Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

När får vi se den här i Sverige och till vilket pris?

https://www.slate.auto/en

Tänk om Volvo skulle köra ett liknande koncept, gamla V70 fast eldriven med fina knappar och rattar och möjlighet att ställa dit en iPad med en Volvo-app som inte är obligatorisk. Högtalare får såklart gärna finnas inbyggt. Vilken drömbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Letat runt ett tag, men efter ett gäng olika provkörningar landade jag i en KIA EV3. Så blir privatleasing av en sådan i ett år i väntan på nästa års annonserade elbilsstöd.

Elbilsstödet verkar dock vara väldigt begränsat till vem som har rätt till det. Bland annat ska man bo på landsbygden och det ska vara begränsad tillgång på lokaltrafik som gäller vad jag har kunnat läsa mig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Elbilsstödet verkar dock vara väldigt begränsat till vem som har rätt till det. Bland annat ska man bo på landsbygden och det ska vara begränsad tillgång på lokaltrafik som gäller vad jag har kunnat läsa mig till.

Typiskt att det går till alla bakåtsträvande lantisar som sitter och hatar på elbilar i alla facebooktrådar.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Elbilsstödet verkar dock vara väldigt begränsat till vem som har rätt till det. Bland annat ska man bo på landsbygden och det ska vara begränsad tillgång på lokaltrafik som gäller vad jag har kunnat läsa mig till.

Begränsad lokaltrafik gäller i högsta grad även Stockholm med tanke på hur ofta den skiten strular.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Hur ser möjligheten ut för er andra som bor i hyresrätter? Angående möjligheten att ladda batteriet.

På min parkering finns ett 220v 16 ampere 1 fas vägguttag, det är kopplat till min el-central med en snabbsäkring/jordfelsbrytare. Ditsatt för användning av kupé och motorvärmare.

Hos mig i den hyresrätt föreningen jag bor i finns inga elbilar, inte vad jag lagt märke till iallafall.
Men en hel del har pluggin-hybrider.
Dom som har pluggin-hybrid laddar dessa hemma på sin parkeringsplats.

Som jag förstått det rätt brukar det medfölja en ladd kabel från biltillverkaren, som går till ett vanligt väggutag men dessa kanske inte skall användas frekvet så att säga, och kanske inte är så säkra?

Surfat runt och kollat på lösningar för oss som inte får installera och sätta upp en egen elbil laddbox och förbereda för ev. Ett elbilsköp.

Så till min fråga, är något sådant här en lösning för oss som inte kan sätta upp rätt utrustning?
Dessa finns i flera modeller beroende på bilmodell samt tillverkare.

https://voldt.se/products/type-1-schuko-8a-16a-3-7kw-charging...

Hur tänker ni? Helt kört eller? Enda lösningen att åka å ladda på jobbet eller till en ladd station.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Hur ser möjligheten ut för er andra som bor i hyresrätter? Angående möjligheten att ladda batteriet.

På min parkering finns ett 220v 16 ampere 1 fas vägguttag, det är kopplat till min el-central med en snabbsäkring/jordfelsbrytare. Ditsatt för användning av kupé och motorvärmare.

Hos mig i den hyresrätt föreningen jag bor i finns inga elbilar, inte vad jag lagt märke till iallafall.
Men en hel del har pluggin-hybrider.
Dom som har pluggin-hybrid laddar dessa hemma på sin parkeringsplats.

Som jag förstått det rätt brukar det medfölja en ladd kabel från biltillverkaren, som går till ett vanligt väggutag men dessa kanske inte skall användas frekvet så att säga, och kanske inte är så säkra?

Surfat runt och kollat på lösningar för oss som inte får installera och sätta upp en egen elbil laddbox och förbereda för ev. Ett elbilsköp.

Så till min fråga, är något sådant här en lösning för oss som inte kan sätta upp rätt utrustning?
Dessa finns i flera modeller beroende på bilmodell samt tillverkare.

https://voldt.se/products/type-1-schuko-8a-16a-3-7kw-charging...

Hur tänker ni? Helt kört eller? Enda lösningen att åka å ladda på jobbet eller till en ladd station.

Det är så du får köra men sätt max last till 6A då shucko har en dålig ovana att brinna vid långvarig maxlast

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är så du får köra men sätt max last till 6A då shucko har en dålig ovana att brinna vid långvarig maxlast

Ja brand vill man ju såklart undvika och kan inte se någon annan lösning heller, men ja bra med begränsning så man kan ladda på nätter och så. Tar ju sådan tid att ladda dock. Men men så får det vara då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Ja brand vill man ju såklart undvika och kan inte se någon annan lösning heller, men ja bra med begränsning så man kan ladda på nätter och så. Tar ju sådan tid att ladda dock. Men men så får det vara då.

Så långtid tar de inte. Kommer du hem vid 18 och laddar 6A så får du ändå 12h med det och får då 1.38kw per timme. Fulltankad tar 20-30h men du får tanka lite oftare istället

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så långtid tar de inte. Kommer du hem vid 18 och laddar 6A så får du ändå 12h med det och får då 1.38kw per timme. Fulltankad tar 20-30h men du får tanka lite oftare istället

Då skulle den här lösningen fungera fint för mig, inga hinder egentligen, skönt bara att det går, lite mindre huvudbry nu faktiskt.
Tills min hyresvärd får tummen ur och installerar laddbox. Men kan nog ta ett tag tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Hur ser möjligheten ut för er andra som bor i hyresrätter? Angående möjligheten att ladda batteriet.

På min parkering finns ett 220v 16 ampere 1 fas vägguttag, det är kopplat till min el-central med en snabbsäkring/jordfelsbrytare. Ditsatt för användning av kupé och motorvärmare.

Hos mig i den hyresrätt föreningen jag bor i finns inga elbilar, inte vad jag lagt märke till iallafall.
Men en hel del har pluggin-hybrider.
Dom som har pluggin-hybrid laddar dessa hemma på sin parkeringsplats.

Som jag förstått det rätt brukar det medfölja en ladd kabel från biltillverkaren, som går till ett vanligt väggutag men dessa kanske inte skall användas frekvet så att säga, och kanske inte är så säkra?

Surfat runt och kollat på lösningar för oss som inte får installera och sätta upp en egen elbil laddbox och förbereda för ev. Ett elbilsköp.

Så till min fråga, är något sådant här en lösning för oss som inte kan sätta upp rätt utrustning?
Dessa finns i flera modeller beroende på bilmodell samt tillverkare.

https://voldt.se/products/type-1-schuko-8a-16a-3-7kw-charging...

Hur tänker ni? Helt kört eller? Enda lösningen att åka å ladda på jobbet eller till en ladd station.

Bor i hyresrätt och fått en laddare uppsatt vid min parkering som jag betalar för varje månad utöver hyran, även elen på laddaren specificeras vid sidan om.

Det jag tänker om det nu redan finns kabel utdragen till parkeringen, fråga hyresvärden om du kan få en laddare kopplad till denna istället, 1 fas 16A räcker som hemma laddning om man inte behöver ladda mycket varje dag.
Min laddare är 3,7 kW, dvs 1 fas 16A och jag har aldrig några problem, kör en Audi Q4.

Schuko är inget bra alternativ, dom kontakterna är inte avsedda för ständig belastning som laddning.

Permalänk
Medlem

Xiaomi YU7 ser väldigt intressant ut för en SUV, tyvärr kommer ju inte denna heller ut i europa på ett bra tag säkert.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Elbilsstödet verkar dock vara väldigt begränsat till vem som har rätt till det. Bland annat ska man bo på landsbygden och det ska vara begränsad tillgång på lokaltrafik som gäller vad jag har kunnat läsa mig till.

Ja, jag vet. Jag borde hamna inom den kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är så du får köra men sätt max last till 6A då shucko har en dålig ovana att brinna vid långvarig maxlast

8A är bättre. Många bilar har 6A som lägsta laddström och om man ligger på gränsen kan man hamna i lägen där bilen slutar ladda och inte kommer igång igen förrän man låser upp och låser den igen.

