Danska regeringen satsar på open source-mjukvara

Permalänk
Sötast

Finns få som verkligen förstår hur literally nästan all it utom just det som går under säkerhetsskydd bara slutar fungera dag1 eller inom en månads tid när kriget bryter ut och man spränger undervattensfibern.

Att köra tjänster land för land är det enda sättet att kunna upprätthålla någon form av fungerande teknik överhuvudtaget och tittar man på kommerciella lösningar så flyttas literally **allt** till molnet.

Teams är väl fint, skitbra att man bygger upp vanor runt en mjukvara som kan sluta fungera vilken sekund som helst av precis vilken anledning som helst.

Det finns mycket öppen mjukvara som kan lösa olika delar av de behov organisationer har och även en handfull sviter som kan kopplas till egna AD och dyl.

Om/när man faktiskt börjar ta steget mot att ta landets IT seriöst så kan man med viss enkelhet budgetera för att knyta ihop säcken.

Skulle inte EU kunna lyckas knyta ihop hundratals öppna mjukvaror till en grundmjukvara som sedan kan modifieras vid behov för varje land? klart de kan. Men varför skulle man överhuvudtaget tänka tanken när man bara kan subscriba till MS och skicka hundratals miljoner kronor per månad bara i fucking licensavgifter. Om folk inte uppmärksammat det så har Microsoft i flera år jobbat på att molnifiera **allt** med OS som grund. Nämen oj, alla våra 250.000 tunna klienter bara dog när fibern gick.... oh well, vi har ju penna och papper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Alla pratar om ekonomin eller hur smidigt ekosystem Microsoft har. Men jag tror ser i slutändan handlar om att man som europeisk stat inte vill sitta i knäet på ett amerikanskt storbolag.

Det tror jag de flesta har förstått, men om det motsvarar att hugga av båda händerna gör det ju ingen större nytta ändå. Då är det bara pengar i sjön.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lär bli en rejäl minskning av pengar ut på licenser!
Jag är själv ingen fan av vad microsoft hittat på med 365 men bytet lär inte bli smärtfritt. Flera har försökt tidigare. Sen är Danmark inget bra föregångsland när det gäller it lösningar, dom är kvar i mycket gammal skit.
Dock förstår jag dom och tycker det är rätt. Vi skulle ckså behöva göra oss mindre beroende av USA. Den retoriken jobbas ju hårt på från jänkarna själva just nu… undrar om den orange tomten och hans gäng har tänkt på allt sånt här. Det känns som ett naturligt skeende i en mer protektionistisk värld. Vill ni inte veta av oss så blir det samma tillbaka, så att säga.. (egentligen dåligt för alla)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

För egen del faller oftast gratisalternativ på Powerpoint-motsvarigheten. Enkla funktioner såsom loopa animationer eller ens skuggning saknas. Det var dock länge sedan jag testade LibreOffice, jag får ge det en spinn på måndag!

Den egentliga frågan blir då om detta är något som stat och kommuner faktiskt måste ha eller om man faktiskt skulle kunna överleva utan det.

Min personliga uppfattning är att kommunernas arbete och statsapparaten skulle kunna rulla vidare även utan animationer och skuggor i sina powerpoints.
Samtidigt får jag ödmjukt erkänna att jag blott är en vanlig skitig arbetare som inte har detta som arbetsverktyg i min vardag.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det tror jag de flesta har förstått, men om det motsvarar att hugga av båda händerna gör det ju ingen större nytta ändå. Då är det bara pengar i sjön.

Att ett byte inte kommer vara helt friktionsfritt är väl klart, men att jämföra att köra något som inte kommer från Microsoft med att hugga av båda händerna så tror jag man kanske tar i lite.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Ett av de största problemen i Sverige är det kommunala självstyret och hur självständiga alla kommuner är i sina IT-upphandlingar. Det är ett enormt stort arbete att byta från 365 exempelvis till open-source alternativ när alla måste göra det arbetet själva. Det enda rätta hade varit att det hade kommit tydliga direktiv från staten, att man samordnar det i en gemensam upphandling (men även här så är aldrig kommunerna tvingade till att avropa det ifall ex. SKR har gjort en gemensam upphandling, de kan alltid välja göra en egen) eller att man helt enkelt slår fast att Microsoft-programvara är ett säkerhetshot vilket rimligtvis borde tvinga alla kommuner att göra nya upphandlingar.

