Permalänk
Medlem

Sista Minuten - Väskdatorn

Beskrivning
Med ungefär en vecka kvar till Glitched LAN (som var i nu helgen) hittade jag en resväska på en secondhandbutik i stan. Bestämde då lite impulsivt att den skulle vara perfekt för ett datorbygge jag funderat på ett tag. För att göra historien kort blev det ett inköp, och eftersom bygget färdigtställdes med 10 timmar kvar till lanets öppning, samt restemat från väskan tänker jag att Sista Minuten blir ett passande namn.

Bygget började med att layouta i väskan med en hög delar jag samlat på mig under det senaste året till ett annat projekt. Storleken verkade perfekt för att få in 4x GTX 980 i SLI i väskan, och efter en del testande hittade jag en layout som passade. Tyvärr är dock inte en standard-resväska förberedd för montering av dator så de kommande dagarna spenderades åt modifikation.

I grund och botten hade jag tre mål att uppfylla. Först och främst behövde alla komponenter monteras in stabilt. Går datorn sönder i transport blir det inget kul - det säger sig självt. Nästa mål var att jag ville kunna köra datorn med väskan både öppen och stängd. Öppen var såklart inga problem, men att både få plats med allt och lösa kylning till 4 grafikkort med väskan stängd blev en utmaning. Sist men inte minst behövde allt se häftigt ut. Jag ville från utsidan behålla väskans utseende så gott det gick, men att förbättra insidan för att få lite extra stil på det hela. Framförallt att hålla utsidan så orörd som möjligt visade sig vara något klurigt.

För att börja med monteringen, med den tidsbegränsning jag hade, tog jag ett varv på Ikea och Biltema för att se om de hade något jag kunde använda mig av. Det visade sig då att Ikea hade matbrickor i perfekt storlek för att montera ett moderkort på. Ett solklart inköp helt enkelt. På Biltema blev det bland annat ett inköp av lila sprayfärg för att ge insidan lite mer effekt.

Efter att ha monterat isär väskan, och plågsamt plockat bort en hel del fastnitat plast, borrades monteringshål för brickan som sedan utrustades med standoffs för att stödja moderkortet. Nästa steg blev sedan att försöka få in luft i chassit när det var stängt. För att göra detta användes en kombination av vinkelslip och filande för att såga ut insänkningarna på väskans topp, samt montering av fläktar hängades över grafikkorten och längs lockets ena sida.

En av de större utmaningarna var att stabilt montera nätaggregatet. Först var planen att 3d-printa något, men tyvärr hade jag en del problem med min skrivare hemma. Än en gång fick räddningen bli Ikea - denna gång ett lock till en låda jag skar ut passande hål från och monterade med vinkelbeslag från Biltema. Tanken var först att montera denna från två sidor, men i verkligheten visade sig detta vara allt för pilligt för att lyckas med på den korta tid jag hade, så det fick bli en chansning på att en fästpunkt räckte. Än så länge håller det iallafall

Efter att alla monteringsplattor var tillverkade sågades ytterligare hål för kabeldragning följt av sandpapprande av chassit inför målandet. Vi är nu på sista dagen innan lanet, och än så länge finns inte ens en garanti på att datorkomponenterna jag köpt begangat ens fungerar då jag, lite dumt kanske, ännu inte testat något. Detta görs alltså mellan färgens lager torkar. Som tur var fungerade allt utan problem och kunde monteras in när all färg väl var torr. Vid sidan av datorn passade jag även på att köpa ett tangentbord för 30kr och måla det i en matchande färg.

Ska man reflektera på bygget finns en del saker jag gjort annorlunda om mer tid funnits, som att först måla med ett lager grundfärg innan det lila och implementera vissa bättre monteringsalternativ, men med tanke på att bygget knappt blev färdigt innan deadline är jag ändå väldigt nöjd. Det må inte vara det mest rena/clean bygget, och det är absolut inte det snabbaste enligt dagens standard, men på coolhetsfaktorn är det i egen mening ganska högt.