8A ständig last på schuko är normalt sett inga problem. De flesta sådana laddare har dessutom "klumpen" väldigt nära stickproppen och där inne finns en värmesäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

8A är bättre. Många bilar har 6A som lägsta laddström och om man ligger på gränsen kan man hamna i lägen där bilen slutar ladda och inte kommer igång igen förrän man låser upp och låser den igen.

8A ständig last på schuko är normalt sett inga problem. De flesta sådana laddare har dessutom "klumpen" väldigt nära stickproppen och där inne finns en värmesäkring.

Absolut,beror på hur ställbar enheten är

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Hur ser möjligheten ut för er andra som bor i hyresrätter? Angående möjligheten att ladda batteriet.

På min parkering finns ett 220v 16 ampere 1 fas vägguttag, det är kopplat till min el-central med en snabbsäkring/jordfelsbrytare. Ditsatt för användning av kupé och motorvärmare.

Hos mig i den hyresrätt föreningen jag bor i finns inga elbilar, inte vad jag lagt märke till iallafall.
Men en hel del har pluggin-hybrider.
Dom som har pluggin-hybrid laddar dessa hemma på sin parkeringsplats.

Som jag förstått det rätt brukar det medfölja en ladd kabel från biltillverkaren, som går till ett vanligt väggutag men dessa kanske inte skall användas frekvet så att säga, och kanske inte är så säkra?

Surfat runt och kollat på lösningar för oss som inte får installera och sätta upp en egen elbil laddbox och förbereda för ev. Ett elbilsköp.

Så till min fråga, är något sådant här en lösning för oss som inte kan sätta upp rätt utrustning?
Dessa finns i flera modeller beroende på bilmodell samt tillverkare.

https://voldt.se/products/type-1-schuko-8a-16a-3-7kw-charging...

Hur tänker ni? Helt kört eller? Enda lösningen att åka å ladda på jobbet eller till en ladd station.

Även om det kan funka temporärt så kan du kanske fråga om det även går att sätta upp ett 1-fas CEE-uttag (brukar vara blåa). Ofantligt mycket bättre ur ett säkerhetsperspektiv för långvarigt bruk.

Om du väljer/blir tvungen att köra Schuko, välj en mode 2 laddare med övertempsskydd i kontakten (schuko), t.ex. Juice booster. Lite dyrare, ofantligt mer välbyggd. Har själv plockat isär sådan på jobbet och just juicen tycker jag är värd den extra kostnaden. Inte minst i byggkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Även om det kan funka temporärt så kan du kanske fråga om det även går att sätta upp ett 1-fas CEE-uttag (brukar vara blåa). Ofantligt mycket bättre ur ett säkerhetsperspektiv för långvarigt bruk.

Om du väljer/blir tvungen att köra Schuko, välj en mode 2 laddare med övertempsskydd i kontakten (schuko), t.ex. Juice booster. Lite dyrare, ofantligt mer välbyggd. Har själv plockat isär sådan på jobbet och just juicen tycker jag är värd den extra kostnaden. Inte minst i byggkvalitet.

Uppskattar verkeligen alla svar här, säkerhet är så klart prio ett, sen om laddningen inte blir oprimal hastighet på får man ju helt enkelt leva med. Men lägger gärna extra pengar på en säker och gedigen laddkabel.

Att byta uttaget skulle nog inte vara så svårt heller ett bra förslag.

Hade en fundering om man kunde göra upp en deal med hyresvärden om att köpa och sätta upp en riktig laddbox om man kanske betalade hälften eller liknande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Uppskattar verkeligen alla svar här, säkerhet är så klart prio ett, sen om laddningen inte blir oprimal hastighet på får man ju helt enkelt leva med. Men lägger gärna extra pengar på en säker och gedigen laddkabel.

Att byta uttaget skulle nog inte vara så svårt heller ett bra förslag.

Hade en fundering om man kunde göra upp en deal med hyresvärden om att köpa och sätta upp en riktig laddbox om man kanske betalade hälften eller liknande.

Personligen tycker jag att det sistnämnda är absolut bäst OM det går att få 3-fas kabel framdragen. Annars ser jag liten nytta jämfört med att byta till ett blått CEE-uttag och köra med en bättre mode 2 laddare (även kallat IC-CPD). Ja möjligen stöldskyddsbiten om du bor någonstans där lösa föremål lätt ”försvinner ”…

Permalänk
Medlem

NAF och motor kör idag räckviddstesten.
Bara Lucid Air kvar nu på vägen.

