Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Bil Piteå-Stockholm under juni?

Tjena grabbar!

Jag har nyligen gjort ett high-tech-köp, en glänsande Kimple 440 aluminiumbåt (nej, det följer inte med leksak inuti tyvärr). Tänkte att när man ändå hänger här bland teknikernas mästare så kanske man kan få hjälp även med transportfrågor, inte bara BIOS-inställningar och GPU-kylning.

Är det någon här på SweClockers som har tips på smidiga sätt att frakta en båt från Piteå till Stockholm i juni?

Jag är absolut redo att ta roadtrippen själv (bensin, kaffe, ensamgråt – ni vet), men jag vill gärna undvika att hyra ett släp och köra hela vägen upp till Piteå för att hämta båten, då det känns som det tar för lång tid. Om någon har några smarta lösningar för att få båten neråt utan att jag måste göra en lång omväg, skulle det vara guld.

Skapad av AI

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Flyg upp och ta båten ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Flyg upp och ta båten ner

Då måste jag hyra bil i Piteå med släp, köra ner båten till Stockholm, sen åka tillbaka och lämna bilen sedan ta flyget hem igen. Eller hade du något smidigare i åtanke?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Då måste jag hyra bil i Piteå med släp, köra ner båten till Stockholm, sen åka tillbaka och lämna bilen sedan ta flyget hem igen. Eller hade du något smidigare i åtanke?

Det lät som att det hjälpsamma förslaget var att ta båten ned, alltså istället för att köra båten på ett släp.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det lät som att det hjälpsamma förslaget var att ta båten ned, alltså istället för att köra båten på ett släp.

Aha, ta båten ner på vatten. Det skulle ta tre dygn att komma fram

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns ju en grupp på facebook, samåkningsgruppen eller något, de har också en hemsida med massor av samåkningar.

Permalänk
Medlem

Blir nog knepigt, men kolla istället med nåt speditör om dom kan ta den per lastbil?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djinn:

När min dotter flyttade hyrde vi ett släp som man lämnade på destinationen. Tror samma finns för bilar. Dvs du behöver inte köra tillbaka bil och släp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

När jag flytta på Piteå till Göteborg hyrde jag envägssläp samt bil. Så du kan flyga upp till Luleå och hyra bil på Kallax för att sedan lämna in den på nån station i Fjollträsk.

Permalänk
Medlem

"Kanske man kan få hjälp även med transportfrågor, inte bara BIOS-inställningar och GPU-kylning."

Nice try, det ända du frågar efter är någon som kan hjälpa att frakta båten så att du sliper hyra bil/släp

Jag tycker det låter roligast med EV, vad spelar det för roll i detta fall att dra båten i maximal tystnad när du ändå sitter i någon random människas bil som du inte känner eller missar jag något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När min dotter flyttade hyrde vi ett släp som man lämnade på destinationen. Tror samma finns för bilar. Dvs du behöver inte köra tillbaka bil och släp.

Kommer du ihåg var?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

När jag flytta på Piteå till Göteborg hyrde jag envägssläp samt bil. Så du kan flyga upp till Luleå och hyra bil på Kallax för att sedan lämna in den på nån station i Fjollträsk.

Ska kolla, de måste ju ha båtsläp också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

"Kanske man kan få hjälp även med transportfrågor, inte bara BIOS-inställningar och GPU-kylning."

Nice try, det ända du frågar efter är någon som kan hjälpa att frakta båten så att du sliper hyra bil/släp

Jag tycker det låter roligast med EV, vad spelar det för roll i detta fall att dra båten i maximal tystnad när du ändå sitter i någon random människas bil som du inte känner eller missar jag något här?

Jag försökte ju vara rolig, kom igen .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Kommer du ihåg var?

Sök på Oneway hyrbil, t.ex.
https://www.europcar.se/sv-se/p/service/oneway
https://www.hertz.se/p/produkter/envagshyra
https://www.avis.se/avis-produkter/uthyrningstjanster/envagsh...
osv

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Problemet är både släp och bil behöver vara oneway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hyra bil envägs brukar inte vara några problem hos de större firmorna, samma gäller vanliga släp har dock färre företag att välja på (ett? https://www.onewayrental.com/).
Men att hyra ett båtsläp envägs kan nog vara halvt omöjligt, då det är extremt nischat.
Har själv hyrt både bil och släp för envägs transport att antal gånger, dock så är det inget man gör hos ett företag utan krävs 2 separata bokningar hos olika företag, en för bilen och ett för släpet.

