Vinn nätagg från Seasonic

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lite missvisande mitt inlägget, bilden jag la in var bland de värre exempel av synlig rost.
Det brukar inte se så illa ut, men det inte är ovanligt att se bilar med begynnande rostangrepp. Syns lättast på vita.

Varit mycket skriverier i pressen i Norge och en ägare vann i rätten ganska nyligen.
https://www.elbil24.no/nyheter/gunnar-vant-mot-tesla-i-retten...
https://www.motor.no/aktuelt/lakken-flasser-av-pa-tesla-model...
https://www.motor.no/aktuelt/tesla-lakken-har-svaert-darlig-k...
https://www.tv2.no/broom/tesla-eiere-klager-pa-darlig-lakk-og...

Därför min kompis såg till att skaffa stänkskärmare för sin Tesla, tycks va mer eller mindre nödvändigt med en Tesla. Hursomhelst inte optimalt att det är något bara kunden behöver känna till...

Lackkvalitén är nog en av orsakerna som jag själv lite avviker Tesla förutom Musk.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Därför min kompis såg till att skaffa stänkskärmare för sin Tesla, tycks va mer eller mindre nödvändigt med en Tesla. Hursomhelst inte optimalt att det är något bara kunden behöver känna till...

Min M3P kom med det som standard, uthämtad tidigt december 2024. Tycker mig ha sett att alla nya har det.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur kommer det sig att Volvo dröjer till sist med en elektrisk XC60? Känns som att det är modellen ”alla” väntar på?
Men kanske därför dom väntar, av rädsla att fucka upp den viktigaste modellen?

Eller sist och sist, men dom har ju 30/40/90 nu.

Beror nog på XC60 säljer som smör även fast det är gammal platform finns betydligt bättre laddhybrider på markanden ändå köper folk XC60 så marginalerna lär vara skyhöga jemfört med ny utvecklad EL XC60. Helt enkelt dom tjänar bra med pengar på hålla kvar nuvarande XC60.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Finns det någon vettig beg familjebil för 100-200k ? Det mesta är ju SUV'ar eller halvkombi där benutrymmet ser ut att lida när det kommer in en barnstol i bak.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Finns det någon vettig beg familjebil för 100-200k ? Det mesta är ju SUV'ar eller halvkombi där benutrymmet ser ut att lida när det kommer in en barnstol i bak.

Tror bara är MG5 som kvalar in på kombi och den budgeten.
Om det är en bra bil låter jag vara osagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Tror bara är MG5 som kvalar in på kombi och den budgeten.
Om det är en bra bil låter jag vara osagt

Precis, och vad jag läst verkar den inte vara nån höjdare. Det som verkar vara nåt att ha annars är väl Kia E-Niro, Hyundai Kona, Peugeot 2008. Men går det att kalla dessa familj bilar?

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Skulle säga att Kia E-Niro funkar hyfsat som familjebil om man kommit förbi barnvagnsåren. Bagageutrymmet är lite i minsta laget för att bekvämt få plats med barnvagn, iaf om man dessutom ska ha annan packning.

Men barn i framåtvänd barnstol får plats i baksätet utan att det blir överdrivet trångt i framsätet (jag är 190cm och fick plats i passagerarsätet ganska enkelt med barnstol bakom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasV:

Skulle säga att Kia E-Niro funkar hyfsat som familjebil om man kommit förbi barnvagnsåren. Bagageutrymmet är lite i minsta laget för att bekvämt få plats med barnvagn, iaf om man dessutom ska ha annan packning.

Men barn i framåtvänd barnstol får plats i baksätet utan att det blir överdrivet trångt i framsätet (jag är 190cm och fick plats i passagerarsätet ganska enkelt med barnstol bakom).

Ja, det är just det som ser ut att vara begränsande. Sen kör vi bakåtvänd stol än så länge, så det äter ju rätt mycket plats av framsätet.

Får dra en funderare till på detta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Precis, och vad jag läst verkar den inte vara nån höjdare. Det som verkar vara nåt att ha annars är väl Kia E-Niro, Hyundai Kona, Peugeot 2008. Men går det att kalla dessa familj bilar?