För något år sedan blev sträckan ändrad lite så inte längre den stora stigningen mot slutet som kunde ge stort utslag.

https://www.motor.no/bil/her-kan-du-folge-sommerens-rekkevidd...

Många klarade över 60 mil. Tesla imponerade med bra effektivitet, Juniper Model Y slog WLTP med råge.

Lite fattigt på data än så länge. Kommer väl laddningstest sen också tror jag

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag ska lämna in min hyundai kona electric efter sommaren och tittar lite på alternativ.
Har ni några tips på hur man håller bäst koll på aktuella privatleasing-kampanjer?
Tycker det är svårt att få grepp om vad för erbjudanden som finns.

Tittar också på att köpa loss en Hyundai kona electric eller Kia e-niro med det större batteriet men det känns som att det är mycket billigare elbilar på gång och utvecklingen går så fort att det kanske blir dyrt om man räknar in andrahandsvärdet.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

NAF och motor kör idag räckviddstesten.
Bara Lucid Air kvar nu på vägen.

För något år sedan blev sträckan ändrad lite så inte längre den stora stigningen mot slutet som kunde ge stort utslag.

https://www.motor.no/bil/her-kan-du-folge-sommerens-rekkevidd...

Många klarade över 60 mil. Tesla imponerade med bra effektivitet, Juniper Model Y slog WLTP med råge.

Lite fattigt på data än så länge. Kommer väl laddningstest sen också tror jag

Lucid air kom 832km ner 13% från utlovade 960km men fortfarande sjukt imponerande.

Brukar ta någon dag innan all data är sammanställd.

Permalänk
Medlem

Kör de med normala förhållanden, eller plockar de ur säten och stänger av allt som går att stänga av och kör i helt orealistiska förhållanden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Lucid air kom 832km ner 13% från utlovade 960km men fortfarande sjukt imponerande.

Brukar ta någon dag innan all data är sammanställd.

Dock är väl "banan" relativt snäll (det är ju inte direkt söndags-autobahn i Norge), och nu är det inte så kallt heller, men Lucid Air Grand Touring har även ett i sammanhanget redigt stort batteri också (synes vara 112 kWh). Det ger utväxling när bilen har bra Cd-värde och rimligen även någorlunda liten frontarea då den är med moderna mått mätt låg. Och billig är den definitivt inte, så det kostar att ligga på topp, som det brukar heta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dock är väl "banan" relativt snäll (det är ju inte direkt söndags-autobahn i Norge), och nu är det inte så kallt heller, men Lucid Air Grand Touring har även ett i sammanhanget redigt stort batteri också (synes vara 112 kWh). Det ger utväxling när bilen har bra Cd-värde och rimligen även någorlunda liten frontarea då den är med moderna mått mätt låg. Och billig är den definitivt inte, så det kostar att ligga på topp, som det brukar heta...

Mest imponerade var väl teslan som kom 73 mil för 530 000kr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Mest imponerade var väl teslan som kom 73 mil för 530 000kr..

Det är riktigt bra, Tesla är klart bäst på effektivitet.

Tyvärr är det en del annat som inte är lika imponerande. Rostskydd, lackkvalitet, hållbarhet på vissa komponenter t.ex.

Detta är ingen ovanlig syn, även om man också kan beskylla ägaren för bristande underhåll.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är riktigt bra, Tesla är klart bäst på effektivitet.

Tyvärr är det en del annat som inte är lika imponerande. Rostskydd, lackkvalitet, hållbarhet på vissa komponenter t.ex.

Detta är ingen ovanlig syn, även om man också kan beskylla ägaren för bristande underhåll.
<Uppladdad bildlänk>

Teslorna och moderna volvos är rätt usla på rostskydd. En 6 år gammal teslas bromrör var i klass med min 34 år gamla saabs bromsrör.

Bristande ingenjörskonst vad gäller att bygga bort rostfällor.

