Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag tycker skillnaden här är att dina exempel är från en start/omstart på startrakan innan första kurvan, där många bilar är inblandade och inte en 1v1 situation.

Men Leclerc vs Verstappen senast var ju också vid en SC-restart?! Vilket är exakt samma situation som Bahrain i mitt exempel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men Leclerc vs Verstappen senast var ju också vid en SC-restart?! Vilket är exakt samma situation som Bahrain i mitt exempel...

Skillnaden var väl Leclerc faktiskt körde in i Verstappen denna gången.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Skillnaden var väl Leclerc faktiskt körde in i Verstappen denna gången.

Det hade ju också skett om Leclerc inte följt med Russel när han blev uttvingad, eller Norris av Leclerc senare i loppet också?
Eller menar du att det är okej så länge den andra föraren "plays along", men helt förbjudet om han inte gör det?

Alltså, det är klart att om det blir en kollision så kommer domarna definitivt att titta på det. I utlåtandet från incidenten i Barcelona säger man ju att båda bilarna har ett ansvar att undvika en kollision, men ingen tog det ansvaret. Det fanns ingen som var "predominantly to blame", vilket inte rimmar med "att det skulle vara helt förbjudet". För här har man ju kommit fram till att båda är ansvariga.

Det hade ju varit skillnad om Leclerc hade gjort en skarp sväng mot Verstappen, som han inte har en chans att förutse eller agera på. Men det var ju inte vad som skedde.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är väl att FIA bedömde att båda bilarna rörde sig mot varandra och båda hade kunnat undvika sammanstötning.

"Both cars were moving slightly towards each other in the middle of the track and a minor collision occurred as a result"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag håller nog inte med om att det är så svartvitt som du ger sken av. Att en förare rör sig mot och "styr" bort en annan förare händer mer eller mindre varje race längs rakorna. Det är bara att titta på starterna så är det en handfull förare varje race. Utöver det sker det också ofta när det är väldigt jämnt längs den långa raken, är det en enkel DRS-passering finns det ingen anledning, men när det är väldigt tight ser vi ofta att föraren som är på väg att bli omkörd försöker trycka ut den omkörande bilen, och när den omkörande bilen är lite förbi försöker den gå tillbaka mot racing-line.

För ett tydligt exempel kan du exempelvis kollar starten från Bahrain, där Russel (P3) får en betydligt bättre start än Leclerc (P2), så i början styr Leclerc mot Russel (även fast han inte är helt framför). När Russel lite senare är något förbi Leclerc så blir det tvärtom, då vill Russel in bakom Piastri och trycker Leclerc mot höger-sidan, trots att han inte är helt förbi. Mig veterligen klagade ingen, och jag tror nog aldrig jag sett någon få en bestraffning för vad Leclerc gjorde heller, om man inte helt tryckte någon av banan (vilket Leclerc alltså inte gjorde).
<Uppladdad bildlänk>

Lite senare i samma race är det också SC, och i den omstarten så är det fight mellan Leclerc och Norris där Norris har bra häng på Leclerc, som trycker Norris helt över till höger sida av banan (lååångt från racing-line), där är Norris också uppe delvis längs med, men blir ändå uttryckt. Något som är helt förbjudet enligt dig. Men samma sak här, ingen klagar, ingen blir utredd, och ingen blir bestraffad. Skillnaden är att Norris reagerar på vad Leclerc gör, eftersom han är något bakom. Verstappen gjorde det inte, utan höll sitt spår (trots att han hade massvis med plats på sin vänstra sida).

<Uppladdad bildlänk>

Men du får gärna visa mig en händelse där den ledande bilen någonsin blivit bestraffad för att långsamt röra sig mot den andra bilen längs en raksträcka (utan att trycka av föraren)!

Behöver inte visa. Det är bara att läsa reglementet. Man bestraffar generellt sett inte ageranden som inte leder till incidenter/kontakt. Första varvet (starten) brukar också ha lite generösare bedömningar.
Vet inte riktigt vart du vill komma med din långa text? Att regeln inte existerar eller att den aldrig tillämpas? 🤷🏻‍♂️

Enligt FIA delades ingen bestraffning ut eftersom de ansåg att båda förarna va delvis skyldiga

“Both drivers were of the view that this was an avoidable collision and could potentially have resulted in a major crash but neither driver was wholly or predominantly to blame.”

Det är ett märkligt resonemang tycker jag när man ser Russells onboard.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Behöver inte visa. Det är bara att läsa reglementet. Man bestraffar generellt sett inte ageranden som inte leder till incidenter/kontakt. Första varvet (starten) brukar också ha lite generösare bedömningar.
Vet inte riktigt vart du vill komma med din långa text? Att regeln inte existerar eller att den aldrig tillämpas? 🤷🏻‍♂️

Enligt FIA delades ingen bestraffning ut eftersom de ansåg att båda förarna va delvis skyldiga

“Both drivers were of the view that this was an avoidable collision and could potentially have resulted in a major crash but neither driver was wholly or predominantly to blame.”