Vi har en Tesla Y som förstabil och en MG5 som andrabil och jag uppskattar MG5an. Visst ör många saker i den lite väl simpla men den gör jobbet. Jag anser den vara prisvärd och då köpte vi den ändå ny 2022 för 350,000:-

Innan Teslan åkte vi på 50mil+ semestrar med MGn å det funkade fint. Med Teslan är det förstås avsevärt smidigare men den är också dubbelt så dyr.

Jag tycker du ska testa en MG5 innan du avfärdar den.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Ja, det är just det som ser ut att vara begränsande. Sen kör vi bakåtvänd stol än så länge, så det äter ju rätt mycket plats av framsätet.

Får dra en funderare till på detta...

Vi körde en bakåtvänd barnstol i vår hyundai kona electric och fick det att fungera helt okej.
Min sambo som är 170cm lång fick plats i framsätet med en bakåtvänd stol bakom sig.

Jag är 185cm och hade väl i princip knäna i panelen fram, men det var i princip bara i undantagsfall jag satt där.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Går att få en hyfsat utrustad ID.3 för det priset.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Går att få en hyfsat utrustad ID.3 för det priset.

Jag hittar typ 1 ID3 under 200k på blocket, och den är inte nån värstingmodell direkt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

I slutet av september rullar leasingen på våran MG4 ut och jag sitter med ett erbjudande på en MG Marvel Luxury som Re-Lease.

Totalt skulle det blir 4791kr / månad inkl. vinterdäck, försäkring samt service. (Dvs totalkostnad)

Jag vet att man kan få MG4 / MG5 för ca 4000 på liknande erbjudanden som totalkostnad, men mervärdet på Marvel (taklucka, väldigt mycket bättre säten, lägre vägljud samt bättre högtalare) gör att 800sek / månad känns värt det för oss.

Finns det någon som hittat något i liknande storlek lastmässigt (375L + 150L frunk = 500+ Liter) som inte kostar iaf 1000sek / månad mer?

tittade en del på Tesla Model Y och den hade varit perfekt. Men man får inte en sådan under månadskostnad på ca 7000 / månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag hittar typ 1 ID3 under 200k på blocket, och den är inte nån värstingmodell direkt.

Har har du 2 styckena med bra utrustning för drygt 200tkr

205k
https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_id_3_pro/1...

216k
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/volkswagen_id_3_pro_p...

Men du har rätt finns bara "bas" utrustade för under 200k nu men har sätt flera bra utrustade för under 200k tidigare.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

I slutet av september rullar leasingen på våran MG4 ut och jag sitter med ett erbjudande på en MG Marvel Luxury som Re-Lease.

Totalt skulle det blir 4791kr / månad inkl. vinterdäck, försäkring samt service. (Dvs totalkostnad)

Jag vet att man kan få MG4 / MG5 för ca 4000 på liknande erbjudanden som totalkostnad, men mervärdet på Marvel (taklucka, väldigt mycket bättre säten, lägre vägljud samt bättre högtalare) gör att 800sek / månad känns värt det för oss.

Finns det någon som hittat något i liknande storlek lastmässigt (375L + 150L frunk = 500+ Liter) som inte kostar iaf 1000sek / månad mer?

tittade en del på Tesla Model Y och den hade varit perfekt. Men man får inte en sådan under månadskostnad på ca 7000 / månad.

Kolla in Ford Explorer, 3995kr månaden finns deals på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

sökning i hela landet på bytbil.com

69 träffar, visserligen är då alla med privatleasing också med.
https://www.bytbil.com/bil?VehicleType=bil&Makes=Volkswagen&M...

10 träffar om man tar bort privatleasing
https://www.bytbil.com/bil?VehicleType=bil&Makes=Volkswagen&M...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Bra tips!

