Söker lösning för eget Wifi ifrån delat Wifi

Permalänk

Söker lösning för eget Wifi ifrån delat Wifi

Jag söker en lösning för hur jag kan skapa ett eget wifi för att koppla lampor, apple tv osv till. Jag bor i ett student boende med ett delat wifi och ingen ethernet koppling på rummet.

Har kollat på travel router så som: https://www.amazon.se/TP-Link-TL-WR1502X-WiFi-router-utomhusr...

Är det något att ha? Och komplicerade är dessa att koppla upp? Jag skulle vilja ha ett wifi som jag kan köra dator, tv, lampor på.

Permalänk
Medlem

Det du behöver är en brygga (Wifi -> Ethernet) och en AP (Ethernet->Wifi).
Många routrar går att sätta i Brygg/AP läge så man har några liggande kan de gå att använda.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Det du behöver är en brygga (Wifi -> Ethernet) och en AP (Ethernet->Wifi).
Många routrar går att sätta i Brygg/AP läge så man har några liggande kan de gå att använda.

Jag har tyvärr ingen gammal router liggandes. Tror ni en sån travel router fungerar eller är det något annat man bör satsa på som är bättre?

Permalänk
Medlem

Beror nog en del på vilket OS som körs samt firmware osv, hur enkelt det blir och hur bra det funkar. Men ja, reseroutrar är ju till för typ detta.

På OpenWrt är det några handgrepp att flytta 5 GHz-radion till WAN-interfacet, sätta upp den som klient och kolla så att LAN-interfacet inte kör på samma IPv4-subnät som uppströms-routern delar ut.

Kika på begagnat som kan köra OpenWrt utan alltför klurig installationsprocedur?

Permalänk
Medlem

För just ditt ändamål, om du vill ha en lösning som är superenkel att konfigurera wifi som WAN, så är det en GL.iNet router du ska ha. Kolla in deras nya Slate 7, alternativt den lite äldre Slate AX.

Du styr routern enkelt med deras mobilapp, eller webbgränssnittet, och du väljer själv om du vill använda kablat, wifi, usb tether via mobiltelefon eller USB 4G-dongle som internet-leverans. Och ja, du kan sätta upp redundans så du har exempelvis wifi som primär och usb tether via telefon som laddar via routern som sekundärt internet/reserv om du så önskar. Jag har själv konfigurerat upp en sådan router till en bekant så han skulle kunna ansluta sig till wifi på campingar, men fortfarande ha sitt egna interna säkra wifi bakom som han då kör chromecast och annat på, fungerar klockrent och håller dig säger. Det finns även inbyggd Wireguard VPN och Adguard Home-reklamblockering direkt i routern som du kan koppla till fysisk knapp på enheten för att enkelt kunna slå på/av.

https://www.gl-inet.com/products/gl-be3600/
https://www.gl-inet.com/products/gl-axt1800/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD