Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Vet inte om det priset stämmer, om du köpte för ett tag sen har euron blivit dyrare. Men fick du verkligen 4970 kr tidigare? Då måste euron varit väldigt billig. Även på 10.81 * 470 = 5080 kr.

<Uppladdad bildlänk>

Observera att det även förekommer växlingsavgift på runt 1,65% beroende på bank, läst att Klarnakortet har 0% men vill inte lova något.

Edit: Konsolen är även out of stock nu.

@Entash

Det fanns i lager nyss, det trillar nog in lite ibland och man får hålla lite koll.

Jag ändrar till dagens pris du hade.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Produkt: NZXT C1200 Gold ATX 3.1 1200W (Black)
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0DCJCQZDC/ref=asc_df_B0DCJCQZDC/
Kategori: Nätaggregat
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13860639
Pris: 1673kr

Bra pris för ett ATX 3.1 1200W agg med japanska kondningar! (OEM är CWT)
Overkill för de flesta men tänkvärt för det priset. Innehåller dock "bara" 3 stycken PCIE 8 pins kontakter.
(jag ångrar nästan jag beställt ett 1000W Corsair för mer pengar)

För den som undrar är detta top 5 psuer att köpa, dock 1000W är med i testet. Skulle jag köpt nytt hade jag definitivt köpt denna idag
https://hwbusters.com/best_picks/best-atxv3-pcie5-ready-psus-...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För den som undrar är detta top 5 psuer att köpa, dock 1000W är med i testet. Skulle jag köpt nytt hade jag definitivt köpt denna idag

PSU tier list ligger med här också, har A+ betyg där.

Blir nog ett köp

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Skrivet av andreasa64:

PSU tier list ligger med här också, har A+ betyg där.

Blir nog ett köp

Ifall någon velar. Jag har ägt just detta agg i snart 6 månader och det är helt suveränt än så länge

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Ifall någon velar. Jag har ägt just detta agg i snart 6 månader och det är helt suveränt än så länge

Finns det någon nackdel med att ha en större PSU? Håller på att slänga ihop ett bygga som jag ska börja med om nån vecka. Tidigare kollat på en Cooler Master MWE 850W Gold V3 ATX 3.1 men dessa är ju nästan samma pris bara att NZXT verkar snäppet bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av isberg1191:

Finns det någon nackdel med att ha en större PSU? Håller på att slänga ihop ett bygga som jag ska börja med om nån vecka. Tidigare kollat på en Cooler Master MWE 850W Gold V3 ATX 3.1 men dessa är ju nästan samma pris bara att NZXT verkar snäppet bättre

Större? Detta är relativt litet/normalt stort. Gick från Corsair RM1000W (en gammal modell dock, säkert 10 år gammalt) och NZXTn är en bra bit mindre. Hoppas det hjälper.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Större? Detta är relativt litet/normalt stort. Gick från Corsair RM1000W (en gammal modell dock, säkert 10 år gammalt) och NZXTn är en bra bit mindre. Hoppas det hjälper.

Ganska säker han menar W. Inte själva storleken...

Vi får se vem har rätt

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av isberg1191:

Största nackdelen är väl att du förlorar effektivitet vid lägre belastningar, speciellt med just det där NZXT-agget. Jämför t.ex. med ett vettigt 850W:

Som du ser når ASRock-agget nära peak efficiency redan vid typ 200-250W medan NZXT-agget behöver upp till runt 400W. Överlag har det ganska låg effektivitet (nådde "bara" Gold hos Cybenetics) men det är särskilt dåligt vid låg belastning. Du kan lästa hela testet här.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Största nackdelen är väl att du förlorar effektivitet vid lägre belastningar, speciellt med just det där NZXT-agget. Jämför t.ex. med ett vettigt 850W:

https://www.cybenetics.com/photos/models/common/2447_5.jpg
https://www.cybenetics.com/photos/models/common/2548_5.jpg

Som du ser når ASRock-agget nära peak efficiency redan vid typ 200-250W medan NZXT-agget behöver upp till runt 400W. Överlag har det ganska låg effektivitet (nådde "bara" Gold hos Cybenetics) men det är särskilt dåligt vid låg belastning. Du kan lästa hela testet här.

Är väl ingen som har under 300W idag som ens tittar på 1200W system? Sen skiljer det 3% så vi pratar kronor under tio års period

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är väl ingen som har under 300W idag som ens tittar på 1200W system? Sen skiljer det 3% så vi pratar kronor under tio års period

Du kanske game:ar tunga spel 24/7, men min dator i signaturen spenderar i alla fall kanske runt 90% av tiden mellan 50 och 200W (idle, vanlig desktopanvändning, foto/videoredigering, lättare spel m.m.).

Säg att du har en idle på 100W och jämför de två exempelaggen så är det ca 10W skillnad i spillvärme vid den belastningen. Det blir 7,2 kWh i månaden, ~ 86 kWh på ett år. Så det kan bli en hundring eller två per år med effektskatt, överföringsavgift osv. inräknat om datorn står på 24/7. Alltså inga kronor under ett decennium.

