Vinn nätagg från Seasonic

Öppna källkods-kampanjen End of 10 växer

Permalänk
Medlem

Hmm tja, skulle säga att det är perfekt med Linux om man har nån gammal burk som slaskar runt nånstans ooch kan leva med att lära sig lite nya applikationsgränssnitt.

Men om de inte kan få emuleringslager att köra Windows-applikationer utan större handpålläggnings så... tja, det kanske inte kommer att ha nån större genomslagskraft.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Hmm tja, skulle säga att det är perfekt med Linux om man har nån gammal burk som slaskar runt nånstans ooch kan leva med att lära sig lite nya applikationsgränssnitt.

Men om de inte kan få emuleringslager att köra Windows-applikationer utan större handpålläggnings så... tja, det kanske inte kommer att ha nån större genomslagskraft.

Vad är "större handlag" för dig?
Bottles -> skapa en profil, kör exen, är det mountain everest i handlag?

Permalänk
Medlem

Om nu någon funderar på att hjälpa föräldrarna med att flytta till Linux för att slippa köpa ny dator eller slippa ta bort det senaste sättet windows valt att visa reklam så gjorde jag såhär:

1. Installerade Libre Office och Firefox på deras windows laptop.
2. Efter några år av användande när de köpte en stationär dator lät jag dem se bilder på de olika varianterna (GNOME/KDE/Xfce)
3. Installerade deras val, Xfce, på deras stationära. De har kvar windows på laptopen. De har nu haft båda i flera år och är lika bekväma med båda.

Linux är inte svårt. Det kommer en popup och han klickar uppdatera. Han kan starta sina program.

Jag skulle undvika att installera Linux på en gammal dator, för då kommer de tycka att Linux är långsamt och dåligt jämfört med den nyare datorn. Det läskiga är inte att använda linux, det är att byta. Ju äldre man är desto räddare är man för förändringar och är mer obekväm med att inte känna igen sig eller inte kunna något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Själv valde jag att hjälpa föräldrarna till att uppgradera till Windows 11 på icke officiellt sätt istället

Mina föräldrar kör Linux Mint sen 10 år tillbaka. Att byta till Windows skulle innebära en supportlinje hem till mig 24/7..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

De flesta Microsoft produkter är web baserade idag så jag har absolut inga problem med att ha lämnat Windows.
Denna PC "SteamOS" och min jobb laptop är Fedora Desktop 42. Flesta av mina kunder är "Windows Enterprise" men RDP är ju inga problem häller från Fedora Desktop. Och mina ordinarie långtids kunder, ja de är inte Windows miljöer så det är inga problem häller.
Synd bara att antalet "icke" Windows miljöer är färre än Windows miljöer.
Jag menar, de flesta har lämnat MSSQL för Windows och kör MSSQL för Linux till å med.

Jag kör Helldivers 2 på denna stationära dator utan problem. använde SteamOS recovery ISO för att installera SteamOS på min stationära. och det är ett program som jag inte kan köra smärtfritt i Wine är Vegas Pro 18. Så jag har en Windows VM på min server med AMD TR CPU, gammal Gen2 bara, som jag editerar video på. Fedora Server 40 med Virtualiserings server. (Hypervisor).

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Mina föräldrar kör Linux Mint sen 10 år tillbaka. Att byta till Windows skulle innebära en supportlinje hem till mig 24/7..

Och mina har alltid kört med Windows. Att byta till Linux skulle göra att jag kommer få samtal varje dag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0xbad:

Om nu någon funderar på att hjälpa föräldrarna med att flytta till Linux för att slippa köpa ny dator eller slippa ta bort det senaste sättet windows valt att visa reklam så gjorde jag såhär:

1. Installerade Libre Office och Firefox på deras windows laptop.
2. Efter några år av användande när de köpte en stationär dator lät jag dem se bilder på de olika varianterna (GNOME/KDE/Xfce)
3. Installerade deras val, Xfce, på deras stationära. De har kvar windows på laptopen. De har nu haft båda i flera år och är lika bekväma med båda.

Linux är inte svårt. Det kommer en popup och han klickar uppdatera. Han kan starta sina program.

Jag skulle undvika att installera Linux på en gammal dator, för då kommer de tycka att Linux är långsamt och dåligt jämfört med den nyare datorn. Det läskiga är inte att använda linux, det är att byta. Ju äldre man är desto räddare är man för förändringar och är mer obekväm med att inte känna igen sig eller inte kunna något.

för 10 år sedan blev datorn som mina föräldrar hade då för seg för Windows, Linux Mint installerades då.
och kanske redan efter 3 till 5 år med Linux så köptes en ny dator. Men det slutade med att jag fick blåsa Windows och installera Linux Mint åt dem, för dem vant sig med det osv. idag med uppdaterat GNOME osv är det så sjukt enkelt att avända Linux, inte bara Mint Disten. jag kör Fedora med GNOME på jobb datorn sedan många år. och nu är det rikigt bra OS ur user synpunkt om man inte är teknik nörd.
Och Steam OS på denna PC, installera SteamOS med Recovery iso för SteamDeck efter att jag så LTT´s video om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och mina har alltid kört med Windows. Att byta till Linux skulle göra att jag kommer få samtal varje dag

mja, Linux Mint är mycket simplare och lättare att använda än W11. lättare att hitta saker under Settings med mera. plus om du är van med Windows xp till W10ish så är det lättare med Mint än W11. För du vet vart du skall leta eller vad att leta efter så att säga som ikke teknik nörd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Nej! Det finns inga genomtänkta Linux-distributioner som är anpassade för äldre människor. Linux är vad du gör det till – det är ett system uppbyggt av många byggstenar. Precis som med Lego kan du forma det till vad du vill.

Ja jo, men behöver vi verkligen dumma ner saker mer än nödvändigt? Det jag menade är att t.ex. Linux Mint är redan betydligt enklare att använda än valfri version av Windows. Påstår man något annat har man helt enkelt inte provat.

Så länge vi pratar "vanlig" användning av en dator dvs surfande, betala räkningar, Office-program osv är Mint (eller liknande stabila distar) definitivt att föredra.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

I stort sett alla distar. Sedan beror det på om det sitter amd, nvidia eller intel som grafikkort.

Jag gillar MXLinux på min bärbara (dock lite kraftfullare företagsmodell) den kör XFCE som skrivbordsmiljö, och ser väldigt snarlik ut windows.

Sitter Intel i den. Skrivbordet spelar ingen roll, så länge man kan starta en Minecraft launcher därifrån

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Windows 11 utan TPM 2.0 och Linux

Att skrota fungerande datorer bara för att Microsoft tycker att man ska göra det är dåraktigt!
Jag kör Windows 11 på en dator som INTE har TPM 2.0 och Linux Mint på en annan.

Det som fick mig att bestämma mig för köra Windows 11 på en dator utan TPM 2.0 var när jag fick reda på att Microsoft kommer att erbjuda säkerhetsuppdateringar för Windows 10 mot en årlig avgift på 30 $ - det de kallar Extended security Updates.

TPM 2.0 ger ju ökad säkerhet för Windows men varför skulle det vara mindre säkert att köra Windows 11 utan TPM 2.0 men med alla säkerhetsuppdateringar (Windows update fungerar ju utan TPM 2.0) än att köra Windows 10 utan TPM 2.0 men med de uppdateringar som Microsoft skickar ut mot betalning?

Är Windows 11 mindre säkert utan TPM 2.0 än Windows 10? Är det något jag missat? Någon säkerhetsaspekt?

Antar att jag får installera om Windows en gång om året i samband med att de skickar ut en ny version men eftersom jag i huvudsak använder portabla program så är det fort gjort. Ni som kört Windows 11 utan TPM 2.0 - är det någon som fått meddelande om att datorn inte är kompatibel vid uppdateringar av Windows 11 och hur gick det för er som uppgraderade från 2023 års version till 24H2?

