Vinn nätagg från Seasonic

Danska regeringen satsar på open source-mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Vad är mer hållbart för förvaring och framtid, MS proprietära standarder som docx eller det öppna OpenDocument som LibreOffice stöder per default? Programvara som är byggt på öppen källkod är även det mer framtidssäkert än en closed source subscriptiontjänst.

@Xeonist förklarade det bra!

Har flera ggr försökt använda just öppna format såsom OpenDocument för att hantera filer mellan olika program, men resultatet blir ofta väldigt slumpmässigt. Det är inte heller säkert att ens LibreOffice Writer renderar likadant mellan versionerna.

Själv använder jag alltid PDF för publicering om layouten i ett dokument är viktig.

Sen har även Microsoft Office brister, men dessa beror enligt mig främst på att väldigt få organisationer har kunskapen att ta fram mallar som fungerar fullt ut. Ofta så skapas mallarna på någon marknads- eller kommunikationsavdelning utan djupare förståelse av behoven av dokumentation inom IT-utveckling.

Som kravanalytiker, så får jag ofta fungera som medlare mellan avdelningarna.

I min roll, så hanterar jag lagkrav och regleringar på EU-nivå tillsammans med verksamheten, samtidigt som dokumentation för utveckling och test bitvis enbart återfinns online (Confluence/Jira) eller som digitala dokument (exempelvis SharePoint).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ja, för att det är inte möjligt 😀

Det är klart att det är möjligt. Om Sveriges kommuner och regioner gick samman med staten borde de kunna utveckla tillgänglig opensource programvara (i vissa fall utveckla egna skräddarsydda alternativ inom vård, skola och administration istället för att befintliga alternativ ska anpassas till befintliga verksamheter med bristfälligt resultat) i egen regi för att passa de behov som ställs inom organisationerna. Om utvecklingen sker inom eller utom den egna orga isationen är väl egalt men inom vore väl at föredra rentpraktiskt , däremot kan jag se en rad andra hinder på vägen som t.ex lagen om offentlig upphandling som i det här fallet borde vara en rejäl bromskloss och diverse EU direktiv som gör sitt bästa för att stävja att offentliga aktörer överhuvudtaget skulle kunna utveckla produkter/mjukvara som skulle konkurera med privata intressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

För egen del faller oftast gratisalternativ på Powerpoint-motsvarigheten. Enkla funktioner såsom loopa animationer eller ens skuggning saknas. Det var dock länge sedan jag testade LibreOffice, jag får ge det en spinn på måndag!

Gillat att använda "beamer" klassen till LaTeX. Vet inte hur den är idag, men för 10 år sen kunde man göra riktigt bra grejer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Nu är ju "rapporter" en minst sagt begränsad del av IT-industrin..

Ok, fel ordval av mig ta med sammanfattningar av möten / protokoll, manualer/dokumentation. Det skrivet, just Word/Pages/Writer lär ändå vara den minst viktiga av applikationer i en office-suite.

Skrivet av Xeonist:

Så du utgår ifrån en känsla, och din egen oförmåga att använda ett verktyg till en väldigt snäv uppgift inom IT-industrin, och drar slutsatser om hela IT-industrin utifrån det?

Känslan kommer nästan mer från observation hur ofta något så enkelt som att kunna hålla kallelse till möte och tillhörande protokoll i en koherent version. Där behövs sällan mer avancerade saker än nästlade rubriker med korrekt tillhörande numrering/bokstavering, något som skrämmande ofta blir fel (är inte mer fyrkantig att jag accepterar att de flesta kör MS Office och man får då hålla sig till docx).

Det är något som skulle vara ett totalt icke-problem med t.ex. Markdown. Så att Anteckningar får stöd för det kanske är mer värdefullt än det initialt verkade!

Excel är bra och fattar att det är ett problem som är svårt att ersätta för de som gör avancerade saker där. För egen del har inget varit mer avancerat än att Numbers/GSuite-calc fungerat, mer avancerade sakerna har krävt programmering.

Skrivet av Xeonist:

Ibland kan det vara bra att lyfta blicken lite också.

Är knappast en expert på office-paket, men rätt säker att jag i alla fall håller genomsnittsnivå. Under universitetstiden samt försa åren jag jobbade var jag "windows-expert", vilket i skolan också inkluderade MS Office användning något över instegs-nivå.

Så kommer själv från hållet "WYSIWYG är modernt och bättre", var långt senare jag började kika på att göra allt från dokument, presentationer, grafer etc via markup. Fattar vad problemet är, det är absolut en tröskel framförallt om man behöver lite mer avancerade funktioner. Men resultatet är bättre och när man väl lärt sig det går det betydligt snabbare att nå ett bra slutresultat.

Ibland kan det vara bra att lyfta blicken lite också.

Skrivet av walkir:

Sen har även Microsoft Office brister, men dessa beror enligt mig främst på att väldigt få organisationer har kunskapen att ta fram mallar som fungerar fullt ut.

