Microsoft vill jag ska betala ett codec?

Permalänk
Avstängd

Microsoft vill jag ska betala ett codec?

Ska redigera en fil jag har filmat på telefon, fört över till windows dator

Men när jag ska tex spela upp filen, då kräver den jag ska betala för ett codec annars kan jag inte se det jag filmat på dator, men jag kan se det på telefonen?

Vad är det här? Har Microsoft gjort någon form av uppdatering som kräver man ska betala för codex för att kunna se filen n?

Finns det alternativ?

EDIT

Glömde ju bort, ska man genomföra betalning så kräver den också fullständigt namn andress

Vad har dom gjort?

Microsoft kräver jag ska betala för HEVC videotillägget?

Tack

Permalänk
Expertgissare

Har du provat VLC?
Antar att du provar spela upp med Windows egna uppspelare.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Finns det alternativ?
Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Finns det alternativ?
Ja

MPC
K-Lite_Codec för thumbnails
Gissar det är h265

Permalänk
Avstängd

Har kört samma i över 2 år med telefonen, helt plötsligt kan jag inte spela upp i datorn, kräver codec?

Permalänk
Avstängd

Jag kan ju heller inte längre se innehållet i filen när jag redigerar i nåt program?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vissa codecs i MS Store är betal tyär men det finns ju alternativ för att spela upp iaf.
Installera K-Lite och se om det hjälper.

Du har säkert ändrat något i kamerans inställningar så den filmar i hevc/komprimerat eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Vissa codecs i MS Store är betal tyär men det finns ju alternativ för att spela upp iaf.
Installera K-Lite och se om det hjälper.

Du har säkert ändrat något i kamerans inställningar så den filmar i hevc/komprimerat eller liknande.

Har inte ändrat något i kameran, kört samma inställningar hela tiden

Aldrig sett nan måste skriva adress för att få codec

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holo:

Finns det alternativ?
Ja

Bidrog mycket

Permalänk
Medlem

Välkommen till mjukvarupatentens sköna värld.

Microsoft har antagligen tröttnat på att på eget bevåg skaffa en licens åt dig och äta kostnaden.

Skriv gärna till Via LA (f.d MPEG-LA) eller vem det nu är som äger patentet och berätta vad du tycker om dem. Tyvärr kommer det inte göra någon skillnad, problemet har funnits i decennier om man kört OS som inte ägs av någon som vill betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag kan ju heller inte längre se innehållet i filen när jag redigerar i nåt program?

Programmet du redigerar i kanske ej stödjer HEVC/H265?

Som tidigare sagt så kan VLC spela upp det mesta och där kan du också se exakt vilken codec det är och du kan jämföra de fungerande videonas codec med de som icke fungerar. Sedan kanske du kan välja vilken codec du ska spela in med? Det kan vara en uppdatering som ändrat någonting.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att du har en iPhone och då lagras videor som HEVC och bilder som HEIC i telefonen sen många år och versioner tillbaka.

Sen beroende på vad du valt för inställningar (t ex "automatisk" eller "behåll orginal") vid överföring och delning, så kan det bli så att de antingen konverteras till JPEG och h.264 eller att de skickas över oförändrade som HEIC/HEVC. Det senare alternativet är ingen hit med Windows, som du märkt.

Hur för du över filmen till datorn, med USB-kabel?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larrxi:

Programmet du redigerar i kanske ej stödjer HEVC/H265?

Som tidigare sagt så kan VLC spela upp det mesta och där kan du också se exakt vilken codec det är och du kan jämföra de fungerande videonas codec med de som icke fungerar. Sedan kanske du kan välja vilken codec du ska spela in med? Det kan vara en uppdatering som ändrat någonting.

Har i 2 års tid kunnat filma med kameran på telefon, flytta över filer till dator, redigera i program, nu kräver den hela tiden jag ska betala codec

Så något måste hänt med någon uppdatering av windows

Nej man kan inte välja codec spela in med

Får testa ladda upp på youtube ladda ner den igen se om det blir någon skillnad där, omständigt

Permalänk
Medlem

Man kan byta format på en iPhone.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Har i 2 års tid kunnat filma med kameran på telefon, flytta över filer till dator, redigera i program, nu kräver den hela tiden jag ska betala codec

Så något måste hänt med någon uppdatering av windows

Nej man kan inte välja codec spela in med

Får testa ladda upp på youtube ladda ner den igen se om det blir någon skillnad där, omständigt

Eller en uppdatering av telefonen?
Du kan visst välja codec att spela in med, på både Android och iOS.

iOS, direkt från Apple själva:
Go to Settings > Camera.
Tap Formats.
Tap Most Compatible. This setting is available only on iPhone and iPad devices that can capture media in HEIF or HEVC format.
All new photos and videos will now use JPEG or H.264 format. To return to using the space-saving HEIF and HEVC formats, choose High Efficiency.

Android skiljer sig från tillverkare till tillverkare;

Open your camera app.
Find the settings. Look for a gear icon or similar symbol (often in the top right corner).
Locate the image format setting. It might be labeled "Image Format", "Photo Format", or similar.
Change the format to JPG/JPEG. Some phones may also offer options like "High Efficiency" or "HEIF" which you should turn off.

Eller så gör du som typ alla har sagt här i tråden so far och laddar ner codecen härifrån: https://www.codecguide.com/download_kl.htm
HEVC/HEIC är inkluderad i samtliga tiers av codec.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Microsoft kräver jag ska betala för HEVC videotillägget?

HEVC-tillägget finns gratis här:
https://apps.microsoft.com/store/detail/hevc-video-extensions...

https://windowsloop.com/download-free-hevc-video-extension/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Ja, inte bara omständigt. Lär väl dra ner kvalitén rätt mycket också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zizoor:

Eller en uppdatering av telefonen?
Du kan visst välja codec att spela in med, på både Android och iOS.

iOS, direkt från Apple själva:
Go to Settings > Camera.
Tap Formats.
Tap Most Compatible. This setting is available only on iPhone and iPad devices that can capture media in HEIF or HEVC format.
All new photos and videos will now use JPEG or H.264 format. To return to using the space-saving HEIF and HEVC formats, choose High Efficiency.

Android skiljer sig från tillverkare till tillverkare;

Open your camera app.
Find the settings. Look for a gear icon or similar symbol (often in the top right corner).
Locate the image format setting. It might be labeled "Image Format", "Photo Format", or similar.
Change the format to JPG/JPEG. Some phones may also offer options like "High Efficiency" or "HEIF" which you should turn off.

Eller så gör du som typ alla har sagt här i tråden so far och laddar ner codecen härifrån: https://www.codecguide.com/download_kl.htm
HEVC/HEIC är inkluderad i samtliga tiers av codec.

Både och

Haft 3 uppdateringar på en 2 år talefon i våras, en stor AI uppdatering, fick nån uppdatering på windows för någon vecka sedan

Tack för länk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Ja, inte bara omständigt. Lär väl dra ner kvalitén rätt mycket också?

Klarare inte Youtube 4K?

Permalänk
Avstängd

Tack för länkar

Permalänk
Medlem

Ser att du har fått mycket tips här om dels microsofts gratis HEVC codec och hur du kan ändra format i din telefon men kommer med mina två cent;

K-lite codec pack har alla codecs som du någonsin kan komma behöva och dom installeras "systemwide" det (ska) funka för både uppspelning och sen "rendering" alltså spara tillbaka till en ny videofil i alla program..

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Bidrog mycket

Jag håller med, det bidrog inte särskilt mycket.
Men du behöver inte påpeka det även om nån gjorde ett onödigt inlägg - det får dig att låta aggresiv vilket sällan är bra om man ber om hjälp

Du har fått flera bra förslag.

1. börja kontrollera inställningarna på telefonen (så framtida filflyttar blir rätt)
2. VLC (för uppspelning) - eller annat program som stöder HEVC direkt
3. Gratis nedladdning enligt länk från annan person här i tråden

Hoppas du hittar en bra lösning som passar dig!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Avstängd

Ok har "installerat" genom trycka på knappen installera

Men får upp samma fortfarande, bör dator startas om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Jag håller med, det bidrog inte särskilt mycket.
Men du behöver inte påpeka det även om nån gjorde ett onödigt inlägg - det får dig att låta aggresiv vilket sällan är bra om man ber om hjälp

Du har fått flera bra förslag.

1. börja kontrollera inställningarna på telefonen (så framtida filflyttar blir rätt)
2. VLC (för uppspelning) - eller annat program som stöder HEVC direkt
3. Gratis nedladdning enligt länk från annan person här i tråden

Hoppas du hittar en bra lösning som passar dig!

Och du verkar provocera? Jag har kommenterat svarat de andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Ok har "installerat" genom trycka på knappen installera

Men får upp samma fortfarande, bör dator startas om?

Kan du lägga upp en skärmdump vad du får för fel?
Det kan underlätta för oss att förstå vad som händer och hur det går att lösa

Vilket program är det du använder och vad försöker du göra i programmet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Och du verkar provocera? Jag har kommenterat svarat de andra

Nej, jag menade inte att provocera, det var ett vänligt råd att hålla god ton i forumtrådar, det ger mycket bättre respons från "communityn" än att gnälla (om än på ett inlägg som var helt meningslöst )

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Nej, jag menade inte att provocera, det var ett vänligt råd att hålla god ton i forumtrådar, det ger mycket bättre respons från "communityn" än att gnälla (om än på ett inlägg som var helt meningslöst )

Var höll jag inte god ton?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Kan du lägga upp en skärmdump vad du får för fel?
Det kan underlätta för oss att förstå vad som händer och hur det går att lösa

Vilket program är det du använder och vad försöker du göra i programmet?

1. Jag har filmat med telefonens kamera

2. Jag har flyttat över filen till dator

3. Det krävs jag måste betala för codec

4. Får bara ljud ingen film

Samma program jag använt i 2 år fungerar inte längre pga saknad av codec

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Ozeroun:

Du har fått många tips och förslag, men framkommer inte om du provat allt, har du testat att spela upp videon i VLC för att se om det fungerar? Har du installerat K-lite codec pack? Har du gjort inställningen i kameran för att byta codec där? I så fall, prova filma en snutt och för över till datorn och testa spela upp.

Känns lite som att du lägger ner för mycket energi och tid till att hitta syndabocken istället för att lösa problemet. Vill jag säga med välvilja

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Vilket program rör det sig om?

Visa signatur