Även om det är småpengar så frågade personen om det fanns några nackdelar och jag la fram en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Du kanske game:ar tunga spel 24/7, men min dator i signaturen spenderar i alla fall kanske runt 90% av tiden mellan 50 och 200W (idle, vanlig desktopanvändning, foto/videoredigering, lättare spel m.m.).

Säg att du har en idle på 100W och jämför de två exempelaggen så är det ca 10W skillnad i spillvärme vid den belastningen. Det blir 7,2 kWh i månaden, ~ 86 kWh på ett år. Så det kan bli en hundring eller två per år med effektskatt, överföringsavgift osv. inräknat om datorn står på 24/7. Alltså inga kronor under ett decennium.

Även om det är småpengar så frågade personen om det fanns några nackdelar och jag la fram en.

Nej det blir det inte då asrock inte heller har bra effektivitet under 200W
Edit
Verkar vara 91 mot 89% effektivitet vid 200W så 2%
Skillnaden blir alltså 4W i värmeförluster, dock betyder det också på vintern att mindre värme behöver tillföras i rummet.
0.04*24= 96W per dygn eller 3kwh per månad. 360kwh över 10 år där vi inte kan räkna med vinter halvårets vinst istället...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det blir det inte då asrock inte heller har bra effektivitet under 200W
Edit
Verkar vara 91 mot 89% effektivitet vid 200W så 2%
Skillnaden blir alltså 4W i värmeförluster, dock betyder det också på vintern att mindre värme behöver tillföras i rummet.
0.04*24= 96W per dygn eller 3kwh per månad. 360kwh över 10 år där vi inte kan räkna med vinter halvårets vinst istället...

Vid 100W ligger NZXT-agget på 82%, ASRock på 90%.

Att dra in direktverkande el som värmekälla blir ju fånigt men ja visst, har du det som värmekälla på vintern så. Men då spelar ju ingen effektivitet någon roll öht. i sådana fall. Vänder man på det blir det ju istället extra varmt på sommaren och AC:n kanske måste jobba hårdare

Hur som haver; generellt sett är det en nackdel att det är lägre effektivitet vid lägre belastning. Sen kan du springa hur många varv runt det faktumet som helst. Hur mycket vikt man lägger vid det är ju upp till var och en.

Vi kan väl fortsätta den diskussionen i PM eller ny tråd om du vill, hör inte riktigt hemma här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Att dra in direktverkande el som värmekälla blir ju fånigt men ja visst, har du det som värmekälla på vintern så. Men då spelar ju ingen effektivitet någon roll öht. i sådana fall. Vänder man på det blir det ju istället extra varmt på sommaren och AC:n kanske måste jobba hårdare

Hur som haver; generellt sett är det en nackdel att det är lägre effektivitet vid lägre belastning. Sen kan du springa hur många varv runt det faktumet som helst. Hur mycket vikt man lägger vid det är ju upp till var och en.

Vi kan väl fortsätta den diskussionen i PM eller ny tråd om du vill, hör inte riktigt hemma här.

Absolut vi kan sluta här men vad man förlorar vid låg last vinner man tillbaka vid hög (typ gaming) så med största sannolikhet är det +/-0 över tid. Då jag antar de flesta inte har den i idle.

Min dator har idle 20W cpu och 22W gpu som ett exempel... Från vägg är det 65 eller dylikt med fläktar, ssd etc
Edit
Sen är värmetillförsen oavsett då 4W värme är 4W värme

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av fragande:

Absolut vi kan sluta här men vad man förlorar vid låg last vinner man tillbaka vid hög (typ gaming) så med största sannolikhet är det +/-0 över tid. Då jag antar de flesta inte har den i idle.

Min dator har idle 20W cpu och 22W gpu som ett exempel... Från vägg är det 65 eller dylikt med fläktar, ssd etc

Tänkte som nämnt mest på "storlek" i W då. Datorn primärt för gaming men kommer självklart som de flesta gaming riggar användas för det mesta för att slökolla Youtube och liknande. Velar lite mellan 9070XT och 5070Ti samt 7600x eller 7800X3D med tornkylare om det säger er något om förbrukning. Men som nämnt kanske denna diskussion inte ska hållas i denna tråd. Har ni några tips får ni gärna dela med er av dom i PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isberg1191:

Tänkte som nämnt mest på "storlek" i W då. Datorn primärt för gaming men kommer självklart som de flesta gaming riggar användas för det mesta för att slökolla Youtube och liknande. Velar lite mellan 9070XT och 5070Ti samt 7600x eller 7800X3D med tornkylare om det säger er något om förbrukning. Men som nämnt kanske denna diskussion inte ska hållas i denna tråd. Har ni några tips får ni gärna dela med er av dom i PM.

haha aha vi menar storlek så.
Fördelen med att ha större agg rent effektmässigt utöver att du är framtidssäkrad är ljudnivån då det är mer overhead.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manh1992:

Någon som hittat en review på disken? DRAM? NAND?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Deras egna lösning är det. Verkar okej

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Hittade en koreansk
https://quasarzone.com/bbs/qc_qsz/views/1935051

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

SSD tier list kolla i denna listan om den är med där, så ser du info om den gällande DRAM o.s.v.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Enligt specarna så är det TLC NAND iallafall. (från BICS)
Gissar den saknar DRAM men framgår inte av specen.
Den har DRAM - se recensionen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Skrivet av Roger W:

Enligt specarna så är det TLC NAND iallafall. (från BICS)
Gissar den saknar DRAM men framgår inte av specen.