Exakt. Och även om de har kompetensen finns det ändå massor med sätt att göra en mess av det ändå... Möjligen är programmen vi använder allt för komplexa?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt. Och även om de har kompetensen finns det ändå massor med sätt att göra en mess av det ändå... Möjligen är programmen vi använder allt för komplexa?

Håller fullständigt med! Hade varit perfekt med ett betydligt enklare program likt AbiWord/WordPad fast med bättre stöd för Word-formatet samt OpenDocument. Detsamma gäller även Excel och PowerPoint.

Själv använder jag SoftMaker Office för att få precis allt detta. Antar att även OnlyOffice fungerar som bra alternativ. Synd att Apple iWorks-svit inte har bättre kompatibilitet.

LibreOffice förblir däremot Office-programmens GIMP i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Antagligen så jobbar många här väldigt långt ifrån verksamhet och marknad, samt utan krav på att dokument ska arkiveras för framtiden. På mitt nuvarande uppdrag skrivs mycket fortfarande ut, kopieras och lagras i valv i 10, 50 resp. 100 år!

Att införa LibreOffice i en sådan organisation hade blivit en katastrof från dag 1.

Så det är enbart i MS Word som man kan skriva ut på papper som går att kopiera och lagras? Ibland förstår jag mig inte på ms-kramare. Yoshmans latex filer lär ha mycket bättre chanser att överleva 100år än dina ms word dokument.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Så det är enbart i MS Word som man kan skriva ut på papper som går att kopiera och lagras? Ibland förstår jag mig inte på ms-kramare. Yoshmans latex filer lär ha mycket bättre chanser att överleva 100år än dina ms word dokument.

Är absolut ingen MS-kramare, utan föreslår ofta alternativ till just MS Office. Men LibreOffice _är_ inte bra.

För digital arkivlagring är det främst PDF/A som används.

Edit:
Kan även tillägga att jag gärna börjar att dokumentera i enklast möjliga program först, vilket kan vara exempelvis Notepad++ eller WordPad.

Sedan när kanske 50-75% av innehållet är på plats, så läggs allt in i korrekt mall i Word.

Det kritiska momentet är själva _granskningen_ av dokumenten, där Word-dokumenten ofta passerar ett 10-tal personer innan det är redo för vidare publicering.

Det är bland annat här LibreOffice tidigare haft stora brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det här är en av få kullar jag kan "do or die" för egen del, det specifikt för jag vet hur mycket effektivare det är när man väl kommit över den initiala tröskeln (och det är en tröskel, vilket tyvärr är huvudanledningen att det har svårt att få allmän acceptans).

Som sagt, i teorin kan man uppnå motsvarande i Word/Pages/Writer/etc, i praktiken fungerar det inte (de flesta Word-rapporter ser rätt amatörmässiga ut). Framförallt inte om man gör specifika saker som t.ex. skriver en rapport där man enkelt vill ha med kod-exempel, grafer/diagram som "ser bra ut givet platsen de har i dokumentet" (tar lång tid att göra förhand i MS Office, är trivialt med markup likt Mermade, Graphviz, etc).

Och fattar att man är skeptisk. Innan jag faktiskt satt mig in hur man kan göra presentationer med Latex+Beamer+(whatever-needed-for-the-specific-domain) använde jag också PowerPoint/GSuite-present. Stora skillnaden med den förra är att det är svårt att inte få ett resultat som är väldigt koherent/konsekvent, det är väldigt svårt att uppnå motsvarande i det senare fallet utan experthjälp.

Har du lagt lika mycket tid på att förstå Word/Powerpoint? Det finns förstås alltid specialverktyg som är bättre på just det där som man behöver göra, men det är inte relevant i 99% av fallen ändå.

Skrivet av F.Ultra:

Du distribuerar inte latexfilerna, du distribuerar slutresultatet som ofta är pdf filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Microsofts ekosystem är svårslaget i en större organisation.

Hela snurran med att kunna koppla datorer till användare via Microsoft AD, där man sedan då automatiskt får en e-post, rättigheter i olika program / filsystem, dokument som kan delas i olika viktiga format dom Word och Excel, för att sen inom, eller utanför organisationen, kunna dela med sig av dokumenten, komma åt dem via Teams, i möten, kalendrar, etc etc.

Microsofts värdeerbjudande är absolut enormt till en prislapp som är larvigt låg.

Men visst, om man i en organisation inte behöver registrera hårdvara, eller hantera rättigheter inom organisationens olika mjukvaror, eller boka möten, etc - Det finns ju ersättningar för allt det där som funkar helt OK, men aldrig i närheten lika bra och den sammanlagda kostnaden är mycket mycket högre. Snabb lista:

Chat
Telefon
Email + Klient
Kalender + Klient
Molnlagring för personal
Molnlagrning för företag
Identitets och rättighetshanterare (IAM)
Ordbehandlningsprogram
Kalkylprogram
Powerpoint (lol)
Modern Clippy!!!

Vanliga extras som inte ingår i den larvigt låga office365-pengen, men som är grovt rabatterade om man nyttjar Azure + Office365:
VPN
Allt annat molnigt man vill ha om man driftar egen mjukvara

Sen att hela sviten synkar med varandra skadar ju inte - Om du delar en Powerpoint i Teams under ett möte, delar man inte en pixling ström av den, utan filen delas med alla, så man kan skutta tillbaka, eller scrolla i dokumentet, medans mötet pågår, etc. Dina remote möten ploppar upp i en liten alert med Teams när det är dags att ansluta, etc etc.

Jag har varit på flera arbetsplatser där olika lösningar körs, men det är aldrig lika smidigt som när man kör microsoft-sviten. Har dock aldrig provat att köra mac + microsoft.

Krävs en helsikes massa olika lösningar för att ens uppnå det grundläggandemed IAM + Email + Storage + Hårdvaru-kontroll, sen måste man kunna sammankoppla bara 4 olika lösningarna, då har vi inte börjat prata om annat löjligt enkelt som ordbehandling och mötebokningar.

Håller med dig här, förutom om prislappen. Gäller det ett större bolag eller region tex, så är prismodellerna blivit löjligt dyra. Funktion flyttas till Azure för att kunna få en mer "flexibel" lösning. Och då är flexibiliteten som alltid att du kan alltid öka, men minska är inte alltid lika lätt. Då pratar jag inte rena vms eller liknande. Utan powerbi tex mm osv bla.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Skrivet av xfade:

Kommer bli jobbigt, men värt det..

Hoppas även att de berättar om de sparade något på bytet. Ett år eller så efter bytet.

Skrivet av lhugo:

Hut mäter du om de sparat något? Kostnaden av beroenden mot andra länder i en orolig tid är svårt att kvantifiera.

Efter att ha läst igenom hela tråden är jag förvånad över att ordet "Grönland" inte har använts en enda gång.

Orsaken till panikbytet är varken att spara pengar eller något plötsligt ogillande av Microsoft utan att man kan förväntas vara i krig med USA när som helst.

Och i krig är målsättningen alltid att lamslå motståndaren ledning. Danskarna vill hindra den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellmerBryd:

Efter att ha läst igenom hela tråden är jag förvånad över att ordet "Grönland" inte har använts en enda gång.

Orsaken till panikbytet är varken att spara pengar eller något plötsligt ogillande av Microsoft utan att man kan förväntas vara i krig med USA när som helst.

Och i krig är målsättningen alltid att lamslå motståndaren ledning. Danskarna vill hindra den möjligheten.

Helt korrekt, nu hann du lite före mig medans jag satt och skrev i LibreOffice

--
I orginalartikeln handlar det inte om att hela danska regeringen ska byta ut MS Office 365, utan om ett ganska litet departement, Digitaliseringsministeriet, successivt ska prova att gå över till LibreOffice under kommande månader.

Efter Trumps krav på att få Grönland, med vapenmakt om så krävs och kanske än mer efter att USA flyttade de danska F35:ornas reservdelar till Israel i mars (USA äger alla reservdelar till F35 tills de monteras i ett flyglan) så finns en viss oro för att fortsätta vara beroende av USA och amerikanska program och molntjänster.
Utan reservdelar tvingades Danmark hålla huvuddelen sina F35:or på marken och inte genomföra planerade övningar.
Källa: https://www.berlingske.dk/indland/regeringen-bekraefter-usa-k...

Vad jag har förstått på danska journalister handlar det inte om att spara pengar på licensutgifter eller ens att danskarna är missnöjda med hur Office 365 fungerar, utan om att säkerställa att administrationen kan fortsätta göra sitt arbete oavsett vem som sitter som president i USA och hur de tidigare mycket starka vänskapsbanden mellan länderna ser ut i framtiden.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellmerBryd:

Att omställningen är att bryta beroenden är Danmark öppna med. Att motivationen grundar sig i att Danmark förväntar sig ett stundande krig är något du kokat ihop på kammaren. Såklart är varken du, jag eller någon annan här kapabel att bedömma danmarks riskkalkyl för krig med USA eller den amerikanska administrationens önskan att starta ett sådant. Med tanke på att båda är medlemmar i NATO och att Danmark ingår i EU lär effekterna av en sådant hypotetiskt scenario vida överskugga byte från Office 365 eller ej.

Jag tycker wtt vi förhåller oss till verkligheten och ämnet för tråden. Danmark vill bryta teknikberoenden och stärka digitsl suveränitet. Tyskland är på gång. Detta ger spännande möjligheter för FOSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det här är en av få kullar jag kan "do or die" för egen del, det specifikt för jag vet hur mycket effektivare det är när man väl kommit över den initiala tröskeln (och det är en tröskel, vilket tyvärr är huvudanledningen att det har svårt att få allmän acceptans).

Som sagt, i teorin kan man uppnå motsvarande i Word/Pages/Writer/etc, i praktiken fungerar det inte (de flesta Word-rapporter ser rätt amatörmässiga ut). Framförallt inte om man gör specifika saker som t.ex. skriver en rapport där man enkelt vill ha med kod-exempel, grafer/diagram som "ser bra ut givet platsen de har i dokumentet" (tar lång tid att göra förhand i MS Office, är trivialt med markup likt Mermade, Graphviz, etc).

Och fattar att man är skeptisk. Innan jag faktiskt satt mig in hur man kan göra presentationer med Latex+Beamer+(whatever-needed-for-the-specific-domain) använde jag också PowerPoint/GSuite-present. Stora skillnaden med den förra är att det är svårt att inte få ett resultat som är väldigt koherent/konsekvent, det är väldigt svårt att uppnå motsvarande i det senare fallet utan experthjälp.

Latex är fantastiskt, det blir snyggt och rätt, men… det är lite som att skriva program i assembly i vi istället för python i en full IDE

Det funkar för många saker, men smidigt, flexibelt eller lätt att ändra känner jag inte alls igen i alla fall

Kanske en halvkass liknelse, men så kopplade min hjärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför ska staten äga Swish? Det är ju en betaltjänst? Sedan när äger staten betaltjänster?
Att byta dator var 3e år eller något är jättebra för produktiviteten, det är en struntsumma i jämförelse med lönekostnaderna. Alldeles för många företag och myndigheter tvingar sina medarbetare att vara kvar på gammal skit och det hämmar deras arbete.

Jag tycker nog att tjänster som Swish borde ligga under Riksbanken. Det finns fall där folk har blivit avstängda från BankID och Swish med knappt någon förklaring alls. Det känns som att det skulle behövas högre rättssäkerhet, eftersom det är tjänster som vanliga medborgare behöver i sina liv.

Jag vet inte om produktiviteten verkligen ökar bara för att man köper en ny dator. Om man köpt in bra grejer från början så håller de längre än tre år. Problemet är att många IT-system är totalt efterblivna – min ändtarm kan producera mer genomtänkta produkter än vissa IT-lösningar.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Skrivet av jolu:

Det många missar här är att office365 är ett helt ekosystem med Entra, defendersuite, purview mm och sedan OneDrive osv på det. Det är betydligt svårare att kopiera hela ekosystemet

Ja.. Det är många här som missar ganska mycket. Okunskap är en stor del av det. Jag använder själv Linux dagligen (och Windows), men det är inte bara att byta.. Och det handlar såklart inte bara om att byta ett 'Office' till ett annat 'Office'. Det är så mycket mer som inte kan fås just nu inom open source utan att lägga en ohygglig mängd pengar på utveckling. Men jag kan dock hålla med om att det vore att föredra i slutändan, att inte vara bunden till en stor drake och eventuellt spara pengar i längden (verkligen låååånga loppet då..).

Men det kräver extremt mycket tid, pengar, utveckling och folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Briarback:

Ja.. Det är många här som missar ganska mycket. Okunskap är en stor del av det. Jag använder själv Linux dagligen (och Windows), men det är inte bara att byta.. Och det handlar såklart inte bara om att byta ett 'Office' till ett annat 'Office'. Det är så mycket mer som inte kan fås just nu inom open source utan att lägga en ohygglig mängd pengar på utveckling. Men jag kan dock hålla med om att det vore att föredra i slutändan, att inte vara bunden till en stor drake och eventuellt spara pengar i längden (verkligen låååånga loppet då..).

Egentligen borde väl eu gå sin egen väg och skapa en myndighet för detta där varje land kan dela bördan med open source och integrering?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du distribuerar inte latexfilerna, du distribuerar slutresultatet som ofta är pdf filer.

För distribution ja, men för långtidslagring så kommer du att tjäna betydligt mer på att lagra Latexen än PDF:erna

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

För egen del faller oftast gratisalternativ på Powerpoint-motsvarigheten. Enkla funktioner såsom loopa animationer eller ens skuggning saknas. Det var dock länge sedan jag testade LibreOffice, jag får ge det en spinn på måndag!

Just don't!
Hade oturen att få uppgiften att skapa en presentation i Libreoffice Impress för ett tag sen. Trots sitt namn så imponerade den inte det minsta, det var en extremt frustrerande upplevelse. Inte ens enkla operationer som copy/paste fungerade som väntat.

Permalänk
Skrivet av Briarback:

Den nuvarande situationen och beroendet av proprietära stuprörslösningar med artificiellt skapad lock-in är en teknisk skuld som byggts upp under bokstavligen årtionden. Företag lockar alltid med att de gör "happy-path" inom ett område enkel, och de lockar med färdiga lösningar som redan kan det mesta av vad du behöver. Självklart skulle det bli svindyrt att bryta sig loss - det är ju själva definitionen av lock-in.

Väljer du open source-lösningar behöver du i mycket större omfattning själv sätta ihop pusselbitarna och inte sällan själv tillverka limmet mellan de olika lagren. Poängen är att när du väl har kommit dit har du en lösning som dels är ofantligt mycket mer flexibel, dels är öppen i ordets rätta bemärkelse.

Finns beslutsunderlag, rapporter, mötesprotokoll och procedurer i källkodsform (latex, markdown, plaintext eller något wikiformat, på fil eller i en icke-proprietär databas), så är du fri från beroenden mot givna leverantörer: Vilken bra tekniker som helst kan hjälpa dig komma tillbaka upp i händelse av katastrof, på nästan vilken hårdvara som helst. I det läget är det också bra om driftsmiljöerna är distribuerade och segregerade i stor utsträckning. Om enskilda kommuner inte har teknisk kompetens att underhålla just sin lösning, låt den driftas på regionsnivå, eller låt dem köpa "konsulttid" av grannkommunen som kanske har bättre kompetens. Och låt kommuner och/eller regioner skapa katastrofåterställningsmöjligheter i samarbete med varandra: Brinner hallen i Östersund upp, starta upp nödverksamheten i Ljusdal eller Torsby eller vad det nu råkar vara. Men ha inhemsk kompetens på att drifta det som behövs för att Sverige ska fungera, och utbilda aktivt studenter i Sverige i de kompetenser som behövs för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

För distribution ja, men för långtidslagring så kommer du att tjäna betydligt mer på att lagra Latexen än PDF:erna

Jag tror det blir ganska jämnt när det gäller just PDF-filer, de kommer ha stöd en lång tid framöver. Ur ett tekniskt perspektiv är tex(t)filer förstås lättare att lagra, men jag tror det är PDF-filerna som kommer överleva inte latexfilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Det är klart att det är möjligt. Om Sveriges kommuner och regioner gick samman med staten borde de kunna utveckla tillgänglig opensource programvara (i vissa fall utveckla egna skräddarsydda alternativ inom vård, skola och administration istället för att befintliga alternativ ska anpassas till befintliga verksamheter med bristfälligt resultat) i egen regi för att passa de behov som ställs inom organisationerna. Om utvecklingen sker inom eller utom den egna orga isationen är väl egalt men inom vore väl at föredra rentpraktiskt , däremot kan jag se en rad andra hinder på vägen som t.ex lagen om offentlig upphandling som i det här fallet borde vara en rejäl bromskloss och diverse EU direktiv som gör sitt bästa för att stävja att offentliga aktörer överhuvudtaget skulle kunna utveckla produkter/mjukvara som skulle konkurera med privata intressen.

Har du jobbat i IT projekt? eller jobbar du inom IT? Ett "litet" projekt kan ta flera månader, sen nu ska vi byta ut ALLT för att inget fungerar som det gör med Microsoft idag, sen skall du ha konsulter som kan Linux , det är specialister som blir dyra som satan, pluss att det knappt fins, sen ska du ha konsulter som utbildar inom Libra office eller vad det nu blir, fins det ens? troligen inte... Sen efter de ska det även utbildas till alla 50+are som knappt kan logga in i office eller Windows idag... katastrof

Alltså, det fins så mycket runtom som inte kommer fungera allt är anpassat till Microsoft, det är både 3dje part som alla kör som knappt fungerar med Windows 10 och 11 för att det är så gammalt, det fins 1000 exempel.

Sen tittar man på andra saker också som tex nätverk, många kör tex 802.X , okej vi ska byta ut alla AD servrar mot Linux? Sen ska vi även byta ut alla cert servrar till Linux för att kunna köra 802.X osv osv det fins såå mycket runtom som inte kommer att fungera bra.

Visst det kanske går på småföretag , som sedan skall kollaborera med ett annat företag som kör Office eller Teams osv, jo lycka till det kommer bli katastrof, då måste alla gå över o köra samma det kommer aldrig hända, iaf tror inte jag det som jobbat inom branchen i 20år

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Den nuvarande situationen och beroendet av proprietära stuprörslösningar med artificiellt skapad lock-in är en teknisk skuld som byggts upp under bokstavligen årtionden. Företag lockar alltid med att de gör "happy-path" inom ett område enkel, och de lockar med färdiga lösningar som redan kan det mesta av vad du behöver. Självklart skulle det bli svindyrt att bryta sig loss - det är ju själva definitionen av lock-in.

Väljer du open source-lösningar behöver du i mycket större omfattning själv sätta ihop pusselbitarna och inte sällan själv tillverka limmet mellan de olika lagren. Poängen är att när du väl har kommit dit har du en lösning som dels är ofantligt mycket mer flexibel, dels är öppen i ordets rätta bemärkelse.