När det gäller Linux Mint så är jag väldigt nöjd med det. Fungerar för nästan allt och är inte så olikt Windows. Deras filhanterare är den största besvikelsen jämfört med Windows. Felet torde dock ligga hos Linux och inte i Linux Mint. I Windows finns mer än 200 olika sorteringsrubriker man kan ställa in medan Linux har 15 oavsett vilken filhanterare man installerar. Detta får ändå anses som en marginell invändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

mja, Linux Mint är mycket simplare och lättare att använda än W11. lättare att hitta saker under Settings med mera. plus om du är van med Windows xp till W10ish så är det lättare med Mint än W11. För du vet vart du skall leta eller vad att leta efter så att säga som ikke teknik nörd.

Mja, jag tycker det är lika, om inte enklare i 11:an än 10:an och sedan jag uppgraderade morsans dator till 11 har jag inte fått något samtal från henne gällande specifikt 11:an. Jag tycker inställningarappen i 11:an är enklare och bättre än 10:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Som en windows andvändare så är detta underbart. Det ska kännas när man gör korkade val.
Hoppas bara att varianterna av linux verkligen går in för att göra det lätt för alla att gå över. Vet att många tänker: bättre att köpa nytt då man känner igen sig.

Nyckeln här är att det är gratis eller nästan så man inte förlorar något på att testa. Första intrycket är som alltid väldigt viktigt för att folk sedan ska stanna.
Tips och trix som är enkla och lättförstådda för alla.
För de som vill kan man även ha en lite "tutorial" där de får lära sig lite snabb kommandon, öppna filer, program mm.

Snacka om att microsoft serverat alla dessa användare till andra operativsystem, får hoppas de verkligen gör det bästa av situationen så microsofts marknadsandelar rasar och de nog får sig en rejäl tankeställare. Kommer vara bra för alla.

Som en användare av windows från windows 3.0 till 10 kommer min windows resa troligen sluta här, förhoppningsvis lär de sig av alla misstag och det kanske är värt att återkomma i framtiden?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Håller med dig brickerbro.

En fördel att köra linux på en dator man supporterar hos familj är ju att den inte uppdateras förrän du vill att den skall uppdateras.

Sen kan man ju enkelt se till att mailprogram och web är lätt åtkomligt. Kör man sedan nått system som Mint så är det lätt att känna sig hemma om man är van vid ett windows system.

Har installerat linux hos behövande och data illiterata sen 2010 och dom har varit lyckliga. Mail, check. Web, check.
En fördel med att installera hos dessa är ju att oftast så är det äldre system som har hunnit få bra support från Linux communityn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Inte för att vara sån men installation i linux är fasen så mycket enklare än i Windows

En av dom stora grejerna med Windows är just det är en executable och man ska först ut på hemsidan, ladda ner, öppna exen, klicka nästa, godkänner avtalen, vänta, trycka finnish.

I linux är det bara ett kommande bort, ibland ett y och enter sedan är väntar man tills det är installerat.

Och jag vet vissa kommer tänka, "men omg alla kommandon går ju inte hålla reda på!!!"

För debain med apt(vilket är på dom flesta nubörjar vänliga distros): sudo apt install *insert program här*

Sudo är samma som admin/UAC prompt i windows basically, en elevering av behörighet. Apt är pakethanterare för att installera och install *program*.. ja det det är ganska självklart

Njae, Windows behöver en rejäl reboot, för så som detär idag så är det bara en hög med ofärdig sörja.

Amen!
Min erfarenhet är att OSx är enklast av alla så alla äldre eller totalt ovilliga/okunniga som frågar mig om tips på felletån eller dator så säger jag OsX / iPhone.
Windows är bara "enkelt" eftersom det är störst och folk är mest vana med det. I regel så är de flesta Linux distar enklare att använda än Windows, även för folk som är livrädda för skriva.