Rostskydd väger ofta mycket då de ofta är butyl baserade och kräver ett tjockt lager och vikt är nog dagens bilars värsta fälla då det gör dom mindre effektiva oavsett drivlina.

Volvo har det brunnit helt för vad gäller rost. "Hmm hur sparar vi vikt på isolering, vi kör tyg emellan plastkåporna och plåten"🤯

Tror nog inte dagens bilsr ska leva så länge, de flesta byter bil efter 3-5 år.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är riktigt bra, Tesla är klart bäst på effektivitet.

Tyvärr är det en del annat som inte är lika imponerande. Rostskydd, lackkvalitet, hållbarhet på vissa komponenter t.ex.

Detta är ingen ovanlig syn, även om man också kan beskylla ägaren för bristande underhåll.
<Uppladdad bildlänk>

Jag har faktiskt inte sett någon Tesla som ser ut så där. Den verkar helt sakna stänkskydd?
Nåja det finns på de nya bilarna.
Jag körde nästan 15000 mil med min förra och det enda jag gjorde var att byta kupé filter och smörjde broms ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Jag har faktiskt inte sett någon Tesla som ser ut så där. Den verkar helt sakna stänkskydd?
Nåja det finns på de nya bilarna.
Jag körde nästan 15000 mil med min förra och det enda jag gjorde var att byta kupé filter och smörjde broms ok.

Rost är ju mer beroende på ålder än mil, och största bidragande orsaken är var man kör och hur man underhåller/tvättar bilen. Men Tesla verkar onekligen ha stora problem med rost även om jag inte heller sett just så där mycket rost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är riktigt bra, Tesla är klart bäst på effektivitet.

Tyvärr är det en del annat som inte är lika imponerande. Rostskydd, lackkvalitet, hållbarhet på vissa komponenter t.ex.

Detta är ingen ovanlig syn, även om man också kan beskylla ägaren för bristande underhåll.
<Uppladdad bildlänk>

Har heller inte sett någon rostig Tesla. Detta gäller väl också de flesta nya bilar <15 år, min uppfattning är att nyare bilar är mycket bättre på just denna punkt.

Sen är ju rostiga sparklådor skit samma, bara kosmetiskt. Det viktiga är ju hur bilarna ser ut inunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Har heller inte sett någon rostig Tesla. Detta gäller väl också de flesta nya bilar <15 år, min uppfattning är att nyare bilar är mycket bättre på just denna punkt.

Sen är ju rostiga sparklådor skit samma, bara kosmetiskt. Det viktiga är ju hur bilarna ser ut inunder.

Tror du att en Tesla är rambyggd? Sedan är den farligaste rosten den man inte ser, eftersom det helt enkelt inte syns förrän det har rostat igenom inifrån. Det NAF bl a hittade på Model 3 var ju också att bromsrören hade rostat på ett tämligen uppseendeväckande sätt givet åldern, framförallt där det inte syns utan att montera bort saker = besiktningen ser det inte. Överhuvudtaget ett problem på moderna bilar där plasten inte rostar, men det som är bakom mycket väl kan göra det.

Ingen Tesla, men kan ju vara värt att fundera på:
https://rostskyddsmetoder.se/wp-content/uploads/2018/10/12859...

Skit samma för företagsleasaren, men de boende i utpekade "landsbygdskommuner" som ska köpa dem med nu föreslagna subventioner? Huvuvida det blir billigare eller bara skruvar upp begagnatpriserna och gynnar andra än tänkt återstår väl också att se.

Permalänk
Medlem

Lite missvisande mitt inlägget, bilden jag la in var bland de värre exempel av synlig rost.
Det brukar inte se så illa ut, men det inte är ovanligt att se bilar med begynnande rostangrepp. Syns lättast på vita.

Varit mycket skriverier i pressen i Norge och en ägare vann i rätten ganska nyligen.
https://www.elbil24.no/nyheter/gunnar-vant-mot-tesla-i-retten...
https://www.motor.no/aktuelt/lakken-flasser-av-pa-tesla-model...
https://www.motor.no/aktuelt/tesla-lakken-har-svaert-darlig-k...
https://www.tv2.no/broom/tesla-eiere-klager-pa-darlig-lakk-og...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?