Kan även passa på att peka mot SLI-bryggan som är signerad av Jensen Huang när han var i Sverige nyligen. Lite pricken över i:t om ni frågar mig

Specs
Processor: i7 3930k
Grafikkort: 4x GTX 980 från Gigabyte
Minne: 8x Corsair Vengeance OC DDR3 i olika storlekar, totalt 36GB.
Kylning: Någon Hyper 212 jag hade liggande + 4x 140mm Fractal Design-fläktar.
Lagring: 1tb Samsung-ssd av något slag, minns inte exakt
Nätagg: Corsair HX1200, 1200W.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Inspirerat av detta bygge jag och en polare slängde ihop till DH förra året på ett par dagar. Årets bygge är dock betydligt högre kvalitet

Permalänk
Medlem

Tuft! har haft tankarna på o göra ett sådant case! Hade varit prefekt när man jobbar med film att bara kunna ta med sig klipp datorn och DIT:a på plats och klippa lite för att se om scenerna funkar.

Riktigt kul o se hur du har gjort! Grattis till priset också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av exorsten:

Tuft! har haft tankarna på o göra ett sådant case! Hade varit prefekt när man jobbar med film att bara kunna ta med sig klipp datorn och DIT:a på plats och klippa lite för att se om scenerna funkar.

Riktigt kul o se hur du har gjort! Grattis till priset också!

Tack! Kör på säger jag angående att bygga något liknande. Att kunna rulla väskan/datorn var väldigt smidigt till lanet, så jag kan tänka mig att något liknande även skulle passa din situation. Kul att bygga dessutom

Permalänk
Medlem

Kul och se SLI trodde nästan det var ett bygge från 2014

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Varför så udda val av hårdvara? Trodde det också var en 2014 galleri

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av kakan86:

Fyra GTX 980 är betydligt coolare än en RTX 5080, förstås!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Egentligen är det mest för att jag tyckte det var coolt med SLI. Majoriteten av komponenterna är som du säger rakt från 2014-15, inklusive ett av grafikkorten som jag körde i min vanliga dator fram till årsskiftet i år. Eftersom det var ett bygge till Glitched gick jag mer på att det skulle vara häftigt och en konversationsstartare än att det skulle vara den snabbaste datorn där.

Permalänk
Medlem

Blir intresserad, om SLI hade funkat vettigt idag, undrar vilken sorts prestanda du hade fått ut... Sjukt kul bygge!

Permalänk
Medlem

Bärbar dator som får en stoppad på flygplatsen, bombhot🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Bärbar dator som får en stoppad på flygplatsen, bombhot🤣

Jaa och den där vill man inte checka in... inte mycket till PC sen vid väskterminalen 😭🤣

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt unikt bygge, gillart...

Vad väger alltihopa?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag har sett väskdatorer förut.
Men aldrig något så kraftfullt med 1000W+ nätagg och flera grafikkort.

RTX 3090 var väl sista konsumentkortet att ha stöd för SLI ?
Hade dubbla RTX 3090 varit kraftfullare än 4st GTX 980 ?

Hade du gjort detta bygget för 10 år sedan hade du varit kungen på alla LAN.
Men fortfarande ett tufft bygge nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Väldigt unikt bygge, gillart...

Vad väger alltihopa?

Har inget bra att väga den med, men den väger mindre än man kan tro. Tror det hjälper att väskan är av plast. Skulle nästan gissa att en vanlig entusiastdator väger mer.

Skrivet av GuessWho:

Jag har sett väskdatorer förut.
Men aldrig något så kraftfullt med 1000W+ nätagg och flera grafikkort.

RTX 3090 var väl sista konsumentkortet att ha stöd för SLI ?
Hade dubbla RTX 3090 varit kraftfullare än 4st GTX 980 ?

Hade du gjort detta bygget för 10 år sedan hade du varit kungen på alla LAN.
Men fortfarande ett tufft bygge nu också.

Har för mig att 900-serien var den sista med fullt stöd för 4x SLI, även om det i vissa fall fortfarande var möjligt på 1000-serien. Sedan nånstans 2000 eller 3000-serien ersattes SLI helt av NVLink. Vet inte helt om det alls är möjligt att koppla ihop flera kort på de senaste generationerna, men tror det kan vara som du säger att 3000 var den sista.

Rent prestandamässigt skulle jag gissa att även ett enkelt 3090 skulle sopa mattan med 4x 980. Efter kort nummer två är prestandaskillnaden knappt märkbar.

Permalänk
Medlem

Snyggt. Bra med nytänk utanför boxen. Att skruva ihop en vanlig dator man ju alla göra men helt plötsligt går det inte att hitta YT videos utan man måste tänka själv.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Häftigt! Med tanke på specsen så borde du även kunna köra Windows XP på den riggen, för lite retro-gaming också! (Maxwell är sista GPU-arkitekturen som det finns drivrutinsstöd för och CPU stöd finns upp till och inklusive Ivy-Bridge)

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |