uttag vid varje plats så kan du även ha routern ute i huset nånstans och dra tillbaka nätverk till skåpet och en switch för att dela det vidare därifrån

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]