Står i recensionen postad ovanför att den har DRAM

Här är också en bild från en annan recension,

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Står i recensionen postad ovanför att den har DRAM

Sorry, läste aldrig den - trodde inte det skulle framgå så tydligt i en koreansk recension
Känns ju som en rätt OK disk ju!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

haha aha vi menar storlek så.
Fördelen med att ha större agg rent effektmässigt utöver att du är framtidssäkrad är ljudnivån då det är mer overhead.

Den blir alltså lite tystare om jag förstått rätt då? Men att den eventuellt förbrukar mer för att få samma effekt ut i datorn när den går på lägre effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sorry, läste aldrig den - trodde inte det skulle framgå så tydligt i en koreansk recension
Känns ju som en rätt OK disk ju!

Jag borde köpt fler men han hann köpa en i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kollade prisjakt i natt och såg att duAsus GeForce RTX 5070 Ti TUF Gaming White OC Edition HDMI 3xDP 16GB fanns på Computerslag för 5500 SEK. Tänkte jag skulle tipsat nu om grafikkortet i dag men det var tekniskt fel på sidan.

Fick det här mailet i morse, "Tyvärr har det inträffat ett fel i prisberäkningen av produkten i denna beställning".
Attans ! men väldigt bra hanterat av Computersalg i alla fall. i Står i mailet att det kan dröja 30 dar innan man får tillbaka pengen. Men ingen peng dragen från banken som tur är.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Kollade prisjakt i natt och såg att duAsus GeForce RTX 5070 Ti TUF Gaming White OC Edition HDMI 3xDP 16GB fanns på Computerslag för 5500 SEK. Tänkte jag skulle tipsat nu om grafikkortet i dag men det var tekniskt fel på sidan.

Fick det här mailet i morse, "Tyvärr har det inträffat ett fel i prisberäkningen av produkten i denna beställning".
Attans ! men väldigt bra hanterat av Computersalg i alla fall. i Står i mailet att det kan dröja 30 dar innan man får tillbaka pengen. Men ingen peng dragen från banken som tur är.

Var det någon som hann köpa 5070 ti från buyersclub för 6600 kr?

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispsleven:

Var det någon som hann köpa 5070 ti från buyersclub för 6600 kr?

Min story skedde i natt. CDON var säljaren och fanns att köpa via Computersalg. har inte med nått annat att göra mer än att olika fel sker säkert i bland för alla butiker.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av bearwolf:

Produkt: Roborock Qrevo MaxV Black (medlemspris)
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/372900-Roborock-Qrevo-Ma...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13087762
Pris: 5990kr

OBS medlemspris - man måste vara inloggad

Någon som kan kommentera om hur prisvärt detta är?

(Har ställt några frågor i tråden om ”Val av robotdammsugare”, bl.a. samma. Men tycker att särskilt denna frågeställningen passar lika bra här + att ytterligare andra kan ha nytta av ev. svar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Någon som kan kommentera om hur prisvärt detta är?

(Har ställt några frågor i tråden om ”Val av robotdammsugare”, bl.a. samma. Men tycker att särskilt denna frågeställningen passar lika bra här + att ytterligare andra kan ha nytta av ev. svar.)

Nu har jag Qrevo 5AE vilket är egentligen samma men med duo roller och 12k PA sig, vad det ser ut som. MaxV har reactive Ai (snäppet vassare än min)

Vad jag kan säga allmänt om Qrevo är att den städer bra, speciellt om man kör x2 på varje rutt. Stationen är kanon och tanken räcker flera moppningar (har 67kvm)

Min har reactive tech,snäppet under,men det fungerar helt okej.
Borsten samt att moppen åker ut gör under för städningen i hörn.

Problem för min är trösklar, den kommer över de men ibland åker den på den/längs med och då missar lite.

Detta kanske reactive Ai hjälper mot

Duo borste tar hand om båda långhårig katt och sambons utan att det funnits något som fastnat de två gånger jag rengjort den. (MaxV har single rulle och de kan ha problem med mycket hår)

Så egentligen är enda nackdelen ingen duo borste och lite lägre sug (sämre för mattor och klinker med djupare textur)

Jag köpte min för 6700ish på powers rea och då fanns inte maxV där, hade båda funnits hade jag nog fått tänka till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Edit: Slutsåld.

Produkt: Toshiba N300 NAS 16TB
Länk: https://www.inet.se/produkt/4305810/toshiba-n300-nas-16tb
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5398640
Pris: 1990

Oooh, det var ett riktigt bra tips! Tack så mycket!
Jag hann knipa en som kommer att bli backupdisk i min stationära dator.