Hur stor är båten? Kan man kanske få in i en skåpbil som man hyr envägs.
Annars köpa ett släp, behöver ju någon form av transportmöjlighet för att flytta båten i framtiden om du inte redan har ett, alternativet är att sälja det sedan mot någon mindre förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hyra bil envägs brukar inte vara några problem hos de större firmorna, samma gäller vanliga släp har dock färre företag att välja på (ett? https://www.onewayrental.com/).
Men att hyra ett båtsläp envägs kan nog vara halvt omöjligt, då det är extremt nischat.
Har själv hyrt både bil och släp för envägs transport att antal gånger, dock så är det inget man gör hos ett företag utan krävs 2 separata bokningar hos olika företag, en för bilen och ett för släpet.

Hur stor är båten? Kan man kanske få in i en skåpbil som man hyr envägs.
Annars köpa ett släp, behöver ju någon form av transportmöjlighet för att flytta båten i framtiden om du inte redan har ett, alternativet är att sälja det sedan mot någon mindre förlust.

Bifaller, kolla blocket i Piteå/Umeå (tre kvart med bil mellan) efter begagnad båttrailer. Generellt är marknaden på begagnat mindre uppe norr så potentiellt borde du kunna sälja trailern med vinst i Stockholm och kanske betala bränslet beroende på om du hyr EV eller bensin/diesel fordon. Hade jag skullat dra en båt från Piteå till Stockholm hade jag nog valt bensin/diesel då EVs kan få förskräckligt dålig körsträcka om man kopplar på ett släp beroende på tillverkare/modell givetvis. Mina 2 ören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Bifaller, kolla blocket i Piteå/Umeå (tre kvart med bil mellan) efter begagnad båttrailer. Generellt är marknaden på begagnat mindre uppe norr så potentiellt borde du kunna sälja trailern med vinst i Stockholm och kanske betala bränslet beroende på om du hyr EV eller bensin/diesel fordon. Hade jag skullat dra en båt från Piteå till Stockholm hade jag nog valt bensin/diesel då EVs kan få förskräckligt dålig körsträcka om man kopplar på ett släp beroende på tillverkare/modell givetvis. Mina 2 ören.

Blir knappast särskilt billigt med elbil heller då man måste snabbladda och förbrukningen som sagt garanterat drar iväg med släp. Dessutom innebär det att man lär få se betydligt mer av laddstationer på en så lång sträcka, så man ska nog gilla kaffe, långsnurrad korv, sluskburgare och utsikten över asfaltplaner.

Permalänk
Medlem

Timrå Express har fasta turer från Piteå med omnejd söderut och tar betalt per kbm. Kolla vad de tar för att flytta båten.
https://timraexpress.se/billigt-tryggt/

Permalänk
Medlem

Båten ska visst bara väga 120 kg…
Undrar om det skulle gå att slänga upp den på en bil med takräcke 😄

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Bifaller, kolla blocket i Piteå/Umeå (tre kvart med bil mellan) efter begagnad båttrailer.

Kör du från Piteå till Umeå på 45 minuter så håller du nog inte hastighetsbegränsningen...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Kör du från Piteå till Umeå på 45 minuter så håller du nog inte hastighetsbegränsningen...

Du menar att 213 km på 45 min dvs drygt 280 km/h inte är lagligt?

Edit: Ovisst om det är 45 min med eller utan båttrailer dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Platjon, jag ser inte riktigt skillnaden på vad TS frågar efter jämfört med de 11 trådar där du ber andra spendera tid på att hjälpa dig med dina privata förehavanden:
https://www.sweclockers.com/medlem/115096/tradar

Vi är alla olika sociala som människor. Drivkraften att hjälpa varandra kan vara stark hos vissa, vilket passar supportyrket väl. Så varför skulle inte TS försöka nå ut till forumet, det sker ju varje dag här på SC. Finns det gemensamma intressen så blir säkert resan lyckad och har man hela dagen på sig att resa en så lång sträcka med bil, så är ett mindre äventyr att hämta en båt ganska spännande i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Du menar att 213 km på 45 min dvs drygt 280 km/h inte är lagligt?

Edit: Ovisst om det är 45 min med eller utan båttrailer dock.

Dragkrok på cykel är ju ok, så även på MC!
https://www.falukuriren.se/2012-03-28/fritt-fram-for-mc-med-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Haha, menade Luleå, nej kör man Piteå till Umeå på 45 minuter går det nog lite fort, åtminståne om man ska dra ett släp ena hållet