Finns beslutsunderlag, rapporter, mötesprotokoll och procedurer i källkodsform (latex, markdown, plaintext eller något wikiformat, på fil eller i en icke-proprietär databas), så är du fri från beroenden mot givna leverantörer: Vilken bra tekniker som helst kan hjälpa dig komma tillbaka upp i händelse av katastrof, på nästan vilken hårdvara som helst. I det läget är det också bra om driftsmiljöerna är distribuerade och segregerade i stor utsträckning. Om enskilda kommuner inte har teknisk kompetens att underhålla just sin lösning, låt den driftas på regionsnivå, eller låt dem köpa "konsulttid" av grannkommunen som kanske har bättre kompetens. Och låt kommuner och/eller regioner skapa katastrofåterställningsmöjligheter i samarbete med varandra: Brinner hallen i Östersund upp, starta upp nödverksamheten i Ljusdal eller Torsby eller vad det nu råkar vara. Men ha inhemsk kompetens på att drifta det som behövs för att Sverige ska fungera, och utbilda aktivt studenter i Sverige i de kompetenser som behövs för detta.

Att saker fungerar bra är inte definitionen av lock-in. Definitionen av lock-in är när du inte kan koppla in andra program i kedjan, eller använda den skapade artefakten i ett annat program - Det är ju inte fallet här, det går utmärkt att öppna Office dokument i andra program, det går utmärkt att använda annan moln-lagring, byta till Slack, o.s.v o.s.v.

Det är otroligt uppenbart att majoriteten av kommentarerna här i tråden kommer från personer som INTE jobbatr i vanlig kontorsmiljö dagligen med de här programmen. Excel t.e.x har ju ingen som helst konkurrent som ens kommer nära. - Inte så konstigt heller, vi är ju på Sweclockers. Men om man ser till alla andra helt vanliga människor är ju samtliga föreslagna alternativt otroligt undermåliga inom alla områden. Jag är ingen fanboy, men jag har som tidigare nämnts jobbat i alla typer av miljöer med alla kombinationer av system och MS lösning är utan tvekan bäst och oftast billigast.

Det var någon som skrev om att Latex kommer hålla i hundra år men inte word-dokument - Kanske möjligt, men båda formaten har funnits i över 40 år redan ,de torde nog bägge leva minst 40 år till iallafall. (Sen kan du använda latex i word också, även, hör och häpna, powerpoint)

Permalänk
Sötast
Skrivet av Oneone:

Har du jobbat i IT projekt? eller jobbar du inom IT? Ett "litet" projekt kan ta flera månader, sen nu ska vi byta ut ALLT för att inget fungerar som det gör med Microsoft idag, sen skall du ha konsulter som kan Linux , det är specialister som blir dyra som satan, pluss att det knappt fins, sen ska du ha konsulter som utbildar inom Libra office eller vad det nu blir, fins det ens? troligen inte... Sen efter de ska det även utbildas till alla 50+are som knappt kan logga in i office eller Windows idag... katastrof

Alltså, det fins så mycket runtom som inte kommer fungera allt är anpassat till Microsoft, det är både 3dje part som alla kör som knappt fungerar med Windows 10 och 11 för att det är så gammalt, det fins 1000 exempel.

Sen tittar man på andra saker också som tex nätverk, många kör tex 802.X , okej vi ska byta ut alla AD servrar mot Linux? Sen ska vi även byta ut alla cert servrar till Linux för att kunna köra 802.X osv osv det fins såå mycket runtom som inte kommer att fungera bra.

Visst det kanske går på småföretag , som sedan skall kollaborera med ett annat företag som kör Office eller Teams osv, jo lycka till det kommer bli katastrof, då måste alla gå över o köra samma det kommer aldrig hända, iaf tror inte jag det som jobbat inom branchen i 20år

Ja småföretag som t.ex redhat då eller?
Var kommer idén ifrån att Microsoft är det enda alternativet egentligen?

Själv 365 sviten har minst en handfull konkurrenter med mer eller mindre fullständiga lösninhar du kan ju googla alternativ.
Flera länders myndigheter kör linux helt och hållet. Speciellt när det kommer till uländer så är linux mer vanligt än MS.

Nextcloud är en kraftfull motståndare till t.ex teams då både med video möten, redigera och dela dokument i realtid, onedrive alternativ, kalender etc etc. Allt synkas via ad-liknande system som freeipa eller dyl. Allt görs i ett webbläsarfönster och bara att bjuda in kunden via länk så hipp happ funkar det hur bra som helst..

Bara för att Sverige är vigt till höften med MS så betyder det inte att alternativ finns.

Bara faktumet att man kan hosta en VDI lösning på tusen skrivbord utan en licens kostnad är rent magiskt. Rätt fint att ha 100% kontroll över skrivbordet för en slutanvändare... Supporten sträcker sig till att reboota sessionen typ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja småföretag som t.ex redhat då eller?
Var kommer idén ifrån att Microsoft är det enda alternativet egentligen?

Själv 365 sviten har minst en handfull konkurrenter med mer eller mindre fullständiga lösninhar du kan ju googla alternativ.
Flera länders myndigheter kör linux helt och hållet. Speciellt när det kommer till uländer så är linux mer vanligt än MS.

