Danska regeringen satsar på open source-mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Hut mäter du om de sparat något? Kostnaden av beroenden mot andra länder i en orolig tid är svårt att kvantifiera.

Den totalakostnaden för att köra M$ idag, och var det kostar dem efter bytet.

Det blir mycket onkostnader vid bytet, mycket support mm.

Men helt klart intressant att se om de tjänar på bytet även.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Men min fråga är hur du ens mäter denna totala kostnad före och efter. Om syftet är att bli oberoende från enskilda aktörer måste ju kostnaden för detta läggas med i kostnaden föe att köra Microsoft idag. Hur mäter du den kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Men min fråga är hur du ens mäter denna totala kostnad före och efter. Om syftet är att bli oberoende från enskilda aktörer måste ju kostnaden för detta läggas med i kostnaden föe att köra Microsoft idag. Hur mäter du den kostnaden?

Staten har rätt bra kontroll på deras utgifter..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Danmark visar vägen.

I Sverige renslickar vi av någon rutten anledning mer än gärna amerikansk fisring, så jag förväntar mig att det kommer ta lång tid innan något vettigt likt detta även sker här.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Får verkligen hoppas samma sak händer i Sverige, LibreOffice borde fungera utmärkt på de flesta kommunala/statliga arbetsplatser. Nästa naturliga steg skulle isf bli en övergång från Microsoft operativsystem till opensource/linuxbaserade OS. Men det känns som att det inte finns någon vilja i Sverige.

Jag ser också detta som positivt men känns ändå som om man måste satsa mer på säkerhet då. Kanske bara min skeptiska ignorans som talar.

Skrivet av backfeed:

Danmark visar vägen.

I Sverige renslickar vi av någon rutten anledning mer än gärna amerikansk fisring, så jag förväntar mig att det kommer ta lång tid innan något vettigt likt detta även sker här.

Det är sant men det brukar också vara att Sverige följer i Danmarks fotspår ofta något år senare.

Permalänk
Medlem

Stackars anställda där. Har de inte ens råd med en hundring i månaden för att göra livet lättare för sina anställda.

Öppen sås är bra i många fall, men Libre Office är plågsamt om man är van vid kvaliteten i MS Office.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

För egen del faller oftast gratisalternativ på Powerpoint-motsvarigheten. Enkla funktioner såsom loopa animationer eller ens skuggning saknas. Det var dock länge sedan jag testade LibreOffice, jag får ge det en spinn på måndag!

kolla OnlyOffice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Finns det något vettigt alternativ som är open source till Teams?

Jag tycker att det vore annars något som EU kanske borde kunna lägga lite utvecklarpengar på.

Offentlig sektor i Sverige får redan inte använda Teams eller Zoom för ändamål som har någon som helst säkerhetsklassning, som t.ex. sjukvård eller försvar. De system som används är ofta specialutvecklade och därför svindyra, men där företagen som utvecklat dem fortfarande äger källkoden.
En av fördelarna med öppen källkod är källkoden är tillgänglig för alla att inspektera, så att man kan göra sig lite mer säker på att den inte gör något man inte vill.

Jag har själv jobbat med video här i Stockholm i några år, och vet att det finns kompetenta utvecklare här. Vi hade ju Skype, bland annat.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Ett första steg hade varit att gå över till öppna filformat, tex odf, för att förenka ett framtida byte.

Man kan hoppas att alla organisationer som går över till fri öppen programvara tar sitt ansvar och donerar pengar till projekten, alternativt använder mjukvara som ger tillbaka upströms - som Red Hat gör mot Linux-ecosystemet och (som jag förutsätter) Collabora gör mot just LibreOffice.
Kommer det tillräckligt med finansiering så kan projekten anställa fler heltidskodare och öka kvaliteten och kompatibiliteten otroligt mycket snabbare och effektivare.

Permalänk
Medlem

Vad får du den summan ifrån?

Skrivet av Dunde:

Stackars anställda där. Har de inte ens råd med en hundring i månaden för att göra livet lättare för sina anställda.