Permalänk
Medlem

Finns det nån här som kör en tesla med full autopilot? hur tänker ni, håller ni i bilen som om den var gjord i guld eller vill ni sälja den till varje pris?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Klart prisvärt, har du nån länk? Bästa jag hittat är 4995kr exkl "allt"

Permalänk
Medlem

Xpeng G6 finns från 5999 med försäkring. Med "allt"

Permalänk
Medlem

Såg ett erbjudande på Bilia rulla förbi på instagram, man får 1000kr/månad rabatt under 12 månader på privatleasing av en CLA. Så från 5000kr första året följt av 6000 år 2 och 3. Personligen har jag inte suttit bekvämt i tidigare Mercedes så jag är skeptisk. Men jag skulle heller aldrig köpa/leasa en bil utan att ha provkört den, och det finns väl inga demobilar ännu

Hörde rykten om närmare 8000kr i privatleasingkostnad för Mazda 6e när det kommer, låter högt men får väl se om det ligger någon sanning i det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Cupra Tavascan VZ för 4695:- + 300:- utan första förhöjd avgift på 10.000:-.

https://www.blocket.se/annons/1002132719

Otroligt mycket bil för pengarna. Kör själv en Cupra Born på leasing och betalar 4.200:-/mån för den. Och denna har 340hk samt 4wd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Du bör få en ny Skoda Elroq för det priset. En aning mindre, men känns väldigt rymlig. Blev imponerad av den själv, men fick en bra deal på Kia EV3, så blev den istället. Den är dock klart mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Du bör få en ny Skoda Elroq för det priset. En aning mindre, men känns väldigt rymlig. Blev imponerad av den själv, men fick en bra deal på Kia EV3, så blev den istället. Den är dock klart mindre.

Tittade på Elroq men den slutade en bra bit dyrare för mig iaf, samt är mindre. Kanske finns nån ny deal jag missat dock.

Bästa jag hittat är ca 4000sek/månad för bilen men när man drar in vinterdäck + försäkring och 1500mil så blir det en bra bit över 5000 / månad.

3200mil rör mig inte så mycket. ska ha två barn i bilen så den kommer aldrig vara "ren" ändå.

Nått som jag aldrig testat innan Marvel var kylda säten. Jäklar vilken grej om man inte haft eller testad det innan.

Tänkte även nämna för alla

Permalänk
Medlem

Inte direkt unikt för bara el-bilar men det är väldigt mycket Quality of Life med en Apple/Android-sticka för trådlös carplay.

Fattar inte att dom ska ha det nedlåst som standard. Skönt när man bara åka kortare sträckor och inte vill fippla med kabeln. Bara sätta sig och så startar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Inte direkt unikt för bara el-bilar men det är väldigt mycket Quality of Life med en Apple/Android-sticka för trådlös carplay.

Fattar inte att dom ska ha det nedlåst som standard. Skönt när man bara åka kortare sträckor och inte vill fippla med kabeln. Bara sätta sig och så startar det.

Vilken sticka är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Vilken sticka är det?

Har själv en AAwireless 2 även fast bilen har trådlös Android auto från fabrik. Finns en heldel fördelar med just den eftersom att den tar bort alla restriktioner som finns i android auto. Vilket gör det möjligt att dela hela skärmen till android auto perfekt om man t.ex vill kolla film när man laddare i bil som inte har streaming tjäster från fabrik.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Allra flesta nya bilar har dock trådlöst från fabrik dock finns det fördelar med han sådan sticka som jag nämnde ovan.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Får min Renault 5 på torsdag, men lite surt att man nu kan plocka upp en för 2990 kronor leasing, medan jag får betala 3290 kronor. Det gäller Hedin, ifall någon är sugen på en liten el-bil och så är det såklart det lilla batteriet men bör duga för stadsbor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Får min Renault 5 på torsdag, men lite surt att man nu kan plocka upp en för 2990 kronor leasing, medan jag får betala 3290 kronor. Det gäller Hedin, ifall någon är sugen på en liten el-bil och så är det såklart det lilla batteriet men bör duga för stadsbor.

kul! fått topp betyg i Top gear, tror den är n1 nu bland elbilar, rätt roligt

https://www.topgear.com/car-news/electric/top-gears-top-20-el...