Det är ett märkligt resonemang tycker jag när man ser Russells onboard.

Det handlar om regeltolkning, ja.
Det finns massvis med regler som enforcas utan att det nödvändigtvis varit kontakt. "Forcing another driver off the track", "Leaving the track and gaining a lasting advantage", etc. Sen blir ju allt givetvis tydligare när det varit en kollision, för då kommer det definitivt att utredas.

Men för att ta ett annat exempel. I Baku förra året slog Sainz och Perez ihop på en raka. Perez låg lite bakom och höll sitt spår, Sainz lite framför och flyttade sig långsamt mot mitten av banan (enligt race-line).Det blev kollision och båda kraschade in i väggen, men inga bestraffningar delades ut. Detta trots att domarna konstaterade att Sainz var den som flyttade sig, men han var framför Perez, gjorda inga plötsliga eller snabba rörelser, och det fanns gott med utrymme vänster om Perez. Domarna tyckte att det var en race-incident där båda förarna delade ansvar.

(för den som vill ha motiveringen)

Citat:

Perez, being slightly behind, was in a better position to see the relative location of the cars. But as the two cars approached the wall on the right at the exit of Turn 2, they were about 1m apart. From this point and throughout the incident, neither driver steered erratically, and indeed both kept their steering very neutral.

The Stewards checked the driving line of the drivers on pervious laps. Sainz was on or close to his normal racing line, which forms a slight angle away from the right hand wall. From the exit to the point of contact he move approximately one car width further away from the wall.

Perez moved approximately half a car width further away from the same wall, being more parallel to the right hand wall. It was thus apparent that while ahead, and having the right to drive his line, Sainz did move slightly towards a car that he had limited vision of.

At the same time, there was nothing unusual about Perez’ line, but he could have done more to avoid the car that he had better view of. In conclusion, the Stewards deem this to be a racing incident with neither driver being predominantly at fault, and take no further action.

Palmers delar även sin syn på saken.

Personligen håller jag med Palmer som tycker att Perez har ett större ansvar, just eftersom det finns massor med plats till vänster, men kan sträcka mig till en "50-50". Men enligt din tolkning så borde ju Sainz bära huvudansvaret och fått en bestraffning enligt din regel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men enligt din tolkning så borde ju Sainz bära huvudansvaret och fått en bestraffning enligt din regel!

Jasså du…
Det är FIAs guidelines, inte min regel, orkar inte ens utveckla detta. Palmer är en pajas, och du har extremt märklig syn på F1 vill jag minnas från trista diskussioner tidigare. Trevlig kväll

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jasså du…
Det är FIAs guidelines, inte min regel, orkar inte ens utveckla detta. Palmer är en pajas, och du har extremt märklig syn på F1 vill jag minnas från trista diskussioner tidigare. Trevlig kväll

Haha okej?
Jag har aldrig påstått att det är "din regel", däremot att din tolkning av regeln uppenbarligen inte stämmer överens med hur den tolkas och appliceras i Formel 1. Du använder dessutom väldigt självsäkra uttryck som att "detta är ingen gråzon", fast jag nu har kunnat visat att det inte alls är så svartvitt som du hävdar med faktiska situationer och domslut, till skillnad från dig som inte hänvisat till en enda situation där regeln applicerats så som du menar. Men du har nog rätt, det måste vara att jag har en extremt märklig syn på F1 och inte du som har fel i hur denna regel tolkas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

enligt din regel!

Skrivet av Blomman90:

Jag har aldrig påstått att det är "din regel"

😂 Okej

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

😂 Okej

Ja, "din regel" som i "regeln du hänvisar till". Du väljer ju att medvetet feltolka det jag säger. Det är ganska uppenbart att jag inte menar att du författat och infört en egen regel i reglementet. Meningen du citerar börjar med "enligt din tolkning". Det borde inte råda några tvivel om vad jag faktiskt menar.

Men vad är det man brukar säga, när argumentet tryter så får man ta till andra medel i argumentationen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja, "din regel" som i "regeln du hänvisar till". Du väljer ju att medvetet feltolka det jag säger. Det är ganska uppenbart att jag inte menar att du författat och infört en egen regel i reglementet. Meningen du citerar börjar med "enligt din tolkning". Det borde inte råda några tvivel om vad jag faktiskt menar.

Men vad är det man brukar säga, när argumentet tryter så får man ta till andra medel i argumentationen...