Öppen sås är bra i många fall, men Libre Office är plågsamt om man är van vid kvaliteten i MS Office.

VGR betalar 565:- i månaden för att få använda desktop varianten av Office. Microsoft rånar det offentliga Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Påpekade när jag började arbeta inom en statlig svensk myndighet med 40.000 anställda för ca 15 år sedan att de borde byta till mer opensource programvaror som libreoffice och kanske tom gå över helt och hållet till linux.
Det hånskrattadades lite och jag förstod först senare att det inte var för att förslaget var dåligt - de skrattade för att de visste hur oförändringsbenägen hela myndigheten var.
Ingenting har hänt förövrigt.

Lantmäteriet? men det är okej om du vill låta det vara osagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Finns det något vettigt alternativ som är open source till Teams?

Ex Mattermost

Permalänk
Medlem

Positivt såklart! Men jag avundas inte folket som jobbar på IT-supporten på större myndigheter efter lanseringen...haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

En av fördelarna med öppen källkod är källkoden är tillgänglig för alla att inspektera, så att man kan göra sig lite mer säker på att den inte gör något man inte vill.

OM, verkligen OM du kollar HELA koden SJÄLV.

Gör du inte det kan du lika gärna använda stängd källkod. Bara för det heter "open source" betyder det inte att det är säkert osv. Att bara hänga på att det är "open source", är lite som att sitta i ett hörn och tycka synd om en eftersom ingen har örfilat dig idag, typ.

Permalänk
Medlem

Det många missar här är att office365 är ett helt ekosystem med Entra, defendersuite, purview mm och sedan OneDrive osv på det. Det är betydligt svårare att kopiera hela ekosystemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

OM, verkligen OM du kollar HELA koden SJÄLV.

Nej, Idén är inte att kolla källkoden själv. Poängen är att man möjliggör för många ögon att kunna titta på källkoden och hitta buggarna.
Det här är något som har diskuterats till leda på många forum tidigare under årtionden, och det finns andra som argumenterar bättre.

Men det är ett av flera argument som skulle kunna användas för att sälja in det till makthavare som inte riktigt vet vad öppen källkod är för något.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Det här låter som att det kommer att ta tid och kostnader.
LibreOffice i all ära, men för större organisationer så slår nog Microsoft de flesta på fingrarna när det gäller att kundanpassa produkten och synka allt mellan avdelningar och anställda.

Men de måste väl ha gjort någon kalkyl på det här och tyckt sig se värdet i bytet.

Jag tror att SoftMaker Office skulle vara ett bättre alternativ, inte gratis eller öppen källa, men bättre än LibreOffice i flera led.
Och, ja, det är europeiskt om man vill hålla det på den här sidan av pölen.
SoftMaker Office

Permalänk
Medlem

Kul att Danska regeringen tar initiativ mot öppen källkod och öppna format.

Permalänk
Medlem

Är det något man inte vill i gigantiska statliga och offentliga organisationer så är det att byta ut väletablerad mjukvara.
Den merkostnaden i konsekvenserna av förlorad arbetstid, program som inte lirar med varandra, skapande av nya rutiner, säkerhetklassa, riskanalysera, skapa integrationer med övrig mjukvara och för att inte tala om att lära alla anställda det/de nya systemen..
Tror att de flesta som uttalar sig här jobbar antingen på teknikintensiva arbetsplatser med hög datorvana/kunskap alternativt själva inte skulle ha problem med en sådan förändring eller på privata företag som har möjlighet att allokera resurser för en sån omställning. Staten och det offentliga är INTE en sådan organisation!!

I de besparingar ni ser, ser jag bara enorma kostnader som t.ex enorma konsultarvoden (Millenium kanske kan vara ett exempel), spräckta tidsplaner, system som inte fungerar, patientsäkerhetsrisker (sjukvård), frustration och ännu fler nyhetsartiklar över det ineffektiva i statliga och offentlig verksamhet.

Men vill ni betala mer i skatt så.... Själv skulle jag säga att Office är värt varenda krona till den dagen vi har mer pengar i det offentliga Sverige än vi kan göra av med.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Microsofts ekosystem är svårslaget i en större organisation.

Hela snurran med att kunna koppla datorer till användare via Microsoft AD, där man sedan då automatiskt får en e-post, rättigheter i olika program / filsystem, dokument som kan delas i olika viktiga format dom Word och Excel, för att sen inom, eller utanför organisationen, kunna dela med sig av dokumenten, komma åt dem via Teams, i möten, kalendrar, etc etc.

Microsofts värdeerbjudande är absolut enormt till en prislapp som är larvigt låg.

Men visst, om man i en organisation inte behöver registrera hårdvara, eller hantera rättigheter inom organisationens olika mjukvaror, eller boka möten, etc - Det finns ju ersättningar för allt det där som funkar helt OK, men aldrig i närheten lika bra och den sammanlagda kostnaden är mycket mycket högre. Snabb lista:

Chat
Telefon
Email + Klient
Kalender + Klient
Molnlagring för personal
Molnlagrning för företag
Identitets och rättighetshanterare (IAM)
Ordbehandlningsprogram
Kalkylprogram
Powerpoint (lol)
Modern Clippy!!!

Vanliga extras som inte ingår i den larvigt låga office365-pengen, men som är grovt rabatterade om man nyttjar Azure + Office365:
VPN
Allt annat molnigt man vill ha om man driftar egen mjukvara

Sen att hela sviten synkar med varandra skadar ju inte - Om du delar en Powerpoint i Teams under ett möte, delar man inte en pixling ström av den, utan filen delas med alla, så man kan skutta tillbaka, eller scrolla i dokumentet, medans mötet pågår, etc. Dina remote möten ploppar upp i en liten alert med Teams när det är dags att ansluta, etc etc.

Jag har varit på flera arbetsplatser där olika lösningar körs, men det är aldrig lika smidigt som när man kör microsoft-sviten. Har dock aldrig provat att köra mac + microsoft.

Krävs en helsikes massa olika lösningar för att ens uppnå det grundläggandemed IAM + Email + Storage + Hårdvaru-kontroll, sen måste man kunna sammankoppla bara 4 olika lösningarna, då har vi inte börjat prata om annat löjligt enkelt som ordbehandling och mötebokningar.

100%

Det fins inte på kartan, fattar inte hur de skall lösa allt men de får väll någon annan klura ut.

Hur ska man lösa:
Säkerhet
Delning av dokument
App Distrubution
3-dje part appar som ej har stöd för Lib Office / Linux
Conditional Access

Listan kan göras 100 mil lång.

En bra tanke men tekniskt nästan omöjligt om man vill ha samma funktionalitet / användarvänlighet som man har med Windows och Office.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Som tur är finns även OnlyOffice och SoftMaker Office/FreeOffice som alternativ.

Är genuint intresserad att se hur någon faktiskt jobbar med LibreOffice. Själv står jag inte ut med det för annat än väldigt enkla dokument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Microsofts ekosystem är svårslaget i en större organisation.

Du missar nog poängen - Allt det du skriver är anledningen till varför det är kritiskt att identifiera och använda lämpliga alternativ, särskilt inom offentlig sektor.

Alla ägg i en och samma korg gör det jövligt svårt att byta korg, särskilt när korgen byter ägare var 4 år

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigli:

VGR betalar 565:- i månaden för att få använda desktop varianten av Office. Microsoft rånar det offentliga Sverige.

Ja något sådant kostar det. De betalar något mellan E3 och E5. Skillnaden mellan de två är att E5 har power bi pro, vilket jag tvivlar på att alla behöver. Men det finns utökat stöd för informationssäkerhet, vilket de kanske anser som något viktigt.
Även licens till Windows ingår i priset.

Sedan finns F3 som är rejält mycket billigare, men väldigt bantad. Bara webbaserat Office. Vilket bara fungerar om man har dokumenten i Sharepoint. Vilket troligen inte VGR har.

https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/enterprise/micr...