För mig som är halvnewbie på alla tre plattformar så tycker jag Windows laptops är ett härke att hålla på med jämfört med en hyfsat modern windows laptop med Linux på.
Visst, man måste spendera lite tid efter passande Linux men i regel, Debian som inte mongo uppdaterar sig med nya buggiga appar/drivrutiner är det säkraste kortet.

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Haft så mycket problem med inte minst drivrutiner (att försöka få en X570-RAID att fungera på Linux var en huvudvärk utan dess like, medan det i Windows var att installera en drivrutin med ungefär ett musklick och vips fungerade den direkt

Det absolut vanligaste nybörjarmisstaget i Linux är antagligen att tro att det är Windows. Ingen van Linux-användare skulle välja konsument-hårdvaru-RAID (a.k.a FakeRAID) framför de mjukvaruvarianter som finns inbyggt, eller föralldel ZFS, på Linux eller på annat fritt OS. Distributioner som är inriktade mot filserver har ett GUI och för de flesta övriga är det en enradare i terminalen att installera ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det absolut vanligaste nybörjarmisstaget i Linux är antagligen att tro att det är Windows. Ingen van Linux-användare skulle välja konsument-hårdvaru-RAID (a.k.a FakeRAID) framför de mjukvaruvarianter som finns inbyggt, eller föralldel ZFS, på Linux eller på annat fritt OS. Distributioner som är inriktade mot filserver har ett GUI och för de flesta övriga är det en enradare i terminalen att installera ett.

I know, problemet då blir åt andra hållet att det i stället inte går att komma åt i Windows vid dual-boot. ZFS eller annan mjukvaru-RAID så som BTRFS är ju lite vassare än "hårdvaru"-RAID på konsumentplattformar. (Länge sen hårdvaru-RAID var standard, jag vet. Körde kontrollers från både Promise och Marvell (och, hemska tanke, VIA) när det begav sig på IDE-tiden, bråkade sällan med SCSI.)

Men att skapa en array i BIOS och så hittas den automatiskt i operativsystemet är det bara Windows som fixar, att det ska krävas en jäkla handpåläggning i andra OS är trist. Jag använder datorn både som server (därav 2st mekaniska diskar i RAID1) och spelmaskin, och byter jag OS är det åtminstone något som inte fungerar särskilt smidigt. Testat flertalet olika distar och är inte direkt främmande för dem så sett (även om jag tyckt programutbudet alltid varit snålt - program så som HWinfo eller AIDA64 lyser med sin frånvaro, exempelvis. Där är det om man har tur några CLI-program som även i bästa fall kräver att man lägger ner tid och energi på att få fram samma info som det finns flera Windows-alternativ med GUI till), men för mig är det helt enkelt inte där (än, åtminstone).

Tycker det är lite trist att många på olika sidor det metaforiska stängslet har så svårt att sätta sig in i andra användningsscenarier än vad som är att definiera som standard. För många tror jag säkert att ett flertalet distar (oavsett om det är Ubuntu eller Mint eller Arch eller någon annan - det är i sig också lite av en huvudvärk, att det finns ett flertal olika distributioner med sina olika pakethanterare) fungerar fint. Precis som de flesta nog överlever en Windows-upplevelse också. Eller för den delen Mac OS. Men att tro att en lösning är för *alla*, nja, då anser jag nog att man är lite kortsynt.

Permalänk
Medlem

Installera Linux för mig var lättare än Windows och jag hittar i inställningarna igen till skillnad från Windows 11 som är helt åt helvete. Det var bra till win 7 men efter det gick inställningarnas meny helt åt helvete.

Kommer aldrig mer tillbaka till Windows. I som tror att det är svårt... Testa boota genom en usb och testa. Det är så enkelt och detta säger jag till någon som varit skeptisk till Linux länge.