Jag tvivlar på att något av detta kommer hända dock.

Permalänk
Medlem

Tänk om den miljard som slösades bort på Stockholms stads värdelösa skolplattform i stället hade investerats i kod, till exempel LibreOffice – vilket mervärde vi hade fått tillbaka. Jag kanske är ensam om åsikten, men jag anser att ett kontorsprogram är en mänsklig rättighet.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Ett av de största problemen i Sverige är det kommunala självstyret och hur självständiga alla kommuner är i sina IT-upphandlingar. Det är ett enormt stort arbete att byta från 365 exempelvis till open-source alternativ när alla måste göra det arbetet själva. Det enda rätta hade varit att det hade kommit tydliga direktiv från staten, att man samordnar det i en gemensam upphandling (men även här så är aldrig kommunerna tvingade till att avropa det ifall ex. SKR har gjort en gemensam upphandling, de kan alltid välja göra en egen) eller att man helt enkelt slår fast att Microsoft-programvara är ett säkerhetshot vilket rimligtvis borde tvinga alla kommuner att göra nya upphandlingar.

Jag tvivlar på att något av detta kommer hända dock.

Svenska staten har hamnat på efterkälken så det heter duga vad gäller digitaliseringen. Ta till exempel BankID och Swish – tjänster som man förväntar sig att staten ska äga, men som i stället förvaltas av bankerna.

Microsoft är en helig ko i Sverige. Det beror på att vi är ganska bortskämda när det gäller IT. Tycker man att en dator är dålig, så köper man helt enkelt en ny. Själv har jag haft det som en liten hobby att se vilka nivåer av maskiner man kan "linuxifiera", och vad användarupplevelsen blir. Jag har upptäckt att jag sällan behöver Windows 11.

I Centraleuropa har det bildats en rörelse som kallar sig "End of 10", där man möts för att linuxifiera gamla Windows- och Apple-maskiner.

End of 10 hemsida

https://endof10.org/sv/

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Att ett byte inte kommer vara helt friktionsfritt är väl klart, men att jämföra att köra något som inte kommer från Microsoft med att hugga av båda händerna så tror jag man kanske tar i lite.

Det skrev jag inte heller. Det står ett om där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Problemet är ju integration av programmen samt att ingen statlig myndighet har med den andra att göra.
Dessutom kommer support saknas för jag gissar att ingen är expert på Libre office och kan integrera detta i allt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Svenska staten har hamnat på efterkälken så det heter duga vad gäller digitaliseringen. Ta till exempel BankID och Swish – tjänster som man förväntar sig att staten ska äga, men som i stället förvaltas av bankerna.

Varför ska staten äga Swish? Det är ju en betaltjänst? Sedan när äger staten betaltjänster?

Citat:

Microsoft är en helig ko i Sverige. Det beror på att vi är ganska bortskämda när det gäller IT. Tycker man att en dator är dålig, så köper man helt enkelt en ny. Själv har jag haft det som en liten hobby att se vilka nivåer av maskiner man kan "linuxifiera", och vad användarupplevelsen blir. Jag har upptäckt att jag sällan behöver Windows 11.

Att byta dator var 3e år eller något är jättebra för produktiviteten, det är en struntsumma i jämförelse med lönekostnaderna. Alldeles för många företag och myndigheter tvingar sina medarbetare att vara kvar på gammal skit och det hämmar deras arbete.

Permalänk
Medlem

Hejja DK!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Stackars anställda där. Har de inte ens råd med en hundring i månaden för att göra livet lättare för sina anställda.

Öppen sås är bra i många fall, men Libre Office är plågsamt om man är van vid kvaliteten i MS Office.

MS Office är plågsamt rörigt och spretigt när man är van vid Libreoffices stabila utveckling.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Datavetare

Givet vissa kommenterar om att "danskarna är körda om de inte använder Office 365".

Vad är det jag gått miste om de första 30 åren i mitt arbetsliv givet att jag faktiskt aldrig varit beroende av MS Office / Office 365 mer än "använt PowerPoint ett par gånger". Tyvärr inte varit oberoende av US-jättar senaste åren p.g.a. Google Suite, där används främst mail och drive samt Slack/Discord för meddelande.

MS Word måste vara en av få program som kan utmana Tony Hoares billion dollar mistake i vad det kostat IT-industrin i förlorad produktivitet. Men fattar hur man hamnar här, var själv en av de som ansåg det vara "ett steg in i framtiden" när vi som första årskurs fick skriva rapporter i MS Word istället för Latex på "min" KTH-inriktning.

Vi sänkte definitivt nivån sett till grafisk presentation i rapporter p.g.a det, än idag skrivs de flesta naturvetenskapliga rapporter på forskningsnivå i Latex, inte Word och fattar idag varför (inte för att jag använder Latex, men använder konsekvent markup som Markdown/Mermade/Graphviz/etc för text/rapporter/grafer, har inte tid för wysiwyg)

Problemet med Word och alla wysiwyg program är att det är det enda du får. Nästan 100 % av de som skriver dokument/rapporter är inte experter på layout, ändå skriver vi i program som delvis kräver detta av oss vilket kostar tid och ger ett mediokert resultat.

Så frågan är om Libreoffice är rätt väg. Även om det mesta faktiskt inte var bättre för finns det ändå vissa saker som var bättre för!

Sens som många är inne på, Office-delen är bara en liten del idag. Drive/meddelande/online-möten och inte minst "AI med LLMs" är den större biten som måste lösas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

En anledning att en del börjar kolla på alternativ är väl den stormiga politiken i USA och hur det även kan påverka andra länder än USA.

Säg exempelvis att man gör ett projekt att gå från Microsoft Office till Libre Office eller annat opensource alternativ.
Säg att man gör ett planerat projekt att övergången ska vara klar inom 12 månader.

Säg istället att man inte tar några förberedande åtgärder,
men sen inträffar något relativt plötsligt som gör att man inte längre har tillgång till tjänsterna och istället behöver göra övergången inom 24 timmar eller kanske inom en vecka eller dylikt.

Lite som att det är enklare att köpa brandsläckare och brandfiltar innan huset brinner än att åka och göra det medan huset brinner.

Förhoppningsvis så uppstår inte det behovet av de anledningarna.
Men ibland är det bättre att teckna försäkring innan olyckan är framme.

Tto mig! Jag köper samtliga argument. Ser bara inte hur det realistiskt ska genomföras. Talar av erfarenhet...

Personligen så tror jag att en så omfattande förändring som att byta OS och Officesvit är något som behöver göras över tid och över hela samhället simultant i allt från vilka system skolorna använder för sina studenter(kulturförändring) till olika myndigheter.
Nästan allt inom det offentliga idag bygger ju idag på Windows och Office. Så imo skulle detta innebära en i grunden strukturell förändring som kräver så mycket mer än bara ett system/svitbyte.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

De hade en annan lösning som uppenbarligen inte fungerade...
Därav bytet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Finns det något vettigt alternativ som är open source till Teams?

Mattermost.
Fyfan skulle jag bli tvingad till att använde libreoffice och alternativ till släck eller Teams skulle jag sluta dag 1 haha.

Varför är alla så stora fans av libreoffice?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet med Word och alla wysiwyg program är att det är det enda du får. Nästan 100 % av de som skriver dokument/rapporter är inte experter på layout, ändå skriver vi i program som delvis kräver detta av oss vilket kostar tid och ger ett mediokert resultat.

Jag förstår inte. Du skapar layout i latex eller markdown med och du är fortfarande ingen expert på layout?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Varför är alla så stora fans av libreoffice?

Antagligen så jobbar många här väldigt långt ifrån verksamhet och marknad, samt utan krav på att dokument ska arkiveras för framtiden. På mitt nuvarande uppdrag skrivs mycket fortfarande ut, kopieras och lagras i valv i 10, 50 resp. 100 år!

Att införa LibreOffice i en sådan organisation hade blivit en katastrof från dag 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De hade en annan lösning som uppenbarligen inte fungerade...
Därav bytet

Lotus Notes?!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte. Du skapar layout i latex eller markdown med och du är fortfarande ingen expert på layout?

Nej, jag talar om vad det är, inte hur det ska se ut. Exakt som i Latex.

Layout/stil är ortogonalt. Man kan hävda att rätt använt så kan style-templates fixa det i Word, i "verkligheten" har jag aldrig sett det fungera utan hands-on hjälp av designexpertis.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Lotus Notes?!

Ja uppenbarligen inte adekvat för allt de vill annars skulle de inte byta....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nej, jag talar om vad det är, inte hur det ska se ut. Exakt som i Latex.

Layout/stil är ortogonalt. Man kan hävda att rätt använt så kan style-templates fixa det i Word, i "verkligheten" har jag aldrig sett det fungera utan hands-on hjälp av designexpertis.

Du skriver att en header ska vara en header, det gör du i Word också. Skillnaden är att du trycker på en knapp istället.

I latex bråkar du i stort sett med samma saker tycker jag, både Word och latex tänker åt dig när du ska positionera en bild t.ex.

Den stora fördelen med latex på högskolorna var ju att det var lättare att skriva formlerna, men jag vet inte om det är sant längre. Nu tar du bara en bild på en formel och det görs om till latex, det finns säkert Wordstöd för sånt nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet vissa kommenterar om att "danskarna är körda om de inte använder Office 365".

Vad är det jag gått miste om de första 30 åren i mitt arbetsliv givet att jag faktiskt aldrig varit beroende av MS Office / Office 365 mer än "använt PowerPoint ett par gånger". Tyvärr inte varit oberoende av US-jättar senaste åren p.g.a. Google Suite, där används främst mail och drive samt Slack/Discord för meddelande.

MS Word måste vara en av få program som kan utmana Tony Hoares billion dollar mistake i vad det kostat IT-industrin i förlorad produktivitet. Men fattar hur man hamnar här, var själv en av de som ansåg det vara "ett steg in i framtiden" när vi som första årskurs fick skriva rapporter i MS Word istället för Latex på "min" KTH-inriktning.

Vi sänkte definitivt nivån sett till grafisk presentation i rapporter p.g.a det, än idag skrivs de flesta naturvetenskapliga rapporter på forskningsnivå i Latex, inte Word och fattar idag varför (inte för att jag använder Latex, men använder konsekvent markup som Markdown/Mermade/Graphviz/etc för text/rapporter/grafer, har inte tid för wysiwyg)

Så frågan är om Libreoffice är rätt väg. Även om det mesta faktiskt inte var bättre för finns det ändå vissa saker som var bättre för!

Sens som många är inne på, Office-delen är bara en liten del idag. Drive/meddelande/online-möten och inte minst "AI med LLMs" är den större biten som måste lösas.

Latex används dock nästan uteslutande bara för forskningsområden inom STEM. Ingen humaniora eller samhällsvetenskaplig forskning använder det i större utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Antagligen så jobbar många här väldigt långt ifrån verksamhet och marknad, samt utan krav på att dokument ska arkiveras för framtiden. På mitt nuvarande uppdrag skrivs mycket fortfarande ut, kopieras och lagras i valv i 10, 50 resp. 100 år!

Att införa LibreOffice i en sådan organisation hade blivit en katastrof från dag 1.

Vad är mer hållbart för förvaring och framtid, MS proprietära standarder som docx eller det öppna OpenDocument som LibreOffice stöder per default? Programvara som är byggt på öppen källkod är även det mer framtidssäkert än en closed source subscriptiontjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

MS Word måste vara en av få program som kan utmana Tony Hoares billion dollar mistake i vad det kostat IT-industrin i förlorad produktivitet.

För att det ska gå att ta dig på allvar tar jag för givet att du kan backa upp det där med någon slags fakta.

Skrivet av Median:

Vad är mer hållbart för förvaring och framtid, MS proprietära standarder som docx eller det öppna OpenDocument som LibreOffice stöder per default? Programvara som är byggt på öppen källkod är även det mer framtidssäkert än en closed source subscriptiontjänst.

Det dom är mest hållbart är det format som det finns ett kommersiellt underlag för.

Word och Illustrator (för att ta några exempel) är 40 år gamla produkter som fortfarande fungerar, för att det ligger i någons intresse att ta hand om det.

Att ett format är öppet hjälper inte om 40 år, när det inte har funnits program på 20 år som kan hantera det, eftersom det inte låg i någons intresse att utveckla dom.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pine-orange:

Du skriver att en header ska vara en header, det gör du i Word också. Skillnaden är att du trycker på en knapp istället.

I latex bråkar du i stort sett med samma saker tycker jag, både Word och latex tänker åt dig när du ska positionera en bild t.ex.

Den stora fördelen med latex på högskolorna var ju att det var lättare att skriva formlerna, men jag vet inte om det är sant längre. Nu tar du bara en bild på en formel och det görs om till latex, det finns säkert Wordstöd för sånt nuförtiden.

Det här är en av få kullar jag kan "do or die" för egen del, det specifikt för jag vet hur mycket effektivare det är när man väl kommit över den initiala tröskeln (och det är en tröskel, vilket tyvärr är huvudanledningen att det har svårt att få allmän acceptans).

Som sagt, i teorin kan man uppnå motsvarande i Word/Pages/Writer/etc, i praktiken fungerar det inte (de flesta Word-rapporter ser rätt amatörmässiga ut). Framförallt inte om man gör specifika saker som t.ex. skriver en rapport där man enkelt vill ha med kod-exempel, grafer/diagram som "ser bra ut givet platsen de har i dokumentet" (tar lång tid att göra förhand i MS Office, är trivialt med markup likt Mermade, Graphviz, etc).

Och fattar att man är skeptisk. Innan jag faktiskt satt mig in hur man kan göra presentationer med Latex+Beamer+(whatever-needed-for-the-specific-domain) använde jag också PowerPoint/GSuite-present. Stora skillnaden med den förra är att det är svårt att inte få ett resultat som är väldigt koherent/konsekvent, det är väldigt svårt att uppnå motsvarande i det senare fallet utan experthjälp.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

För att det ska gå att ta dig på allvar tar jag för givet att du kan backa upp det där med någon slags fakta.

Det går inte att backa upp mer än vad det går att backa upp exakt vad (överanvändning) av null i programspråk faktiskt kostat. Det går att få en känsla för det om man faktiskt lär sig en alternativ metod och själv jämför, precis som man med egna ögon måste uppleva vad det faktiskt betyder att jobba i miljöer som i normalfallet helt kan undvika "null".

Så tror inte det är en hyperbol. Men det är inte heller något som går att beräkna exakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

..i praktiken fungerar det inte (de flesta Word-rapporter ser rätt amatörmässiga ut)..

Nu är ju "rapporter" en minst sagt begränsad del av IT-industrin..

Skrivet av Yoshman:

..det går att få en känsla för det om man faktiskt lär sig en alternativ metod och själv jämför..

Så du utgår ifrån en känsla, och din egen oförmåga att använda ett verktyg till en väldigt snäv uppgift inom IT-industrin, och drar slutsatser om hela IT-industrin utifrån det?

Ibland kan det vara bra att lyfta blicken lite också.