Permalänk
Medlem

Blir intressant att hur detta utspelar sig.
Det som tidigare varit problem är att konvertera alla mallar mm som används då språket skiljer.
Tidigare försök att byta från Microsoft har drabbats av problem med sabotage från konsulter mm så får se om mönstret upprepar sig även i Danmark.
För en liten organisation kan en övergång ske hyfsat lätt men i denna skalan blir det omständligare och även kostsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

De kanske också tittar på hur mycket det skulle kosta vid ett scenario där de helt plötsligt inte har tillgång till externa tjänster från externa leverantörer som Microsoft. Ibland kan man behöva ha flera alternativ för vissa tjänster och produkter. Apple och andra kör ofta med två leverantör för komponenter som skärmar till sina datorer och telefoner för att ta ett exempel. Det är delvis för att skydda sig ifall en leverantör skulle få problem med att leverera sina tjänster eller produkter.

De har fått ett uppdrag att leverera tjänster till medborgare som betalar skatt. Jag tycker det är rimligt att de tittar på olika verktyg och leverantörer för att se till att potentiellt minimera eventuell downtime.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Får verkligen hoppas samma sak händer i Sverige, LibreOffice borde fungera utmärkt på de flesta kommunala/statliga arbetsplatser. Nästa naturliga steg skulle isf bli en övergång från Microsoft operativsystem till opensource/linuxbaserade OS. Men det känns som att det inte finns någon vilja i Sverige.

Ja, för att det är inte möjligt 😀

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de bidrar med utvecklare eller resurser. Det borde nog gå att gradvis börja fasa ut Office från sina ställen och dra ner på antalet licenser, men det blir en långdragen process

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Du överskattar nuvarande effektivitet hos anställda inom offentlig sektor.

Min bild är är att de flesta underskattar effektiviteten hos anställda i offentlig sektor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Är det något man inte vill i gigantiska statliga och offentliga organisationer så är det att byta ut väletablerad mjukvara.
Den merkostnaden i konsekvenserna av förlorad arbetstid, program som inte lirar med varandra, skapande av nya rutiner, säkerhetklassa, riskanalysera, skapa integrationer med övrig mjukvara och för att inte tala om att lära alla anställda det/de nya systemen..
Tror att de flesta som uttalar sig här jobbar antingen på teknikintensiva arbetsplatser med hög datorvana/kunskap alternativt själva inte skulle ha problem med en sådan förändring eller på privata företag som har möjlighet att allokera resurser för en sån omställning. Staten och det offentliga är INTE en sådan organisation!!

I de besparingar ni ser, ser jag bara enorma kostnader som t.ex enorma konsultarvoden (Millenium kanske kan vara ett exempel), spräckta tidsplaner, system som inte fungerar, patientsäkerhetsrisker (sjukvård), frustration och ännu fler nyhetsartiklar över det ineffektiva i statliga och offentlig verksamhet.

Men vill ni betala mer i skatt så.... Själv skulle jag säga att Office är värt varenda krona till den dagen vi har mer pengar i det offentliga Sverige än vi kan göra av med.

En anledning att en del börjar kolla på alternativ är väl den stormiga politiken i USA och hur det även kan påverka andra länder än USA.

Säg exempelvis att man gör ett projekt att gå från Microsoft Office till Libre Office eller annat opensource alternativ.
Säg att man gör ett planerat projekt att övergången ska vara klar inom 12 månader.

Säg istället att man inte tar några förberedande åtgärder,
men sen inträffar något relativt plötsligt som gör att man inte längre har tillgång till tjänsterna och istället behöver göra övergången inom 24 timmar eller kanske inom en vecka eller dylikt.

Lite som att det är enklare att köpa brandsläckare och brandfiltar innan huset brinner än att åka och göra det medan huset brinner.

Förhoppningsvis så uppstår inte det behovet av de anledningarna.
Men ibland är det bättre att teckna försäkring innan olyckan är framme.

Permalänk
Medlem

Alla pratar om ekonomin eller hur smidigt ekosystem Microsoft har. Men jag tror ser i slutändan handlar om att man som europeisk stat inte vill sitta i knäet på ett amerikanskt storbolag.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...