Installera program är också lättare, hålla allt uppdaterat är nog till och med lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

https://www.gamingonlinux.com/2021/09/epic-games-announce-ful...
By Liam Dawe - 23 Sep 2021 at 6:29 pm UTC
113 comments

Last updated: 27 Sep 2021 at 12:03 pm UTC

Jättefint att Epic har stöd för Linux men hur är det relevant för diskussionen om dem som INTE har stöd och påståendet att det inte behövs utvecklas/licensieras? Som t.ex. Bungie?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Var i farten med att sätta upp en server i garderoben nyligen och ville prova Linux. Efter att ha laddat hem en server-version av ubuntu så började äventyret. Visst är det kul att hålla på med nya grejer men att försöka sätta upp docker och googla information fick mig att vilja skjuta mig själv. Tror knappt att något steg fungerade med en gång och att felsöka på Linux var inte roligt. Så visst finns det steg man kan ta för att få Linux att bli lättare. Man ska inte behöva en guide för att kunna använda basic programvara i terminalen (looking at you vim). Förhoppningsvis är det lättare att använda GUI-baserade distron numera men jag kan ju säga att det inte är kul att börja från 0 med bara terminalen. Kanske var det en del handhavande-fel men att varje distro ska ha egna kommandon för "lätta grejer" som att hämta eller konfigurera IP gör ju allt sju resor värre.

Skulle själv vilja byta till Linux, men innan de spel jag kör för support för det så kommer det inte att hända.

Permalänk
Sötast

Jag var 24/7 datorsupport för päronen när de körde wimfows.
Någon hade laddat ner en fil som de tyckte var rolig...
Man tryckte ja på alla frågor och det gick sådär.... Reklam poppade upp i OS... Fake virus varningar etc etc.

Rageade en dag och frågade vilka program de behövde.
Installerade mint och med ETT kommando fick de alla program. Satte igång auto updates och såg till att ikonerna fanns på skrivbordet.
Fick ett eller två samtal över åren så man ville ha ett nytt program och det var bara att fjärra å fixa.

Bästa beslutet jag någonsin tagit som familjesupport. They couldnt break it even IF they tried!

Windows så räcker det att besöka ett par ryska sidor eller trycka på en rolig länk i ett mail... Poff!

Skrivet av dlq84:

Ingen har väl tvingat på någon?

Jo... Microsoft 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aritoc:

Var i farten med att sätta upp en server i garderoben nyligen och ville prova Linux. Efter att ha laddat hem en server-version av ubuntu så började äventyret. Visst är det kul att hålla på med nya grejer men att försöka sätta upp docker och googla information fick mig att vilja skjuta mig själv. Tror knappt att något steg fungerade med en gång och att felsöka på Linux var inte roligt. Så visst finns det steg man kan ta för att få Linux att bli lättare. Man ska inte behöva en guide för att kunna använda basic programvara i terminalen (looking at you vim). Förhoppningsvis är det lättare att använda GUI-baserade distron numera men jag kan ju säga att det inte är kul att börja från 0 med bara terminalen. Kanske var det en del handhavande-fel men att varje distro ska ha egna kommandon för "lätta grejer" som att hämta eller konfigurera IP gör ju allt sju resor värre.

Skulle själv vilja byta till Linux, men innan de spel jag kör för support för det så kommer det inte att hända.

Något jag ofta noterat i guider (iaf för ett par år sedan) är att man ska använda vim för att redigera filer, vilket i mitt tycke är helt vansinnigt att rekommendera till en nybörjare.

Använd nano istället som är betydligt lättare att förstå sig på och ingår som standard i de flesta distros.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Ja jo, men behöver vi verkligen dumma ner saker mer än nödvändigt? Det jag menade är att t.ex. Linux Mint är redan betydligt enklare att använda än valfri version av Windows. Påstår man något annat har man helt enkelt inte provat.

Så länge vi pratar "vanlig" användning av en dator dvs surfande, betala räkningar, Office-program osv är Mint (eller liknande stabila distar) definitivt att föredra.

Ibland! Bero på vem som är bakom skärmen. Windows är fruktsvärd med alla meninglösa popup..

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Vad är "större handlag" för dig?
Bottles -> skapa en profil, kör exen, är det mountain everest i handlag?

Inte det minsta för mig personligen, dock är min erfarenhet är att en del mänskor är rätt så hårt inprogrammerade på sin Windows-burk eller Macbook till 100%. Men om man vill lära sig nya handgrepp, oavsett om det är absolut supersimpelt eller mer "avancerat" så kan man i 99,99% av fallen göra det, absolut.

Själv bryr jag mig inte om jag surfar och kollar mail på PopOS, Fedora, Mint, Windows 10, Windows Server, MacOS 10.x eller Android, det fungerar och upplevs likadant inom någon procents felmarginal.

Tror detta "End of 10" behöver mycket exponering så folk vet att lösningen finns, och vill de inte byta själva så behövs ju folk med kompetensen att guida dom eller göra det åt dom.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Man blir ju lite nyfiken om vad dina föräldrar gör med datorn.
För de flesta räcker det med en webläsare, hyfsat Windowsliknande filhanterare och fönsterhantering.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

I stort sett alla distar. Sedan beror det på om det sitter amd, nvidia eller intel som grafikkort.

Jag gillar MXLinux på min bärbara (dock lite kraftfullare företagsmodell) den kör XFCE som skrivbordsmiljö, och ser väldigt snarlik ut windows.

Jag håller med MX Linux är bra för det.
Linux Mint XFCE versionen är också bra, lätt att komma igång med 👌🏻😇🍀

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Inte för att vara sån men installation i linux är fasen så mycket enklare än i Windows

En av dom stora grejerna med Windows är just det är en executable och man ska först ut på hemsidan, ladda ner, öppna exen, klicka nästa, godkänner avtalen, vänta, trycka finnish.

I linux är det bara ett kommande bort, ibland ett y och enter sedan är väntar man tills det är installerat.

Och jag vet vissa kommer tänka, "men omg alla kommandon går ju inte hålla reda på!!!"

För debain med apt(vilket är på dom flesta nubörjar vänliga distros): sudo apt install *insert program här*

Sudo är samma som admin/UAC prompt i windows basically, en elevering av behörighet. Apt är pakethanterare för att installera och install *program*.. ja det det är ganska självklart

Njae, Windows behöver en rejäl reboot, för så som detär idag så är det bara en hög med ofärdig sörja.

Ingen som vill skriva commandon. Man vill ha UI för allt. Går säkert lösa i Linux med. Har inte testat Linux på flera år. Men de slutar alltid med att man sitter i nått forum och försöker bli klok på hur man ska få nått specifikt att funka i massa timmar tills man ger upp

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ingen som vill skriva commandon. Man vill ha UI för allt. Går säkert lösa i Linux med. Har inte testat Linux på flera år. Men de slutar alltid med att man sitter i nått forum och försöker bli klok på hur man ska få nått specifikt att funka i massa timmar tills man ger upp

Jag vill, många andra också för den delen då det går mycket fortare att få saker gjort

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Linux har GUI för det mesta numera. Kommandon är för den som IT kunnig.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pelle proffs:

NJA. Jag håller med om känslan, men det är i verkligheten LÅNGT från ett klick.

Du ska klicka upp webbläsare, klicka in på sida, hitta nerladdning, klicka på den, vänta på den, klicka på filen, nästa, osv osv osv.

Men kör du till exempel Linux med lämplig pakethanterare så .. räcker det nog ändå inte med ett klick, du måste nog markera programvaran och sen klicka installera. Men det räcker. Mycket mer likt iPhone/Android's Appstore.

Nog för att windows nu på senare år även skaffat sin windows Store eller vad den heter men, den har då hittills inte hjälpt mig en sekund.

Vill man dock ha något som inte är officiellt (vilket relativt sällan är fallet, men jag har också sideloads på mobilen..) så är en exe smidigare.

Finns inbyggt i windows "reset this PC"
Eller windows update upgradera till windows 11 etc.

Pratar vi installera windows på ANNAN enhet som inte har något OS så är det helt annan sak och det gör extremt få privat personer.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240