Nextcloud är en kraftfull motståndare till t.ex teams då både med video möten, redigera och dela dokument i realtid, onedrive alternativ, kalender etc etc. Allt synkas via ad-liknande system som freeipa eller dyl. Allt görs i ett webbläsarfönster och bara att bjuda in kunden via länk så hipp happ funkar det hur bra som helst..

Bara för att Sverige är vigt till höften med MS så betyder det inte att alternativ finns.

Bara faktumet att man kan hosta en VDI lösning på tusen skrivbord utan en licens kostnad är rent magiskt. Rätt fint att ha 100% kontroll över skrivbordet för en slutanvändare... Supporten sträcker sig till att reboota sessionen typ..

Nej jag menar småföretag i Sverige som inte har så mycket program/infra att ta hänsyn till där blir det säkert lättare.

Jag har inget emot om alla börjar byta skriver bara ifrån min egen erfarenhet och alla kompabilitets problem man har redan idag när alla kör Microsoft kan man ju tänka sig att köra Open Source skapar ännu mer problem med applikationer som företag har skapat för att just bara fungera i Windows.

Jag tror att det skulle kosta hutlöst med pengar för alla företag i form av tid,konsulter,utbildning, utveckling osv osv att folk inte vill göra det.

Sen kan man titta på säkerhetsbitarna också när det kommer till identiteten där MS ligger ljusår före Linux.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Att saker fungerar bra är inte definitionen av lock-in. Definitionen av lock-in är när du inte kan koppla in andra program i kedjan, eller använda den skapade artefakten i ett annat program - Det är ju inte fallet här, det går utmärkt att öppna Office dokument i andra program, det går utmärkt att använda annan moln-lagring, byta till Slack, o.s.v o.s.v.

Lock-in är otroligt mycket bredare än både vad du vill ha det till och vad du vill ha det till att jag vill ha det till. 🙂

Wictionary, betydelse 3:

Citat:

lock-in
noun
A situation in which members of an industry have agreed to adopt a certain standard and have retooled their production to meet this standard, thus making it very costly to change to a different standard.

Jag tror vi både kan vara överens om denna betydelse och hålla med varandra om att Microsoft är ett av de företag som lyckats uppnå ett tillstånd av lock-in gentemot sig, hos - som diskuteras i den här tråden - svenska myndigheter, regioner och kommuner.

Vad jag ville ha sagt var inte att det inte vore oerhört dyrt att ersätta dem i svensk statlig, regional och kommunal infrastruktur. Jag sade tvärt om att vi har skaffat oss en teknisk skuld i decennier: Skuld är väldigt sällan gratis att amortera.

Men jag håller fast vid att ett byte till öppna lösningar troligen vore bättre i längden: Som flera andra noterat tidigare i tråden, är en av de viktiga drivkrafterna för att göra detta, att större delen av Sverige idag de facto kan släckas ner av ett enda företag - av dem själva eller på grund av exempelvis en presidentorder i landet där de har sitt huvudkontor.
Till det kommer risken för angrepp: Vi har i flera omgångar sett hur molnleverantörers tjänster slagits ut. Microsofts Entra ID (eller AD för mindre storskaliga on-prem-lösningar) är väldigt smidigt att arbeta med bland annat för att det är en komplett alla-ägg-i-samma-korg-lösning. Jag vet inte hur det ser ut idag, men tills för inte jättelängesen räckte det uppenbarligen att US-East-regionen slogs ut för att autentisering mot alla Microsofts molntjänster skulle sluta fungera.

Som jag flera gånger klagat på har Microsoft också visat att i valet mellan bakåtkompatibilitet och säkerhet väljer de oerhört ofta bakåtkompatibilitet, vilket naturligtvis är skönt för de stackars administratörer som är satta att underhålla lösningarna, för då behöver de inte hålla sina system så aktuella. Säkerhet är svårt. Men det betyder också att Patch Tuesday fyller 22 år i år utan något som helst tecken på att man lärt sig något av de kategorier av säkerhetshål man haft sedan 2003: De börjar aldrig om, för det vore katastrofalt för dem, utan de lappar och lagar på något som byggdes på en huvudlös design grundad på säljbarhet och - ja: lock-in - istället för teknisk korrekthet från början.

Ett modulärt system med distinkta komponenter har gång på gång visat sig vara mindre känsligt både för säkerhetshål och för storskalig kollaps.

Ett av ställena att börja amortera denna tekniska skuld är - som också noterats här i tråden - att man börjar utbilda unga tekniker i öppna system. Att många - inte alla - konsultfirmor är Microsoftcentriska beror ju just på detta företags de facto monopolställning vad gäller många områden. Men jag garanterar att någon som är kapabel att certifiera sig till någon som helst operatörsrelaterad roll också har hjärna nog att förstå de underliggande teknologierna och därmed bli redo att använda annat än specifika Microsoft-varumärkta produkter för att lösa de utmaningar verksamheten står inför.

Slutanvändarna är ytterligare ett problem som också nämnts. Vi kanske skulle passa på att utbilda lite fler informationsdesigners när vi ändå håller på, så att systemen folk använder blir lite mindre barocka och mer lättförståeliga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tror det blir ganska jämnt när det gäller just PDF-filer, de kommer ha stöd en lång tid framöver. Ur ett tekniskt perspektiv är tex(t)filer förstås lättare att lagra, men jag tror det är PDF-filerna som kommer överleva inte latexfilerna.

PDF kommer att ha stöd en lång tid framöver ja, men om säg 100 år så vet vi inte om den dagens PDF-läsare öht kan läsa dagens PDF-filer (om ens PDF-läsare finns kvar om 100 år) medan Yoshmans latex filer fortfarande kan öppnas och läsas samt förstås utan problem (och det även om ingen längre minns hur latex fungerar).

Skrivet av Oneone:

...

Vilket visar att problemet ligger hos Office och Teams då mao...

Skrivet av Oneone:

Sen kan man titta på säkerhetsbitarna också när det kommer till identiteten där MS ligger ljusår före Linux.

Om det är 802.1x du tänker på så finns det fullgott stöd för det i Linux också. Tänk på att MS inte uppfann t.ex AD utan de tog Kerberos samt LDAP från Linux och moddade det lite så väldigt mycket om inte allt som du är van vid finns bara att det heter lite olika samt hanteras av flera olika delar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Lock-in är otroligt mycket bredare än både vad du vill ha det till och vad du vill ha det till att jag vill ha det till. 🙂

Wictionary, betydelse 3:
Jag tror vi både kan vara överens om denna betydelse och hålla med varandra om att Microsoft är ett av de företag som lyckats uppnå ett tillstånd av lock-in gentemot sig, hos - som diskuteras i den här tråden - svenska myndigheter, regioner och kommuner.

Vad jag ville ha sagt var inte att det inte vore oerhört dyrt att ersätta dem i svensk statlig, regional och kommunal infrastruktur. Jag sade tvärt om att vi har skaffat oss en teknisk skuld i decennier: Skuld är väldigt sällan gratis att amortera.

Jag förstår vad du säger, men precis som källan du citerar så säger den ju att man har låst sig mot en standard (alltså inte standard som i kvalitet), vilket man faktiskt inte har. Du kan ju som sagt öppna alla dokument i andra ordbehandlare, du kan använda andra chat program, e-post leverantörer, etc etc, finns ju ingenting i standarden som inte tillåter det. Problemet är ju att deras produkter jobbar så bra med varandra att det är svårt att hitta andra lösningar som täcker upp alla de områdena på ett enkelt eller billigt sätt.

En tekniskt skuld är när man medvetet har tagit en genväg man vet kommer orsaka problem eller merkostnad i framtiden. Jag tror inte det är det våra kommuner har gjort, utan de har köpt kapabla lösningar för en otroligt mycket lägre peng än om man skulle byggt allting själv.

Visst är det tråkigt när en molnleverantör har problem, många av googles tjänster var nere i sju timmar för en vecka sen,det ställde ju till det för halva planeten. Men, med det sagt - Upptiden som de stora drakarna levererar är ju ändå 99.9% eller mer, vilket kostar skjortan att fixa själv.

Jag tror absolut att ur en säkerhetspolitisk synvinkel bör vi ha bättre kapacitet nationellt, men då börjar vi nog inte i änden om handlar om kontorsprogram och IAM. Om Amazon, Google Cloud eller Azure går ner stannar ju halva landet, det är det ingen tvekan om ,men jag vete faan vart vi skulle få alla miljarder från att nyttja lokala, dyrare och mindre kapabla lokala leverantörer.

Ur en macroekonomisk synvinkel ska man alltid köpa varor och tjänster från de som levererar bäst värde per krona. Pengarna som blir över kan man då spendera på annat, till exempel arbetskraft eller bullar.

Att byta ut Office 365-lösningar mot LibreOffice + allt annat man behöver är ju inte en lösning som är adekvat för någon annat än en entusiastfirma med gör-det-självare. I alla andra fall är det ju otroligt mycket mer effektivt att bara köpa den bästa lösningen som finns att tillgå, både sett till kvalitet och kostnad, och sedan göra det man gör bäst med sin tid, typ svarva, boka arborister, skotta grus eller handla spannmål.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar för Danska staten i Danmark och kan säga att från utvecklarnas sida som ändå sitter på Linux allihop redan är det inga problem. De är bara nöjda att slippa MS.

De som får problem är ju PowerPoint/Excel nissar som jag. Alternativen där är absolut inte lika bra, men vi överlever nog.

Och som sagt, tror folk underskattar effektiviteten hos staten (eller blandar ihop oss med kommunerna ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Finns det något vettigt alternativ som är open source till Teams?

För att bara nämna några av ett trettiotal alternativ
Element
Jitsi Meet
Jami