Det här blir bara pajkastning. Förstår inte ens varför du väljer att svara mig från början.
Jag har inte ens försökt argumentera med dig för jag inser att det blir ett långt harang av skitsnack som ingen annan i tråden är intresserad av.
Skulle jag argumentera mot dig så skulle jag börja med att diskutera hur du helt misstolkar begreppen regler/tolkningar och svartvitt.
Vi kan ta det i ett privat PM om du verkligen vill veta.

Och ”din regel” är väl rätt uppenbart att jag inte författat. Men att du skriver ”din regel” är ett sätt för dig att få det att framstå som att jag tolkat en regel på ett helt eget sätt. Sluta gör dig dummare än nödvändigt.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Blomman90: @eFoppa:

Ja, det är nog bäst att bara vara överens om att ni inte är överens
Ni kommer nog inte längre

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Så Stroll kör på, hade nästan hoppas på att han inte skulle köra...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Alltså Norris.. duktig men behöver nog bli några år äldre och mognare innan det kan bli en titel där

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av issue:

Alltså Norris.. duktig men behöver nog bli några år äldre och mognare innan det kan bli en titel där

Ja jag tror han måste känna en stor press. Han har varit första föraren i McLaren men Piastri har verkligen utvecklats och han kör bra även under press. Sen får man väl säga att Ferrari såg väldigt svagt ut hela racet. De hamnade i ingenmansland bägge två.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tvekar på att någon sin kommer vinna en titel så länge han inte sitter i lika överlägsen bil som MP4/4 han gör alldeles för mycket misstag speciellt vid omkörningar helt enkel snabb men katastrofalt racecraft från han i år han klara helt enkelt inte av pressen av vara i toppen. Han är i sitt 7 säsong i F1 så man kan inte skylla på erfarenhet heller.

Speciellt samtidigt som vi ser Antonelli i hans rookie säsong klara av hård press hur bra som helst idag.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Norris gjorde ju ett utmärkt race. En miss som tydligen ska göra att han inte blir världsmästare. Mycket möjligt lär inte skilja mycket i poäng i slutändan men Piastri gör ju sina missar har vi sett i år så det känns nära fifty/fifty.

Fortsatt fascinerande hur stor skillnad det är på max och resten av världen. Vem är nästa skalp efter yuki? De skulle behållt perez och pengarna.

Men kan nog hända de behöver en ny lead driver snart. Tror max vill köra endurance.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Norris gjorde ju ett utmärkt race. En miss som tydligen ska göra att han inte blir världsmästare. Mycket möjligt lär inte skilja mycket i poäng i slutändan men Piastri gör ju sina missar har vi sett i år så det känns nära fifty/fifty.

Fortsatt fascinerande hur stor skillnad det är på max och resten av världen. Vem är nästa skalp efter yuki? De skulle behållt perez och pengarna.

Men kan nog hända de behöver en ny lead driver snart. Tror max vill köra endurance.

Inte första gången han gör en rejäl miss i år hjälper inte att man är snabb om man gör stora misstag nästan varje race helg om ska vinna VM måste man nästan köra helt felfritt och klara av pressen som Norris inte gör just nu. Norris är nog snabbare en Piastri på ren fart men Piastri klarar av pressen och göra knappt några misstag och så har bra mycket bättre racecraft också därför han leder VM ock inte Norris.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Piastri har iaf gjort lika stora småmissar i år men svårt tro någon annan kan utmana i år om inte mercedes hittar någon guldform.

Russell är inte världens stabilaste heller men det är ju skönt jaga underifrån.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Piastri har iaf gjort lika stora småmissar i år men svårt tro någon annan kan utmana i år om inte mercedes hittar någon guldform.

Russell är inte världens stabilaste heller men det är ju skönt jaga underifrån.

Förutom Australian har Piastri inte gjort något större misstag i år. Och i Australian var Norris på att göra samma sak skulle nog säga att det vara mer tur en talang att Norris klarade sig efter ett den avkörningen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Russell anmäld. Tycker det va osnyggt men bör inte leda till bestraffning.

Edit: Tydligen redan avgjort, protesten avslogs

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ännu en FP1 för Dino i helgen för Ferrari 😃

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Hyundai postade en F1 teaser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Spännande att se vad det kan handlar om

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

Österrike 2025. Ingen frivisning av kvalet på tv10? (Inte eftersändning av själva loppet heller verkar det som?)

Permalänk
Medlem

Redbullring gör en aldrig besviken

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hmm inget snack om geningar smått surrealistiskt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Lollipopman levererar som vanligt

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Max uträttar mirakel återigen. Fascinerande hur förare i bättre bilar blir så maxfrustrerade de pressas till misstag.

När såg vi senast en förare som så totalt dominerat sina teamkamrater oavsett vem som stoppas in i andrabilen? Kan inte påminna mig en i närheten av en sådan dominans tidigare från prost/Senna och framåt. Längre bak har jag ingen riktig koll på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får se Bottas i en bil snart.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11